Bild
Nästa artikel

"Oddsen för Saab är inte särskilt goda"

Nyheter

På tisdagskvällen avgörs Saabs framtid. Och oddsen för överlevnad är inte bra. Åtminstone inte om man ska tro näringsminister Maud Olofsson.

- Oddsen för Saab är inte särskilt goda, säger Maud Olofsson till SVT:s Rapport.

Enligt Maud Olofsson är det uteslutet att svenska staten går in och köper Saab Automobile från General Motors - även om detta innebär att Saab går i konkurs.

I stället anser näringsministern att Saabs öde ligger i General Motors händer.

- De har inga tankar om hur de ska utveckla sitt bolag för att få lönsamhet. Det gör oss oroliga och det förvånar oss, säger Maud Olofsson till Rapport.

"Regeringen låter Saab gå i konkurs"

Enligt TV 4 Nyheterna uppger flera källor att regeringen kommer att låta Saab gå i konkurs. Enligt dessa källor vill regeringen inte äventyra skattebetalarnas pengar.

Återstår att se hur affären utvecklas under kvällen.
Taggar: Nyheter
"Oddsen för Saab är inte särskilt goda"

Kommentarer

#1
Saabnisse
2009-02-17 09:59

"Regeringen låter Saab gå i konkurs",
Man häpnar, jag som trodde att det var GM som gjorde det!
Spelet fortsätter.....

#1
Simon
2009-02-17 11:29

Oavsett om staten skulle skjuta till 5 miljarder till ett konkursfärdigt GM så lär de inte gå till att rädda SAAB, är det någon som tror på det....?

#1
Niklas
2009-02-17 12:43

Regeringens passivitet inför tiotusentals arbetstillfällen som kan komma att försvinna med Saab, dotterbolag inräknade, är häpnadsväckande!
Att de inte vill äventyra skattebetalarnas pengar, jaså, men tusentals människor försatta i arbetslöshet och diverse andra åtgärder berör i högsta grad också statens finanser iform av minskade inkomster och ökade utgifter.
Ge Saab en chans att hitta en ansvarsfull ägare som kan ta tillvara på den kompetens som finns inom företaget och som kan leda dem på rätt köl igen.

#1
Peter i Sydney
2009-02-17 13:12

Inte heller den svenska staten skulle på sikt ha råd att driva ett företag som går med miljardförluster år efter år. Den svenska marknaden är för liten för två biltillverkare och Saab som varumärke är mycket svagt på världsmarknaden. Jag tror därför inte att det är möjligt att få Saab lönsamt.

#1
Simon
2009-02-17 14:13

Niklas du talar om regeringens passivitet...? Regeringen har aldrig drivit bilföretag och kommer förhoppningsvis aldrig att göra, är det regeringens fel att en industris prudukter inte tilltalar köparna...?
Ska regeringen välja ut vissa som ska få pengar men inte andra...?
Att SAAB går med förlust är GM:s ansvar, ingen annans, och skulle nu svenska regeringen välja att stöta in pengar så lär vi aldrig mer se dom..... Det är att slänga pengar i sjön !
Om inte SAAB kan drivas med vinst under högkonjuktur hur ska de då klara sig när det blir lågkonjuktur...?
Nej håll i slantarna så kan de gå till nya lönsamma företag dit folk kan söka sig om SAAB går omkull....

#1
precis
2009-02-17 14:18

Håller med Peter & Simon till 100%!
Saab har (nästan) aldrig gått med vinst; varför skulle dom börja göra det för att dom förstatligades?
Att det funkade i DDR berodde nog mest på att valet var trabant eller ingen bil alls (eller gulag antar jag)...

#1
Saabnisse
2009-02-17 15:50

Frankrike stöttar sin bilindustri. Fru Merkel stöttar Opel som också går knackigt, japsen har i många år på olika sätt stöttat sin bilindustri.
Amerikanarna kommer att stötta sin.
Är det inte lite märkligt av vår regering att inte bevilja ett lån på dessa miljarder till Saab?
Konsigt att läsa alla kommentarer från dessa obligatoriska jantelagare.
Är vi i Sverige så mycket sämre än andra bilbyggarnationer?

#1
Simon
2009-02-17 17:08

Saabnisse du glömmer en sak, varken SAAB eller Volvo är svenska företag längre.... Att lägga fem miljarder i ett företag som går med brakförlust och har gjort under många år, vad skulle det käna till....?
Förlänga plågan ? För du tror väl inte på allvar att fem miljarder plötsligt skulle göra att SAAB tjänar pengar...?
Klarar dom sig inte nu, hur skulle de klara sig då med ännu större skulder...?
Nej satsa de fem miljarderna på verksamhet som går med vinst så att vi skapar arbeten istället....

#1
pg
2009-02-17 19:02

Ja det är en ganska stor skillnad. Opel är ett ganska solvent företag, som har delägare genom andra Tyska företag. GM har inte köpt upp Opel på samma sätt som skett med Saab.
Alltså har Tyska staten delägarskap i den Tyska bilindustrin, vilket även gäller Frankrike. Volvo och Saab är helt fristående från staten och dessutom ägt av USA till 100%.

#1
tp
2009-02-17 20:33

jjiiiiiiiiiiiiipppppppppi nu kommer det info
saab kommer att bli eget bolag inom GM detta betyder att dom lever ett tag till.
Hoppas att det går bra...

#1
Saabnisse
2009-02-17 20:36

The show must go on....

#1
totta
2009-02-17 20:36

SAAB SAAB Detta märke älskar saab.
Könt att dom koomer att vara kvar ett tag till fantastiskt.

#1
rolf
2009-02-17 20:39

SKönt för dom i trollhättan kul i dessa svåra tider.
nu kankse det vänder.
den som lever får se..
kul att jobben är säkrade ett par år till.
tror det går bättre utan gm vid rodret...

#1
Perra
2009-02-17 20:50

HAR OCKSÅ LÄST DET SOM LÄCKT UT
DET ÄR KLART DET SER GANSKA BRA UT...

#1
Jonas
2009-02-18 02:39

SAAB kan mycket väl bli lönsamt igen. Kunderna väntar på något nytt och de har de gjort länge, väldigt väldigt länge. På tok för sent kommer nu äntligen nya 9-5 och 9-4X och de kommer garanterat få fart på försäljningen. Även nya 9-3X kommer hjälpa till även att kundgruppen blir liten och modellen snabbt kommer hitta sina köpare. Efter dessa nya modeller måste SAAB bygga billigare, mindre och bränslesnålare bilar.

#1
Lars S
2009-02-18 03:22

Tycker att det är tragiskt att regeringen inte vill stötta Saab&Vovlo. Det handlar om att säkra de svenska jobben. Blir inte bättre av att de anställda på Saab & Volvo går på A-kassa. Troligen kostar det mer! Sen att man backar upp bankerna med X antal miljarder som de skall spekulera upp istället för att hjälpa Saab & Volvo i dessa svåra tider är för mig som är ekonomstuderande helt ofattbart. Var ligger ekonomin i detta?

#1
LC4ever
2009-02-18 08:53

5 Miljarder nu, lika mycket om ett år, allt för att hålla 4000 människor med jobb.
Dessa pengar räcker till A-kassa under ett år för 20000 personer.
SAAB hinner inte få fram dessa nya modeller 9-4X eller 9-5 under 2009, så hur skall de då vända och gå med vinst detta år?
Vem vill köpa ett företag som genom åren gått med så mycket förlust.
Dags att inse fakta och lägga ner SAAB, satsa stöd och pengar på Volvo som har en chans att överleva och bli bra.

#1
Saabnisse
2009-02-18 09:40

LC¤EVER, det handlar inte enbart om de 4000 i Trollhättan, detta berör minst 20000.
Alla underleverantörer kommer att beröras.
Volvo kommer också att påverkas av detta genom att de får högre kostnader.

#1
Kenneth
2009-02-18 09:44

Javisst är det så att vi får och - bör - hoppas att den japanska fordonsindustrin faller tillbaka, ELLER OM VI SÅ VILL ATT VI SOM STÅR I BEGREPP ATT BYTA BIL VÄLJER EN SAAB MODELL. Detta med tanke på ATT DEN JAPANSKA statsmakts sätt att sprida sina varor på den internationella marknaden med synnerligen tvivelaktiga affärsmodeller. Den svenska Riksbankens primära mål är att bekämpa inflationen och därmed kontrollera prisökningstakten i landet vilket missgynnar den svenska fordonsindustrin som är exportberoende så länge som folket väljer bort SAAB och Volvo för tex Toyota. Den japanska Riksbanken har som enda mål att hålla den japanska valutan, Yenen, så låg som möjligt allt för att GYNNA den egna exporten dvs att "underbalansera", MISSgynna och därmed att STOPPA importen av tex bilar till japan. Av detta följer att den japanska fordons industrin får ett artificiellt, konstlat, övertag relativt tex SAAB och Volvo och övrig industri på världsmarknaden som beror på avsiktligt nedvärderad japansk valuta. Av detta följer att jag menar att, oaktad kvalitet, bör varje presumtiv nybilsköpare bojkotta de japanska märkena för att på så vis markera att vi ej accepterar falskspel dvs avsiktigt nedvärderad valutakurs hos den japanska Riksbanken som har tillåtits exekvera de senaste 15 - 20 åren. Ensam kan man inte göra så mycket men tillsammans kan vi påverka genom att välja bort de japanska varorna och istället köpa ,inte nödvändigtvis svenska varor, men europeiska eller amerikanska prylar däribland bilar. Men helst ska vi i dessa dystertider köpa en SAAB så att grannen, förstå mig rätt, får behålla sitt arbete.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.