Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Dags att återgå till treväxlade lådor?

Bilfrågan

"Nya bilar har ofta sex växlar men samtidigt får vi lära oss att växla 1-3-5 för att spara bränsle. Hur gör man med sex växlar?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
På sista tiden har det kommit flera nya bilar med sex växlar med motiveringen att utnyttja motorn optimalt. Samtidigt har vi fått lära oss att en femväxlad bil i mesta möjliga mån ska växlas 1-3-5 om man vill spara på bränsle och miljö.

Ska man då växla en sexväxlad 2-4-6 för att åka snålt? Det kanske är dags att gå tillbaka till 30-talets treväxlade lådor?

Ingemar Larsson

SVAR:
Teoretisk ger fler växlar bättre möjlighet att hitta motorns för ögonblicket lämpligaste arbetsvarvtal. Hos en manuell växellåda kräver det då också ett större arbete hos föraren som naturligtvis måste köra optimalt för att få en lägre förbrukning.

En växellåda med fler växlar tar också mer plats, väger mer och kostar mer att tillverka. Att ha många växlar och inte använda dem synes vara ett rent slöseri och torde inte ge någon minskad förbrukning.

De bilar tillverkarna pressat ner under 120 gram CO2/km är i allmänhet femväxlade. Detta kan bland annat ha sin orsak i att EU:s körcykel är något förmånligare för en femväxlad bil än en sexväxlad, märkligt nog. En återgång till tre- och fyrväxlade växellådor finns det knappast marknad för idag.


Vi har vant oss vid att ha växellådor med åtminstone en växel som sänker motorvarvtalet och därigenom ljudet vid motorvägskörning. När det däremot gäller automatlådor verkar det inte finnas någon gräns uppåt för antalet växlar. Där har utvecklingen gått från två växlar (GM 50-tal) till åtta växlar idag och motivet är hela tiden lägre bränsleåtgång.

Här finner växellådan hela tiden rätt motorvarv för en optimerad förbrukning utan att föraren behöver ingripa och moderna växellådor har kunnat konstrueras utan märkbar ökning av volym eller vikt. Den idealiska växellådan är kanske CVT-lådan med kontinuerligt variabelt utväxlingsförhållande.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2010-10-29 08:44

Detta är en högst relevant fråga. Ofta är den 6:e växeln onödig med de svenska hastighetsbegränsningarna. Man kan helt enkelt inte köra på högsta växeln i exempelvis 70 eller 80 km/h, varvtalet blir för lågt. Den 6:e växeln är säkert jättebra på autobahn, men i Sverige skulle det vara mer fördelaktigt med 4 eller 5 växlade bilar. Sen har det ju gått inflation i detta med fler och fler växlar de senaste åren, många anser att det är "fränt" och "tufft" med många växlar.

#2
Svenneman
2010-10-29 09:12

Antalet växlar är mest lite av en hype. Hur många som "krävs" beror helt på förbränningsmotorns verkningsgradsmussla. Är den spetsig krävs fler växlar för att hålla bra verkningsgrad men å andra sidan har motorerna blivit allt bättre generellt över bredare varvtal och momentuttag. Nackdelen med fler växlar är fler komponenter (lager, kugg etc) i lådan som i sig drar energi. Därav kan mycket väl en låda med färre växlar vara bättre (ex. Volvo Drive). I teorin är CVT bra (men tråkig) men verkningsgraden på en sådan är riktigt dålig även om den blivit bättre. Så även om motorn kan ligga optimalt faller totalverkningsgraden pga detta. För automatlådor ger fler ju även växlar möjlighet till tidgt låst konverter. Bengt har dock fel att cert.cykeln premierar 5 före 6-växlat. För manuell låda har man möjlighet att välja 5 eller 6:an fritt (där dessa är tillåtna).

#3
2010-10-29 09:48

Gösta L. Du har fel vad gäller att vi inte Sverige inte skulle ha nytta av den 6:e växeln. Jag har en 6-växlad Toyota och 6:an kan jag lägga i redan vid 60 km/h utan problem vid jämn fart och bilen klara även då att hålla farten i mindre uppförs lut. Men det skiljer förstås bilmodeller emellan. Jag hade en 6-växlad Mercedes för 10 år sedan. Och på den var 6:an mer lämpad för farter över 90 km/h. Men den gjorde sitt jobb fint i Sverige ändå.

6-växlar kräver mycket växlande och ibland vet man knappt vilken växel man ligger på, det är så små steg emellan. Jag föredrar då automatlådor. Nu pratar Mercedes till och med att göra en 9-växlad automatlåda.

#4
trepipen
2010-10-29 09:55

Cvt-lådorna är en ren revolution vad gäller optimal bränslekontroll då den alltid lägger motorn på rätt varvtal för maximalt utnyttjande av bränslet. Har kört en Toyota Verso i daglig trafik i snart 2000 mil och är klart imponerad av den sköna kombinationen av motor och cvt-låda. Tråkig? Vad är tråkigt om inte att hålla på med å växla själv? Det finns växlingspaddlar vid ratten om man vill leka sportig. Jag har provat med att använda de 7 datorprogrammerade låtsasväxlarna och försökt köra så snålt som möjligt men automatläget är oslagbart då den alltid
lägger sig på lägsta möjliga varv. I 50-60 i stadstrafik maler den på runt 1000 varv. På landsväg i 110 snurrar den i bara 2100 varv. Och det med en liten 147 hästars 1,8l bensinmotor. Jag har ägt bilar med manuella lådor, robotiserade manuella, och vanliga automatlådor men ingen slår den här cvt-lådan vad gäller komfort, snabbhet och bränsleeffektivitet.

#5
Calle
2010-10-29 10:40

Personligen är jag ganska trött på dessa tätstegade 6-växlade lådorna. Jag kan köra på 6:an från ca 50-60 km/h. Vad är då vitsen att ha en sjätte växel. Nej fram för växellådor där högsta växeln har ett motorvarv på ca 1500 varv i ca 100 km/h.

#6
Svenneman
2010-10-29 11:05

Att CVT skulle vara en revolution är att ta i. Den främjar goda arbetspunkter för motorn men är tämligen förlustbringande i sig själv. Säljs främst i asien med ofta låga hastigheter och mycket start och stopp. Vid högre medelhastigheter (typ Europa) är den inte så lysande annat än av just komfortskäl. Ett annat problem är att det är svårt att få dem att fungera vid högre motormoment. Men visst, för lågmoments bensinare i stadstrafik är de helt ok.

#7
Calle
2010-10-29 12:01

Svenneman, du säger att CVT inte så lysande annat än av just komfortskäl.
Det är ju därför folk väljer just automatlåda, av komfortskäl.

#8
2010-10-29 14:09

Snarare ännu fler växlar.
Allt handlar ju om vilken bil man har.
Göstas 60hk bil som toppar 90 kanske räcker med 4 växlar.
Men för en modern diesel skulle ännu fler växlar behövas för att köra så effektivt och snålt som möjligt.
Finns en anledning varför långtradare kan ha 16 växlar.
Skaffa sedan en DSG-låda eller liknande så behöver du som förare inte hålla reda på den mest optimala växeln, det sköter lådan åt dig.

#9
Peugo
2010-10-29 16:23

CVT är framtiden, DSG o dylika är ju i jämförelse ganska idiotiska om man får säga som det känns? Ska man ha det skönt så väljer man CVT eller traditionell momentomvandlare, DSG är för ryckig för stadskörning.

#10
André
2010-10-29 16:32

Varför detta tjafs med att pumpa med vänsterfoten och slita på högerarmen? Jag har ägt fyra DAF:ar med föregångarne till CVT (det fanns ingen styrelektronik på den tiden), men att uppleva hur man kunde utnyttja bilens max-prestanda eller ekonomi-prestanda var otroligt. Jag tror numera på DSG istället för energikrävande momentomvandlare. CVT har också inte visat sig så effektiv. ?????? Jag vänsterfotsbromsar fortfarande när jag kör en bil med två pedaler (lika många som mina fötter). Jag behärskar fortfarande "Toe and heel" tekniken när jag kör bilar med icke synkroniserade växellådor. Provade senast för två år sedan i Schweiz. Men varför hänga kvar i gammal teknik ??????????????

#12
Kapten Stofil
2010-10-29 17:42

Trams med många växlar!
Det var bättre förr och jag har behållit dåtiden genom att INTE införskaffa en så kallad 'modern bil'.

För mig är högsta prioritet hög komfort och det uppnås icke med en hysteriskt växlande 8 växlars automatlåda -tro mig jag har blivit utsatt för sådana vagnar, främst av tysk härkomst.

Icke heller uppnås hög komfort av en manuell 6 växlad växellåda, ett patetiskt rörande runt i en fiktiv grötgryta är det närmaste man kommer god komfort.

Vilka krav ställas då på en vagn med hög komfort,det är faktiskt ganska enkelt, nämligen följande:
- en motor med högt vridmomemt på lägsta möjliga varvtal, som också ger förutsättningen för:
- en automatisk växellåda med få växlar, 3 har jag funnit vara det optimala.
-För baksätespassagerarnas välbefinnande och god komfort skall baksätet vara placerat framför bakaxeln.
- Rejäla askkoppar och helst en cigarettändare för varje passagerare inkl föraren, dock minst 4 st i en vagn avsedd för 5 personer.

Ja, det är några enkla punkter att förhålla sig till vid edert nästa bilinköp.

Vad er Kapten kör för automobil? Sedan lång tid tillbaka Bristol Blenheim från 1994, med uppgraderad 8,2l motor och 3 växlad automatlåda. men även sedan några månader tillbaka en Imperial Le Baron från 1968 med förnärvarande 7,2l motor och 3 växlad automatlåda. Vagnen kommer att bli uppgraderad med en 10,1l motor inom den närmaste tiden.

#13
2010-10-29 17:45

Min erfarenhet är att automat drar betydligt mer än manuell. En erfarenhet som förstärks av mitt senaste bilbyte .. Passat 1,9 tdi till en dito med automat.
Jag upplever inte att automatlådan växlar optimalt .. den tycks inte nyttja bottendraget som jag skulle föredra ... den växlar ofta ner i onödan ... känns det som.
.
Beträffande lastbilars många växlar så använder man normalt sett inte alla ... alltså från 1 - 16 ... och aldrig alla 4 backväxlar ;o)

#15
Lockup.
2010-10-29 19:14

Ang. Automat drar mindre????
Är alla växlar lockade?
Om inte kan den inte dra mindre..

#17
Svenneman
2010-10-29 20:38

Leifer, Prius har inte traditionell automat utan eCVT vilken inte heller fungerar som en traditionell CVT. Det är fullt möjligt att köra en manuell snålare än en torr-DCT. En våtkopplings DCT, skitenkelt. Anledningen är helt enkelt deras extra förluster och att kalibreringen är en avvägning mot körbarhet. En duktig manuell förare är det facto oslagbar. (Bortsett i certcykeln där en manuell är hårdare hållen än en automat. )

#19
Svenneman
2010-10-30 13:30

Leifer, i cert.cykeln är det exakt specat hur en manuell låda skall växlas (med 2s tolernas) och den specningen är långt från optimal. För en AT är det helt upp till växlingskalibreringen. Enda begränsningen en automat har i cykeln är att man inte får röra växelspaken. Ex. du får inte lägga i neutral vid stillastående. Av dessa anledningar kan växlingsschemat läggas så, i princip, lägsta varvtalet används under lågeffektsdelar-> lägsta förbrukning. Under acc optimeras arbetspunkter genom att fritt välja bästa växeln. Det får inte en manuell göra under cykeln. En automat/cvt/dct och liknande har därmed mycket större potential att göra bra cykelresultat. Där en manuell måste ligga på 2:an kan en automat kasta i 4:an. Bästa förutsättningar (idag) för cykeln har en dct med torra lameller. Den dct:n (typ DSG-7 eller DQ200 som den heter) är därmed närmast en manuell låda med tanke på verkningsgrad. Dock kräver den en hel del extra styrning som kostar el vilket gör den snäppet sämre än en manuell. Visst den har en växel extra men i praktiken så överväger förlusterna OM den manuella föraren är kompetent för snålkörning. Slutsatsen är att i cykeln är en torr-DCT bättre än en manuell men i realiteten kan mycket väl en god förare av manuell vara bättre. Visst, det börjar vara hårklyverier men jag vill bara belysa att ditt "dct förstås bättre i praktiken" inte generellt är en sanning. Sedan beror det givetvis på vilket motor man tittar på. En diesel är inte alls lika känslig tack vare dess platta mussla så en växel mer eller mindre gör inte såå mycket.

#20
jarl s
2010-10-30 14:07

6 växlar ska det vara. Och manuell låda. Allt annat är tjafs!

#21
Svenneman
2010-10-30 14:31

Det stämmer Jarl S, detta resonemang är långt över din kompetens och förmåga.

#22
S-E S
2010-10-30 16:48

Svenneman, en DSG-6 eller-7 kan du växla manuellt när du vill, i alla fall den jag har. Så -, är DSG-6 en manuell eller automatlåda? Det beror på vad föraren väljer.

#25
Marc
2010-10-30 18:42

Tydligt att en del här (typ Gösta och Stofilen) har alltför begränsade erfarenheter av 5- och 6-växlat. Körde nyligen en Corsa diesel. Irriterande motorljud redan vid 110 km/t. (Över 3000 v/min) Vid 130-140 blev det verkligen tröttsamt. Flera 6-växlade (t.ex. Auris diesel) ligger på strax över 2000 varv vid 110 km/t. Motorljud blir aldrig störande.
PS. Corsa och Auris har ganska likvärdig ljudisolering från motorn.

#26
Svenneman
2010-10-30 18:44

Jag håller med Leifer, till syvende och sist sett över ett brett spann av förare är en AT av bra slag bäst. Speciellt i samband med elektrifiering som i praktiken åsidosätter det som för föraren upplevs som energieffektivt.

#30
Svenneman
2010-10-30 19:20

Leifer, kort gällande vikt (på tfn) cert vikterna ligger grovt sett på 100kg steg, så för förbrukningsskillnad för 20kg ingen skillnad map cert.förbrukning. I praktiken visst, men inte under cert. Korkat? Japp men så är reglerna...

#32
jarl s
2010-10-31 09:29

Växelknoppen, kommer den från en Opel eller Saab, eller är det samma sak?

#33
Marc
2010-10-31 16:35

Tja, Leifer, gissar att det var en 75 hk diesel jag körde ca 450 mil. (I Frankrike.) Och nåt i närheten av 2500 varv vid 110 km/t (ca 120 på mätaren) var det tyvärr inte på 5:an. Kan dock ha fel när jag påstår över 3000. Kan varit ca 3000. Slutade aldrig försöka hitta den icke-existerande 6:an. Givetvis bidrog de släta vägarna till att man hörde den eländes motorn än mer. Men för den som aldrig kör över 100 på mätaren, blir det inga problem.

#34
lraj
2010-10-31 22:35

är de inte lite hedenhös nuförtiden att sitta och vispa runt med en manuell spak....känns lite ute.

#35
Peugo
2010-11-01 16:37

Det har banne mej gått för långt med det här spar-tjafset! Ska man ha en bekväm bil och får det genom "uråldrig" teknik som en automat med momentomvandlare så köper man en sån! Hur stor förbrukningsskillnad blir det på den tid man äger biler, räkna så märker ni att det är mycket viktigare att köpa en tillräckligt billig bil. :)
Sen en fråga, den våta DSG:n kanske är bekvämare än det torra? Hatar ryckiga automater, hoppas dom kommer på nån förbättrad variant av DSG som ger mjukare gång, speciellt när man startar från noll eller bakkar.

#36
Roy Jägestedt
2010-11-01 17:31

Ju fler växlar, desto effektivare utnyttjas naturligtvis motorn. Dessvärre blir det då också lite av det gamla DAF-syndromet - det känns och låter som om man körde i konstant uppförsbacke. Lite som en båtmotor. Naturligtvis kan man kalibrera växlingspunkterna för optimal komfort, men då ökar förbrukningen. Kombinerade man detta med en motor med varabel kompression så skulle det bli annorlunda - verkligt optimalt (för att vara en förbränningsmotor, alltså).
Flest växlar har förstås en CVT och då kommer vi in på transmissionsförluster. Remmar har alltid en viss krypning och jag vet inte hur det är med dessa stålvajerkedjor (eller vad man ska kalla det), men tydligen har de större förluster än kugghjulstransmissioner som i sin tur är sämre än kedjor.
Jag undrade redan som grabb över varför man inte använde planetväxlar även i manuellt växlade bilar. Har de sämre verkningsgrad eller är det svårt att få rätt stegning? (Momentomvandlaren, denna bekväma och energislukande slirkoppling, överbryggar eventuella diskrepanser i gammaldags automatlådor.)
Den planetväxel som Prius använder är lite speciell i och med att man balanserar bensinmotorn, elmotorn och generatorn mot varandra, där generatorn får funka som en slags utjämnare.
Riktigt optimalt blir det inte förrän vi får en elmotor vid varje hjul.

#37
2010-11-01 17:38

Irriterande!
Har en tid blivit inloggad automatiskt - men inte nu, Så kommentaren strax innan fick en längre signatur, vilket jag inte vill!

#38
2010-11-01 17:47

Sammanfattning:
En gammaldags automatlåda växlar mjukt och behagligt, men trots lockup på allt fler växlar så är den minst energieffektiv.
En DSG-låda har behållit effektiviteten hos en vanlig, manuell låda, men begåvats med en extra koppling vilket medger att nästa växel (oavsaett uppåt eller nedåt) alltid ligger beredd. Effektiv, men med ryckigheter speciellt vid p-manövrer. Förhoppningsvis barnsjukdomar.
En CVT-låda kan låta motorn arbeta optimalt men har kanske för stora transmissionsförluster.
En manuell låda ställer kavet att föraren alltid är utvilad och allert med stort intresse, kunnande och känsla för motorer.
En elmotor vid varje hjul ger den för stunden optimala kraftfördelningen och ytterst minimala transmissionsförluster.

#40
Kapten Stofil
2010-11-01 21:07

Re Marc,

Hur många askkoppar har Corsa diesel och Auris diesel? Irriterande motorljud vid en framfart av 110km/h -hur står herrn ut?

Det är vid snabbt resande över kontinenten till det lilla huset strax väster om Nice man mest uppskattar en treväxlad kvalitetsvagn och den ljudlösa framfarten som endast en Bristol kan erbjuda. Lugnt låter man milen passera samtidigt som jag njuter av en Cohiba dubbel Corona. Askoppen vid mitt högerlår rymmer lätt ett tjogtal cigarrstumpar. I trygg förvissning om att det finns fler i humidoren som inryms i handskfacket låter jag vagnen rulla vidare till Helbummen strax intill den Schweiziska gränsen, där jag fyller på med nya Cohibas hos herrn Drägmüllers cigarrbutik...

Treväxlad automat skall det vara!

#41
Marc
2010-11-02 12:04

Stofilen, jag har ägt en bil liknande din Bristol. En 3-stegad Opel Rekord Automat. Fast jag släppte varken i rökare eller fisare i den. Så höll den sig fräsch.
Men nu gällde ju inte mitt växel-inlägg sånt trams. Utan jag försökte upplysa okunniga om att en 6:e växel ofta är bra för att slippa motorbuller (och spara bränsle.) En annan variant är ju givetvis att ha färre växlar, och göra stegen större. De flesta dieslar, med sitt drag från låga varv, skulle klara sig med 4-5 steg.

#42
2015-04-12 01:55

Denna är ju gammal som gatan men då frågan fortsatt är högst aktuell så.
Känner en som vunnit i triathlon och lokala tävlingar på en femväxlad cykel av kvalitets märke, och jag personligen nyttjar av idag cirkus 30? I regel enbart tre och får jojja som en chimpans för vart meter och en äldre herrcykel av bra märke sitter man rak i ryggen och rullar hundra meter trampet.
Shitzo kan man bli av alla dessa onödiga måsten, det är kvaliteten och utväxlingarna i sig som är avgörande, jag har kört bilar med fem missanpassade lägen med lök på laxen en för låg utväxling på femman hur blir det inte då med 6 och idag 7 växlar? Det tar aldrig slut.
Blockväxling...där ser man vad tokigt det hela är, man har idag i regel 6 växlar och det lärs ut blockväxling! En väl avstämd drivlina med fyra växlar vill jag påstå var bättre än vad vi kommit till idag.

#43
2016-01-10 16:14

Gammalt men kan inte låta bli.....
Hur vore det att lära sig köra, är man döv kan man titta på varvräknaren och lära sig av det, är man blind kan man lyssna på motorn....
Är väl hur bra som helst att ha en vettig växel tillgänglig för varje tillfälle.
Som att jag skulle köra en lastbil genom att stega mig genom 12 växlar i 4 register.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.