Nästa artikel
Saab säljer gammal teknik till Kina
Nyheter

Saab säljer gammal teknik till Kina

Publicerad 14 december 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Enligt nya uppgifter kommer Saab att sälja teknik från gamla 9-5 och 9-3 till kinesiska Baic. Om affären blir verklighet betyder det nya pengar i kassan för Saab.
Mycket vill ha mer. Trots att rekordet från 1997 står sig satsar Andy Green och Richard Noble vidare. Bloodhound SSC, med Andy Green bakom spakarna, väntas flytta ribban ytterligare med en toppfart på strax över 1 600 km/t. Under de 42 sekunder det väntas att ta till toppfarten kommer Green att utsättas för 4 g för att sedan snabbt lösa ut bromsskärmarna, vilka riskerar att göra honom medvetslös då kraften snabbt skiftar till -6 g. Karossen består av en kolfibermonocoque som är sammanbyggd med en bakdel av metall. Vikten ligger på 7,5 ton och toppeffekten på cirka 135 000 hästkrafter. För att förse de två motorerna – en jetmotor plockad från en Eurofighter Typhoon samt ett kluster av Nammo hybridraketmotorer – med bränsle har man kastat in en V8 från Jaguar som är kopplad till pumpsystemet. Satsningen finansieras delvis via crowd funding och sponsorer och ses som en viktig del i att få unga talanger att intressera sig för modern teknik och vetenskap.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-12-14 09:26
Nils (ej verifierad)

En bra affär alla. SAAB säljer det som är gammalt, istället för att det skrotas blir det pengar i kassan.
Kineserna kommer tillverka stora mängder "SAABAR" under annat namn,
som kommer sälja bra, först och främst i Kina (Asien).

#2 • Uppdaterat: 2009-12-14 10:16
Saabnisse (ej verifierad)

Enligt radions P1 kl.9 är affären klar och den gäller tydligen förutom motorer och växellådor även karossdelar samt teknisk hjälp från Saab till BAIC.

#3 • Uppdaterat: 2009-12-14 11:04
Larsson (ej verifierad)

Såg på nyheterna precis också och affären är bekräftad och klar

#4 • Uppdaterat: 2009-12-14 12:15
pg (ej verifierad)

Vad får Saab ut av detta? Det är väl GM som säljer? Den miljard det är frågan om, hamnar väl hos GM i USA som fortfarande är ägare till Saab.

#5 • Uppdaterat: 2009-12-14 13:58
Matt (ej verifierad)

Ställer samma fråga som PG.
Varför skulle dessa två miljarder komma SAAB tillgodo, när det är GM som tar pengarna?
Kanske artikelförfattaren med hjälp av "TT-källan" som ingen verkar veta vem det är, svara på frågan?

#6 • Uppdaterat: 2009-12-14 15:54
Karin (ej verifierad)

De "nya pengarna" hamnar i styrelsens fickor. Att tro på Saab idag är som att lita på 80-talets bankdirektörer.
Här kunde LO visa sitt "värde" genom att köpa och låta pengarna gå till de anställda. Men LO är ju numera också affärsdrivande, så det kommer inte att hända.
Glöm Saab.
Karin

#7 • Uppdaterat: 2009-12-14 17:29
pg (ej verifierad)

Jag är rädd för att allt det här är ett spel för galleriet. GM vill av ekonomiska skäl få ut så mycket som möjligt ur Saab. Därför säljs först vertugen till de gamla modellerna, därefter avvecklar man succesivt det redan uppstyckade bolaget del för del.
GM Europa har lagt ner mycket pengar på utvecklingen av nya Saab 9-5 genom att utvecklinsarbetet skedde hos GM powertrain i Tyskland. Detta företag ägs nu till 100 % av Opel och Vauxhall, liksom tekniken i nya Saaben.
Kan det möjligen bli så att den "nya" delen av Saab köps upp av powertrain Europe/Opel? Eller kommer "nya" Saab att köpa powertrains tjänster?
Powertrain säger sig inte vara intresserade, men påstår sig ha krav mot GM för utvecklingen av 9-5.
Det återstår alltså många pusselbitar/månader innan vi med säkerhet vet resultatet, men jag tror att GM i det här läget väljer konkurs, efersom USA vill ha ett mycket snabbt slut på affären.

#8 • Uppdaterat: 2009-12-14 21:19
Saabnisse (ej verifierad)

Enligt de senaste officiella kommentarerna går hela potten för försäljningen till Saab.
Den lär vara på mellan två och tre miljarder och innebära verktyg och teknik från förra 9-3 (den som slutade tillverkas 2003) och nuvarande 9-5.
Dessutom gäller det konstruktion- och utveckling i Trollhättan samt uppbyggnadshjälp i Kina.
Hur mycket av detta som stämmer och vad som är rena spekulationer kommer väl att visa sig ganska snart.

#9 • Uppdaterat: 2009-12-14 21:33
Saabnisse (ej verifierad)

Enligt ännu färskare nyheter är det teknik från den nuvarande 9-3, alltså inte den som slutade tillverkas 2002, som man köpt tillsammans med teknik och verktyg till gamla 9-5 (alltså inte den nya).
I morgon kommer det väl ännu fler färskare nyheter!

#a • Uppdaterat: 2009-12-14 22:23
pg (ej verifierad)

Men ägs inte Saab av GM? Är det inte så, att GM är skyldiga att redovisa genererade pengar från denna försäljning i USA? Det är ju GM som säljer delar av Saab, inte Saab. Eller kan Saab som enskild bolagsdel av GM stoppa pengarna i "egen ficka". Jag förstår inte hur det ska gå till.
Nåväl, det kommer fäl att klarna så småningom, de är ju bara spekulationer än så länge. Ine ens anställda ingenjörer och produktutvecklare vet ju något med säkerhet. Det enda jag vet, är att ett 10 tal flyttat till Tyskland på grund av turbulensen och osäkerheten i trollhättan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.