Nästa artikel
Bilfrågan: Svårare häva sladd med automatlåda?
Bilfrågan

Bilfrågan: Svårare häva sladd med automatlåda?

Publicerad 4 november 2010 (uppdaterad 4 november 2010)
"Om man får sladd på vinterväg med en bakhjulsdriven bil med automatlåda är den då svårare att häva, än om man har en manuell växellåda?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
1. Om man får sladd på vinterväg med en bakhjulsdriven bil med automatlåda är den då svårare att häva, än om man har en manuell växellåda med koppling?

2. Skiljer det mycket hur ofta man ska byta olja mellan olika fabrikat och hur svårt det är? (Hur ofta är rekommendabelt?)

3. Bromsarna måste väl slitas hårdare eftersom man inte har någon motorbroms?

4. Om man får motorstopp, går det att bogsera bilen till verkstad?

Jaguar S-type -99

SVAR:
1. Är det en modern bil med ESP spelar det ingen roll. Där tar elektroniken över och häver sladden genom att aktivera bromsarna individuellt samt via motorstyrningen. På en äldre bakhjulsdriven bil är ofta det bästa sättet att häva sladden att koppla ur och låta bilen rulla fritt. Denna möjlighet finns inte på en automatväxlad bil om du inte är väldigt snabb med att lägga växelväljaren i neutralläge.

2. Om du menar växellådsoljan kan detta skilja mycket i termer av bytesintervall och hur komplicerat det är. Oljefabrikatet har mindre betydelse i en automatlåda bara typen är den rätta.

3. Viss motorbroms finns även på moderna automatlådor med s k lock up. Ett marginellt större slitage kan dock märkas på bilar med automatlåda men ibland är detta bara bra. Moderna bilars bromsar får ofta arbeta för lite för att upprätthålla bästa funktion.

4. Man bör aldrig bogsera en bil med automatlåda på ett sådant sätt att drivhjulen roterar. I ditt fall bör bakhjulen hissas upp om du inte använder flakbärgare.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-04 08:49
Roland S (ej verifierad)

Kommentar till punkt 4.
Läs instruktionsboken vad som gäller vid bogsering med automatlåda.
Honda Accord 2010 fungerar det att bogsera med automatlåda. Viktigt att man följer anvisningarna annars skall hjulen hissas upp vid bogsering.

#2 • Uppdaterat: 2010-11-04 09:09
KA

På många automatväxellådor har man möjlighet att enkelt växla manuellt. Genom att växla ner manuellt får man motorbroms som är lika bra som med en manuell växellåda. Det är mycket praktiskt vid långa nerförsbackar.

#3 • Uppdaterat: 2010-11-04 11:43
Jägaren (ej verifierad)

Angående punkt 4 säger jag för elfte gången: LÄS INSTRUKTIONSBOKEN! Finns en enda frågeställare i den här spalten som har läst i instruktionsboken INNAN vederbörande drar iväg frågan till ViBilägare?

#4 • Uppdaterat: 2010-11-04 13:38
Gustav (ej verifierad)

Redan 1999 kunde man köpa en Renault med proaktiv automatlåda, med 9 program och hade lockup och motorbroms på alla växlar utom den lägsta. Upp till 20% bränslebesparing. En del tyckte dock att bilen rullade dåligt gämfört med en traditionell växellåda utan lockup och växellådans val av program gjordes så bra att föraren inte förstod hur optimalt växellådan arbetade. Helt enkelt fransk teknik, när den är som bäst.

#5 • Uppdaterat: 2010-11-05 13:07
simon_d (ej verifierad)

Kan verkligen rekommendera automatlåda. Inga direkta nackdelar att vara rädd för, däremot ger det en underbar körkomfort.

#6 • Uppdaterat: 2010-11-05 23:33
lubos (ej verifierad)

Normalt, så kan sladd hävas på samma sätt som med manuell låda där kopplingspedalen trampas ned, genom att skjuta växelväljaren till neutralläget varvid liknande resultat uppnås. Om det råder halka och föraren är van vid sin bil så går det lika fort att göra detta som att frikoppla en manuellt växlad bil.
De flesta automatväxlade äldre personbilar har så "flexibel" koppling till motorns bromsande verkan att det räcker med att släppa upp gaspedalen för att häva sladd. I allmänhet torde automatväxlade bilar ge större trafiksäkerhet i alla väglag för den normale bilisten, om denne beter sig enligt råden för halkkörning, som beskrivs i den av tillverkaren medsända manualen!

#7 • Uppdaterat: 2010-11-09 17:46
Raymond K (ej verifierad)

Har kört automatväxlade bilar i många år och aldrig haft några problem på vintern oftast räcker det att släppa på gasen, annars lägga i friläge och det går lika snabbt som att trampa ner en koppling.

#8 • Uppdaterat: 2017-03-26 19:37
Styggavargen

Gick över till automat för ca 7 år sedan, kommer nog inte att köpa bil igen med manuell låda. Automatlådorna idag är så pass bra att man märker knappt att det växlas, bilen bara glider som en "radiobil". Förhoppningsvis sparar det lite drivmedel också, då lådan växlar när den har optimalt varv.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.