Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Ovanligt fel med Peugeot 206 SW?

Publicerad 1 oktober 2010 (uppdaterad 1 oktober 2010)
"Familjen har en Peugeot 206 SW vars stopplampa började lysa efter 3 500 mil. Till slut konstaterades att styrenheten skulle bytas – kostnad 11 000 kronor. Är det ett ovanligt fel?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Familjen har en Peugeot 206 SW -06. Efter cirka 3 500 mil lyste stopplampan samt ABS-lampan. Efter flera turer till verkstaden och ännu fler lysande varningslampor konstaterades till slut (efter cirka två månader) att styrenheten skulle bytas ut. Kostnaden blev drygt 11 000 kronor.

Enligt Svenska Peugeot finns inga problem med deras styrenheter. De lämnar bara ett års garanti. Är detta ett ovanligt fel hos Peugeot?

206:an

SVAR:
Den komponent du syftar på är inte tillverkad av Peugeot utan av en annan tillverkare som också förser många andra bilmärken. Fel av den här typen är inte vanligt förekommande men existerar. Tyvärr en avigsida som moderna bilar, med avancerade elektroniska system, har. Vanligtvis håller dessa system bilen ut men om de går sönder blir det dyrbart.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1 • 2010-10-01 09:11
Hanzon (not verified)

Min mosters Peugeot 207-07:a har drabbats av samma fel där styrenheten till ABS/ESP-systemet havererade efter ca 5000 mil och som tur var en månad innan nybilsgarantin skulle gå ut, trots detta vägrade först Peugeot ta detta på garantin och de ville att hon skulle betala 19 000kr(!) som kalaset kostade!
Sen ville man att hos skulle ta det på maskinskade-försäkringen så skulle hon "bara" behöva betala självrisken på omkring 4000kr men då ju bilen hade gällande nybilsgaranti så sa jag åt henne att stå på sig och till slut gick man med på att ta detta på garantin!
Så detta är knappast helt ovanligt hos Peugeot...

#2 • 2010-10-01 10:53
Gösta_L

Franska bilar har ju rykte om sig att vara problembarn, speciellt med avseende på elektronikproblem. Sannolikt är det viss sanning bakom ryktet, ingen rök utan eld. Jag lider verkligen med kunderna som drabbas av stora kostnader, ofta till oskäligt höga priser. Men vi skall komma ihåg att det kan drabba oss alla, oavsett bilmärke. Att köpa ny bil idag är som att spela rysk roulette med tanke på alla datorer och elektronik som styr det mesta i dagens bilar.

#3 • 2010-10-01 16:31
Lars-Olof Svedberg (not verified)

Man skulle också kunna säga (med hänvisning till Diedens svar) att "det visserligen brinner väldigt sällan i ett hem men OM det brinner blir det katastofalt...."

Och därför ser folk till att gardera sig med försäkringar och brandvarnare och annat!! Den möjligheten till gardering finns inte när det gäller bilar.

Så överfört till bilar blir det rätt enkelt : köp inte bilar med kort garanti på den dyrbara elektroniken för OM det händer blir det -som sagt!- dyrbart.

#4 • 2010-10-01 18:24
nuppe

Det är naturligtvis helt vansinnigt med dessa enorma priser på bilelektronik.
Man skyller många gånger på avancerade dyrbara datorkretsar trots att de oftast är enklare än i barnleksaker för ett par hundralappar.
Det finns ett par sätt att klara det lite billigare.
1. Kolla alltid om det finns beg. delar på en bilskrot (som det hette förr).
2. Kolla på nätet, det finns flera som reparerar bilelektronik, med garanti, till avsevärt lägre kostnader än vad det nya skulle innebära.

#5 • 2010-10-01 18:57
Karl E

Jag blir allt lite mörkrädd när jag läser bilfrågan trots att jag kört två Peugeot de senaste 19 000 milen helt utan problem. Det verkar som att det inte längre är avgörande hur man sköter sin bil utan slumpen styr. Nu ska jag byta olja och för övrigt hålla tummarna......

#6 • 2010-10-01 20:21
Gunnar Lindberg (not verified)

Ovanliga fel på komponenter som skall hålla hela bilens livslängd skall täckas av garantin under mycket lång tid. En bagatell för garantigivaren men dyrt för ägaren som drabbas.

#7 • 2010-10-01 21:28
olirc

Man brukar säga att den tid en tillverkare ger garanti återspeglar hur länge denne tror att produkten håller och uppenbarligen tror inte Peugeot att elektroniken i deras bilar håller längre än 1 år!

Så konsumenter kolla vad för garantier säljaren ger innan ni köper en ny vara! Som exempel så ger Lidl 3 års garanti på en bakmaskin som kostar 499:- och hur mycket kostar en Peugeot 206 SW?

#8 • 2010-10-02 08:10
Johan t (not verified)

Jag har köpt nya Kia sportage sju års nybilsgaranti.
Skulle aldrig
idag köpa en bil med 2-3 års garanti.
Körde vag bilar i tio års tid nya men nu är
det slut med det.

#9 • 2010-10-02 13:03
Peugo (not verified)

Peugeot har 2 års garanti på nya bilar. På delar brukar det vara normalt att ge ett års garanti men det betyder inte att ansvaret för reservdelen slutar där inte. Om man än en gång hamnar att byta del så betala bilägaren endast för den del man anser att den nya delen förbättrar bilen i jämförelse med den nuvarande. Här måste man vara noggrann för alla bilhandlare försöker smita undan, vare sej det är frågan om Peuget, Volvo eller nåt annat märke. Stå på dej! Tycker inte det är frågan om något annat än otur med bilen.

#a • 2010-10-02 15:47
Erik F (not verified)

Hehe - delen är tillverkad av en annan tillverkare, skriver Dieden. Tjena BOSCH, misstänker jag. Tysk kvalitet. Tycker att PSA borde göra som Renault - sätt in fransk teknik; Sagem, Valeo m.m.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.