Nästa artikel
Motbud på Volvo väntas
Nyheter

Motbud på Volvo väntas

Publicerad 23 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Kinesiska Geely får konkurrens om Volvo. Under denna vecka kommer konsortiet Crown att lägga ett bud, enligt nya uppgifter.
Den senaste tidens rapportering om Volvo har uteslutande handlat om den kinesiska spekulanten Geely.

Sedan Ford i slutet av oktober meddelade att bolaget inleder fördjupade förhandlingar med Geely har kineserna allt mer sett ut som Volvos framtida ägare.

Men ännu är kampen om Volvo inte över.

Motbud under veckan
Nu skriver Dagens Industri att det tidigare uträknade konsortiet Crown åter igen kliver in i matchen. Redan under denna vecka kommer Crown med ett motbud, enligt tidningen.

Även om det inte är bekräftat uppskattas Geelys bud vara motsvarande 14 miljarder kronor.

- Det är ingen mening med att underbjuda. Det vinner man inga segrar på, säger en källa inom Crown till Dagens Industri.

Crown uppges under de närmsta veckorna haft flera intensiva samtal med Ford och är snart beredda att presentera ett konkret bud.

Tredjedel svenskt
Konsortiet Crown leds av Fordveteranen Michael Dingman, som har 21 år bakom sig i bolagets styrelse, och har den tidigare Volvochefen Roger Holtback i en rådgivande roll.

Tidigare medieuppgifter har gjort gällande att en tredjedel av konsortiets kapital kommer från svenska investerare.

Tyst kring Jakob

Samtidigt är det oklart hur situationen för den tredje Volvospekulanten Konsortium Jakob ser ut.

Jakob är bland annat uppbackade av den tidigare Volvochefen Sören Gyll och har beskrivits som en svensk-amerikansk investeringsgrupp.
 
I samband med att Ford utsåg Geely till favorit i förhandlingarna om Volvo uttalade sig en representant för Jakob att konsortiet inte har gett upp - och så småningom skulle komma med ett bud.

Men sedan dess har det varit tyst kring Jakob.

Diskutera: Vilka skulle du föredra som Volvoägare? Vilka tror du blir framtida Volvoägare? Jakob? Crown Geely?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2009-11-23 23:09
Urban Falk (ej verifierad)

Ultimata lösningen är Geely %50 Tata %22 Kia %18 Ssang Yong % 5 Astra Zenica %5

#8 • Uppdaterat: 2009-11-25 11:18
Lennart (ej verifierad)

Rått skoj men samtidigt tragiskt att läsa vissa VOLVO fantaster som både tror o hoppas!
"Den kvalité som vi är vana vid", kämpa för att behålla.
Jag har jobbat 10 år en gång i tiden inom märket ... är till yrket högskoleingenjör specialiserad inom fordon, så visst man är amatör i ämnet. Har ni en susning om vad det kostar att ta fram nya modeller (program) som det numera kallas. Om kineserna vill köpa skrotet, ja just de kvaliteten är inte mkt. idag frånåkt av Japaner, BMW, Audi framförallt SUBARU. Snälla håll er till sanningen Volvo är idag en medelbil som kostar ca: 30-40 tusen för mycket, som har dom överlägset törstigaste motorerna i hela EU, innan låg dom näst sist men t.om. Mercedes har nu snålare.
Hur skall detta märke räddas ? Vakna o var realist, eller Du vill satsa dina pengar i projektet.
tack för kaffet!

#9 • Uppdaterat: 2009-11-26 09:12
Pelle (ej verifierad)

Lennart, du behöver inte vara så bitter för att du en gång i tiden fick sparken från företaget.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.