Nästa artikel
Senast 15 april ska dubbdäcken av
Nyheter

Senast 15 april ska dubbdäcken av

Publicerad 11 april 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Det är hög tid att lossa hjulbultarna och byta dubbdäck mot sommardäck. Om det inte är vinterväglag ska dubbdäcken vara av senast 15 april.

Mellan den 16 april och 30 september är det förbjudet att använda dubbade däck, under förutsättning att det inte finns snö, is, snömodd eller frost på vägbanan. Regeln gäller personbilar och husbilar med en vikt på högst 3,5 ton.

– Om man efter den 15 april ska åka till fjällen eller någon annanstans där det fortfarande är vinterväglag, får man behålla dubbdäcken på till dess man kommer hem, säger Bengt Svensson, kommissarie på Rikspolisstyrelsen.

– Men då bör man å andra sidan inte köra med sina dubbdäck innan resetillfället om det är sommarväglag. Den som gör det kan rapporteras för att ha haft dubbade däck under otillåten tid.

Påföljden för att använda dubbdäck under förbudsperioden är böter på 500 kronor. Det är alltid polisen som gör bedömningen om det råder vinterväglag eller inte.

Sämre bromsförmåga
Odubbade vinterdäck är fortfarande tillåtna under perioden mellan 16 april och 30 september. Däcken är dock inte att rekommendera eftersom de inte är tillverkade för sommarväglag och högre temperaturer.

Friktionsdäck sliter mer på vägen och ger längre bromssträckor. I Vi Bilägares senaste däcktest hade en bil med dubbfria vinterdäck efter en bromsning på torr väg från 100 km/tim endast halverat farten när bilen med de bästa sommardäcken stannat.

Diskutera: Sommardäck eller odubbade vinterdäck i sommar?

Tips för lätt och säkert däckbyte:

Motormännens tips för ett säkrare och lättare däckbyte:

1. Placera bilen på ett plant underlag. Lägg i en växel och drag åt handbromsen.
2. Använd stoppklossar, så är du säker på att bilen inte flyttar på sig.
3. Lätta på hjulbultarna innan du hissar upp bilen. Byt ut fälgkorset mot en hjulmutternyckel med hävarm, så går bytet lättare.
4. Använd garagedomkraft för att lyfta bilen.
5. Sätt däcken med bäst mönsterdjup bak.
6. Smörj gängorna med fett, för att underlätta vid nästa däckbyte.
7. Fyll på luft i däcken. Om det är för lite luft i däcken ökar rullmotståndet, slitaget och bränsleförbrukningen. Ha gärna upp till 0,2 bar extra lufttryck, under förutsättning att du inte överskrider maximalt rekommenderat lufttryck.
8. Tvätta rent vinterdäcken med bilschampo och fälgtvätt. Ta bort eventuella stenar som fastnat i mönstret.
9. Märk vinterdäcken med placering: höger, vänster respektive fram och bak. Detta för att hålla koll på rotationsriktningen på däcken. Förvara däcken mörkt och svalt, hängande eller liggande.
10. Obalanserade däck ger upphov till vibrationer. Om du misstänker att däcken behöver balanseras lämna in bilen på däckverkstad.

Källa: Motormännen

Övriga testmoment

Här är resultaten från de testmoment som inte redovisas på annan plats. Goodyear och Sava har bäst väguppträdande både på torrt och vått. Bränsleförbrukningen är uppmätt med en Ford Focus 1,0T i konstant hastighet (80 km/tim). Kupébullret är uppmätt med samma bil vid förarens öron under 10 sekunder. I bullerbetyget väger en subjektiv bedömning av ljudbilden tungt vid betygsättningen.

Körning vått, s Körning torrt, betyg 1-5 Förbrukning l/100 km Rullmotstånd, koefficient Buller, betyg 1-5
Continental 45,24 3 4,57 0,800 5
Goodyear 42,55 4 4,38 0,692 5
Leao 45,55 1 4,64 0,927 3
Nokian 44,09 3 4,46 0,717 3
Nordman 45,22 2 4,47 0,778 4
Sava 43,22 4 4,50 0,781 4
Yokohama 45,87 3 4,53 0,778 4
EU-friktion 40,45 5 4,66 0,767 2

 

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-11 14:17
Roy J

Självklart ska alla typer av vinterdäck av!
Inte minst av ekonomiska skäl.
Har man inte den ekonomiska planeringen så ska man nog överväga om man ska ha bil över huvud taget.

#2 • Uppdaterat: 2011-04-11 16:21
Gösta_L

Precis som det står i artikeln skall man om man bor i norrland eller skall upp till fjällen på semester sansa sig och behålla vinterdäcken på.

Att åka med sommardäck i vinterväg är rent ut sagt livsfarligt, både för den som framför fordonet och för alla medtrafikanter man utsätter för stor fara.

Tyvärr byter många till sommmardäck alldeles för tidigt, ofta med ödesdigra konsekvenser som följd.

Mitt råd är, tänk efter före.

#3 • Uppdaterat: 2011-04-11 17:00
Raymond K (ej verifierad)

Väldigt vad du ser allt i svart och vitt Roy.
Sluta vara en sån storebror till alla.

#4 • Uppdaterat: 2011-04-11 17:06
Roy J

Storebror?
Hör du lille Raymond, tål du inte att läsa självklarheter?
Jag skrev knappast något kontroversiellt. Det krävs endast vanligt sunt förnuft - konsekvenstänkande.

#5 • Uppdaterat: 2011-04-11 17:11
Raymond K (ej verifierad)

Ytterligare ett exempel på hur du ser ner på folk
"lille Raymond"

#6 • Uppdaterat: 2011-04-11 17:17
Roy J

Inledde min förra kommentar lätt ironiskt, med glimten i pennan, men du, Raymond, verkar endast uppfatta allt i svart.
Om du anser att såna självklarheter som jag skriver är att se ner på folk, så förstår jag om du ständigt känner dig nertryckt. Lite sorgligt, faktiskt.

#7 • Uppdaterat: 2011-04-11 17:17
Raymond K (ej verifierad)

Gillar inte din besserwisser attityd Roy så tyvärr blockar jag dig.

#8 • Uppdaterat: 2011-04-11 17:52
Roy J

Jag har i en annan spalt undrat lite över möjligheten att "blocka" andra kommentatorer. Är den månne avsedd för strutsar? I andra sammanhang, som t ex Facebook, kan jag tänka mig att man vill blockera dem som endast skriver raddor av smörja typ "steg upp, borstade tänderna" och annat meningslöst, eller att någon ägnar sig åt ren terror och skriver upprepade atacker - men här? Här blir det liktydigt med att springa och gömma sig - att stoppa huvudet i sanden. Och vem vill framstå som en räddhågad struts?

#9 • Uppdaterat: 2011-04-11 18:48
Hn

Varför sliter friktionsdäck mer på vägen? Att däcken i sig slits är väl välbekant, men vägen?

#a • Uppdaterat: 2011-04-11 20:39
chauffören

ren lögn att friktionsdäck sliter på vägen . håller bra på sommaren. jag har kört 3 år vinter +sommar . mönster kvar 4mm. 50000km . kommer nog 10000 km till. byter till hösten

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.