Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Urladdat batteri på tre veckor?

Bilfrågan: Urladdat batteri på tre veckor?

Bilfrågan

"Verkstan säger att moderna bilar kräver ett toppladdat batteri. Men ska det inte klara tre, fyra veckor utan att ladda ur?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Passat Turbo -00. Alltsedan jag köpte den begagnad 2005 har bilbatteriet tröttnat efter cirka ett års körning. Jag kör omkring 1 500 mil per år och mest på sommaren. På vintern blir det lite mindre.

Varje vinter/ vår har jag bytt till nytt batteri, det gamla har varit tomt. Din Bil i Hammarby har kollat krypströmmar, laddning med mera men inte kunnat hitta något fel. Varje gång har jag fått beskedet att jag kör för lite.

Jag har fått rådet att köra minst tre gånger i veckan cirka 40 min för att behålla laddningen på batteriet. Så mycket körning blir det inte på vintern. Droppen var i höstas när jag på nytt fick begära starthjälp för att ta mig till Din Bil.

Expresservice satte in ett nytt batteri och jag fick en tid om en månad för ytterligare kontroll av elsystemet. Bilen stod sedan i tre veckor, jag var på utlandssemester. När jag skulle starta bilen var batteriet tomt igen.

Efter genomgång på verkstaden fick jag än en gång rådet att köra mera eller underhållsladda batteriet. Man sa också att moderna bilar med avancerade elektriska styrsystem kräver ett toppladdat batteri.

Problem av den här typen har jag inte haft på mina tidigare fem bilar. Har Din Bil i Hammarby rätt? Ska inte ett fullladdat batteri klara tre, fyra veckor utan att ladda ur?


Det känns inte miljövänligt att ge sig ut på vägarna bara för att ladda batteriet.

Stig Kolbäck, Årsta

SVAR:
På en Passat årsmodell 2000 tillåter man en viloströmsförbrukning på max 40mA, i de flesta fallen är det dock lägre.

eroende på hur stor kapacitet batteriet har och vid vilken temperatur det är samt vilket laddtillstånd det är på batteriet så räcker det en viss tid (ett batteri på 60Ah med en förbrukning på 40mA har efter 1 500 h vid 20 grader cirka 10,5V kvar i batteriet).

Utöver det beror det på hur länge kunden kör för att hinna ladda upp batteriet på nytt och hur många förbrukare som används i bilen under körningen. Dessutom spelar det också en roll om det finns någon extrautrustning monterad i bilen.

Ett nytt fulladdat batteri ska klara mer än tre veckor på Arlanda om strömförbrukningen i bilen är normal.

Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige AB

SVAR:
Självklart ska din bil klara mer än ett år på ett batteri. Ett batteri bör vid normal användning vara funktionellt minst tre till fem år, annars är det något fel på bilen eller batteriet.

Moderna växelströmsgeneratorer ger en mycket hög laddström och även kortare körningar ger batteriet den laddning det behöver. Kanske någon annan verkstad bör undersöka bilen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2010-11-02 11:15

Om man nu kör bara 1500 mil per år är det nog en god idé att underhållsladda batteriet när inte bilen används. Speciellt om man kör mest korta stäckor.

#2
2010-11-02 11:45

Dagens bilar är som rullande datorer. Annat var det på Amazonens tid. Inget tjafs.

#3
Roland P
2010-11-02 11:50

Sätt dit en huvudströmbrytare.

#4
2010-11-02 11:54

Jarl: Det ligger något i det du säger. Nuförtiden kan man inte ens bogsera igång en bil vid behov. Verkstaden säger att katalysatorn kan gå sönder. Verkar konstigt, men de vill givetvis tjäna pengar på bärgarverksamheten.

#5
Fordonsutvecklaren
2010-11-02 12:19

Nonsens, jag kör under 1500 mil/år, inga som helst problem på min snart 10 år gamla bil med orginalbatteri, har aldrig behövt underhållslladda heller. Moderna bilar ska klara och stå lång mycket längre än 3 veckor, även på ej ett helt fullladdat batteri.

Låter helt klart som det är elfel på denna Passat, antagligen har inte verkstaden kompetens eller ork att felsöka den på ett korrekt sätt. Dock inte förvånande med tanke på VWs usla servicerykte.
Byt verkstad nu.

#6
truebeliver
2010-11-02 12:27

bra sagt fordonsutvecklaren byt även bil usla vw skulle jag rekomendera. golf -08 airbag utlösta hund döv föraren ont i armarna. utan anledning under körning.

#7
2010-11-02 12:46

truebeliver: lät inte alls roligt...

#8
Jägaren
2010-11-02 13:44

Men här behöver det nog utredas lite mer. Det framgår ingenting om hur lite bilen körs på vintern. Är det så att bilen körs kanske bara 200 mil från december till april? Är det kanske så att bilen inte startas på typ sex veckor? De erfarenheter jag har (med avställda bilar från december till mars med någon enstaka varmstart då och då och diverse samtal med verkstäder och batterileverantörer) säger att nya batterier faktiskt kan ta slut på nya bilar om bilen används mycket lite under vintern. Jag har själv fått se ett tre år gammalt batteri vara stendött efter en avställning från december till mars med en enda varmstart under den tiden.
Men nu verkar det i alla fall som att bilen används åtminstone någorlunda regelbundet även på vintern - om än mer sparsamt. Detta ska i normalfallet INTE ta kål på det ena batteriet efter det andra. Men det står i texten att batteriet har varit tomt. Då kan man fråga sig hur länge har bilen stått oanvänd som längst. Man kan också fråga sig om ägaren har fösökt att ladda upp det igen. Det brukar ju normalt fungera med en rejäl uppladdning under ett dygn eller två. Eller svarar batteriet inte alls? Det låter otroligt att batteriet inte skulle ta ström vid en uppladdning. Jag har svårt att tro att batteriet skulle vara helt förstört.
Summa summarum: Hur lite körs bilen på vintern? Hur länge står den stilla som längst? Tar batteriet ström vid laddning (och då menar jag med ett RIKTIGT laddningsaggregat)? Använder ägaren rätt batteri (och inte något underdimensionerat snålbatteri från Biltema [Biltemas prylar är skräp - sämsta specen som går att hitta])?
Men i stort ska ett batteri klara detta. Så visst kan det vara ett fel i bilen. Men att hitta felet...
En rekommendation: Köp ett laddningsaggregat för underhållsladdning och låt det stå på under vintern när du inte kör bilen. Detta blir garanterat billigare i längden. Glöm bara inte bort att koppla bort laddaren när du kör iväg =) Eller sälj bilen!

#9
Jägaren
2010-11-02 13:47

"Expresservice satte in ett nytt batteri och jag fick en tid om en månad för ytterligare kontroll av elsystemet. Bilen stod sedan i tre veckor, jag var på utlandssemester. När jag skulle starta bilen var batteriet tomt igen."
--
Sorry, jag missade visst en del nyttig information. Glöm i stort sett allt jag skrev nedan i just det här fallet. Det är ju klart att bilen drar ur batteriet. Så här ska det INTE vara.

#10
2010-11-02 15:55

Bilen är 10 år gammal, så är alla ledningar och komponenter.
.
Troligen går det alldeles utmärkt att finna felet. Jag gissar att verkstaden inte har ansträngt sej.

#11
majlis Johansson
2010-11-02 16:53

Kör min bil ca 1 ggr i veckan.
När jag vet att jag inte ska köra på några dagar
har jag som rutin att koppla in batteriladdaren
under alla årstider.Har Passat årsmodell 2000.
Har lärt mej att batteriet är underdimonsionerat.
Chansar inte.

#12
Anonymous
2010-11-02 17:36

Jag kör en Mitsubishi från 1989, haft den sedan ny och bytt batteri 1 gång. Kör korta sträckor ca 1000 mil/år och aldrig behövt ladda batteriet. I bland står bilen 2 månader utan att användas

#13
2010-11-02 18:47

Verkstäder som inte klarar av den här typen av fel bör nog se sig om efter annan sysselsättning. Med all den utrustning som finns på marknaden måste det vara fel på personalen bakom mätaren. Att Biltemas batterier är av sämre sort ryktas det mycket om. Men att påstå att Biltemas reservdelar överlag är skräp är en klar överdrift. Många delar kommer från samma tillverkare som t.ex. Mekonomen och andra kedjor, det är bara packat i andra förpackningar som inte är så "vackra". Bara för att delarna är 3-4 ggr. dyrare behöver de inte alltid vara bättre.

#14
SiggeN
2010-11-02 18:53

Gösta_L du kan ju alltid bogsera bilen själv till verkstaden. Men med tanke på att det är en VW och är den servad enligt plan ingår Nonstop garanti inkl. fri bärgning till verkstad...inte många kronen de tjänar där inte...

#15
Crister A
2010-11-02 19:34

Jägarn:Biltemas batterier är inte sämre än orginalbatterier.Det är en myt som såna som du odlar.När orginalbatteriet är slut så köp ett likadant med samma Ah eller ännu hellre med MERA Ah om det får plats så klarar du din bil i många år.Sedan är det inte fel att underhållsladda ibland om man kör lite.Idag finns många små smidiga laddare t.ex på Biltema.Men Passaten i artikeln stjäl ström det är helt klart om man läser alla fakta i artikeln.

#16
A.M.Pere
2010-11-02 19:34

Lampa i handskfacket eller på annat ställe som det ska lysa när man öppnar något?
Ser man ju lättas om man kopplar instrument i serie och mäter strömförbrukningen när bilen är avstängd.
Larmet drar kanske, om det finns?
En 5w lampa tömmer snabbt batteriet på några dagar.

#17
RolJ
2010-11-02 19:43

Den brutala lösningen är att montera en strömbrytare på batteriet. Det är en riktigt bra lösning för äldre bilar som ska stå stilla flera veckor i sträck, och om det är lätt att komma åt batteriet. Det förutsätter att man inte använder stöldlarm och att man står ut med att klockan, radion mm blir nollställda.

#18
Jens
2010-11-03 08:56

Hur gör de som inte har elluttag vid sin parkering under vintern? Jag tycker det är skandal att batteriet inte håller laddningen mer är 3 veckor när det dessutom är nytt, MEN ännu mer skandal är det att verkstaden inte kan hitta felet!! Det behövs fler Bosse Bildoktorn i verkstäderna. Många fel, även på nya bilar med all möjlig elektronik, har ändå sin lösning i något enkelt och low-tech. Till exempel, har bilverkstaden ens brytt sig om att kolla om det inte är någon lampa som lyser hela tiden? Bedrövligt.

#19
Owe i F:stad
2010-11-03 09:14

Hade själv en Mishubishi som gjorde likadant. Felsökning gav ingeting, men det visar sig senare att kopplingen till draget läkte ström. sålde och tyvärr får väl någon annan bekymret.

#20
2010-11-03 09:26

Jens: Jag håller med dig, det borde finnas fler Bosse Bildoktorn på verkstäderna. Men den bistra sanningen är att dagens mekaniker inte har kompetens att felsöka utan sina datorer. Och säger datorn att det inte är några fel, ja då står man handfallna. Min åsikt är att dagens mekanikerutbildningar inte bara bör inrikta sig på datorer, utan till viss del även innefatta grundläggande mekanik och motorlära.

#21
Johan Kjellén
2010-11-03 10:27

Hade en Mazda Miata under 10 år, som stod oanvänd under vintern. Batteriet fick sitta kvar i bilen som stod i kallgarage, men jag lossade ena kabeln då radion drog lite för att hålla minnet.
Det funkade utmärkt, jag bytte batteri en gång under de åren då jag glömde koppla bort en vinter.
Har nu en Toyota Aygo som körs väldigt lite på vintern.Har kollat med verkstadschefen, det går bra att koppla bort, enda nackdelen är man måste ställa in radion och klockan igen...
Har dock hört att avancerade bilar med en massa datorer kan strula och behöva omprogrammeras om de blir strömlösa.
Dock ska en bil klara en månad eller mer utan urladdning.

#22
2010-11-03 21:33

"Min åsikt är att dagens mekanikerutbildningar inte bara bör inrikta sig på datorer, utan till viss del även innefatta grundläggande mekanik och motorlära."

Lite ellära kanske man också ska slänga in?

"Ett batteri bör vid normal användning vara funktionellt minst tre till fem år, annars är det något fel på bilen eller batteriet."

Är detta normal användning?

"Det känns inte miljövänligt att ge sig ut på vägarna bara för att ladda batteriet."

Köp en underhållsladdare.

Tack och hej - Leverpastej

#23
jarno trulli
2010-11-04 17:04

Varför ens ha bil om man åker så lite. sen äre inte så svårt att skaffa sig en C-tech laddare.

#24
Riskokare
2010-11-04 17:55

Har en Nissan 00 alltså 10 år gammal har gått 14500 mil aldrig bytt batteriet, aldrig underhålls laddat, står ute året om i carport, står 2 till 3 veckor under vintern på Arlanda inga problem att starta. Hoppas att den sköter sig lika bra denna vinter.Gör den säkert det är ju en Japanare.

#25
2010-11-05 13:18

Det kan vara litet lurigt det här med litet nya bilar. Drabbades av dött batteri några gånger, helt oväntat och otippat. Började mäta krypströmmar men fann just inget. Men upptäckte att bilen drog ca 450 mA när en dörr inte var helt stängd. Trots att ingenting lyste, ingen varningslampa, ingen kupélampa, ingenting! Så när dörren stått öppen någon månad, (avställd bil i eget garage) dammade det om batteriet.
Stängde jag dörren hamnade jag på ca 10 mA (efter någon minut på ca 50 mA).
Har sett ett tips om att man ska plocka ur säkringar tills man hittar krypströmmen MEN det finns saker som är osäkrade. Som man alltså inte hittar fel i på det sättet, generatorn lär vara ett exempel, det finns fler. Startmotorn känns oxå osäkrad...

#26
lubos
2010-11-05 23:09

Måste säga att den sk utvecklingen får otroliga konsekvenser! Har haft liknande problem med en svensk stor bil och inte lyckats få någon annan förklaring än att bilens datasystem mm ställer till med detta! Men i själva verket handlar det ju om bilkonstruktörernas målsättning, som tycks ha missat det faktum att batteriet inte ska kunna laddas ur av "okända" förbrukande finesser när den långtidsparkeras!
Dålig konstruktion med andra ord! Min gamla veteranbil, tillverkad i USA 1977, kan lämnas en hel vinter och startas som om batteriet vore nytt när våren kommit utan att batteriet laddats.
Mitt råd vid långtidsparkering av "modern, miljövänlig bil", se till att det finns tillgång till bärgare, eller åk buss eller taxi till flygplatsen!

#27
V.
2010-11-07 13:25

En 'modern' bil drar uppemot 100mA per timme (larm o.d.) så ca. efter en månad är batteriet nästan tomt. Det är normalt. En generator ger ca. 90A laddström, hälften tar bilen (fläktar, tändning, lampor o.d.) så det behövs ca. 2 timmars körning innan batteriet är 'fulladdat' igen (men om det är minusgrader blir det aldrig fulladdat). En bil 'mår' bäst av att köras minst en timme per vecka.

#28
MarketingWoman
2010-11-07 22:35

Please, give me link to download XRumer 7.0!!!
Thanks!

Always yours,
miss MW

#29
peter sehlstedt
2010-11-08 03:30

detta var bra info. tackar.
peter sehlstedt

#30
2014-08-29 15:50

Ett sätt att hålla batteriet laddat när man kör få gånger med bilen är en solcellspanel på hatthyllan som lämnar så låg ström att den inte behöver någon laddningsregulator utan kan kopplas direkt till batteriet.
Lättast går det på bilar med batteriet bak i bilen, och självklart bara bilar som parkeras ute där solen skiner ibland.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehör/12-v-tillbehor/solcellspaneler/solcellspanel-604188/

#31
2015-05-27 00:01

Jag äger en Golf R32:a. Den står för det mesta på gården. Den fick rätt nyligen ett nytt batteri. Det brukar hålla sig hyfsat laddat i ungefär 3 veckor, sedan tar batteriet helt slut under vecka 4, om jag inte underhållsladdar det. Så jag tror nog skribenten har rätt. 3 veckor är nog maximalt utan att starta och köra bilen ordentligt. Vad ViB tänker på är nog äldre bilar. Jag har ägt några Ford Mustanger som också stod rätt mycket på gården. Där gällde det underhållsladdning ungefär var 6:e månad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.