Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Vad tycker ni om regummerade vinterdäck?

Bilfrågan: Vad tycker ni om regummerade vinterdäck?

Bilfrågan

"Jag ser inga nackdelar med regummerade vinterdäck och priset är bättre än andra däcktyper. Vad tycker ni?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag kör sedan ett antal år på svensk-regummerade vinterdäck av fabrikat Green Diamond och är mycket nöjd med dessa. Är så pass nöjd att jag precis skaffat en ny uppsättning i samband med bilbyte!

När det gäller regummerat hör man inte särskilt mycket i publicerade tester och omdömen. Det speciella med dessa däck är att gummiblandningen i slitbanan innehåller ”millimeterstora korn av en blandning av kiselkarbid och aluminiumoxid” vilket gör att friktionen ökar. Man får helt enkelt dubbeffekt.

Jag ser inga nackdelar med denna däcktyp och priset är klart bättre än konkurrenternas. Hur ställer sig expertisen till Green Diamonds produkter?

Jörgen

SVAR:
Gren Diamond är ett svenskt regummerat däck. Det innebär att däcket efter sitt första liv får ett nytt genom att en ny slitbana läggs på. Svenska regummeringar håller generellt hög klass.

Vinterdäcken har mönster och gummiblandningar som är anpassade till nordiska krav. Regummerade personbilsdäck har bra kvalitet i förhållande till priset och lämpar sig väl som vinterdäck. Vi Bilägare har inte testat just Green Diamond.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om regummerade vinterdäck?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2011-02-03 09:03

Regummerade däck är ett alternativ så gott som något när det gäller vinterdäck. Varför köpa något dyrt märke när det finns billiga alternativ som är i princip lika bra. Har under några år kört med Nankang, förvisso inte regummerade, men ändock mycket prisvärda. Har inte märkt någon skillnad på dessa och dyra kända märken. Rekommenderas varmt. Kom ihåg att det är vi bilister som har makten när det gäller vilka däck vi väljer. Tyvärr köper många pga av slentrian och fåfänga de dyra märkena utan att reflektera över varför de kan vara upp till dubbelt så dyra. Men än är den siste borgaren inte född som jag brukar säga, he he. Och bara se skattar som de skall så drar även de sitt strå till stacken för välfärdssamhället (vare sig de vill det eller ej).

#2
emellertid
2011-02-03 10:05

Tekniken att svarva gamla däck och lägga på nytt gummi har såklart blivit väldigt mycket bättre än förr i tiden när jag en enda gång provade sådana och blev besviken. Men jag kan aldrig tro att regummerade (uppfräschade gamla däck) kan bli precis lika bra som splitternya däck. Jag vill kalla regummerade däck för ett budgetalternativ om man inte har råd att köpa nya däck.

#3
Anynomus
2011-02-03 10:19

Emellertid, jag håller inte med dig. Den slitbana som läggs på är av exakt samma mönster som sitter på ett nytt däck, t.ex. föregående års Hakka-mönster. JAg har själv kört på regummade vinterdäck med föregående års Hakka-mönster och däcket var alldeles utmärkt.

Och glöm snacket om att regummerat är ett budgetalternativ om man inte har råd att köpa nya. Med det resonemanget lade jag i så fall alla pengarna på E-Klassmercan men hade inga kvar till nya vinterdäck...

Regummerat är ett utmärkt sätt att spara pengar men att åka lika bra som med nya däck. Fördomar skulle jag vilja kalla det.

#4
Anynomus
2011-02-03 10:19

Emellertid, jag håller inte med dig. Den slitbana som läggs på är av exakt samma mönster som sitter på ett nytt däck, t.ex. föregående års Hakka-mönster. JAg har själv kört på regummade vinterdäck med föregående års Hakka-mönster och däcket var alldeles utmärkt.

Och glöm snacket om att regummerat är ett budgetalternativ om man inte har råd att köpa nya. Med det resonemanget lade jag i så fall alla pengarna på E-Klassmercan men hade inga kvar till nya vinterdäck...

Regummerat är ett utmärkt sätt att spara pengar men att åka lika bra som med nya däck. Fördomar skulle jag vilja kalla det.

#5
emellertid
2011-02-03 10:57

Anynomus!
Jag säger inte att slitbanan är dålig, det brukar vara i skarven mellan det gamla däcket och det nya gummit som det brukar fallera med bubblor eller släpp. Dessutom brukar de inte vara godkända för högre hastigheter. Har du en bil som gör 200km/h så måste däcken vara godkända för detta. Är regummerade däck godkända för högre hastigheter?

#6
Sweeny
2011-02-03 11:00

ett begagnat däck som piffats upp med ny slitbana... skulle ni köpa tex en gammal mobiltelefon med nytt skal och räkna den som ny?

#7
SiggeN
2011-02-03 11:24

emellertid...de flesta vinterdäck har hastighetskod 160 kr/h.

#8
2011-02-03 11:46

Vill bara tillägga att det inte bara handlar om mönsterutformning (där regummerade däck naturligtvis aldrig kan vara försedda med den senaste utvecklingen), utan även om gummiblandningen, vilket är minst lika viktigt!

#9
emellertid
2011-02-03 11:48

SiggeN
godkända för 160km/h räcker inte för min bil då den kan maxa 210km/h

#10
emellertid
2011-02-03 11:52

Måste kanske förklara här att jag inte kör i 210km/h eftersom säkert någon kommer att undra detta men man måste alltid ha däck på bilen som är godkända för bilens maxhastighet. Är detta annorlunda på vinterdäck?

#11
SiggeN
2011-02-03 12:39

Vinterdäck med max 160 km/h är godkänt oberoende av vad bilen är typad med för däck.

#12
789
2011-02-03 13:30

Vi kör Toyota Avensisen på ett svensk regummerat däck som heter AGI som vi har kört med under minst 15 års tid. Vi byter däck ca vart 3:e år och är verkligen nöjda med däckmärket. Nu heter däckmodellen AGI Sarek 2 som vi kör på. Kan rekommenderas!

www.agidack.se

#13
789
2011-02-03 13:32

Glömde säga att AGI´s däck dessutom INTE innehåller högaromatiska oljor sk HA oljor. Det är bara Nokian och AGI som har HA oljefria däck.

#14
SiggeN
2011-02-03 14:12

789...eftersom HA-oljor är förbjudet sedan jan 2010 inom hela EU så hoppas jag detta efterlevs...

#15
Sweeny
2011-02-03 14:17

om ditt favoritbilmärke (enklast att säga så här...) skulle plocka motorer ur skrotade bilar och säga: "vi putsar av dem lite o byter kamrem sen monterar vi dem i nya karosser på bandet, dessa kan du få köpa 20% billigare vi har provat kompet så allt ska vara ok" skulle du gå på det då? skulle inte tro det...

#16
Vis
2011-02-03 14:33

sweeny: dett görs redan har själv jobbat med att renovera B20 motorblock en gång i tiden, och bromsok och turbo renoveras och säljs som utbytes
(svenska favoriter volvo och saab)
Jag kan inte se att om man återanvänder stommen i däck skulle vara nåt problem

#17
Sweeny
2011-02-03 14:43

men då är det ju för utbyte i en existerande produkt... i däck används ju en begagnad stomme som du inte vet ett skit om hur den körts, sen säljs däcket som "nytt" eller iaf inte som begagnat.
om bilfabriken skulle sätta en gammal uppiffad motor i en ny bil skulle de flesta slå bakut. och B20-motorblock... jaja, vi pratar väl ändå nutid?

#18
2011-02-03 16:24

Om man återanvände gamla motorblock efter att ha spricktestat dem ordentligt och därefter monterat övriga, nya komponenter, så skulle åtminstone inte jag se något problem med det
Om du köper en möbel tillverkad på 50-talet (innan man kom på atta nvända spånskivor av låg kvalitet) i ett fint skick, så får jag en möbel som troligen är bättre än det mesta som tillverkas idag, billigare - och möbeln har genom sin blotta existens bevisat sin hållbarhet.
Om däcksstommen är "friröntgad" så att det inte finns några skador på cordstommen, så kan jag inte se att det är just där problemet ligger.

#19
Vis
2011-02-03 16:30

Sweeny: ta reda på hur man gör regummeringar så förstår du.

#20
Sweeny
2011-02-03 16:39

jag har sett det i en dokumentär, visserligen gällde det lastbilsdäck, men ändå... det förtar inte det faktum att det är gamla stommar med okänd historia, vem vet hur många trottoarkanter de mött...
dessutom, var kommer alla slitbanor i vägrenen ifrån... nya lastbilsdäck? jag har haft en omgång regummerat en gång i tiden när plånboken var tunnnare och det var inget att ha kan jag säga, det är ju kul med däck som går att balansera...

#21
Riskokare
2011-02-03 17:06

Sweeny, det finns två typer av regummeringar av lastbilsdäck, hel och halv. Halv så krattsar man endast av slitbanan och regummerar på en ny. De är dessa som du ser ute efter vägarna. Helregummeringar krattsas hela däcket och förses med nytt gummi. Halvregummeringar förekommer inte på personbilsdäck. Kör själv på dubbade regummeringar och har inte något att klaga på.

#22
Jimmyy
2011-02-04 14:57

Man ska aldrig glömma att även stommen på ett däck består av gummi. Gummi åldras...

#23
Jörgen B
2011-02-10 09:15

http://www.greendiamond.se/

och/eller

http://www.dack365.se/

kan bara instämma i det de skriver...

"Vi vågar påstå att i princip alla som provar Green Diamond blir nöjda - prova Du också."

Vore VÄLDIGT intressant att se Green Diamond med i ett däcktest, gärna i Vi Bilägares regi, för att få reda på hur pass bra dessa däck står sig i konkurrensen.

#24
2014-05-15 15:58

De som regummerar seriöst, använder röntgade stommar, endast vissa fabrikat, och dessutom har man koll på åldern, för gamla kasseras!
Man kan inte dra paralleller till lastbilsdäck, de lever ett hårt liv, och det händer att regummerade såna separerar, då har de ofta rullat 20t som nya och 20 till som regummerade, och briserar när de blir varma, för varma blir dom!

#25
2014-12-07 22:17

För "hundra år sedan" köpte jag två nyregummerade däck , och jag ångrade mig efter 500 meter för att det sjung så konstigt om dem. Men det var då det. i dag har jag ingen uppfattning all den stund jag aldrig köpt sådana däck någon mer gång ;)

#26
2014-12-07 22:23

Enligt Svensk lag behöver inga vinterdäck klara bilens topphastighet ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.