Nästa artikel
Svenskt bud på Volvo
Nyheter

Svenskt bud på Volvo

Publicerad 8 december 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Det delvis svenska konsortiet Jakob är redo att köpa Volvo. I fredags kontaktades Ford med uppgiften om att finansieringen är klar.
Först var det bara kinesiska Geely, sen tillkom i huvudsak amerikanska konsortiet Crown.

Tredje budgivaren

Nu ger sig konsortiet Jakob på allvar in i kampen om Volvo.

- Vi är beredda att lägga ett kontant finansierat bud i nivå med de nivåer som förväntas, under förutsättning att det finns ett intresse från säljaren, säger Jakobs vd Peder Fast till SR.

Jakob skickade i fredags ett e-postmeddelande till Ford för att bekräfta sitt intresse och meddela att finansieringen finns på plats.

"Två för att dansa tango"
Nu vill Jakob få bekräftat från Ford om bolaget kan tänka sig att sälja Volvo till konsortiet.

- Det viktiga är att Ford är intresserat av att ta emot ett bud. Det krävs ju två för att dansa tango, säger Peder Fast till TT.

Vilka som står bakom Jakob är fortfarande oklart och inget som vd Peder Fast vill kommentera ytterligare.

- Initiativet kommer härifrån och engagemanget och kunskapen, men nu är det ett globalt bolag, säger Peder Fast.

- Det är både svenska, europeiska och andra investerare utanför, jag kan inte gå in på vilka för det påverkar aktiekurser och bolag. Vi kan inte säga budets belopp på den förhandlingen och vi kan inte säga vilka det är heller, säger Peder Fast till SR.

Fokus på säkerhet och miljö

Vad prislappen på Volvo kan tänkas bli är fortfarande oklart, men Peder Fast säger att Jakobs bud är i nivå med de övriga budgivare.

Obekräftade uppgifter gör gällande att priset blir två miljarder dollar, motsvarande 14 miljoner kronor.

- Vi har förankring i Sverige och Belgien med de anställda, vi har gjort en plan som vi tycker är bra som är offensiv som också har ett bra fokus på tillväxtmarknader. Vi är nöjda med den planen. Vi hoppas också att Ford uppskattar det vi gör, säger Peder Fast.

Diskutera: Vilken ägare föredrar du? Geely, Crown, Jakob?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-12-08 14:39
Johan (ej verifierad)

Jakob

#2 • Uppdaterat: 2009-12-08 14:55
JOM (ej verifierad)

Jakob (eller Crown).

#3 • Uppdaterat: 2009-12-08 16:55
Larsson (ej verifierad)

Jakob!!!! Om Jakob misslyckas så får man hoppas på Crown. Annars är det kört.

#4 • Uppdaterat: 2009-12-08 18:23
linkan (ej verifierad)

Absolut Jakob! Kineserna är knappast att lita på. Ska vi någon chans att behålla fabriken och det tekniska kunnandet i sverige så mäste det bli Jakob. Vi får hoppas på det bästa!!!

#5 • Uppdaterat: 2009-12-08 18:49
owe (ej verifierad)

14 miljoner verkar något billigt. Om det nu var meningen 14 miljarder, verkar det också billigt. Vad gav Ford när de köpte?

#6 • Uppdaterat: 2009-12-08 19:31
R Ekman (ej verifierad)

Nu är det ett enastående tillfälle för LO och facket
att göra det som regeringen får kritik för att inte
göra, satsa pengar i bilföretagen De som vet hur
det skall gå till, som konsulter kan Man anlita
Tomas Eneroth som kan ta hjälp av Lars Ohly.

#7 • Uppdaterat: 2009-12-08 21:48
Lars (ej verifierad)

Det vore kul om Volvo blev svenskt igen. Men saktfärdiga Sverige blir nog utan biltillverkare.

#8 • Uppdaterat: 2009-12-20 18:23
Roland Ekman (ej verifierad)

Jag håller med "Lars" det vore roligt om VOLVO
blev Svenskt igen gärna SAAB också men det
kostar pengar som alltid, vem vill satsa dessa,
vill Du "Lars", saktfärdig eller inte?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.