Bild
Nästa artikel

Expertpanelen: Den här bilen ska du köpa, Barbro!

Nyheter

Barbro Cedérus vill ha en bil med höjd markfrigång och bekvämt insteg för 230 000 kronor. Expertpanelen utser bästa köpet.

Expertpanelen består av Vi Bilägares testlag.

I en ny serie artiklar hjälper Expertpanelen bilköpare att hitta rätt bil. Expertpanelen ger förslag om en ny bil, en nästan ny och en begagnad.

Dessutom utses det bästa köpet.

Namn: Barbro Cedérus
Ålder: 68 år
Budget: 230 000 kronor
Kör: Nissan Primera 98B kombi
Vill ha: Snål större bil med höjd markfrigång som är säker, bekväm och lätt att stiga i och ur.


Ny bil: Peugeot 3008
Pris: 209 900 kronor
Euro NCAP: 5 stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: 3
Därför: Hög, tyst, bekväm bil där man sitter bra.


BÄSTA KÖP!
Nästan ny bil: Ford Kuga 2,0 TDCI, -09/4 000 mil
Pris: 217 000 kronor
Euro NCAP: 5 stjärnor
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: 4
Därför: Ovanlig men bra köp. Tuff, fin motor, säker och snål.


Begagnad bil: Subaru Outback 2,5i, -08/6 000 mil
Pris: 175 000 kronor
Euro NCAP: -
Rostskyddsbetyg, Vi Bilägare: 2
Därför: Ständig ägarfavorit i Vi Bilägares konsumentundersökning AudoIndex, men varning för dåligt rostskydd och hög förbrukning.

Diskutera: Vad tycker du om Expertpanelens val? Vilka bilar hade du rekommenderat?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
JAN
2010-04-08 15:17

Är det bara jag? Eller ser Peugeot 3008 förskräcklig ut?

#1
Jarl
2010-04-08 15:26

Typ alla Peugeot ser förskräckliga ut, utom 207:an kanske.

#1
Volvoiten
2010-04-08 15:34

Varför inte kika på en Hyundai ix35?

#1
jojo
2010-04-08 16:01

Kuga. Inte snål.
Enl- ägaruppgifter går den aldrig under 0,7 i blandad körning hur snålt man än kör.

#1
Rolf
2010-04-08 17:02

Köp en Subaru. Outback eller Forester. Bättre än så blir det inte.
Till ViBilägare: Har ni någonsin sett en rostig Subaru från årsmodell 2005 eller nyare? Bara för att de inte kletar på en massa smörja i Sverige betyder inte det att rostskyddet är dåligt.
Jag skulle från och med nu aldrig ta ett tips som seriöst från "experterna" på ViBilägare.

#1
Raphael
2010-04-08 17:05

Att utse Ford Kuga till bästa köp här, är ett skämt. Den drar ju mer än Peugeot.

#1
James
2010-04-08 17:21

Men James Bond kör väl en Kuga!?
Då måste det ju vara en superbra och tuff bil!

#1
Seken
2010-04-08 17:35

ViB föreslår Subarun som bästa beg.-köp. Du, ROLF, tycker den är bäst. Sen blir du arg, och anser att ViB är oseriösa. Fast dom föreslår din favo. Är du inte lite väl kinkig?
PS. Själv har jag noll kunskaper om denna typ av bilar. Men jag gillar interiören i 3008:an.

#1
Per
2010-04-08 19:02

Troligen ett mkt bra ViB råd - Fordarna är undervärderade både i kr och till prestanda!!

#1
Jarl
2010-04-08 19:54

Ford är skit. Köp en Verso istället.

#1
Markus
2010-04-08 19:55

Det konstiga med fordkvalité är att det begreppet tycks ha försvunnit från testrapporterna sedan bilarna blev "tuffare" och "ungdomligare". Är dock skeptisk till fords driftsäkerhet. Av den anledningen skulle jag föreslå Subarun.

#1
nisse
2010-04-08 20:01

KÖP EN HONDA CR-V !!!
Diesel är bäst-bensinmodellen är billigare!!!Rostskydda den direkt pga dåligt rostskydd-resten av bilen håller hur länge som helst!!
mvh nisse på manpower

#1
Gösta
2010-04-08 20:05

JARL: Man kan väl knappast som seriös biltidning rekommendera en Toyota efter senaste tidens avslöjanden. Det är ju att uppvigla till självmord.
Kuga är en mycket trevlig bil, har en släkting som har en 2,0 TDCI och han är mycket nöjd.

#1
Seken
2010-04-08 20:40

Barbro, visserligen är jag inte expert på typen mindre högbyggda bilar. Dock har jag provat Toyota Verso. Extremt flexibel. Och t.o.m. min fru gillar den. (Och det säger inte lite). En -09:a ngt billigare än Kugan. Dessutom snålare. Tänker man kvalitét och 2:a-handsvärde, så tror jag att Verson ligger i en klart högre division.

#1
Peter
2010-04-08 20:58

Det finns bättre alternativ än att köpa en begagnat Ford Kuga.
En ny Toyota Verso för 218900 kampanjpris, Honda CR-V är också mycket bra, dock fick den bara fyra stjärnor i Euro-Ncap. Med Barbors budget tycker jag att det är bättre att satsa på en helt ny bil.

#1
Seken
2010-04-08 21:12

PETER, instämmer i det du skriver. Men Verson du nämner är bensin. Kör Barbro högst 2000 mil/år, så ger nog Verson bättre totalekonomi än Kugan. Och den är som sagt ny.

#1
monsieur
2010-04-08 22:34

köp peugeot så får du gå. vill man ha bekymmer så köper man fransk grodbil.

#1
Rock-Ragge
2010-04-08 23:02

Om Barbro kör bil som andra 68-åriga damer så räcker nog krockskyddet i de flesta bilar.

#1
MB
2010-04-08 23:19

Håller med nedanstående kommentatorer om att Honda CR-V och Hyundai ix35 är intressanta alternativ. Av de bilar som ViB föreslår skulle jag själv välja Peugeot framför Ford. Har haft båda märkena och har klart bättre erfarenheter av Peugeot.

#1
Bilintresserad
2010-04-09 10:52

Hur kan man tycka att Subaru Outback är törstig jämfört med Kuga? Subarun drar ca 0.85 bensin med permanent riktig fyrhjulsdrift och automatlåda. Forden drar drygt 0.7 diesel med framhjulsdrift och manuell låda.
Subaru bästa köp helt klart.

#1
Seken
2010-04-09 12:34

I natt fick jag en obehaglig känsla att det var nåt jag missat. Mycket riktigt: Nya Scenic, för 157.000 är ju den självklara valet. Dessutom skattefri i 5 år. Barbro, du kan helt ignorera olyckskorpar som varnar för dålig kvalité. Jag är ganska övertygad om att detta är historia. Se t.ex. senaste kvalitétundersökningar från tyska ADAC.

#1
Jarl
2010-04-09 12:51

SEKEN:
Du är en hjälte. Nya Scenic verkar kanon för henne.

#1
Folkskoläraren
2010-04-09 15:01

Jag noterar att det inte är nåt vidare ställt med läskunnigheten här. Ser ni inte att Babbsan behöver en bil med hög markfrigång? Hur tänker ni då när ni rekomenderar Scenic eller Toyota Verso?

#1
Seken
2010-04-10 22:21

FOLKSKOLLÄREN, jag kan bara tala för mej själv. I detta fall är jag tyvärr läskunnig. Det var just den läskunnigheten som fick mej att föreslå Verso och Scenic. Jag läste nämligen i Aftonbladet att 3008 har markfrigång som en vanlig personbil. Och eftersom därmed expertpanelen tydligen ansåg höjden under som mindre viktig, så anslöt jag mej till denna bedömning. Särskilt som jag bara gillar hög markfrigång hos bilar där den kan varieras. Men jag ber om ursäkt till Barbro, ifall hon ska till sommarstugan i nåt slags gammaldags spår.

#1
Seken
2010-04-13 21:25

Nu var jag, och Aftonbladet, lite vilse i pannkakan. Inspekterade en 3008:a. Visst hade den extra bra markfrigång. Därmed faller mina förslag Verso och Scenic. Jag ber, å AB:s vägnar, om ursäkt till de bättre informerade. Dvs FOLKSKOLELÄRAREN och ViB. (Dock, den föreslagna 3008:an, utan AC, är inte ens tänkbar.)

#2
janne 62
2010-10-26 00:39

Mycket bra val av expertpanelen till Barbro,
Har själv en kuga, köpte den ny i mars och kört 1000 mil, är jättenöjd och den går visst under 0,7. Min förbrukning ligger på mellan 0,65- 0,68 blandad körning.

#3
2011-11-30 21:42

Håller med "Bilintresserad", kunde inte ha sagt det bättre själv. Dessutom har subarun ingen dyr turbo eller dyrt partikelfilter som kan bli en katastrof för bilekonomin. Och som det spottas ut dieselbilar på marknaden nu lär ju vilken bensinbil som helst ha ett högre andrahandsvärde om några år när folk har ledsnat på att sitta och frysa i bilen på vintern och vill ha en varm och skön bensinare igen. Lagen om tillgång och efterfrågan tyder ju även på att dieseln kommer fortsätta att vara dyrare än bensinen. Oavsett så har Subaru garanterar ett bättre andrahandsvärde än alla de andra förslagen, plus att det enl. min åsikt är en mycket bättre bil också.

#4
2011-12-15 11:01

Jag har ägt en Subaru Legacy 2005a och kör nu en Ford Kuga Aut så jag kan jämförelsen däremellan :)
Bränslemässigt så ligger vi i praktiken på ca 0.72 på Kugan, med Aut och 4wd (2wd Kuga finns inte i Sverige om den inte är privatimporterad).
Värmen är det inga problem med, Kugan blir varamare mycket snabbare än Subarun eftersom alla Kugor har en tillsatsvärmare. Redan efter en minut kommer det värme från mustyckena, och lägg därtill en eluppvärmd vindruta som direkt får bort imma eller lossar ev. is.
Dieselbränsle var billigare fram tills Oktober, nu vintertid är det dyrare - över tid så brukar det bli ungefär lika dyrt per liter...
Subarun är en mkt bra bil, det är Kugan också.
Subarun är lite svajig om man lastar mkt, men har en väldigt bra fyrhjulsdrift och är kul att sladda lite med på vintern. Går som en klocka, det är bara strålkastarna som är ett problem för Subaru, dom går sönder titta som tätt.
Kugan är fastare i sitt uppträdande, högre (även högre än Outback), har en mkt modernare automatlåda (om aut är valet) och snyggare i min mening (iaf jmf med Subaru 2010->) samt drar mindre iom dieseldriften. Provkör båda är mitt råd.
/K

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.