Bild
Nästa artikel

Saab i fritt fall: "Konsumenterna är osäkra"

Nyheter

Bilförsäljningen minskar i Sverige. För Saab är raset stort - och märket förlorade 60 procent av sin försäljning i januari.

- När konsumenter känner osäkerhet skjuter de upp stora investeringar som att köpa bil, säger Martin Sköld som forskar på internationell fordonsindustri på Handelshögskolan i Stockholm, till Metro, och fortsätter:

- Just nu är konsumenterna framför allt osäkra på Saab, mycket på grund av all negativ publicitet som de fått.

Nybilsregistreringen i Sverige minskade med 34 procent i januari jämfört med samma månad 2008. Saab fick ta den största smällen - och föll med 60 procent jämfört med januari ifjol.

Även Volvos försäljning minskade, men 36,5 procent är ändå inte i närheten av Saabs ras. Martin Sköld tror sig veta varför.

- Skriverierna om Saab har varit värre. De har dess-utom ett smalare produktutbud än Volvo. Det är två faktorer som påverkat, säger Martin Sköld.

"Inte bara att hitta en köpare"

Hur Saabs framtid ser ut att svårt att sia om. Ägaren General Motors letar efter en köpare men Martin Sköld konstaterar att detta är en svår process.

-Det går inte bara att hitta en ny köpare över en natt. Det måste finnas en riktig köpare som har en strategi för att driva Saab.

Så länge framtiden är oklar får Saab fortsätta kampen för överlevnad. Martin Sköld vet vad som krävs för att förändra den nuvarande situationen.

- De ska göra det de redan gör i dag. De ska fortsätta att kommunicera, tala om att de gör bra produkter. Jag har sett nya annonser där de beskriver att de tagit sig igenom svåra situationer förr. Det är ett bra budskap.
Taggar: Nyheter
Saab i fritt fall: "Konsumenterna är osäkra"

Kommentarer

#1
jan edman
2009-02-03 15:07

Blir svårt att sälja saab 93 eller 95 med nya Insignian sida vid sida ..Efter ett besök i Insignian så kändes helt plötsligt saabarna rätt åldersstigna speciellt invändigt....Men bara de får in 94 lillsuven o nya 95 så borde det ordna sig synd bara att det är ett år framåt i tiden ....

#1
Niklas
2009-02-03 15:55

Det mesta som finns att säga om Saab har redan sagts, ytterligare kommentarer känns därför ganska överflödiga. Bättre att vi låter dem jobba ifred, de har tufft nog ändå. Hoppas också de lär sig av denna kris så att de står stärkta hur än framtiden kommer att te sig.

#1
K I A
2009-02-03 18:15

Det är väl det som är problemet att GM stoppat Saab:s nya modeller till förmån för bl.a. Opel, så var det med 93 kombi och historien upprepar sig nu. Saab har ju framåtanda och borde kunna sälja om de fått ut nytt på marknaden. 95:an börjar ju bli ålderstigen, men är trots de en komfortabel bil. Facelift är ju populärt se på BMW, men håller inte i längden. Jag håller tummarna för Saab.

#1
pg
2009-02-03 19:17

Men varför tjura på med Saab, nu när Insignian kommit. Det är ju den bilen som Saabtekniker tillsammans med Opels tekniker tagit fram.
Kvaliteten i den bilen verkar vara helt överlägsen allt annat som GM poducerat. Distinkt robust tyst och vägsäker.
Det är ju där du hittar Saabs sk. framåtanda. Saab har ju inte haft någon egen utveckling sedan GM powertrain tog över.

#1
Lägerleffe
2009-02-03 19:31

Trist. Saab har länge tvingats leva med en kvarnsten och en fotboja. Den ena heter G och den andra heter M.
Nu rullar vi ut mattan, böjer knä och vänder oss mot Trollhättan...

#1
j.w
2009-02-04 13:57

Man har inte alls tappat 60% av sin bilförsäljning i Sverige, man har tappat 60% levererade bilar i januari. Fabriken har stått still fram till v.4, därav det enorma tappet. Självklart ser det inte bra ut men det finns ju en liten förklaring...

#1
pg
2009-02-05 16:52

Det är tredje året i rad som Saab tappat andelar om man ser till försäljning totalt sett. Det är bara i sverige man hållt ställningen. Märket har dock tappat mer det senaste året än andra konkurrenter och det även i Sverige.

#1
sven
2009-02-05 18:25

Det bästa vore nog om GM la ner Saab helt och hållet.Ingen ide att hålla igång en verksamhet som är dödsdömd.

#1
saabnisse
2009-02-05 22:27

Sven, jag förstår av ditt inlägg att du aldrig har åkt Saab, du vet förmodligen inget om Saab förutom de negativa omdömen du snappat upp.
Ta chansen och prova en ny Saab och tänk samtidigt att den här bilen tillsammans med Volvo genererar ungefär 150000 arbetstillfällen i Sverige och tänk samtidigt på att alla dessa är skattebetalare i Sverige.

#1
Per Anders
2009-02-06 09:45

Jag har faktiskt kört Toyota under de senaste 12 åren men skall faktiskt av solidaritet med Svenska folket och den taxichaufför på Taxi 020 i Stockholm som verkligen upphöjde SAAB 9-5 till skyarna för sin fina komfort, vägegenskaper och fina byggkvalitet. Han sa att de kör mest SAAB 9-5 med etanolmotor, Biopower och att det är lite strul med SAAB:arna ett par tusen mil i början men då det är fixade på nybilsgarantin går de lätt ca 40 000 - 50 000 mil utan större problem innan de byter ut bilarna. Det är främst stötdämparna bak som byts ut samt bromsskivor runt om. Han sa att de har en SAAB 9-5 Biopower som går på Arlanda och att den har gått ÖVER 900 000 mil med samma motor!!! Vad jag har förstått finns det en ny modell som heter SAAB 9-5 Griffin och det var en sådan som chauffören körde nu och som jag och min fru faktiskt ska testa och beställa ihelgen. Vet ngn vem som har bästa pris på SAAB 9-5 i Stockholm?

#1
Saabnisse
2009-02-06 10:05

Per Anders, roligt med lite positiva omdömen och speciellt från en Toyotaägare.
Hittar du en lagerbil som motsvarar dina krav är det bara att sätta igång och pruta, åka till nästa handlare och fortsätta att pruta o.s.v.
Men ska du ha en speciellt utrustad bil som inte finns i lager kan det bli svårare men inte omöjligt.
Jag har extrautrustning för över sextiotusen men det gick att pruta ändå.
Listpriser är tydligen bara riktpriser och det tror jag gäller alla bilmärken.

#1
Per Anders
2009-02-06 17:15

Hejsan!
Jag tänkte faktiskt, om jag får för frugan, beställa en riktigt välutrustad SAAB 9-5 Biopower med mycket Griffin? paketutrustning inkl. taklucka. Detta med tanke på att jag har, idag, fått ett bra bud från SAAB i Åkersberga, Aftén bil, där säljaren gav mig 9,5% rabatt på en ny bil med valfri utrustning som jag också får 9,5% rabatt på! Vi skall åka och hälsa på bilhandlaren imorgon och skriva en order efter provkörningen. Min nuvarande Toyota sa säljaren att det är bäst att sälja privat eftersom SAAB inte gärna tar in den i byte samtidigt som jag får bättre betalt om jag säljer den själv. Jag blev verkligen "taggad" att köpa en SAAB 9-5, då taxibolaget lovprisade bilen. Detta blir min första SAAB som blir en spännande upplevelse samtidigt som man vill bidra till arbete i Sverige som "Saabnisse" skrev här innan mig.

#1
Per Anders
2009-02-06 17:19

Tryckfelsnisse har varit inne på mitt inlägg nere såg jag nu. SAAB 9-5: an på taxi 020 har gått över 90 000 mil och INTE 900 000 mil som jag skrev nedan. En nolla för mycket, tyvärr... Rätt ska vara rätt!

#1
pg
2009-02-08 22:29

90.000 mil? Knappast. Ingen Taxibil körs så längt som påstås. Bilarna går i 2 pass. etanolalternativet har funnits i 4 år (knappt). bilen skulle alltså ha gått ca 70 mil /dygn om bilen rullat samtliga dagar året runt, vilket är en omäöjlighet.
Man kan inte gå på rykten och hörsägner jämt, Åkte med just taxi 020 för ett år sedan drygt. Chauffören var inte alls nöjd. Motor o växellåda bytt. Ville hellre ha Diesel i stället. Vad ska man tro?

#1
Saabnisse
2009-02-11 09:54

Jag har talat med två taxiåkare som båda hade Saab 9-5.
De har ett femårigt leasingavtal som även innefattar snabbservice vid behov.
De kör ca 80000 mil under dessa fem år och både åkare och förare var väldigt nöjda med bilarna.
Den ena åkaren sade att det var de billigaste bilar han någonsin haft och han hade inte haft någon bil tidigare med så få stilleståndstimmar.
Det kan jag förstå, de har alltid förtur till service, vi privatkunder får vänta.
Den som seglar för sitt bröd...osv.

#1
pg
2009-02-12 12:09

Jag tror inte att man har några 5 åriga leasingavtal. Däremot uppgav den taxichaufför jag pratade med att vissa av Taxibilarna hade specialavtal med Saab. Dessa bilar var sk. testexemplar, vars motor och växellåda byttes ut efter 10.000- 20.000 mil för utvärdering av slitage. Det är kanske någon av dessa bilar som Taxiägaren åberopar, eftersom just dessa bilar har 5 årsavtal. Tidigare fanns även dessa bilar att tillgå för privatkunder, men miltalen blev för få, för att få en korrekt utvärdering.
Uppgifterna här har jag fått av en av Saabs numera penionerad testförare.

#1
Johan
2009-02-12 12:24

PG:
Är du oxå en av Toyotas alla anställda lobbyister som har som enda arbetsuppgift att racka ned på alla bilmärken utom Toyota? Jag har sett Dig inte bara här utan även på Teknikensvärlds sidor, MAS sidor Testfa. etc. Alltid med posiviva omdömen om riskokarna och alltid negativt om de europeiska bilmärkena tec SAAB; Volvo och Audi- VW. Nu är det gax att tagga ned och sluta sprida desinformation om alla utom riskokarna!!!

#1
pg
2009-02-17 18:54

Nej jag är ingen Toyotafanatiker. jag äger visserligen en Mazda 323, och har haft 2 st tidigare. Gemensamt för bilarna är att de körs och ägs av min hustru. vi har köpt bilarna begagnade därav långt miltal. Mazdan är vår andrabil. Opel är den bil som vi använder mest. Där hållar jag med, Opel har betydligt bättre kvalitet och driftsäkerhet efter 20.000 mil. Även Oplarna har gått ca 20.000 mil när vi köpt dem. Vi har haft 3 st som vi kört ca 3000 mil/året med. Ingen av Oplarna har haft några större problem, men däremot Mazdabilarna som vi nästan bytt allt på.
Men att utifrån detta nedvärdera mazdas kvalitet vill jag inte göra. Det kan ju vara så att jag haft otur med mina Mazdor och tur med Opel. Toyotas förträfflighet har jag aldrig uttalat mig om, bara nämnt att jag kanske väljer en sådan, på grund av GM s försäljarstrategi, och detta trots att jag anser Opel och Saab vara bättre väg och vinterbilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.