Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur blir jag av med obalans i bilen?

Publicerad 9 november 2010 (uppdaterad 9 november 2010)
"Jag blir inte av med obalansen i min Volvo V70. Varför lyckas inte verkstaden få den bra?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Varför blir jag inte av med obalansen i min bil? Äger en Volvo V70 -07. Bilen har rullat 1 800 mil och verkstaden lyckas inte få den bra.

Åke Erlandsson

SVAR:
Först måste du undersöka om obalansen kommer från fram eller bakhjulen. Obalans fram känns ofta i ratten medan obalans bak känns i hela bilen. Vanligtvis kommer obalansen från däcken men ibland kan även andra roterande delar vara i obalans, till exempel bromsskivor.

Obalansen i däcken kan bero på att deras massa inte är jämnt fördelad utan måste kompenseras med vikter som monteras på fälgen. Detta mäts i en balanseringsmaskin och åtgärdas genom att montera nya eller byta motvikterna. Vanligast tas hjulen av vid balanseringen men då kommer man inte åt eventuell obalans hos övriga rörliga delar.

Obalansen kan också bestå i att däcken inte är helt runda och då börjar det bli svårt. Vad man kan göra är att mäta hur runda fälgarna är och försöka få orundheterna att ta ut varandra (eller åtminstone inte adderas). Slutligen kan däcket vara defekt eller ut- eller snedslitet.

Bästa hjälpen får du av en kvalificerad gummiverkstad som ofta besitter mer kompetens än bilverkstäder.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1 • 2010-11-09 08:51
Gösta_L

Här är jag av samma åsikt som Bengt Dieden. Bilverkstäderna har ofta begränsad eller ingen kunskap om däck och hjulbalansering. Åk till en specialicerad gummiverkstad. Men glöm för allt i världen inte att begära fastpris, annars finns risken att det kan kosta vad som helst.

#2 • 2010-11-09 09:56
DeN (not verified)

Om man ska vara lite petig så är det hjulet man ska balansera, inte däcket...däck+fälg=hjul.

#3 • 2010-11-09 09:57
Jägaren (not verified)

En 07:a med endast 1 800 mil på mätaren? Låter ju helt osannolikt, men uppenbarligen är så fallet. Det står inget om huruvida bilen är fyrhjulsdriven. I ett sådant fall kan det mycket väl vara obalans i drivlinan till bakhjulen (jag har själv varit med om att en balanseringsvikt på kardanstången på en MB 350 SE från 1974 med 37 000 mil på mätaren lossnade med obalans som följd).
Andra funderingar är om det är originalfälgar med originaldäck på bilen (och om det är rätt dimension?). Om det är originaldäck och bilen har gått endast 1 800 mil på 3-4 år uppstår frågan om bilen har varit avställd eller stått i t.ex. garage en längre tid. Risken finns då att däcken har blivit lite "platta" på ett ställe och helt sonika - som Bengt skriver - inte är helt runda längre.
Nästa fråga: Är det aluminiumfälgar eller plåtfälgar? En plåtfälg kan lättare bli skev än en aluminiumfälg. bara en sådan sak som risiga hjulsidor på plåtfälgar kan orsaka obalans. Märk att ett frimärke längst ut på ett enda av en jetmotors främre turbinblad kan räcka för att det ska bli obalans i jetmotorn.
Så, några funderingar i största allmänhet. Men jag tycker att redaktionen på ViBilägare måste kräva mer förhandsinformation i frågeställningarna. I det här fallet vet vi ju nästan ingenting om bilen - bara årsmodell och körsträcka.

#4 • 2010-11-09 10:36
jarl s (not verified)

Det är en Volvo, inte så konstigt att det skakar lite. Köp japanskt nästa gång så slipper man sånt tjafs.

#5 • 2010-11-09 11:41
789 (not verified)

Jarl:
Jag håller med dig. Eftersom det är en Volvo har man vissa vibrationer tillskillnad från Toyota som inte alls vibrerar eftersom många av dem står titt som tätt på reparationer och ständiga återkallelser till verkstäderna. Måste vara svettigt att jobba på Toyotaverkstad och trist att vara Toyotaägare men vibrationsfritt är det men dessvärre ej friktionsfritt....

#6 • 2010-11-09 11:44
Skev (not verified)

Deff?

Du verkar köra med bara fälg utan däck, eller bara med däcket utan fälg.
Blir inte det svårt i trafiken?

#7 • 2010-11-09 13:25
mnja (not verified)

Köp en tysk bil i stället.
Rekommenderar en Passat.
Mondeo kan också vara ett alternativ.
Men kostar det så smakar det. En tysk bil är kanske dyrare, men det har man igen i form av nöjt och bekymmerslöst bilägande.

Köper man en billigare Volvo får man väl räkna med vissa kvalitetsproblem och brister.

#8 • 2010-11-09 13:32
DeN (not verified)

Passat, är inte det en billig tysk bil?
Om inte, är den för dyr... ;)

#9 • 2010-11-09 13:48
Jarl S

Passat är inte god kvalité, rätt sunkig faktiskt.

#a • 2010-11-09 13:50
mnja (not verified)

Passat är väl dyrare än V70 kanske.
Men den lirar ju några pinnhål högre i klass.
Volvo ska väl jämföras med Kia, Hyundai, Saab och Skoda. Ok jämförelsen med Skoda haltar väl lite, då Skoda numera utklassar V70 i kvalitet.

Men Skoda är ju halvtysk så det är inte så konstigt...
;

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.