Nästa artikel
Motbud på Volvo väntas
Nyheter

Motbud på Volvo väntas

Publicerad 23 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Kinesiska Geely får konkurrens om Volvo. Under denna vecka kommer konsortiet Crown att lägga ett bud, enligt nya uppgifter.
Den senaste tidens rapportering om Volvo har uteslutande handlat om den kinesiska spekulanten Geely.

Sedan Ford i slutet av oktober meddelade att bolaget inleder fördjupade förhandlingar med Geely har kineserna allt mer sett ut som Volvos framtida ägare.

Men ännu är kampen om Volvo inte över.

Motbud under veckan
Nu skriver Dagens Industri att det tidigare uträknade konsortiet Crown åter igen kliver in i matchen. Redan under denna vecka kommer Crown med ett motbud, enligt tidningen.

Även om det inte är bekräftat uppskattas Geelys bud vara motsvarande 14 miljarder kronor.

- Det är ingen mening med att underbjuda. Det vinner man inga segrar på, säger en källa inom Crown till Dagens Industri.

Crown uppges under de närmsta veckorna haft flera intensiva samtal med Ford och är snart beredda att presentera ett konkret bud.

Tredjedel svenskt
Konsortiet Crown leds av Fordveteranen Michael Dingman, som har 21 år bakom sig i bolagets styrelse, och har den tidigare Volvochefen Roger Holtback i en rådgivande roll.

Tidigare medieuppgifter har gjort gällande att en tredjedel av konsortiets kapital kommer från svenska investerare.

Tyst kring Jakob

Samtidigt är det oklart hur situationen för den tredje Volvospekulanten Konsortium Jakob ser ut.

Jakob är bland annat uppbackade av den tidigare Volvochefen Sören Gyll och har beskrivits som en svensk-amerikansk investeringsgrupp.
 
I samband med att Ford utsåg Geely till favorit i förhandlingarna om Volvo uttalade sig en representant för Jakob att konsortiet inte har gett upp - och så småningom skulle komma med ett bud.

Men sedan dess har det varit tyst kring Jakob.

Diskutera: Vilka skulle du föredra som Volvoägare? Vilka tror du blir framtida Volvoägare? Jakob? Crown Geely?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-23 10:59
Hisingen (ej verifierad)

Cheng wu ching ,Li yaxu dong wong !

#2 • Uppdaterat: 2009-11-23 14:11
Tom (ej verifierad)

Lycka till och hoppas att ni kan lyckas.
Jag vill inte se en kinesisk ägare till Volvo med tanke på hur de handlar när det gäller respekt för märkesskydd och patent.
Jag har hoppats på projekt Jacob, men det verkar inte hända något.
Jag anser dessutom att Roger Holtback fungerade mycket bättre under sin tid på Volvo än vad Sören Gyll gjorde.
Sören Gyll var den som i mångt körde Volvo i botten och det som ledde till försäljningen. Hans enda stora uppgift tycks så här efteråt ha varit att göra Volvo av men P-G Gyllenhammar som nog var ett ödesdigert misstag.

#3 • Uppdaterat: 2009-11-23 14:11
Lägerleffe (ej verifierad)

Jag litar inte på Geely som annat än partner för att nå in på den kinesiska marknaden. Att skicka iväg hela bestämmanderätten över Volvo till Kina vore förödande, inte minst för varumärket.
Sen tror jag Ford börjar tveka; det är alltför mycket Ford i Volvo och Volvo i Ford för att en skilsmässa skulle bli lycklig. Det finns mycket mer att förlora än vinna på ett totalt avyttrande nu. I första vändan var det mest ett sätt att blidka den amerikanska hemmaopinionen. Nu är det en annan tid.
Crown, med f.d. Fordfolk, plus en ofarlig dörröppnare till den kinesiska marknaden vore en kanonlösning för Ford. Det är säkert dit man siktar nu.

#4 • Uppdaterat: 2009-11-23 19:10
Jonny (ej verifierad)

Volvo har släpa efter en aning på miljöområdet en tid, men kommer säkert med attraktiva lösningar
snart. Volvo försvinner från Sverge om Kineserna tar över helt säkert, även om det just nu inte låter
så, det blir snart en bil utan den kvalitet vi är vana
vid,
Tycker vi ska vara lite osvenska och kämpa för att behålla Volvo Svenskt, Volvo Jakob kunde erbjuda
nya investerare. Det är trotts allt iett bolag med hög klass. Trotts en kanske tungrodd organisation, som bromsar utveckling till förmång för interna kamper om jobb, prestige mm.

#5 • Uppdaterat: 2009-11-23 20:55
Jarl Jacobsson (ej verifierad)

Den ultimata lösningen vore att Ford behäller 20%
Jacob köper 30% och japanska Mazda köper 50%
och blir därmed Majoritetsägare,
Mazda skulle också få tillverkningskapacitet i Europa
Och Volvo få en ägare med den högsta kvaliteten av alla biltillverkare
En annan fördel är att Mazda Ford och Volvo redan sammarbetar mycket

#6 • Uppdaterat: 2009-11-23 21:49
Leffe (ej verifierad)

Allt hänger på vem som står för kapitalet. Ett är nog ganska säkert. Det sämsta alternativet vore om Volvo skulle hamna i händerna på amerikanska riskkapitalister. Dom tänker inte på något annat än sin egen plånbok. Man tycker att en f.d. VD för Volvo Personvagnar som Roger Holtback borde verka för den lösning som är bäst för Volvo. Det får vi snart veta.

#7 • Uppdaterat: 2009-11-23 23:09
Urban Falk (ej verifierad)

Ultimata lösningen är Geely %50 Tata %22 Kia %18 Ssang Yong % 5 Astra Zenica %5

#8 • Uppdaterat: 2009-11-25 11:18
Lennart (ej verifierad)

Rått skoj men samtidigt tragiskt att läsa vissa VOLVO fantaster som både tror o hoppas!
"Den kvalité som vi är vana vid", kämpa för att behålla.
Jag har jobbat 10 år en gång i tiden inom märket ... är till yrket högskoleingenjör specialiserad inom fordon, så visst man är amatör i ämnet. Har ni en susning om vad det kostar att ta fram nya modeller (program) som det numera kallas. Om kineserna vill köpa skrotet, ja just de kvaliteten är inte mkt. idag frånåkt av Japaner, BMW, Audi framförallt SUBARU. Snälla håll er till sanningen Volvo är idag en medelbil som kostar ca: 30-40 tusen för mycket, som har dom överlägset törstigaste motorerna i hela EU, innan låg dom näst sist men t.om. Mercedes har nu snålare.
Hur skall detta märke räddas ? Vakna o var realist, eller Du vill satsa dina pengar i projektet.
tack för kaffet!

#9 • Uppdaterat: 2009-11-26 09:12
Pelle (ej verifierad)

Lennart, du behöver inte vara så bitter för att du en gång i tiden fick sparken från företaget.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.