Bild
Nästa artikel
Inga däck fungerar året runt!

Inga däck fungerar året runt!

Ledare

"Däckets förmåga att hålla bilen kvar på en svängande våt vägbana är så usel att inte ens mätutrustningen kunde ge ett resultat."

Däck är ett hett samtalsämne och vi märker det även utanför huset, där många hugger tag i oss för att få information om vilket sommardäck som ska inhandlas. Årets test genererade både roliga och skräckinjagande resultat.

För första gången beslutade vi oss att gå till botten med de allt vanligare ”punkteringsfria” alternativen (se film här). Däcken får endast monteras på bilar med däcktryckövervakning (TPMS – Tyre Pressure Monitoring System) eftersom förare riskerar att inte märka att däcket punkterats.

Den nya tekniken är sprungen ur en strävan att minska antalet olyckor relaterade till felaktigt lufttryck, något cirka 60 procent av bilisterna medger att man sällan eller aldrig kontrollerar efter skifte.

I testet valde vi att köra Goodyears variant, som tillåter föraren att köra 80 kilometer efter det att luften tömts. Efter 90 kilometer avbröt vi. Slitaget var knappt mätbart. Körningen varierades mellan ovalbana och kurvigare sektioner och ingenstans ställde däcket till med några överraskningar, trots att vi hela tiden körde så fort tillverkaren godkänner.

Testresultaten talar för sig själva och slår även hål på en del myter kring konstruktionen. Bland annat att denna typ av däck bidrar till högre förbrukning och ett sämre fäste. Svart på vitt finer du i Vi Bilägare nummer 4/2011, i butik från 15 mars.


Bland de testade däcken finns även ett av marknadens bästa dubbfria vinteralternativ, en däcktyp som många kör med året runt. Ställt mot sommardäcken visar det dubbfria vinterdäcket samma katastrofalt dåliga resultat som en mätning av sommardäck i vinterväglag skulle ge.

Däckets förmåga att hålla bilen kvar på en svängande våt vägbana är så usel att inte ens vår mätutrustning kunde ge oss ett resultat. Det enda område där det dubbfria vinterdäcket plockar poäng mot övriga är i komfortronden, vilket ironiskt nog är en av anledningarna till att många väljer att behålla däcken kvar på fälgarna över sommarmånaderna.

När bilen med det bästa sommardäcket stannar efter en bromsning från 100 km/tim på torr väg har bilen med dubbfria vinterdäck endast halverat hastigheten. Hade det varit på våt väg skulle resultatet varit ännu sämre. Vad som händer vid en eventuell kollission är inte svårt att räkna ut, i synnerhet inte om det är människor som står i vägen.

Sett ur ett säkerhetsmässigt perspektiv är det skrämmande och tillika ett tecken på att vi i dagsläget har en däcklag som bör ses över. Men även bland sommardäcken finns intressanta skillnader, om än inte lika alarmerande.

Standardisering är något som används flitigt i fordonsindustrin, i synnerhet när det gäller energi och säkerhet, men av någon outgrundlig anledning verkar det inte ha kommit ner på däcknivå.

Här behövs tydliga riktlinjer som tillsammans med granskande journalistik kan hjälpa konsumenten att väga olika egenskaper mot varandra.

Taggar: Ledare,

Kommentarer

#1
2011-03-14 13:21

Jag följde Tekniken Världs rekommendation och köpte Continental TS830 vinter däck som var bäst i deras test (ViB var inte så imponerade). Efter en hård vinter kan jag bara säga VILKA KANON DÄCK. De klarade ganska hård körning och sladdar riktigt kontrollerat och vackert MEN eftersom de passar lika bra på autobahn (är otroligt stabila i ca 160 km/h pga mycket stabilare konstruktion än supermjukisar anpassade för bara norden) undrar jag om dessa är de första superdäck som skall klara samtliga uppgifter? Hoppas ViB kan testa då test resultaten mellan dessa 2 tidningar är sååå pass stor och man undrar vem som har testat fel (bevisligen inte TV ;)

#3
2011-03-14 20:27

O
När du nu kom fram till detta "quatroporte". Vilka fler däck körde du på?
Bara så vi andra vet vad du jämför med.

#4
2011-03-14 22:41

Jag har alltid kört på samma däck året runt. På 50 talet fanns det inga vinterdäck. På 60 talet ersattes diagonal däcken av radial däck och då blev spår-känsligheten mindre och friktionen bättre. På den tiden var det snö på vägen hela vintern, sällan grus och aldrig salt. Till skillnad från i dag användes väghyvlar som gjorde vintervägen slät och fin men något spårig. (Som att åka på räls med bakhjulsdrift, t ex WV 1200.)

Sedan det blev lag på vinterdäck har jag använt vinterdäck utan dubb året runt. Det går tyst och mjukt och är inget problem med vare sig fäste eller vattenplaning. (En framhjulsdriven bil varnar i mycket god tid för vattenplaning eftersom vid marschfart drivhjulen spinner loss, medan bakhjulen fortfarande har gott fäste där vattnet helt eller delvis tryckts bort av framhjulen.)

Jag liksom mina pojkar använder i dag Nokia Hakkapelitta RSI på V70 bensin, V70 diesel och SAAB 9-3. Jag har kört 21000 mil och bytt däck en gång efter 11000 mil. Ännu är mönsterdjupet godkänt som vinterdäck. Kan därför inte påstå att vinterdäcken slits snabbt. Det nya vinterdäcket har 8 mm mönsterdjup till skillnad från sommardäcket som har 6 mm. Det kompenserar helt eller delvis det mjukare gummit i vinterdäcket. Helt om man har något högre lufttryck och inte kör med autoban fart när det är mycket varmt. Även SAAB:en har nu gått 9000 mil med samma däck 185/65x15”

Nu vet jag att Ni som anser Er veta mycket bättre tycker att jag har helt fel. Men att det är Ni som oftast kör 10 eller 20 km/h fortare än tillåtet och därmed kommer att ha längre bromssträcka med Era sommardäck än om Ni har hållit godkänd fart med vinterdäck. Om bromssträckan/väghållningen är ett problem med vinterdäck på våt eller torr väg sommartid hur kan Ni då köra bil på snö eller is vintertid? Det tycker jag borde vara omöjligt.

Största fördelen med vinterdäck året runt är att man alltid har vinterdäcken på när första snön kommer. Om alla hade det så skulle inte så många åka av vägen vid första halkan. En annan stor fördel är att däckkostnaden halveras och att man spar en massa tid höst och vår på att slippa skifta däck. Den tiden kan man med en högre hastighet inte spara under ett helt års bilåkande oberoende av hur bra däck man har, om man samtidigt vill behålla bromssträckan/trafiksäkerheten.

#5
2011-03-15 00:21

En sak som du definitivt har helt fel i "snabb95" är din kostnadsberäkning.
Att köra med vinterdäck året om halverar inte dina däckkostnader, istället ökar det nog lite grann.

#6
2011-03-15 15:48

Hej Jes

Det är otroligt att Du håller med mig på alla övriga punkter. När det gäller kostnaden har jag tagit ut både V70 bensin och V70 dieseln med vinterdäck på original aluminiumfälj utan pristillägg. Om jag tagit ut bilarna med sommarhjul har jag fått köpa fyra vinterdäck à c:a 1000 kr och fyra fäljar à c:a 1000 kr för motsvarande en original fälj i dagens prisnivå.

Min erfarenhet när jag körde på sommardäck året runt, är att dessa blev olagliga på mindre än 10000 mil. Så även om jag kört nära halva tiden på vinterhjul så har jag nog slitit ut ytterligare en omgång sommardäck à c:a 1000 kr styck. Nu är jag uppe i kalkylerad kostnad hittills på 12000 kr att jämföra med min verkliga kostnad på c:a 4000 kr för de vinterhjulen jag använder nu. I dag kör min fru och jag tillsammans 1000 mil/år. Visserligen har de 15 år gamla vinterhjulen varit lagliga ytterligare någon sommar. Bortsett från att däck är en färskvara.

Sedan är ju frågan om jag skall eller orkar göra däckbytet gratis. Många anlitar i dag en däckverkstad à 250 kr vår och höst och t o m låter verkstaden magasinera däcken à 500 kr per år. Det gör 1000 kr per år om man glömmer milkostnaden till och från verkstaden. På 15 år blir det 15000 kr. Nu är jag uppe i en kalkylerad kostnad på 27000 kr att jämföra med min verkliga kostnad på 4000 kr. Så inte kan jag anse att mitt påstående om en dubblerad kostnad var någon överdrift.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.