Bild
Nästa artikel
Vinterdäck livsfarliga på sommarväg

Vinterdäck livsfarliga på sommarväg

Nyheter

Vinterdäck på sommaren är lika farligt som sommardäck på vintern. Det visar Vi Bilägares omfattande däcktest.

I samband med årets stora test av sommardäck undersöktes hur dubbfria vinterdäck – ibland kallade "året-runt-däck" – fungerar i sommarväglag. Resultatet är skrämmande.

När bilen med de bästa sommardäcken stannat efter en bromsning från 100 km/tim på torr väg har bilen med dubbfria vinterdäck endast halverat hastigheten.

– Tyvärr fortsätter många bilister att köra med sina vinterdäck som ju är avpassade för betydligt lägre temperatur och därför är för mjuka för sommarväglag, säger Vi Bilägares däckexpert Erik Rönnblom.

Resultatet visar att det inte finns några däck som fungerar tillfredställande under hela året. Hela testet med åtta nya sommardäck, vilkas egenskaper jämfördes med det dubbfria vinterdäcket i Vi Bilägare 4/2011. Tre av sommardäcken är av lättrullande typ och ett är punkteringssäkert. Tidningen finns nu i butik.

Diskutera: Vad tycker du om däcktestets resultat?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-03-16 17:05

Egentligen är väl detta rätt så självklart att vinterdäck inte funkar bra på sommaren eller tvärtom. Det behöver nog tyvärr ändå belysas med jämna mellanrum då det är många som av olika skäl väljer att åka runt på fel däck. Det som jag tycker är intressant i testet är att det testade vinterdäcket, jag gissar på att det är Nokian R, har det lägsta rullmotståndet av alla däcken trots att det är väldigt mjukt (lågt shooretal). Detta vill jag gärna att ni belyser dvs hur kan det komma sig att vinterdäcket rullar lättare än sommardäcken?

#2
2011-03-16 17:06

Hur gör man då om man skall åka från snöiga Norrland till södra Tyskland där det är sommarväglag och temperatur som under en svensk sommar. Det vet jag att Lasse Jonsson gjort var annan helg under flera års tid. Nog har jag en känsla av att problemet är något överdrivet.

#3
2011-03-16 17:33

Vad bekymrar du dej "snabb95" .. du kör på vinterhjul hela året ju. Och är ni två som delar på tusen mil så är ni nog aldrig i Tyskland ändå :o)
Det är väl okay att vara ekonomisk men vinterhjul är, helt naturligt, sämre ... ja rentav riktigt dåliga på sommaren.
.
Jag förstår om "sämre bemedlade" kan välja lösningen med friktionsdäck men vuxna människor med shyssta bankkonton bör nog tänka sej för ... tänk om det fanns budgetbilar utan bilbälte ... :o)

#4
2011-03-16 18:28

Nu är det väl inte precis nya friktionsdäck man använder på sommaren utan de gamla nästan utslitna dubbdäcken som får tjäna ut under sommaren. Bara att ta en skruvmejsel och peta ur evetuella kvarvarande dubbar och köra fram till oktober då det är dax med nya vinterdäck på fälgarna. Så har jag gjort ibland och det har gått alldelse utmärkt. Att det skulle vara lika riskabelt som att använda sommardäck på vintern är en stor överdrift.

#5
2011-03-16 18:53

Hej igen Jes

Jo, de säkraste milen är milen som inte körs. Att köra onödiga mil är minst lika dumt som att köra på för årstiden "fel däck"

#7
2011-03-16 19:53

snabb95. Vem fan är Lasse Jonsson? Varannan helg? Södra Tyskland? 100+ 80 mil?
Rödluvan och vargen?

#10
2011-03-16 20:25

Men om du har sett bilden på vinterdäcken i papperstidningen så förstår man att de däcken är aningen olämpliga ... faktiskt även på vinterväg.

#9
2011-03-16 20:28

Tja leifer, här i Skåne har vi vanligtvis ca 2 veckors egentlig vinterväg, de senaste två vintrarna räknar jag inte som vanliga ... så sommardäck skulle normalt sett fungera ganska bra hela året och naturligtvis mycket bra på sommaren.
Ja, jag är lite trotsig, ville bara säja emot :o)
.
Men faktiskt körde jag alltid på sommardäck året om tills det blev lag om vinterdäck ... och det har bevisligen gått ganska bra det med ...

#11
1 Tysken
2011-03-16 20:41

Skillnaden mellen ett bra sommardäck och ett vinterdäck på varm asfalt när man behöver bromsa kan vara gigantisk.
Om man bromsar från 100kmh till stopp med sommerdäcken då kan det vara så att den med vinter däck kanar förbi i över 35 kmh .
Det är bara att tänka vilka konsekvenser det kan ha för en gående att bli påkörd i 35 kmh , det är ofta förenat med livsfarliga skador eller att man dör.

#12
Raymond K
2011-03-16 20:52

Tänk att ViB inte kommit på det förrän nu.

#15
2011-03-16 21:52

leifer och 1 Tysken.
Jag tycker att ni hängt upp er på en enda mening i artikeln. "lika farligt".
Ta det för vad det är ... lika farligt fast på lite olika sätt.

#16
2011-03-16 22:20

Varför frågar Du vem Lasse Jonnson är? Uppge din emailadress eller telefon nr Hunter så kan du få veta. Varför skulle jag ljuga om att Lasse åker till Tyskland hela tiden året runt. Bor han i Norrland och jobbar i Tyskland som instruktör så måste man åka dit, eller har Du något annat förslag?

I min tidning är bilden på vinterdäcket så oskarp att jag inte kan se något mönster. Vidare står det att: "Vi har kört sämre sommardäck på den vattenbegjutna testslingan." Så vinterdäcket är nog inte så dåligt i alla fall.

Kul Jes att Du skriver: "Ja, jag är lite trotsig, ville bara säja emot :o)
Men faktiskt körde jag alltid på sommardäck året om tills det blev lag om vinterdäck ... och det har bevisligen gått ganska bra det med ...slut citat.

Då är vi kanske inte så olika i alla fall, för det gjorde jag också boende i Södra Norrland. Vill nog hålla med Leifer att det går bättre att köra på vinterdäck året runt än på sommardäck året runt. I synnerhet när man som jag ibland måste köra på ej sandade och ofta branta skogsvägar.

En annan sak som tyder på detta är att det förekommer onormalt många avåkningar när snön kommer på hösten och många bilisterna inte hunnit byta till vinterdäck.

#17
2011-03-16 22:47

Skillnaden är "snabb95", jag tror på, och förstår artikeln och dessutom bor jag i där vinterväg vanligtvis är ovanligt. Jag ser ingen anledning att ifrågasätta testet som sådant, inte ens utifrån att jag själv lyckats köra många vintrar på "fel" däck.
Klart att fel däck är farligare än rätt däck, inget snack om saken.

#18
2011-03-16 22:50

Jes_ :
Problemet är väl att sommardäck blir rätt hårda när det är kallt. Antar att det även i den svenska delen av Danmark kan frysa till på nätterna. Stenhårda sommardäck på "svartis" är ingen rolig kombination.

Men visst är det säkerligen körbart. Inte direkt optimalt dock :p

#19
2011-03-17 01:16

Jes. Att sommardäck har något bättre friktions koeffesient än vinteräck på sommaren är jag fullt medveten om och ifrågasätter inte testresultatet. (Skulle vara mycket intressant om man angav friktonskoeffesienten i siffror med hjälp av t ex en accelerometer eller ett femte hjul.)
Eftersom jag aldrig lyckats med att sladda sommartid inte ens göra en handbroms vändning så tycker jag att mina däcks friktion är fullt tillräcklig. Jag har nog aldrig utnyttjat mer än en bråkdel av tillgänglig friktion sommartid. Vintertid åker jag däremot ofta på sladd dels för att hålla koll på hur halt det är och dels för att det är roligt. (Har inget antisladd system.)

Hastigheten måste man ändå anpassa efter väglaget och trafiksäkerheten är mer beroende på den som sitter bakom ratten än på om man har nya eller gamla däck. Därmed inte sagt att jag kör ovanligt säkert. Frun chansar mindre och kör därför säkrare än jag.

#20
2011-03-17 15:20

Helt klart är det så "Roger Skagerström", jag har inga invändningar.
Det är väl bara att hoppas "snabb95" inte råkar ut för något oväntat på sommarvägen, lite surt att fundera på att exempelvis ett barn kunde få fortsätta leva om man inte varit så överdriven sniken med däcken.
.

#21
2011-03-17 21:24

Jes Du vet ju bäst! Men sannolikheten att jag skulle skada eller döda ett barn p g a mitt däcksval är så liten att den knappt går att uttrycka i matematiska termer. Att jag aldrig använt dubbade däck har sannolikt haft mycket större inverkan på att någon sluppit få stenlunga.

Att sända de pengar som jag inte i onödan överkonsumerat på däck, som bistånd till Afrika kommer garanterat att rädda väldigt många liv varje år. Det kan vara "lite surt att fundera på"

#22
2011-03-17 21:33

Nu tror jag förstås inte att du, snabb95 skickar 27000 sek till Afrika så fortsätt du att försvara ditt val!
Jag har både sommar och vinterhjul till både min och sonens bil. Jag är chaufför med därtill hörande lön, ändå har jag tre (3) fadderbarn i Banjul som jag försörjer till 100%, inga stora pengar för vad det ger men jag har svårt att tro på din omtänksamhet gällande Afrikaner när du så gravt nonchalerar dina, både stora och små medtrafikanter.

#23
2011-03-17 21:38

Jag håller med Jes_, att göra gott med ena handen ursäktar inte att man gör ont med den andra.

#24
2011-03-17 23:09

Jag kan inte tävla med dig i godhet Jes för jag har bara ett fadderbarn samtidigt. Konstigt nog blir det just 27000 kr på 15 år men jag har skickat 150 kr/månad mer än dubbelt så länge.
Minst lika konstigt är det att Du som är chaufför är så orolig för halka och slirning sommartid. Jag tycker att Du borde vara mera orolig för att många lastbilar kör på vintern med sommardäck vilket innebär att de står tvärs över vägen titt som tätt.

Nu är det lika bra att vi avslutar debatten för Du lever lycklig i din tro, lika som jag gör i min och aldrig lär vi kunna mötas.

Jag kan inte heller inse att jag gör någon något ont med mitt däck val som Du tycks tror amoC.
Tvärt om torde jag p g a lägre konsumtion påverka miljön mindre.

#25
1 Tysken
2011-03-18 10:43

Det mest typiska för att förklara varför man inte köper testresultat , är att hänvisa till att andra är ännu sämre.
Som nu då hänvisa till den dåliga däckstandarden på många dragbilar med släp som fastnar i backar på vintern.
Vi alla andra om försöker att se till att ha rätt utrustning på våra bilar är väldigt tacksamma att det är en försvinnande liten del av de som finns på våra vägar som har en inställning att man kan sätta sig över vetenskapliga fakta.

#26
2011-03-19 23:42

Varför alltid detta tjafs om självklarheter?
Det är väl en stor skillnad att prioritera bort sin egen och andras säkerhet framför att inte ha råd?

Har man en ny bil anser man kanske att däcken på bilen är värda sina 12-16.000kr men har man en äldre bil tänker man troligtvis på ett helt annat sätt.

Nu senast då vi var ute och tittade på begagnade bilar till en släkting så hade alla bilar i denna prisklassen "året runt däck"
Frågade man om vinterdäck fick man bara en konstig blick....jojo finfina funka alltid däck!

Den som en gång har köpt bra däck och upptäckt skillnaderna kanske p.g.a en krissituation lär aldrig vilja ha något annat igen.

Att envist hävda att olyckor aldrig händer mig är bara dumt,....eller att dra korkade slutsatser som inte har med saken att göra.

Kör man med dåliga däck så är man en trafikfara oavsett vilken ursäkt man hittar på....punkt!
Dock tyvärr synd att man har skapat en lucka i vinterdäcklagen som endast förbjuder sommardäck OM det är vinterväglag! ....Många chansar därmed då de inte förstår vad detta begrepp innebär!
Kanon,....inte minus då kan man köra till jobbet lagligt! ( men kanske inte hem? )

#27
2011-03-22 22:01

Bra inlägg Tysken och Mistro.
Sommardäck heter just sommardäck av en anledning. Förövrigt så märker man direkt när man sätter på sommardäcken igen hur betydligt bättre bilen går och handling förbättras (vinterdäck är mjuka). Testa pressa bilen någon gång i kurvor (inte över din egen förmåga då) så märker ni. Gör detta före och efter ni har bytt däck.
Nej sommaren får gärna komma nu på en gång. Vill av med vintersulorna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.