Nästa artikel
Efter sista kräftan – vinterdäck
Krönika

Efter sista kräftan – vinterdäck

Publicerad 7 oktober 2010 (uppdaterad 7 oktober 2010)
"Här gäller samma regel som vi lärt oss tidigare, använd alltid bästa däcken bak. Med andra ord är det inte tillåtet att ha sommardäck på släpet om du kör med dubbat på dragbilen."

Redan innan den sista kräftan är uppäten brukar vi få in frågor om vinterdäck. Inget fel i det, alltid bättre att förekomma än att förekommas. Det är just morgonen efter första nattfrosten som vinterdäcken behövs som bäst.

I Vi Bilägare nummer 14, i butik från 5 oktober, numret handlar det om vinterdäck på släpfordon.

Lagen säger att ett fordons alla däck ska vara av samma typ. Man får alltså inte blanda sommardäck och vinterdäck på samma fordon.

En släpvagn är faktiskt ett eget fordon, därför det går bra att köra med sommardäck på bilen och (odubbade) vinterdäck på släpet.

Här gäller samma regel som vi lärt oss tidigare, använd alltid bästa däcken bak. Med andra ord är det inte tillåtet att ha sommardäck på släpet om du kör med dubbat på dragbilen. Reglerna är bland annat skrivna för att vi inte ska mötas av sladdande husvagnar på väg till skidsemestern.

Kör du med dubbdäck är det också bra att veta att kommuner snart kan få rätten att förbjuda dessa inte bara på vissa gator utan i hela zoner. Kolla detta före skidresan!

Bengt Dieden
Redaktör för Bilfrågan, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-07 14:16
JLE (ej verifierad)

Jag mailade Polisen och frågade. Jag fick svar av en Hans Lidö som säger följande:

"Under perioden 1 december -31 mars om det råder vinterväglag. Om dragbilen har dubbdäck skall även släpfordonet ha dubbdäck. Har släpfordonet dubbdäck kan dragbilen ha odubbade eller dubbade däck.

Om det inte är vinterväglag under denna tid kan man ha vilken kombination som helst, alltså sommar däck på dragbilen och dubbade däck på släpfordonet eller tvärtom.
Det finns bara ett krav här. Inga dubbdäck efter 15 april."

#2 • Uppdaterat: 2010-10-07 19:45
Rudolf Rudolfios (ej verifierad)

Varje vinter detta tjafsande om de bästa däcken ska sitta fram eller bak! Har man en gång råkat ut för att framänden på bilen bara glider rakt fram(säkert lite för hög fart), så flyttar man snabbt de bästa däcken fram och har både styr- och bromsförmågan kvar! Jag har aldrig under mina 50 år som bilist varit med om att bakänden på bilen "kommer ifatt en´"! Så gott folk, de bästa däcken FRAM! Sluttjafsat?

#3 • Uppdaterat: 2010-10-08 08:32
Jimmyy (ej verifierad)

Bästa däcken BAK som vanligt. Lyssna inte på Rudolf här nedan då han tydligen saknar kunskaper helt inom både bilkörning och grundläggande fysik.
Bästa däcken BAK alltså!
Sluttjafsat?

#4 • Uppdaterat: 2010-10-08 18:04
S-E S (ej verifierad)

Jag föredrar att kunna bromsa, styra, gasa och accepterar en bakvagnssladd som man lärt sig häva vid förarutbildningen. Om möjligheten att kunna styra och bromsa inte är viktig, varför kollas då detta på Bilprovningen? Det verkar vara teoretiker som har "svårt med bakvagnen" som kommer med rekommendationedrna plus körkortslösa i Trafikutskotten. Sorry, jag har kört några hundra tusen mil i mitt liv och rekommenderar bästa däcken fram, i alla fall på framhjulsdrivna bilar!

#5 • Uppdaterat: 2010-10-09 20:52
Janne S (ej verifierad)

Om inte vi bilägare var så lata så skulle det bästa vara att skifta mellan fram och bakaxel efter varje säsong för att slita däcken jämt innan skillnaden blev alltför stor. Sedan köper man fyra nya däck och får ett konsekvent uppträdande på bilen oavsett hur slitna däcken är. Annars sliter man ju ut 2 däck i förtid och får då ett par nya och ett par halvslitna på bilen. Man låter gummiverkstaden skifta däck och då hamnar troligen däcken på samma plats som året innan. Kraftig slitageskillnad är inte bra oavsett var man sätter de sämsta däcken

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.