Nästa artikel
9 av 10 förare sitter fel
Nyheter

9 av 10 förare sitter fel

Publicerad 1 september 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Låga nackstöd, långt bakåtlutade stolar och fel grepp om ratten. 90 procent av de svenska förarna sitter fel, det rapporterar Motormännen.
Upp emot 20 000 trafikanter drabbas av pisksnärtskador varje år.

En vanlig orsak är felaktig förarställning.

Enligt Motormännen sitter nio av tio svenska förare fel bakom ratten.

- Vanligast är att nackstödet är felaktigt inställt. De allra flesta har stödet för lågt, vilket ökar risken för whiplashskador vid en kollision, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.  

Högt bälte

Många förare sitter dessutom för långt från ratten, har sätet för långt bakåtlutat och använder bilbältet fel.

Niklas Stavegård menar att bältet ofta sitter för högt.

- För bästa skydd ska nedre delen av bältet sitta över höfterna och vara spänt. Sitter det fel riskerar man skador på de inre organen vid en krock, säger han.

Motormännen framhåller också att gamla sanningar inte längre gäller på grund av ny säkerhetsutrustning i dagens fordon.

Det gäller bland annat att händerna ska hållas "tio i två" på ratten.

- Men om airbagen löser ut så hamnar händerna i ansiktet med ordentlig kraft och föraren riskerar svåra skador, säger Niklas Stavegård.

Lägre grepp

Därför rekommenderar Motormännen att händerna ska hållas längre ner, "kvart i tre" eller "tjugo i fyra".

- Då minskar risken för ansiktsskador om airbagen löser ut, säger Niklas Stavegård.

Motormännen påpekar också att benen aldrig ska vara raka när man kör eftersom risken för lår- eller höftbensfrakturer ökar vid en krock.

Diskutera: Sitter du rätt i bilen?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-09-01 16:12
jossi (ej verifierad)

Varför jag har sätet så pass bakåtlutat är för att kunna se under innerbackspegeln. Jag upplever det som att den sitter onödigt lågt på många bilar. Ganska trafikfarligt egentligen, den kan dölja rätt mycket som kommer från höger, utan att man tänker på det. På min egen bil brukar jag ta loss den och ha den i handskfacket mellan besiktningarna.
Med den bakåtlutade ställningen kommer "långa ben" så man måste sitta långt från ratten för att få stöd för benen, samt ett nackstöd som inte kommer tillräckligt långt fram/upp.
Airbagen behöver jag inte oroa mig för, så nya bilar att de har sådan har jag inte råd med.
En bil jag kört som hade skön körställning var gamla VW Transportern, den med motorn bak. Där satt man väldigt rakt. Tyvärr har förarplatsen i dylika fordon "personbiliserats" med åren.

#9 • Uppdaterat: 2010-09-01 16:51
pg (ej verifierad)

Att en del körskolor sprider villfarelser är beklagligt. Ingen förare av utryckningskörning blir godkänd om han/hon håller ratten i position 20 i 4.
om ratten är man förare, inte medåkare som en del tycks tro.

#a • Uppdaterat: 2010-09-01 17:00
Gorilla (ej verifierad)

Jag har problem med extremt långa händer och väldigt korta ben, ser mest ut som en gorilla. Hur jag än försöker går det inte att få knän böjda och händer hamnar på kvart i 12 samt 5:30 eller 17:30 men det har aldrig stoppat mig eller min Scania ute i trafiken, sedan kör inte alla runt med någon fegis airbag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.