Bild
Nästa artikel

Kinesiska bilar till Europa

Nyheter

Nästa år kommer bilar från den kinesiska tillverkaren Great Wall att importeras till Europa. Liknande försök har tidigare slutat med konkurs efter katastrofala krocktester.

Brittiska I.M. Group, som importerar Subaru, Isuzu och Daihatsu, meddelar nu att företaget kommer att lansera kinesiska Great Walls i Europa.

Till Sverige 2011
Till en början kommer bilarna under 2010 att säljas i Estland, Lettland och Litauen.

Därefter planeras en ytterligare expansion till bland annat Skandinavien under 2011.

Framhäver säkerhet
Great Wall är en av Kinas få privatägda biltillverkare och har en produktion på 800 000 fordon om året.

I en kommuniké angående samarbetet med I.M. Group gör Great Wall det mycket tydligt att bilarna är lika krocksäkra som europeiska bilar.

Anledningen till detta är förmodligen turerna kring kinesiska tillverkaren Brilliance. Efter ett katastrofalt krocktest under 2007 blev bilmärket för evigt skandaliserat.

Trots att modellerna förbättrades och genomgick nya krocktester var märket nedsvärtat av de tidigare resultaten.

Slutade med konkurs
Det hela slutade med att det tyska importföretaget HSO Motors, som lanserade Brilliance, beslutade sig för att lägga ner.

Nu återstår det att se om historien upprepar sig eller om Great Wall blir den första kinesiska tillverkaren att lyckas i Europa.

Diskutera: Skulle du kunna tänka dig en kinesisk bil?

Se krocktestet av Brilliance BS6:

Kommentarer

#1
Tommy
2009-12-21 17:05

Spännande!
Kan vi få se Great Wall 9-5 i Sverige 2011?
Great Wall är ju nämligen ett av BAIC´s varumärken, som nyligen köpte "gamla" 9-5.

#1
Tobbe
2009-12-21 18:45

Jag tror kineserna kommer att lansera en "kinesisk 9-3'a" snart med snarlik kvalitet som Saab byggde fast till ett mycket mycket lägre pris. Antagligen kommer den att bli nya folkbilen i Sverige. Vilda spekulationer...

#1
pg
2009-12-21 19:05

Inte kommer då jag att köpa en Saab från Kina. Det finns många Svenskbyggda bilar begagnade. Ska de vara Saab, ska det vara svenskbyggda, annars får det vara för min del.

#1
Larsson
2009-12-21 19:10

Köpa en bil från Kina? Nej tack jag gillar inte tjuvar. Dom är bra på att kopiera men inte så bra på att komma på något eget..

#1
Sebastian
2009-12-21 22:29

Ja du PG, vad spelar det för roll? Det enda som borde styra när man väljer bil är kvalitéten.
Om den byggs i Sverige eller inte är helt oväsentligt. Det enda du får med en svenskbyggd bil är en dyrare bil...

#1
Harry
2009-12-22 01:43

En sån skulle alla tvingas att ha. Den skulle dessutom alltid tvingas vara fullastad med nitroglycerin. Inte förrän då får vi väl ned farterna och får folk att inte köra som folk, men som de borde köra - FÖRSIKTIGT.

#1
Peter i Sydney
2009-12-22 13:18

Här i Australien säljs Great Walls V240 pickup sedan sex månader. Den har fått ganska bra kritik i biltester. Den är ca. 50.000:- billigare än motsvarande Toyota HiLux. Kvaliteten är mycket bättre än väntat fast inte lika bra som Toyota. Enda kritiken har varit avsaknad av dieselmotor och automatlåda. Men det skall visst komma under nästa år. Den fick bara 3 stjärnor i krocktest med det bryr sig ingen om här. Folk är inte alls lika säkerhetsmedvetna som i Sverige.

#1
jörgen
2009-12-22 15:24

Vadå är det bara kineser som kopierar? Vad gjorde gnosjö mekaniska verkstad på 50talet jo kopierade en john deere traktor från usa den hade till och med samma färg,volvo pv är inte det en kopia på 40 tals jänkare?

#1
Tobbe
2009-12-22 19:59

Man kan inte påstå att kineserna är "tjuvar" om nu tekniken redan är såld till dom. Kia Cee'd har blivit något av en folkbil i sverige tack vare lågt inhandlingspris och fina dieselmaskiner. Det är alltid priset och ägandekostnaderna som avgör om bilen blir en folkbil eller ej.

#1
PER
2009-12-23 01:09

Nej just det, det vill jag inte. Jag köper mycket hellre bil av en nerlagd tillverkare.

#1
Saabnisse
2009-12-27 11:29

Jag tycker att man kan se tillbaka på 1960-talet när Japanska bilar började importeras.
Isuzu Bellet var ju inte direkt dåliga bilar, men rostade väldigt snabbt, lika snabbt som de flesta europeiska bilarna gjorde tio år tidigare, på femtiotalet.
Den försvann ganska snabbt.
Sedan kom Toyota, även den lättrostad.
Knappast någon ifrågasatte säkerhet på den tiden, men japanerna var nog inte sämre än andra.
Det dröjde ju några år innan japanerna kom ikapp,
det enda de behållit i viss mån är ju rostkänsligheten.
Men det kommer inte att dröja lika länge för kineserna att komma ikapp.

#1
Landy Man
2009-12-31 11:15

Ni som skriver om "folkbil": VEM FAN VILL HA EN SÅDAN!?!?
Det ska vara uppseendeväckande, bullrigt och aggresivt.
SAMT STATUS!
Kom igen Kina när ni kan leverera det!

#1
Volvo RWD
2010-01-01 04:19

Vem vill köpa en sådan här bil och varför? Jag menar det finns ju hur många bättre alternativ som helst. Sen att sponsra den just nu smutsigaste industrin (och då pratar jag inte bara om utsläpp och miljötänk) är för mig helt otänkbart. Irriterar mig på att folk klagar på att Kina släpper ut mkt skit, att dom som jobbar i fabrikerna har det för jävligt ofta och att dom som styr landet är så trångsynta. SLUTA köp deras helvetes grejor då!? FÖRSÖK åminstone? Men nej nej det går inte för det är ju billigare..

#1
Tobbe
2010-01-05 21:05

Folkbil och folkbil. Visst de är inga roliga bilar att åka runt i. Är man dock tvingad att köra 3000 mil per år och inte har någon chefslön direkt så har man inte så mycket till val än att prioritera den ekonomiska biten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.