Bild
Nästa artikel
På sommardäck i snökaoset

På sommardäck i snökaoset

Ledare

"Det klagas ofta på oss vardagsbilister att vi är oförberedda på vintern. Samtidigt kan en annan trafikgrupp segla fram på sommardäck hela vintern."

Vintern slog till med full kraft på våra vägar för några veckor sedan med många dödade och ännu flera skadade som följd. Samt kraschade bilar för miljoner. Visst är det märkligt att vintern ska skapa ett sådant totalt kaos varje gång den infinner sig.

Det klagas ofta på oss vardagsbilister att vi är oförberedda på vintern, inte byter till vinterdäck i tid och så vidare. Visst är det sant i en del fall, men när jag snabbkollar med ett antal personer i min omgivning stämmer den bilden inte alls.

Vi får ju vinterdäckslagen predikad för oss varje höst och vår i media så det är hart när omöjligt att glömma vad som gäller.

Desto mera märkligt ter det sig att lagens öga inte riktas mot de trafikantgrupper som kan segla fram på slitna sommardäck hela vintern utan att stoppas. Jag tänker på den tunga trafiken, långtradare och bussar.

För dessa trafikens bjässar är det helt okej att köra på sommardäck bara det är fem (5) millimeter kvar av mönsterdjupet på dragbilen. På ett långtradarsläp räcker det med 1,6 millimeter.

Den som någon gång sett vilka kraftiga mönsterklackar det är i ett nytt lastbilsdäck inser lätt hur nerslitet det är när det återstår fem millimeter av mönstret. Trafiksäkert? Knappast, men det förklarar å andra sidan varför man så ofta kan se bussar och lastbilar stå och slira i nästan löjligt små backknäppar när det fallit lite nysnö.


Varför denna undfallenhet mot den tunga trafiken? Det har inte saknats ambitioner från myndigheternas sida. Norge är ett av få länder som har lag på att lastbilar och bussar ska ha vinterdäck runt om och Sverige ville gå samma väg. Tre gånger med några års mellanrum har frågan varit ute på remiss utan att regeringen fattat något beslut och nu verkar man ha gett upp.

Orsaken står nog främst att finna i starka protester från åkerinäringen. Ett annat skäl är att det saknas vinterdäck i lämpliga dimensioner för en del tunga fordon. Men är det ett tillräckligt starkt skäl för att ge upp hela frågan? Blir det en lag kommer det nog fram däck också, till gagn för trafiksäkerheten.

Diskutera: Vinterdäck till den tunga trafiken – ja eller nej?

Taggar: Ledare,

Kommentarer

#1
saabHenke
2010-12-17 09:20

det finns ju vinterdäck till lastbilar både dubb och utan men grejjen är att om man har dubb så får man bara ha det på en axel. oftast på drivdäck. kommun bilar brukar ha det. jag har dubb fria vinterdäck på min långtradare
så länge man har farten uppe så går det bra men det är fortfarande svårt i backar och vid rödljus att komma igång...

#2
Raymond K
2010-12-17 09:24

Självklart ja, visst skall dom ha vinterdäck också

#3
2010-12-17 09:43

Jag tycker att det är besynnerligt att åkerinäringen skulle vara negativa till vinterdäck.
Det vore ju en bra möjlighet att reducera konkurrensen från utländska åkare som ju ofta kör på slicks.

#4
Nick Name
2010-12-17 10:35

Problemet är att en tradare har drivning på en axel och med denna axel skall driva 50ton.

#5
Anonymous
2010-12-17 10:43

Det fokuseras på tok för mycket på drivningen. Det finns något som heter bromsning också! Och - inte minst - vindfaran, d.v.s. att lastbilsekipage lätt blåser av vägen. Riktiga vinterdäck runt om.

#6
bilfreak
2010-12-17 11:12

Det är skandal att ingenting görs! Att krocka med en lastbil eller buss i en personbil är lika med döden! Lastbilarna blir flera med åren också, det borde vara tvärtom! Frakta mera på järnväg!

#7
Raymond K
2010-12-17 11:28

Det är betydligt viktigare att få stopp på tunga lastbilar än att kunna gasa utan att det slirar.

#8
Erik F
2010-12-17 12:43

Visst är bromsning viktigast. Förra veckan gled jag rakt ut i en korsning mot rött ljus! Jag bromsade i god tid från ca. 30-40 km/h, men vad gjorde det när det var packad hal snö och is? Sen ska man kunna styra ekipaget också. 3-6 axlar vill rakt fram och en axel med två framhjul säger något annat - det är lätt att det blir understyrt då.

Varför ska lastbilschaufförer riskera sina och andras liv genom att köra på hårda och hala sommardäck? Svara på det, riksdagen!

#9
Kloke Vicke
2010-12-17 12:52

Att stå vid färjeterminalerna vid Trelleborg och Ystad och se utländska ekipage slira sig förbi är att se hur illa skötta dessa frågor är av våra myndigheter! Ingen lastbil borde få lämna färjeterminalen utan vinterdäck med minst 5 mm mönster kvar! Med sommardäck ligger de sedan på småvägar från dessa 2 städer och kräver assistans! Och dessutom utsätter de oss för livsfara! Varför händer inget på detta område, när problemen återkommer år efter år efter år! Varför kollas inte mönsterdjupen på dessa lastbilar av polisen innan de lämnar färjeområdet? Det gäller ju alla bilar!!

#10
Micke J
2010-12-17 13:31

Givetvis skall det vara lag på vinterdäck för den tunga trafiken, både lastbilar och bussar.
Det finns troligtvis lobbyister hos åkerier och inom EU som ser kostnader med detta och inte fördelarna.

Jag har noterat att de som hämtar soporna i Stockholm kör på mösntrade däck, kanske vinterdäck. Lasten sopor värderas altså högre av det åkeriet än vad de aktörer som kör personer (bussar) och gods (lastbilar) gör.
Okej, sophämtningsfirmorna har väl i princip monopol och kan göra andra prioriteringar än konkuransutsatta åkerier och tex SL och långärdsbussar.

Hursomhelst, ja till vinterdäck för alla - hur påverkar vi politikerna i Sverige och Bryssel?

På samma tema med glimten i ögat: dubbförbud gäller väl även MC, moped och cykel? Hur är det med broddar på skorna på Hornsgatan, är det OK?
Och som skrivet tidigare, vad gäller för snöröjningfordonen (dubb, kedjor)?

#11
Flax
2010-12-17 17:08

Vist håller alla med om att det ska vara trafik säkert,titta på norge får inte köra tung trafik där utan att ha med kedjer. Men vinter däck NEJ, du har kanske 16 däck på släpet och 10 på bilen och 1 driv hjul kostar ca 4000:- vem VILL eller har råd att betala dubbla upp sättningar hjul? (Sommar/Vinter)

Prio 1 Ta ALLA utlänska bilar med dåliga däck vi färjer/gränsen
Prio 2 Köp kedjer

En del Svenska åkare sätter nya däck på bilarna inför vintern vem av er vill betala lite extra till dessa åkerier för att dem bla tänker på sina med trafikanter?

Sen kommer frågan till ALLA vill vi betala lite mer för det vi köper har säkert kommit på lastbil till butiken så gör vi vår del till att det kan bli råd till bättre däck till åkeri näringen.

#12
sweeny
2010-12-17 17:18

flax, du räknar lite märkligt... kostnaden blir ju egentligen bara för fälgar och ev lagring, under tiden man kör på vinterdäck ligger ju sommardäcken och vilar och tvärtom. du gör ju inte slut på mer gummi totalt sett över ett år. ett par däck räcker 2 halvår istället för ett år.
det blir ju mest en initial utgift.

#13
Flax
2010-12-17 17:35

Sweedy, Jo det vet jag men du ska ju köpa dina första däck ngn gång eller? och vill du kan du kränga av alla däck också och använda dina fälgar.

Om du räknar 4000:- * 26 däck =104000:- och vill du ha dubbla uppsättningar däck så ligger du på 208000:- på den perioden du talade om

#14
Trucker85
2010-12-17 17:56

Vinterdäck på lastbilar och bussar är överflödigt då de har såpass högt axeltryck att de får grepp och fäste.
Det är dessutom såpass grovmönstrade däck de flesta åkerier kör med så att de skulle kunna klassas som M+S däck.
Som någon sa, prio1 är att kolla alla bilar och ekipage som kommer genom våra tullar då dessa kan köra på slicks många gånger.
Det olyckorna oftast beror på i den tunga trafiken är att schemana är lika tighta på vintern som på sommaren och alla körtider räknas nu på GPS/Eniro och tar nära till 0 hänsyn till trafik på vägarna.
Detta skapar en oerhörd stress hos förarna vilket gör att de inte är fullt uppmärksamma vid alla tillfällen, detta kombinerat med att förare blir "tvingade" vid tillfällen att skita i kör och vilo-tider samt andra som skiter i det för att tjäna mer pengar vilket gör att vi har många trötta förare på vägarna.
Så det är inte däcken som är problemet utan oftast annan reglering och koll på åkerier och hur de sköter sina anställda.

#15
S-E S
2010-12-17 18:55

De tradare som hamnat i diket drar en bärgare lätt upp igen. Bärgaren har vinterdäck.

#16
Morgan s
2010-12-17 19:06

En tung lastbil klarar sig bättre med snödäck på drivhjulen än vad en 4x4 personbil med dubb.
PROBLEMET är ett skrivbords beslut FARTBEGRÄNSAREN, när hjulen spinner till nås hjulens topp hastighet omedelbart och motorn stängs av, det blir som att dra i handbromsen på en personbil. Hur länge skall detta tokbeslut fortgå.

#17
Anonymous
2010-12-17 19:07

Trucker85 är själva sinnebilden för en lastbilschaffis som inte har förstått ett smack.

#18
Sweeny
2010-12-17 19:54

som jag själv sa, det blir en investeringskostnad på fälgar men det blir ju inte fler däck att köpa SEDAN. jag läste här nånstans att ett åkeri bytte däck inför varje vinter. alltså räcker en uppsättning däck 1 år. om du istället kör halva året på en ANNAN uppsättning däck sliter du ju bara hälften så mycket på de första. efter ett år finns det alltså 2 omgångar däck med 50% kvar, åkeriet behöver då inte köpa nya däck det året utan kör ett år till på de bägge omgångarna. alltså blir snittåtgången 1 omgång per år...samma som innan alltså! jodå, en initial investering, men handlar det bara om ifall vi andra vill betala den kostnaden på frakten? så kan man inte resonera om säkerhet, jag ser en olycka med tung trafik varje vecka nu pga halkan...

#19
Flax
2010-12-17 20:49

Undrar hur många av er som har gjort ett inlägg har kört tung trafik?

#20
Flax
2010-12-17 20:56

Swenny, undrar kör du lastbil själv? och frågan är hade du inte betalat lite mer för en personbil med ett bälte som kunde rädda ditt liv?

De som hamnar framför en lastbil som inte kunnat styra hade säkert gjort de.

#22
2010-12-17 22:28

Är det svenska lastbilschaffisar som ställer till det och ordnar problem när det blir halt?

#23
2010-12-17 22:31

Framkomlighetsproblem verkar inte finnas. Kommunikationsministern ville inte lyssna på det örat. Hon sa i radion att lastbilarna kör för fort, som enda problem. Att de inte kommer upp för backar verkar vara utanför hennes vetskap. Jag har svårt att få respekt för myndigheterna som anpassar sig efter branscherna istället för tvärtom. Det är så viktigt med säkerhet i ena stunden medan i andra finns ingen förståelse alls. Det är som med arbetstidslagen. Alla i samhället måste ha 11 timmars vila, men med ett undantag, yrkestrafiken. Helt plötsligt är det inte så viktigt att trafikanter är utvilade. Alla ska ha vinterdäck, men inte yrkestrafiken. Det luktar så illa.

#24
2010-12-17 22:32

Jag tror säkert att många åkerier skulle satsa på särskilda vinterdäck om lagen hade medgett något vettigt. Kostnaden är marginell och vinsten finns i att transporten kommer fram.
Själv kör jag på helårs-däck och försöker i möjligaste mån att slita ut dom lagom till en vintersäsong.
Visst kan jag få både slir och kas .. men måste nog påstå att i många fall där lastbilen hamnar i "situationer" beror det på att personbilister "bara måste" framför.
Min erfarenhet är nog att de stora bristerna ligger i samspelet mellan yrkestrafiken och hobbyisterna.
Utländska tradare (trailerdragare) i backarna är förstås en egen fråga.
Just nu, med tanke på väder och väglag är det en utmaning att vara lastbilschaufför. Man får verkligen göra möda för lönen .. långa dagar, trötta ögon, ömmande muskler och kvällens eller nattens snöskottning på den egna tomten är som kattstö på laxen, men lite kul är det också, det är nu man känner att man lever :o)

#25
Fd Norrlänningen
2010-12-17 23:12

Jag undrar jag hur ni andra yrkeschaufförer resonerar och dessutom politiker.....Jag har kört på både Finland och Norge i många år och har aldrig använt kedjor på Vintern... så jag undrar var mina däck på min dragbil något extraordinärt eftersom jag inte fastnade, slirade,kanade eller hade svårt att starta vid dom mest besvärliga snösituationerna..Tror inte ni precis som jag att det till 100% beror på naturligtvis däck med bra mönsterdjup och dessutom chaufförer som använder insidan av de som finns under hårbotten. Man kan inte köra ikapp med klockan och man kan inte ha samma snitt hastighet på vintern...dessutom så vet jag att man kan ha en dialog med speditörer och åkare om att räcker inte klockan till transporten så då tar man natt...min åsikt är att så länge branchen har godkänt däck där det står M+S så borde det räcka(mud & snow) för ska man ha dubbdäck så kommer det inte att fungera, man sliter ut dubben på nolltid med så tunga transporter som det handlar om på våra landsvägar...och det har varken åkerier eller speditionerna det kapital som krävs att byta däck för nya dubb kanske rent av 2 eller 3 gånger under en vinterperiod. Jag kan däremot hålla med om att snökedjor och attman har som sagt lagligt mönsterdjup på sina M+S klassade däck...

#27
Fd Norrlänningen
2010-12-18 00:40

Näe vi talar ju inte om de...men jag poängterar de ändå..eftersom vinterdäck är ju både dubbat å odubbat....däck med rejält mönster och ordentlig sajpning det skulle nog räcka...inte ska vi väl behöva mer lagar som vi ändå inte följer i det här landet...vi har ju lagar som styrs av både undantag och andra lagar som träder in när inte den första lagen åtföljs... sen trycker jag nog mer på de att vi behöver chaufförer som håller varandra om ryggen och trycker gemensamt på speditioner och åkare att det ger ett samarbete istället..för då kan vi ju påverka bättre på alla plan...men tyvärr så är dom flesta i det svenska samhället numera bara penningkåta och kliar varandras ryggar för att det ska fungera... så fort vi får vinterdäck på fordon så tror man ju att man har lika bra förutsättningar som med sommarväglag...åtminstonde verkar det så på privatbilismen och det är ju riktigt illa...

#29
Sweeny
2010-12-18 13:53

Flax: nej jag kör inte lastbil men vad fasen har det med saken att göra?? Får man inte ha en åsikt annars? jag är trafikant som kör en hel del personbil och därför även utsätts för de faror sladdande lastbilar medför. för 2 veckor sedan fick en lastbil helt omotiverat sladd på en raksträcka och krockade med en buss med 40 personer i mitt framför ögonen på min kollega. jag kom 5 minuter senare och fastnade i en 50-bilars kö... ingen skadades som tur var men det kunde ha gått riktigt illa. resten av ditt inlägg är lite luddigt, men jag har köpt en bil med alla aktiva och passiva säkerhetsfinesser som fanns till den, så ja...

#30
pata11
2010-12-18 17:02

mycket skitsnack här av folk som inte vet ett skit, köra buss som väger 10ton?? va fan e de? och vinterdäck har då jag alltid haft på de lastbilar jag kört.
Visst är det viktigt med bra däck det fattar ju de flesta men vad man borde fundera på är abs!!! För de flesta släp har abs men den behöver inte fungera???
Jag som kört lastbil och släp kan säga att det höjer nog säkerheten mer än sproilans däck, och dubbar för tungtrafik funkar inte......de trycks in i däcket...lika med ganska litet dubbutstick till slut

#31
"Norrlänning med ABCDE"
2010-12-19 00:24

Det spelar ingen roll , tyvärr, vad en hel del yrkesförare har för däck på sina fordon.
De kör så huvudlöst så det är hel enkelt kriminellt. Tänk er, här om dan fick en lastbil sladd och kör i mitträcket på en lång raksträcka på en bro. Nästa bil en pb. stannar och strax efter ser i backspegeln att en buss kommer och kör på pb. Sedan kommer en långtradare och kör på bussen och därefter kommer en fullastad timmerbil och kör på långtradaren.
Är det yrkesförare som kör dessa tunga fordon?
Det mest genanta måste för en "yrkesförare" vara att köra på ett annat fordon bakifrån som färdas i samma riktning.
Hur besvärligt, halt väglag, eller hur snäv tidtabellen än är, så måste man färdas så varsamt att man inte riskerar köra på någon.
Man vet ju när man sitter där och rattar att det blåser, stormar och snön driver och blankis på vägbanan. Tänk.
Nu måste man nog sakta ner farten lite och öka avståndet till framförvarande fordon till minst det bubbla.
Men nej den tanken finns inte, tyvärr hos allför många yrkesförare.

#32
Raphael
2010-12-19 11:07

Flera gånger har jag blivit omkörd av lastbilar på väg 50 mellan Örebro och Askersund. Det är 70 på vissa sträckor och lastbilarna har tydligen fel på bromsarna för de kör 90 på 70 sträckorna och därmed kör om mig som kör lagenligt. De kör så här även nu på vintern med snö, modd och is. Och så gillar de att blinka på en med helljuset för att man kör 70 när det är 70. Genom sitt usla uppträdande i trafiken så väcker de negativa attityder mot hela sin yrkeskår.

#35
Jontegrek
2010-12-19 14:08

Ja det vore bra om alla lastbilar och bussar hade riktiga vinterdäck och också kunde hålla hastigheten!!!
Det där med 80km/h måste vara ett skämt, är det en rekomenadation eller??
Jag har inge erfararenhet av någon lastbil som håller 80km/h.
Jag tror inte myndigheterna törs röra dessa livsfarliga fartdårar!!

#36
Fd Norrlänningen
2010-12-19 14:47

Tyvärr är det allt så att myndigheterna har mer koll på den tunga trafiken än på personbilssidan...sen är det ju så att abs fanns ju inte tidigare på tunga fordon..å hur fasen såg det ut på den tiden..var det mer olyckor eller? samma sak när jag tänker tillbaka så gick ju fordonen nästan lika fortpå sjuttio talet å framåt i tiden...hur fixade man vinterväglaget då...var förarna bättre eller hade man helt enkelt bättre om tid..och att klockan inte styrde människan...jag tror att största orsaken till att det sker fler olyckor är bilister som inte tar hänsyn i trafiken plus att transporterna har blivit sådana att det måste ske med alla medel...hur än väglag eller arbetstider är...å tyvärr så är det chaufförerna själva som inte kan annat än snacka om hur jävligt det är...det behövs handlig inte snack...om alla ställer in sig på att sammarbeta och driva fram dom viktiga sakerna mot politiker och EU så kanske man kan få till ett förstående system som fungerar i verkliga livet inte bara på PAPPRET...

#39
lubos
2010-12-19 17:07

Eftersom vi är medlemmar i EU så måste vi foga oss i bestämmelser som inte snedställer konkurrensen mellan transportföretag i olika EU-länder.
Därför skulle det uppstå protester från alla utländska transportföretag som trafikerar Sverige, om vi krävde bättre däcksutrustning än de normalt har!
Deras fordon i Sverige är ju snart eller kanske redan fler än våra svenska, och starkt överrepresenterade i halkolyckor p g a olämpliga fordonskombinationer som t ex kort tvåaxlad dragbil med treaxlad semitrailer i stället för den vanliga svenska kombinationen bestående av lång treaxlad flakbil med fyraxlad släpvagn försedd med antisladd system.
Sen är det också så, att ett lastbilshjul har mycket högre yttryck än ett personbilshjul och således ger motsvarande bättre väggrepp i speciellt snö och modd vilket medför att lastbilar kan köras "säkert" i mycket högre hastighet i sådana väglag frånsett att
det nästan alltid finns erfaret folk bakom ratten i motsats till de normala personbilisterna som knappt
klarar att köra säkert i regn.

#40
Vulkad
2010-12-19 17:26

Tyskland är också medlem av EU Lubos.
Tyskland har egna bestämmelser gällande däckutrustning på bilar och efterfordon.
Tusan så trött man blir på folk som inte har egna bra argument utan måste hänvisa till bestämmelser inom EU. Man kan även bli väldigt trött på EU.

#42
lubos
2010-12-19 18:08

Personbilar kan ha kortare bromssträcka när deras däck har fäste i vägbanan, men knappast vid planing på modd och slask då även abs-systemen är verkningslösa. Lastbilarnas däck med högre yttryck tränger helt enkelt bort snö och slask så att de får en högre "planingshastighet" enligt samma princip som smala vinterdäck på personbilar, vilket ju brukar användas i rallysammanhang.

#44
S-E S
2010-12-19 20:48

Mycket skitsnack Lubos, men du tror tydligen på att någon "Helig Ande" hjälper dig att manövrera ett tungt fordon på sommardäck i snöyran. Din inställning till förare av tunga fordon och deras skicklighet är ren vandringssaga. Nu för tiden köar dessa "skickliga" förare för att hamna i diket och bli bärgade därför att de tror att dåliga däck på ett fordon med bromssträckor som ett tåg är trafiksäkert och att tyngden löser alla friktionsproblem. Förklara då hur en bärgare med vinterdäck, som är mycket lättare än en lastad tradare och sålunda enligt din teori har mindre friktion mot underlaget, lätt drar upp en vinglig dikessökande tradare?
Låt dessa "väl vinterutrustade" tradare ligga i diket till våren om de inte har vinterdäck. Då kanske åkarna börjar tänka på säkerheten, i alla fall ekonomin. Den enda vinterutrustning många tradare har är gummistövlar så att de slipper gå ut i snön i de träskor de kör med och så naturligtvis mobilen som oftast sitter klistrat vid örat under färd!
Lubos, har du någonsin fått lära dig att häva en sladd på ett 50-tons ekipage? Om inte övergå till sommartrafik!

#45
Fd Norrlänningen
2010-12-19 21:36

s-es...
Bra skrivet..men har du inte missat nåt? En bärgare som drar upp ett 50 tons ekipage eller va de nu månde va för vikt det handlar om, när det är tyngre fordon som skall dragas upp...ÄR ATT DE HAR STÖDBEN som dom fäller ut som broms annars så skulle de ju aldrig fungera ... dom skulle dra sig själva ut till den dom ska bärga....men visst bra sajpade däck och m+s godkända däck hjälper mycket bra vid vinterväglag plus chaufförer med cellerna under pannbenet på plats.. samt att om man ger fan i att tänka på att ha högre hastighet än vad väglaget tillåter....men min personliga åsikt är att man som chaufför och dessutom åkare måste hålla hårt på att arbetstider och annat som påverkar detta stressmoment som de (tyvärr) bland tunga trafiken inte bryr sig om..speciellt inte speditionerna...för Bilar å åkare finns det gott om...och en "chaufför" är det inget problem att få tag i... dom köar ju som ullareds kunderna att bara få komma in bakom ratten... Vinterdäck å lagar i all ära men det krävs faktiskt mer än så...bilisterna kör ju inte speciellt lugnare eller annorlunda när dom har vinterdäck...dom tror ju att dubbar ersätter allt när det gäller förstånd å väggrepp plus att dom saltade vägarna bidrar till att folk inte har lärt sig att det faktiskt kan vara halt..rent av svinhalt under vattenstänket med saltad väg.

#46
lubos
2010-12-19 23:02

Leifer, jag avser väglag med modd och slask, vanligt förekommande vid snöfall i Sverige p g a Trafikverkets rutin att först salta, sedan ploga i stället för tvärtom som användes förr och även nu i vissa grannländer. I torrt väglag med is eller asfalt har naturligtvis en personbil bättre manöverförmåga men det är inte då olyckorna uppkommer.
Enligt statistik uppstår de flesta kollisionerna mellan personbilar och tunga fordon pga att personbilen kom över på fel sida, alltså inte pga något fel från föraren i det tunga fordonet.

#47
lubos
2010-12-19 23:19

S-ES, på tal om "skitsnack" så har jag i motsats till vad som tycks finnas bakom övriga insändare erfarenhet av några tusen mil bakom ratten i just 50-tonnare men aldrig kört så illa, dvs för fort i förhållande till väglaget, så att jag nödgats "häva en sladd". När det var alltför dåligt sandat parkerade vi på närmaste säkra ställe och inväntade sandbilarna
i stället för att ta onödiga risker. De vinterdäck finns inte som skulle ha gjort bilarna körbara i sådana lägen.

#48
Gustav Sten
2010-12-20 00:04

kör dagligen runt på 60 ton totalvikt. De flesta "vanliga" tror alltid att det handlar om däcken, jag arbetar på ett åkari som har så kallade m+s däck på driven. Det hjälper inte mycket när vägarna inte är farbara och "vanliga" bilister fjantar runt i 60 km för att det kommer lite snö på vägen, vi måste ha fart för att komma upp i backarna. När jag är ute och kör min privata V70 i snön åker jag på som vanligt. Rena drömmen att åka personbil i "snökaoset". Jag är absolut ingen fartdåre i min lastbil. Håller avstånd osv. Men ibland måste det går fort för att komma upp för backen. Vinterdäckslagen skulle inte göra ett skit för mig.

#49
Raymond K
2010-12-20 10:43

Gustav sten!
För mig som personbilsförare är jag inte intresserad av om att du skall gasa på för att komma uppför backar utan vinterdäck. Jag är mest intresserad av att du kan få stopp på ditt ekipage om du ligger bakom mig och jag behöver bromsa hårt i vinterväglag. Du förstår att det handlar inte bara om dig och din framkomlighet, det handlar lika mycket eller mer om säkerheten för dina medtrafikankter.

#50
S-E S
2010-12-20 15:23

Nog är det några år sedan jag kuskade runt i tradare, men när jag åkte runt, bland annat i vårt västra grannland var det sandblåsare framför drivhjulen och i värsta fall snökedjor som gällde. Jag vet inte hur det är nu, men i Norge var det då obligatorisk att ha med sig snökedjor ÅRET RUNT. Vad har tradarna med sig nu? Inte ens en sandsäck eller startmatta! Förr i världen sade man: se världen från dikeskanten, åk Ford Vinglia. Numera uppnår man tydligen samma effekt med en långtradare?

#51
Mupp
2010-12-20 15:26

Detta med tunga fordon utan vinterdäck är ett stort problem.

Men ett större problem är hur dessa fordon framförs
- ofta i omkörningsfilen när det råder moddhalka...
- ofta i omkörningsfilen (sommartid) 5-6 km för att se vem som kör fortast (med hundratals bilar bakom)... barnsligt
Den dagen som tunga fordon endast framförs av "vuxna" människor slipper vi olyckor som beror på omognad....

#53
4 WD så klart...
2010-12-21 00:28

men STOP!!!!!!! hallå tänk nu vi bor i sverige ni vet ju hur de e med lagar å regler allt som e bra ska inte finnas..

#54
Ackewm
2010-12-22 16:19

M+S på drivhjulen gör försås ingen större nytta när det gäller dragkraften, eftersom det på en långtradare bara är ett hjulpar som driver. Att ha M+S på alla hjulen skulle däremot göra stor skillnad för förmågan att hålla sig på vägen och att kunna stanna på rimlig sträcka. Fysikens lagar gäller även lastbilar.

För övrigt, tänk tanken att lastbilarnas förarhytter satt nere i samma höjd som personbilarna - skulle då långtradarna köras på samma säätt som de körs nu? Om svaret är nej så betyder det att chaufförerna idag kör med en kalkylerad risk baserad på att de själva alltid klarar sig om det smäller, medan trafikanter nere på marken inte gör det. I andra sammanhang skulle ett sådant tänkande kallas hänsynslöst men i trafiken är det tydligen okej.

#56
2010-12-22 17:35

Klart att vinterdäck spelar roll ... både på drivhjulen och övriga.
Dina övriga funderingar kring förarens placering över vägbanan och dennes egoistiska dräpar-instinkt "Ackewm", är rent nonsens.

#57
Ackewm
2010-12-22 20:24

På vilket sätt är denna hypotetiska fråga nonsens? Menar du med detta att lastbilarna skulle köras på precis samma sätt om förarhytten satt nere vid marken? Tillåt mig att tvivla starkt på den saken. Om man tror att beteendet faktiskt skulle ändras - vilket jag är helt säker på att det skulle - så tycker jag det är intressant att ta reda på varför.

#58
2010-12-22 20:49

Jag är full av beundran för alla som har synpunkter på yrkeschaufförernas arbetsmiljö, körförhållanden och säkerhet. Kommentarerna belägger att knappast någon av insändarna har erfarenhet bakom en lastbilsratt. Med 35 år och 400 000 mil bakom ratten, vet jag att det beror mer på föraren än bilen om fordonet skall framföras säkert. Detta gäller alla "Vad hjälper en Tiger i Tanken om det sitter en Åsna bakom ratten"

#59
Nithin01
2010-12-23 01:04

Jag har aldrig kört en lastbil men jag misstänker att det kan vara lite olikt min lilla skrov. Speciellt vintertid.

Men vi lever idag i ett samhälle där det är mycket ovanligt att någon tar personligt ansvar för något.

Många verkar agera på det andra säger eller på det som dom tror att andra förväntar sig. Kombinera det med stress och press och allt faller platt om man inte har någon erfarenhet.

Alla lika inför lagen... Här blir det knepigt...
Vi är som bekant inte ensamma på våra vägar men trots detta vågar man inte ställa krav på dem som inte har erfarenhet. av dem.

Jag tycker att det blir fel när alla ev. blir drabbade av ett vinterdäckskrav för tunga fordon bara för att några inte fixar det.

Men vad ser ni andra för alternativ?

Alternativ som är hållbara rent kostnadsmässigt för staten?

#62
Jooon
2010-12-27 00:46

Kan meddela att samtliga bilar på åkeriet vinterdäck på driv samt styrande axel. Men jag vill fortfarande få hålla hårdare fart upp för backen än 60 för att vara säker på att jag kommer upp. Och för det mesta kopplas ESP ur vid halt väglag, helt hopplöst att köra med, enklare att reglera med foten.
På en trailerdragare har vi med oss 11st kättingar hela vintern (ifall det blir en Norge resa).

Men det finns en sak vi inte kan göra något åt, och det är priserna polackerna och esterna kan erbjuda med sina värdelösa 2 axliga dragare som dessutom springer och letar däck som nordiska åkare har kasserat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.