Nästa artikel
Avvecklingen påbörjad
Nyheter

Avvecklingen påbörjad

Publicerad 9 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
GM inleder nu nedläggningen av Saab - samtidigt som företaget ska utvärdera flera bud som kommit in. "Obegripligt och oansvarigt", säger facket.
På fredagen meddelade GM i ett kort pressmeddelade att den ordnade avvecklingen av Saab har inletts.

Likvidator utsedd
GM har valt det internationella affärskonsultföretaget Alixpartners som så kallad likvidator.

Likvidatorn ska först godkännas av Bolagsverket och kommer sedan att leda arbetet med att lösa upp Saab.

"Avvecklingsprocessen väntas ta flera månader och ska säkra att anställda, återförsäljare och leverantörer skyddas. Saabs kunder kan vara säkra på fortsatta garantier och att service och reservdelar kommer att finnas tillgängliga", skriver GM i pressmeddelandet.

"Vi utvärderar flera bud"

Trots detta meddelar GM att företaget ändå kommer att utvärdera de bud som kommit in.

"GM bekräftar att flera bud på Saab kommit in och att arbetet med att utvärdera dessa fortsätter. Denna utvärdering påverkas inte av utnämningen av AlixPartners", skriver GM.

"Obegripligt"

Denna utveckling möter stark kritik från fackligt håll.

- Det är obegripligt och oansvarigt att göra detta nu när man inte ens har hunnit granska de seriösa bud som faktiskt finns på Saab, säger Stefan Löfven, ordförande för IF Metall i ett pressmeddelande.

Han fortsätter:

- Agerandet från GM:s sida stämmer inte överens med de signaler vi nyligen fått från företaget om att man verkligen vill sälja Saab och seriöst ska överväga de bud som kommit in.

"Klart förvirrande"

Stefan Löfven vill nu att GM ska visa var företaget står och åt vilket håll Saab ska styras.

Han påpekar dessutom att regeringen måste "stöta på hos" den amerikanska presidenten Barack Obamas och hans administration som är den största delägaren i GM.

- Det är klart förvirrande för alla inblandade när GM väljer att agera i två olika riktningar. Det försämrar chanserna för en positiv lösning för Saab även om hoppet fortfarande inte är ute, säger Stefan Löfven.

Diskutera: Tror du att GM vill sälja Saab över huvud taget?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-09 17:03
MT (ej verifierad)

Inte kört.
Detta agerande behöver inte betyda att det är kört för Saab Automobil. Det enda det gör på kort sikt är att sätta press på en eventuell köpare. Fram med stålarna och pröjsa så fort som möjligt så är det grönt.
Om jag inte minns helt fel så hade Saab Automobil fram till den 31/12-2009 innan det var deadline. Nu visar GM att man återtagit kommandot över Saab Automobil och visar handlingskraft.
Jag kan dock tycka att GM varit något otydliga med vad som skulle hända efter den 31/12-2009 och låtit Spykers VD Victor Muller ge lite för stora förhoppningar.

#2 • Uppdaterat: 2010-01-09 19:52
pg (ej verifierad)

Bara för att GM lägger ner Saab, behöver det inte med automatik innebära att fabriken stängs. Vi vet ju inte riktigt vad GM vill, de kanske vill behålla fabriken? Kanske blir det en lösning likt Vauxhall, ungefär likadan process var det även där om inte jag minns fel. Vauxhall var det märke som då skulle läggas ner. Även då ansåg GM att man hade ett märke för mycket, kanske flera.

#3 • Uppdaterat: 2010-01-09 20:53
Saabnisse (ej verifierad)

Inte riktigt lika.
Vauxhall behöll man därför att Opel var osäljbar i England, tyska bilar hade alltför dåligt rykte.
Då var det bättre att byta namn på Opel till Vauxhall.
Det var ju ett gammalt väl inarbetat märke med god rennomme´.
Tråkigt bara att man inte behöll de konkava, koniska längsgående huvprydnaderna.
Men vi har inte sett ännu om man lägger ner Saab.

#4 • Uppdaterat: 2010-01-09 22:12
pg (ej verifierad)

Men om inte jag missminner mig, var bilmärkena ganska lika varandra redan då. Det fanns ju inen anlednng att ta in Opel till England eftersom bilarna delade drivlinor. Bilarna var allt för lika varandra, och Opel var dyrare att importera.

#5 • Uppdaterat: 2010-01-09 22:40
Saabnisse (ej verifierad)

Visst var de lika, men allt tyskt hade väldigt dåligt rykte i England efter kriget och det finns faktiskt de som än idag aldrig skulle drömma om att köpa en Opel, men en Vauxhall går bra, trots att det är samma bil!
Samma motstånd finns i Sverige, fast i mycket mindre omfattning, men det fanns en gång planer att "Saabifiera" Corsa och Astra och kalla dem 9-1 och 9-2.
Man kan ju jämföra med VW-gruppens olika varianter på Golf och Polo.
Förmodligen kunde ingen marknadsföra detta hos de amerikanska bromsklossarna.

#6 • Uppdaterat: 2010-01-09 23:52
onslow (ej verifierad)

lägg ner skiten!

#7 • Uppdaterat: 2010-01-10 15:12
Kenneth (ej verifierad)

ONSLOW:
Var arbetar du och med vad?

#8 • Uppdaterat: 2010-01-10 19:13
mikx (ej verifierad)

GMs agerande är inte så konstigt.
1.
Man behåller kontrollen över GM teknik (Läs Opel Teknik) och behåller kontrollen över Saab 9-5.
2.
Man låter tillverka Saab 9-5, men designar om den litet, klistrar på ett annat emblem Buick eller Opel.
Så har GM gjort flera gånger förut.
3. Man säljer Saab och hittar förhoppningsvis någon grupp som är beredd att satsa kapital för att hitta en nisch som Saab kan utvecklas i, med långsiktig bärighet. Detta är kanske inte helt enkelt eftersom Saab inte har varit lönsamt på många år. Därtill är volymen alldeles för liten.
4. GM lämnar inte Saab i sticket, varumärket är för bra för det. GM skulle få mycket badwill om inte Saab räddas.

#9 • Uppdaterat: 2010-01-10 19:59
pg (ej verifierad)

Ryktet hade bara med nazismen att göra. Man undvek helst att köpa Tyska bilar i England. De som köpte Tyksa bilar köpte främst Mercedes och BMW.

#a • Uppdaterat: 2010-01-10 20:52
Saabnisse (ej verifierad)

PG
Det dröjde innan man köpte Mercedes och BMW.
I stället för BMW blev det Bristol och i stället för Mercan fanns det en uppsjö av klassiska brittiska märken att välja på.
Tro mig, många år efter kriget var tyskhatet massivt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.