Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur blir jag av med obalans i bilen?

Bilfrågan

"Jag blir inte av med obalansen i min Volvo V70. Varför lyckas inte verkstaden få den bra?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Varför blir jag inte av med obalansen i min bil? Äger en Volvo V70 -07. Bilen har rullat 1 800 mil och verkstaden lyckas inte få den bra.

Åke Erlandsson

SVAR:
Först måste du undersöka om obalansen kommer från fram eller bakhjulen. Obalans fram känns ofta i ratten medan obalans bak känns i hela bilen. Vanligtvis kommer obalansen från däcken men ibland kan även andra roterande delar vara i obalans, till exempel bromsskivor.

Obalansen i däcken kan bero på att deras massa inte är jämnt fördelad utan måste kompenseras med vikter som monteras på fälgen. Detta mäts i en balanseringsmaskin och åtgärdas genom att montera nya eller byta motvikterna. Vanligast tas hjulen av vid balanseringen men då kommer man inte åt eventuell obalans hos övriga rörliga delar.

Obalansen kan också bestå i att däcken inte är helt runda och då börjar det bli svårt. Vad man kan göra är att mäta hur runda fälgarna är och försöka få orundheterna att ta ut varandra (eller åtminstone inte adderas). Slutligen kan däcket vara defekt eller ut- eller snedslitet.

Bästa hjälpen får du av en kvalificerad gummiverkstad som ofta besitter mer kompetens än bilverkstäder.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2010-11-09 08:51

Här är jag av samma åsikt som Bengt Dieden. Bilverkstäderna har ofta begränsad eller ingen kunskap om däck och hjulbalansering. Åk till en specialicerad gummiverkstad. Men glöm för allt i världen inte att begära fastpris, annars finns risken att det kan kosta vad som helst.

#2
DeN
2010-11-09 09:56

Om man ska vara lite petig så är det hjulet man ska balansera, inte däcket...däck+fälg=hjul.

#3
Jägaren
2010-11-09 09:57

En 07:a med endast 1 800 mil på mätaren? Låter ju helt osannolikt, men uppenbarligen är så fallet. Det står inget om huruvida bilen är fyrhjulsdriven. I ett sådant fall kan det mycket väl vara obalans i drivlinan till bakhjulen (jag har själv varit med om att en balanseringsvikt på kardanstången på en MB 350 SE från 1974 med 37 000 mil på mätaren lossnade med obalans som följd).
Andra funderingar är om det är originalfälgar med originaldäck på bilen (och om det är rätt dimension?). Om det är originaldäck och bilen har gått endast 1 800 mil på 3-4 år uppstår frågan om bilen har varit avställd eller stått i t.ex. garage en längre tid. Risken finns då att däcken har blivit lite "platta" på ett ställe och helt sonika - som Bengt skriver - inte är helt runda längre.
Nästa fråga: Är det aluminiumfälgar eller plåtfälgar? En plåtfälg kan lättare bli skev än en aluminiumfälg. bara en sådan sak som risiga hjulsidor på plåtfälgar kan orsaka obalans. Märk att ett frimärke längst ut på ett enda av en jetmotors främre turbinblad kan räcka för att det ska bli obalans i jetmotorn.
Så, några funderingar i största allmänhet. Men jag tycker att redaktionen på ViBilägare måste kräva mer förhandsinformation i frågeställningarna. I det här fallet vet vi ju nästan ingenting om bilen - bara årsmodell och körsträcka.

#4
jarl s
2010-11-09 10:36

Det är en Volvo, inte så konstigt att det skakar lite. Köp japanskt nästa gång så slipper man sånt tjafs.

#5
789
2010-11-09 11:41

Jarl:
Jag håller med dig. Eftersom det är en Volvo har man vissa vibrationer tillskillnad från Toyota som inte alls vibrerar eftersom många av dem står titt som tätt på reparationer och ständiga återkallelser till verkstäderna. Måste vara svettigt att jobba på Toyotaverkstad och trist att vara Toyotaägare men vibrationsfritt är det men dessvärre ej friktionsfritt....

#6
Skev
2010-11-09 11:44

Deff?

Du verkar köra med bara fälg utan däck, eller bara med däcket utan fälg.
Blir inte det svårt i trafiken?

#7
mnja
2010-11-09 13:25

Köp en tysk bil i stället.
Rekommenderar en Passat.
Mondeo kan också vara ett alternativ.
Men kostar det så smakar det. En tysk bil är kanske dyrare, men det har man igen i form av nöjt och bekymmerslöst bilägande.

Köper man en billigare Volvo får man väl räkna med vissa kvalitetsproblem och brister.

#8
DeN
2010-11-09 13:32

Passat, är inte det en billig tysk bil?
Om inte, är den för dyr... ;)

#9
2010-11-09 13:48

Passat är inte god kvalité, rätt sunkig faktiskt.

#10
mnja
2010-11-09 13:50

Passat är väl dyrare än V70 kanske.
Men den lirar ju några pinnhål högre i klass.
Volvo ska väl jämföras med Kia, Hyundai, Saab och Skoda. Ok jämförelsen med Skoda haltar väl lite, då Skoda numera utklassar V70 i kvalitet.

Men Skoda är ju halvtysk så det är inte så konstigt...
;

#11
mnja
2010-11-09 13:52

Passat sunkig??
Passat är en toppmodern, superfamiljebil i högsta tyska kvalitet! Varför tror ni den vinner alla tester?

#12
789
2010-11-09 13:53

Jarl:
Passaten har en ypperlig kvalitet särskilt om man jämför med Toyota.... Har du hört att man återkallat Passaten på sistone? Vet du när man återkallade Toyota senast? Svar: Igår igen.... över 10 000 000 återkallade Toyotor på bara några månader... Kvalitet? Skulle inte tro det!

#13
mnja
2010-11-09 14:02

Passat kan väl inte ens jämföras med toyota, plast.
Passat har en otrolig precision i sina chassin, styrningar, knappar och reglage. Dom leder ligan på samtliga punkter. Var ut och provkörde den fina tyska bilen, och det kändes som att ratta en Porsche Carrera på vägen. Provkörde en Avensis plast tidigare i år.

Den kändes nästan lika dålig och rapplig som en Volvo eller liknande...

#14
mctar
2010-11-09 14:10

mnja: Jag har en Passat och vet ganska bra brister och fel. Det finns definitivt sådana. Men i mitt tycke och smak så fallar Toyota bort direkt, dels pga alla "paketlösningar" ,inredningskvaltiteten är under all kritik. samt att körkänlsan saknas. Det fina med Passaten är att man är "ett med bilen" och samtidigt är det en familjelastare.

#15
mctar
2010-11-09 14:12

Till ämnet... Antar att samma fel gäller både för vinter och sommarhjul. Då kanske man skall titta på någon drivaxel?

#16
2010-11-09 14:14

Nä VAG håller inte på med återkallelser o sånt skit, dom kör 2 års garanti pang bom, sen struntar dom fullständigt i bilen.
Om det skulle vara nått fel, försvarar dom det med näbbar o klor.
Minns ni när högsta hönset på VAG stod i TV och lovade att bärarmarna skulle hålla bilens livslängd på Passat/Audi.
Livslängd för VAG är tydligen bara 10.000 mil.

Åter till ämnet. Obalansen går givetvis att fixa, men inte genom att koppla upp en dator, man måste fysiskt undersöka sakerna, han man på Volvo tex hört talas om en indikatorklocka ?? Istället för att byta en bromskiva kanman på 1 min med den konstatera OM skivan behöver bytas.

#17
TE
2010-11-09 14:16

Alla ni Toyotahatare!! ni kommer garanterat få lämna in era skitbilar på återkallning ni också ska ni se.

#18
Jägaren
2010-11-09 14:32

TE: Inget är omöjligt, men det kommer att bli svårt att överträffa denna totala sammanklappning i bortåt 13 000 000 bilar på bara ett år. Och detta är bara toppen på ieberget. Det kommer mera.
--
Annars då? Något att tillföra ämnet om obalansen i Volvon?

#19
mnja
2010-11-09 14:39

Obalansen i Volvon?
Alla Volvo brukar ha obalans, vibrationer och rattfrossa vid inbromsning.
Jag tror man får leva med det, eller byta bil.
Men man har ju valt att köpa en billig bil när man köper Volvo så det får man ju ta. En tysk bil är dyrare och då har man högre krav.

Men jag har aldrig varit med om att det är vibrationer eller obalans i en tysktillverkad bil. Dom har så noggrann kvalitetskontroll i Bayer, Inglostadt, Stuttgart och Frankfurt så dom släpper inte igenom vilket skit som helst. Tyvärr så fungerar det inte så i Trollhättan och Göteborg.

#20
simon_d
2010-11-09 15:47

mnja, vet inte vad du har för referenser om du använder adjektiv som "otrolig precision" i förbindelse med Passat. VW är kraftigt överreklamerade bilar. Inga direkta svagheter, det håller jag med om, men inget som är exceptionellt bra heller. Kort sagt slätstrukna bilar.

#21
simon_d
2010-11-09 15:53

Tror heller inte på så kallad tysk kvalitet. Open och Ford håller stundtals usel kvalitet. Audis kvalitet sitter mest på ytan - kikar man på statistik för driftsäkerhet och faktiska fel är Audi på sin höjd medelmåttiga. Mercedes skall vi inte tala om, elsystemen var ju rent ut sagt urusla! Där litar jag betydligt mer på till exempel japanska bilar. BMWn däremot har jag bara positiva erfarenheter av - bilen har nu gått 6000 mil och inte ett endaste litet fel eller problem har uppstått.

#22
jörkky
2010-11-09 16:44

De är ju s¨å me wv o att sköta om sina problem de är kunden som får stå förhela skiten i jämförelse me toyota . o garanti som icke gäller i många fall.kör wv till yrket o sku aldrig ha råd o ha en sån märkliga o dyra fel annars en helt ok bil .´egen bil avensis skönt!

#23
Raymond K
2010-11-09 17:22

mnja!
"Men jag har aldrig varit med om att det är vibrationer eller obalans i en tysktillverkad bil. Dom har så noggrann kvalitetskontroll i Bayer, Inglostadt, Stuttgart och Frankfurt så dom släpper inte igenom vilket skit som helst."

Läs på Autopower forum så får du se hur många bmw ägare som är frustrerade på alla obalans problem i drivlina, hjul, framvagn.

#24
z655
2010-11-09 18:21

Det framgår inte av frågan om obalansen finns med både sommar och vinterdäck men gör måste det vara fabrikationsfel på någon drivaxel eller något. Don V70 jag åkt i har alla gått väldigt mjukt och tyst.

#25
TE
2010-11-09 18:47

Jägaren! du tror tydligen att det är fel på 13 milj. Toyotor? skapligt. Anledningen att jag skrev som jag gjorde är att det finns folk som inte kan diskutera te.x denna artikel om v70 utan att dra in Toyota i den och spy galla på Toyota trots att dom gör en av världens bästa bilar. En kompis hade liknande problem med sin nya cittra, och det var ett eller flera hjul som inte var riktigt runda.

#26
z655
2010-11-09 19:02

Den här artikeln handlar väl om en Volvo med obalans eller?????

#27
2010-11-09 19:11

Kommentar om tyska bilar, Volvo V70 III drivlina kommer från tyska Ford!

#28
Gunnar Jansson.
2010-11-09 19:50

Jävla tjat om Toyotor. Fast jag äger en själv, så inser jag att dom inte är speciellt märkvärdiga.
Har man kört olika bilmärken, så ser man med andra ögon. Idag är dom flesta bilar ganska kul allihop.
Att dom pajar med all elektronik är ju inte konstigt.
Fan, hur många gånger drar man inte ur sladden på HD-boxen till platt-tv:en.
Hur ofta hänger sig inte en data där hemma.
Bilskrällena är ju överfyllda med elektronik tjafs.
Obalans en måste ju preciseras av frågeställaren
Vad menar han egentligen.

#29
lauda
2010-11-10 07:33

Här kommer mina erfarenheter:
Bytt till den modernaste gummiverkstad som finns på orten (har funkat I mitt fall, obeskrivlig skillnad och ingen kan förklara varför).
Om däck inte är runda, minska trycket till ca 1 bar, kör i ca 10 km för att värma upp (inte över 90 km/h), öka trycket till ca 3 bar och kör så (helst i stadstrafik) i ca 1 vecka (ej över 90 km h).OBS var försiktig och observera att du kan betala böter för felaktig tryck.

#30
S Gardelach
2010-11-10 10:28

Kolla naven där kullagren sitter, kan vara ovala.
Det är av smidesgods el. stålgjutgods som kan bli ovala
efter svarvning el. fräsning. Mät med indikatorklocka.
Det är en följd av att materialet är färsk och förändras i tid efter tillverkning.

#31
Kjell Bergquist
2010-11-10 17:52

Min erfarenhet vid sådan här oförklarlig obalans är att däcken är orunda. Det kräver som en annan insändare påpekade att man kan hitta en pålitlig gummiverkstad som anpassar däckens orundhet till fälgarna och som inte nöjer sig med att balanseringsmaskinens visare står på grönt. Den skall helst vara på noll. Detta kräver dock en skicklig yrkesmann.

#32
Christer W_.
2010-11-10 20:55

Jag hade ett liknande en gång, på en Audi A6. Jag kollade däcken etc men det tog ett bra tag att lista ut att hjulinställningen var helt galen. Det visade sig att frugan hade kört på en refug (och glömt berätta det) så en hjulinställning runt om gjorde susen. Fick dock köpa nya däck bak då ena däcket var helt "felslitet" och såg ut som en tvättbräda på insidan.

#33
2010-11-11 20:45

600 mil per år ger en och annan ledtråd...

Jag tror också att vi kan anta att däcken på bilen är monterade på fabriken.
Vidare så rullar det inte ut en ny bil från en märkesverkstad med vibrationsproblem som rör hjulen, vilket inte kan lösas på direkten.

Jag tror att man kan anta att "felet" har uppstått senare...

"Bästa hjälpen får du av en kvalificerad gummiverkstad som ofta besitter mer kompetens än bilverkstäder."

Konstigt svar men du har rätt i en sak.
Du får bättre hjälp av en gummiverkstad...

Men vad beror det på?

Pengar, inte kompetens.

#34
Jimmyy
2010-11-12 13:02

Alltid roligt med kommentarerna här på Vi (som hatar andra) Bilägare.

Som någon redan påpekat så bör man ju först kolla om obalansen finns där med både vinter och sommarhjul, är det så kan man nog utesluta hjulen och börja leta efter något annat.

Frågan är också vilka däck och vilken storlek på däcken det är. Mjuka sport-däck med låg profil får ofta ståplatta när bilen står på hårt underlag. Detta kan komma efter endast något dygn, och kräver ~5km körning innan det försvinner.

#35
2019-09-02 21:20

mnja!
Välj tysk bil!
Då väljer man inte bedrägeri märkena VAG!
Passat vilket skämt mnja

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.