Bild
Nästa artikel

Saabs vädjan: "Vi behöver svenska pengar"

Nyheter

Saabs framtid ser oroväckande ut. Och General Motors kassakris blir allt större. Nu vädjar GM om svenskt statligt stöd till Saab.

- Vi är beroende av det, säger Carl-Peter Forster, GM:s Europachef, under en pressträff i Detroit och fortsätter:

- Det krävs mycket pengar under 2009 och 2010 och det är brist på pengar överallt. Ett alternativ är att sälja Saab.

Den svenska staten har Saabs öde i sina händer. Det går att konstatera efter att General Motors Europachef Carl-Peter Forster träffat pressen i Detroit.

GM-chefen säger rakt ut att Saab behöver svenskt stöd för att överleva - och hoppas nu på statliga lån.

- Vi behöver svenska pengar för att få ut bilarna på marknaden, säger Carl-Peter Forster.

General Motors förhandlar med den svenska regeringen om ett krispaket. Biljätten ska till och med ha erbjudit svenska staten delägarskap i utbyte mot ett ekonomiskt tillskott. Men detta ska den svenska staten ha nobbat.

Nu hoppas GM i stället få ta del av regeringens stödpaket med lånegarantier. Problemet är att nya Saab 9-5 ska byggas  i Tyskland och 9-4X i Mexiko - vilket gör att statstödet inte blir aktuellt per automatik. Hade bilarna byggts i Sverige hade situationen varit annorlunda.

- Vi har en plan för Trollhättan, som vi diskuterar med regeringen, säger Carl-Peter Forster.

Återstår att se om General Motors och den svenska staten kan komma fram till en lösning som räddar Saab. Tills dess lär de anställda i Trollhättan hålla andan.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
SAABisti
2009-01-12 13:43

Ett resultat av vansinnigt dålig produktpolitik där man har klippt och klistrat SAAB-s "ädla" märke på en massa skräp. Produktutvecklingen är också under all kritik med gamla slitna modeller och ingenting färskt och Miljövänligt På Riktigt i sikte (läs etanol motor som drar under 0,8 l mil med stopp and go funktion samt hybrid, alt diesel hybrid som släpper mindre än 100 gkm). Nej, tyvärr, ont i hjärtat men en satsning på en sådan produkt är bortkastade pengar!

#1
Sven-Erik Meyerson
2009-01-12 13:50

Den viktigaste förutsättningen för att svenska staten skall ge SAAB lån måste vara att tillverkningen ligger i Sverige. Det handlar om arbetstillfällen i Sverige. Här finns kompetensen och tekniken. Tänk om det fanns ett svenskt konsortium, där flera stora bolag kunde gå in som delägare. Skär bort alla modeller och satsa endast på en lagom stor folkkombi med all teknik till ett bra pris.

#1
Niklas
2009-01-12 14:41

Amerikanskt tänk med starka och törstiga motorer samt tvivelaktig kvalitet/modernisering håller inte längre. Ska Saab överleva krävs en ny kapitalstark ägare som kan omvandla saab:s törstiga motorprogram till snåla men fortsatt körglada bilar. Ska världens minsta bilmärke fortsatt finnas kvar krävs genomtänkta modeller i framkant. Ta tillvara på den svenska kompetens som finns inom området!

#1
pg
2009-01-12 15:25

Jag tror att GM kommer att satsa på de märken som säljer. det vill säga Chevrolet och Opel, Cadillac i USA.
Enligt vad man kan utläsa av direktiven, verkar det ju vara så att man huvudsakligen kommer att inrikta sig på dessa volymmodeller i respektive marknader.
Som tidigare sagts för Europas del, kommer denna satsning att ske när det gäller lanseringen av nya Opel Insignia och nya Astran.
Saab har inga ambitioner i den vägen, och kommer inte med någon modell i dessa storleksklasser.
Men det finns öppningar om nu GM ger tillstånd till fortsatt modellutveckling.

#1
S-ES
2009-01-12 15:39

Inget svenskt stöd till produktion i Mexico eller Tyskland. Tänk om GM. Hur mycket nytta har Sverige av Mexicansk tillverkning av ett fordon med Svenskt namn?

#1
Gigolo
2009-01-12 15:44

SAAB liksom JAS ingen vill ha det
Komentarer överflödiga

#1
Shogun
2009-01-12 16:25

Sven Erik Meyerson. Din sista mening låter som en utopi, "all teknik till ett bra pris" Är det inte Saab som har problem med lönsamheten ? Hur ska man då få in all teknik till ett bra pris ? Något motsägelsefullt, i mina öron.

#1
Bernt
2009-01-12 16:52

Vi behöver svenska pengar för att få ut bilarna på marknaden säger Carl-Peter Forster. De pengarna får man ju om folk köper bilarna.
Har man inte redan pumpat in för mycket pengar i ett företag som inte bär sig. Saab har ju bidragit till GM:s problem helt klart. Hade man tjänat pengar istället under dessa år hade det ju bidragit till ett starkare GM. Dessutom är det väl en överproduktion på bilar i världen. Då överlever bara de starka.

#1
John
2009-01-12 17:12

Klart att SAAB förtjänar ett stöd för att utveckla och producera bilar. Stöd ska ges till de modeller som tillverkas i Sverige! Sedan ska pengarna återbetalas då SAAB går med vinst. Vi medborgare ska köpa SAAB bilar och bidra på vårt vis precis som japanerna är extremt, näst intill döden, trogen sin toyota.

#1
morgan
2009-01-12 17:25

Hoppas GM säljer både Opel och Saab.
Tror faktiskt att Opel skulle klara sig mycket bättre utan GM.
Hur det skulle gå för Saab vet jag inte.Både Saab och Volvo är inte längre Svenska märken så varför ska vi då betala till USA ägda företag.
Någon fick säkert bra betalt när dessa två Märken såldes så de kan gå in med lite pengar.

#1
Kalle
2009-01-12 18:55

Lägg ner SAAB, om 3 år har alla glömt märket ändå...

#1
pg
2009-01-12 19:29

Känsligt läge att staten bidrar med pengar, men det må väl vara hänt om dessa går till löner och marknadsföring. Det får ju inte bli så att dessa pengar kommer USA tillgodo, om nu GM väljer att sälja.
Hoppas regeringen tar i sin beräkning att GM i Europa klart uttalat att satsning ska ske på mellanklassbilar som säljer volymer. Astra och Insignia är de volymbilar som GM satsar på. Någon Saab 9-3 av ny modell blir det alltså inte, det kan vi glömma

#1
Lägerleffe
2009-01-12 20:13

Nu är det poker på hög nivå. Dags att köra hårt innan vi synar!

#1
Bengt Niklasson
2009-01-12 21:53

Tragiskt att konstatera, men pengar från svenska staten kommer inte att kunna rädda Saab.
Svenska staten har inget att tillföra Saab på sikt.
Redan innan bil- och finanskrisen kom, producerades många fler bilar än det fanns avsättning för.
Statliga pengar till Saab gör inte att Saab har förutsättningar att överleva på sikt.
Lägg ner Saab, och satsa infrastrukturpengar på annan verksamhet, eller alternativ produktion.
Varför inte producera vindkraftverk eller annan energiteknik i Saabs produktionsverkstäder?

#1
Saabnisse
2009-01-12 23:31

Som vanligt en massa jantelagare.
"Lägg ner Saab"
"Saab blir aldrig lönsamt" o.s.v.
Jag tycker att vi ska vara stolta över våra svenska bilar, jag anser att de i de flesta avseenden är överlägsna ett antal onödigt importerat asiatiskt skräp.

#1
tom
2009-01-13 09:32

Saabnisse: del spelar ingen roll om du är stolt eller inte; om Saabs bilar inte går att sälja så blir det nog konkurs så småningom... Ev "nödlån" från staten är bara konstgjord andning - jag tror tyvärr konkursen är oundviklig.

#1
LC4ever
2009-01-13 09:40

Min sista SAAB.
Skall byta min tjänstebil i höst, och ärligt tror jag inte det finns en SAAB att byta till.
Storbritanien fick ge upp sin Rover, vi får ge upp SAAB.
Om vi kan behålla ett bilmärke i ett så litet land skall vi vara glada.
De pengar som GM vill ha av staten gör mer nytta som omskolnings och stöd till de som förlorar jobben i Trollhättan, än att ge arbete i Mexico.

#1
Sune
2009-01-13 10:58

Det är självklart att SAAB ska få statligt stöd eftersom det är en stor och viktig del av den svenska folksjälen och är en viktig arbetsgivare. Fransk och Tysk fordonsindustri stöds ju av deras stater.

#1
Tom
2009-01-13 11:21

Sune: nej, jag håller inte alls med! Saab och/eller Volvo är INTE en del av MIN folksjäl iallafall.
Jag tycker definitivt att det finns bättre sätt att använda skattepengar än att kasta bort dom på ett företag som ändå är dödsdömt - jämför med de miljarder som kastades bort på varvsindustrin under 60 talet.
Varför var det ingen som skrek på skattefinansierade "nödlån" till t.ex. Ericsson när dom gjorde kraftiga nedskärningar i början av 2000-talet?

#1
Sune
2009-01-13 11:33

Tom:
Det kanske beror på att du saknar en sund själ. Frånsett detta kanske varvsindustrin hade levt idag OM de också fått statligt stöd vilket hade lett till att fler hade fått bidra till samhällskroppen och betala skatt istället för att uppbära bidrag!!!

#1
Niklas
2009-01-13 12:32

Bara att konstatera att detta är en fråga som berör. Faktum är att konkurrensen är knivskarp på världsmarknaden. Många bilmärken får direkt/indirekt statligt stöd. Ska Saab lyckas måste de antingen skapa en image som gör att "alla vill ha en" kombinerat med teknik/kvalitet/miljö/säkerhet i framkant eller få någon form av statligt stöd. Sådana små serier som Saab tillverkas i är inte ekonomiskt hållbart i ett land som Sverige för en "vanlig mellanklassare". Vi kan aldrig konkurrera med ex. asiater eller mexikanere vad gäller ekonomin i tillverkningen och produktionsleden. Vad vi däremot kan konkurrera om är just teknik/kvalitet/miljö/säkerhet i toppklass. Billigare bilar har andra bättre förutsättningar att bygga. Saab ska ägna sig åt det övre segmentet. De har mycket att lära av ex. Audi och Bmw inte minst när det gäller marknadsföring. För vad står en Saab för? Volvo- svensk säkerhet, Audi- tysk kvalitet/ergonomi, Bmw-Körglädje/ tysk kvalitet/ergonomi. Saab har alltså en stor nackdel; den saknar identitet, speciellt utanför Sveriges gränser.

#1
pg
2009-01-13 12:44

Inte heller Volvos personvagnar går med vinst, och har aldrig gjort det heller. Det har hela tiden varit Lastvagnsindustrin som burit hela lasset, och gjort det möjligt att utveckla och tillverka personbilar.
I allt större grad gäller det Saab, vars hela existens bärs upp av GM.
Om GM ansett att Saab vore något att satsa på, skulle inte beslutet om att mellanklassbilarna Astra och Insignia skulle vara modellerna i den storleksklassen i Europa.
Detta beslut hade ju som bekant följden att de flesta av Saabs tekniker flyttade utomlands, eftersom de anställts av GM Powertrain.
Hade GM sett stigande försäljningssiffror för Saab Worldwide, hade man säkert satsat.
Sedan är inte, vare sig Volvo eller Saab längre några bättre bilar än några andra.
Det är typiskt för Saab och Volvoägare, som kanske aldrig haft ex Toyota i sin ägo, att harkla ur sig fnoskler som "riskokare" och andra attribut.
Jag har jobbat inom fordonsbranchen både som säljare och besiktningsman, och konstaterar att några mer inbitna fanatiker än Volvo och Saabägare får man leta efter.
Jag kan förstå dem till en viss del, men att döma ut märken på osakliga grunder, bara för att man är fanatiker, tycker jag är oseriöst.

#1
Svenne
2009-01-13 12:54

Jag tror inte att PG har eller har haft ett "Hjalmar" inom fordonsteknik eller bil besiktning att skaffa utan är en av dessa många vältaliga pseudonymer som "toyota maffian" använder sig av för att skaffa sig psykologiskt snarare än tekniskt försprång inom fordonsforsäljningen i Sverige. Detta med tanke på att toyota försöker ta markandsandelar på en krympande marknad. Men "toyota maffian" ska ej få lyckas med sitt falskspel. Själv kör jag Audi idag men kan mycket väl tänka mig en SAAB med turbosnurra vid nästa bilbyte.

#1
pg
2009-01-13 13:39

Dumheter Svenne, vet hut!!

#1
Saabnisse
2009-01-13 20:06

Nej PG det är du som ska veta hut.
Svenne har en poäng i det han skriver men det tror jag inte att du förstår.

#1
PG
2009-01-13 22:14

Ni borde skämmas bägge två. Att anklaga mig för att gå Toyotas vägar och vara en av deras lakejer är att gå lite väl långt. Dessutom har jag mött mängder av Toyotaägare, som jag vet kört såväl Volvo som Saab tidigare.
Det enda som de saknar hos Toyotan är komforten och vägegenskaperna hos Volvo och Saab. Men gemensamt för dessa bilägare är att de prisar Toyotas driftsäkerhet.
Anklaga mig inte för att inte veta något. Med över 40 år i branchen, blir jag störtförbannad. Att påstå att inte jag vet något om bilar.
Detta är rent skitstöveltag. Kon ner på jorden och va som folk. Lite hövlighet har vi alla rätt till

#1
Svenne
2009-01-13 23:30

PG:
Hur mkt tror inte Du att jag vet om bilar? Du kanske har 40 år i branschen men hur många år har jag? Jag har inte som intention att skryta men... Alltså tagga ned lite själv herr PG. Jag vet att jag blir minst lika nöjd med en SAAB, jag känner ett flertal SAAB 9-5 ägare, med turbosnurra som jag är med min nuvarande Audi A8.

#1
pg
2009-01-14 09:43

Vaddå tagga ner? Svenne och Saabnisse får ursäkta, den här tråden handlade ju inte om Toyota från början. Anledningen att jag i sammanhanget nämde uttryck som vissa använder när det gäller Japanska bilar, var att dessa uttryck ofta används av personer som inte varit eller är ägare till nämda bilmärke som kritiseras.
Ett litet tillägg är på sin plats. Det har gått många år sedan den första Japanska bilen registrerades i Sverige. De första exemplaren var väl kanske inte de bästa, och det tog ett antal år att utveckla kompetensen hos den Japanska bilindustrin. Kanske är det denna generations bilar som nu får klä skott åt era omdömen om dessa bilar.
Ni kanske känner någon? Eller haft en själv för ca 20 år sedan?
Vi som dagligen komfronteras med kunder med varierande bilmärken, kan bara konstatera det faktum, att Svensk bilindustri inte höjer sig över mängden numera.
När det gäller besiktningsstatistiken, stämmer det ju att Ex Mercedes, Volvo, Saab, BMW, Opel, tillryggalagt betydligt fler mil än Toyotan i genomsnitt. Dock säger inte denna statistik allt om bilens totala kondition.
Utfallet efter 10 års användning, ser ungefärligen lika ut, trots att en utjämning skett vad gäller antal mil.
Självfallet önskar jag att biltillverkning ska kunna fortgå i Sverige, och för att återgå till tråden, vill jag passa på att kritisera den nuvarande regeringen.
Man är alldeles för passiv, men snabb att betala ut pengar till dessa utländska bolag som man inte med säkerhet vet om de finns kvar efter ett antal år.
Såg igår de Tyska och Belgiska regeringarnas stödåtgärder, som gjorde det möjligt att behålla arbetskraften på deltid, med arbetslöshetsersättning från staten.
Den Svenska regeringen väljer istället att föda aktieägarna genom att pumpa in pengar i ett konkursmässigt företag.

#1
Lasse
2009-01-15 17:22

Gör en produkt som folk vill ha.. Då behövs inget statligt stöd. Kan man inte bedriva en verksamhet som går ihop..Då ska man kanske inte hålla på.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.