Bild
Nästa artikel

"Volvos ägare kommer snart att vara kinesisk"

4 FRÅGOR TILL STERNER:

Hallå där Marianne Sterner, senior editor på Vi Bilägare! Vad tror du om framtiden för den svenska bilindustrin?

- Jag hoppas att den har en framtid men jag törs inte tro någonting. Framför allt ligger Saab väldigt illa till.

På vilket sätt då?
- Saab har ett oerhört ålderstiget modellprogram och en ägare i GM som inte tillåtit Saab att utvecklas. Nu kommer visserligen 9-3 X i år men samtidigt är det snack om att nya 9-5 kommer att försenas ytterligare. Blir det så, är det en ren katastrof för Saab!

Hur kommer det sig att läget är bättre för Volvo då?

- Volvo är ett mycket starkare varumärke. I världen står Volvo för säkert, omtanke om familjen och körglädje. Saab står inte för något. Det här beror på att Ford varit en mycket bättre ägare än GM och låtit Volvo utveckla nya produkter och innovationer. Och det beror i sin tur naturligtvis på att Volvo varit en vinstmaskin för Ford under många år medan Saab bara gått med förlust.
 
Tror du att Volvo och Saab kommer att säljas och i så fall vem köper?

- Jag tror att Volvos ägare snart kommer att vara kinesisk. Kinas bilindustri behöver säkerhetskunnande för att expandera på marknaderna i Europa och USA. Det får dom när dom köper Volvo. Saab tror jag det blir svårt att hitta en köpare till och ärligt talat vet jag inte vad GM ska ha Saab till heller. Jag hoppas jag har fel men jag är rädd för att det bara finns ett "svenskt" bilmärke kvar om fem år….
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Saabnisse
2009-01-16 10:25

Jag tror du har fel, Marianne.
Jag tror det är ett spel för galleriet.
Vad ska GM och Ford säga till senaten?
De tvingas ju till de här uttalandena, de kan ju inte gärna begära amerikanska skattepengar för att stötta utländska biltillverkare även om dessa ingår i koncernen.
Även om Saab och Volvo behöver fjuttsummor i jämförelse med de amerikanska märkena.
Opel har ju begärt nödmynt av tyska staten!
Men jag undrar vilka bilmärken de amerikanska bilköparna kommer att välja när det går upp för dem vart deras skattepengar tar vägen.
Då blir det nog kärvt för alla utländska tillverkare, även de som tillverkar i USA.
Men vi får verkligen hoppas att Volvo klarar sig från kineser.
Skulle detta hända flyttas snart produktionen till Kina och kvar finns det bara en liten sammansättningsfabrik som plockar ihop kinatillverkade delar.
Och Saab, det ger ju väldigt lite pengar att lägga ner Saab som redan är så hårt bundet till Opel.
Kanske blir Saab bara en lyxmodell av Opel eller bara försedd med en en dekaländring liknande Vauxhall.
Men jag tror inte det, jag tror inte GM kastar bort de 25 miljarder de investerat i nya Saabmodeller.

#1
Johan
2009-01-16 11:15

Hårt men jag tror inte GM ser det så utan blir det ingen affär så lägger dom ned Saab eller sättter ett annat emblem på grillen i stället. Och Kina som Volvo ägare känns väl inte helt osannolikt eftersom dom har en stor tillverkare där som gör Volvos på licens och med bättre kvalite har jag hört från en herre från Kina som bor här nu.

#1
Raphael
2009-01-16 13:19

Problemet med Saab är att det är ett märke som bara kostar en massa pengar. Försäljningen dyker till nya bottennivåer för varje månad. I USA har hälften av Saab-kunderna försvunnit och det går extremt dåligt för Saab även i Europa. Det kostar oerhörda summor pengar att lansera nya bilmodeller och varför ska man göra det för ett märke som tappar återförsäljare snabbt (för de kan inte leva på att sälja Saab längre) och med en marknad som inte har förtroende för märket.
Eftersom Saabs nya modeller bygger på andra modeller inom GM-sfären (Buick och Chevrolet) så kostar det inte lika mycket att lägga ner Saab-varianterna som det kostar att lägga ner Saab om Saab hade utvecklat sina nya modeller helt själva. Möjligen kan nya Saab-modellerna komma som någon Opel-variant för den europeiska marknaden.
Jag tror inte att Saab finns kvar inom 5 år och delar därför artikelskribentens analys.
Men jag är mer tveksam till Volvos existens än artikelskribenten, därför att de kinesiska tillverkarna också upplever att bilmarknaden sjunker och de tjänar därför också allt mindre. Jag är tveksam till att de vågar investera i dagens kärva ekonomiska läge.

#1
Raphael
2009-01-16 13:26

Rover gick i konkurs, så bilfabriker kan gå i konkurs.
Saab är nära konkurs och om Saab inte får ekonomiskt bistånd så går Saab i konkurs. Så illa ställt är det med bolaget. Saab tjänar inga pengar, de betalar kunderna för att de ska köpa Saab. Detta har redan pågått i flera år och det håller inte i längden att ge bort bilarna för att upprätthålla en produktion av produkter som det saknas köpare till.
Ger svenska staten ekonomiskt bistånd till Saab så är det bara en tillfällig räddning, för det finns inga köpare till Saab, det finns ingen som vill ta över. Och när pengarna från svenska staten är slut så går Saab i konkurs.
De bilar som Saab har på ritbordet är bilar som marknaden inte vill ha. Stora SUV:ar (9-4x) och nya storbilar i lyxklassen (nya 9-5) - hallå, den marknaden är död och begraven. Saab har fel modeller på ritbordet och därför kommer de nya modellerna att floppa när de lanseras, för de ligger inte i linje med kundernas behov. Så det är bara en tidsfråga innan Saab går i konkurs, och jag tycker det är bättre att Saab går i konkurs nu istället för att skattepengar ska gå till ett företag som ändå kommer att gå i konkurs. Det är som att kasta pengar i sjön, som man aldrig får tillbaka.
Staten måste sluta slänga pengar i sjön. Saab är ett döende företag, det finns inte utrymme för dess produkter på andra marknader än den svenska. Det är för dyrt att ha en biltillverkare som enbart gör bilar för den svenska marknaden, den svenska marknaden är för liten för ett företag att överleva på. Men det är en enda marknaden där Saab fortfarande säljer hyggligt.

#1
Messerschmitt
2009-01-16 13:47

Säljs Volvo Cars till Kina, så kan de slå igen Torslanda och Gent.
Svenska staten bidrar med pengar till utveckling, Kina bockar och bugar som får tekniken gratis. Bästa senariot vore om Renault köpte Volvo.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-01-16 13:49

Kära vänner, nu ska jag avslöja min okunnighet när det gäller ekonomi!
...
Kan verkligen Saab gå i konkurs när det ägs av GM? Blir det inte då ägaren GM som får ta över ansvaret om inte Saab kan fullgöra sina betalningsskyldigheter?..... Finns det någon ekonomisk kunnig som kan reda ut detta?

#1
Bengt
2009-01-16 14:27

SAAB - blev tvingad att hyra en 93 under tre dagar nyligen, vicken skitbil jmf med min Mondeo -09. SAAB'en kändes verkligen gammaldags i allt från inredning till hanterbarhet och vilken ful design....kolla t ex in taket på sportcombin - ser ju inte klokt ut med dubbla tak-tjockleken + att linjerna är disharmoniskt oparallella. Detta på deras senaste skapelse! Nä lägg ner skiten o satsa våra skattepengar på nåt bättre t ex infrastruktur.

#1
E QVIST
2009-01-16 14:35

Varför har inte GM lagt ner Saab tidigare? Varför la inte Wallenberg ner Saab före det? Varför finns Saab kvar? Jag vet inget annat företag som bara genererar förluster och lever vidare år ut och år in. Varför läggs det inte ner. Skulle det bli nu efter alla år så är det väl det mest naturliga av allt. Företag finns väl för att generera pengar. Varför finns Saab?

#1
Shogun
2009-01-16 14:35

Jag är inte lika pessemistisk till att kineserna tar över och att det behöver gå illa för tillverkningen i Torslanda. Utevecklingsavdelningen får också vara kvar i Sverige men att det troligtvis kommmer att vara översvämmad av kinesiska ingenjörer där för att lära mera om säkerhet etc. Kineserna behöver ett märke som Volvo ett inarbetat varumärke på marknaden. Tvärtom tror jag det kan vara bra om Volvo blev kinesiskt vilken marknad för Volvo som öppnas upp ! SEdan är klart att kineserna kommmer att öppna upp fabriker i Kina för tillverkning av Volvo bilar för den asiatiska marknaden. Men jag tror att den svenska tillverkningen får vara kvar också i Sverige liksom utvecklingen/forskning av vissa bilar. Vad gäller Saab är jag riktigt pessemistisk inför framtiden i jämförelse med Volvo. Vad har Saab att erbjuda ? Skulle i så fall vara om även en annan kinesisk tillverkare är villiga att investera pengar i bolaget för att köpa sig kunnande främst inom säkerhetsområdet, annars kan man nog det mesta. Övriga japanska och europeiska tillverkare har inget att lära av Saab, så då återstår kinesiskatillverkare eller nedläggning, tyvärr är det så. Och svenska staten ska INTE gå in med statliga pengar för att hålla igång tillverkningen. Möjligen kan man gå in med lite pengar om GM har tex en köpare på G av Saab som vill ta över men då ska det i princip vara klart att denna tillverkare tar över Saab om man ska satsa pengar i bolaget. Så jag tror Marianne Sterner har rätt i det hon tror på.

#1
Joselo
2009-01-16 14:36

jag håller med skribenten, tror det kommer att bli så at saab kommer konka inom två år. det kan bero lite på kvaliten, hade en 9-5 som hyrbil häromdagen altså vilken skitbil, handtag som låssnar, det knakar och gnäller överallt och ljudnivån är under all kritik.
Att volvo kommer att bli kinesiskt gillar inte men tror att det kan vara bra för volvo, kina är ju långt framme i hybrid och el tekniken, det kan säkert komma i många volvomodeller framöver, volvo kanske tilloch med kan bli världsledande inom miljö, med hjälp av kina.
/Joselo

#1
SIA
2009-01-16 15:00

Det finns två skilda saker när det gäller Saab, dels bilmärket Saab, numera en variant av Opel. Då är frågan om man säljer flera bilar totalt om en varant av Opel heter Saab.
Det andra är om fabriken i Trollhättan är konkurrenskraftig, i så fall kan GM bygga Oplar eller Cadillacar eller Chevor där. Det borde vara viktigare att Trollhättefabriken finns kvar än att bilmärket Saab finns kvar?

#1
Pelle Olofsson
2009-01-16 15:44

Jag måste göra en rättelse när det gäller hur Volvo uppfattas utomlands. Det är inte att bilarna är körglada och ger körglädje. Bott i många år i Italien och ett par till medelhavsländer och ingen jag pratat med där pratade om körglädje. Man köpte volvo pga säkerheten. Numera ger i regel italienska och franska bilar högre säkerhet än volvo och det avspeglar sig i försäljningen.
När det gäller körglädje kan vi säga att det är relativt, men när man kört BMW eller framförallt Alfa Romeo så kan man prata körglädje som Volvo inte har eller ens kommer att komma upp till.

#1
Johan
2009-01-16 16:51

Någon här nere skrev att Ford är bättre än Saab,,Nu får det vara slut på smutskastningen av SAAB..Är ni patrioter eller inte..Man kan tycka illa om saker men att jämföra med ett skitmärke som ford är att kliva över gränsen..Inget fel på saab dom behöver bara nya modeller och kunder.

#1
Saabnisse
2009-01-16 18:26

Ja, JOHAN, nya modeller är ju på gång.
Men de som skriver ner Saab här nedanför har nog aldrig haft någon, och som någon skrev om handtag som lossnar (låssnar?) knakar och gnäller tyder bara på att han inte vet vad han skriver om, förmodligen har inte den skribenten uppnått körkortsåldern utan vill bara göra en allmän smutskastning.
Till vilken nytta?
Faktum är att i dagsläget är det nog svårt att hitta en bil som ger mer för pengarna än en ny 9-5.
Det är en färdig bil där barnsjukdomarna är åtgärdade.
Den ger väldigt mycket körglädje och prestanda för pengarna.
Det är fortfarande en väldigt säker bil, vid en event. älgolycka en av de absolut säkraste.
Den går att köra snålt (beroende hur man utnyttjar turbon).
Den är klassad som miljöbil.
Jag tycker att vi ska vara stolta över att vi här i Sverige har ett bilmärke som Saab, även om ni skribenter här har andra favoriter.

#1
Erik
2009-01-16 18:53

Jag har mest negativa erfarenheter av Saab. Roliga att köra, men de går ju bara sönder när de blir gamla, riktigt mycket. Det gör inte Volvo eller Toyota på samma sätt.
Saab har legat i respirator länge, och snart stängs den av.

#1
Tore Dahlström
2009-01-16 20:27

Jag har mycket bra erfarenheter utav Saab,en mycket kompeten vagn.Har haft en 9-5 aero -02 och 9-3 Aero cab -04 kört dem 13 respektive 10000 mil med bilarna utan problem.

#1
Göran Hultgren
2009-01-16 21:27

Tänk ! Vad det finns många ovetande experter som gör sina uttalande här. Efter vad jag förstår, är alla trogna och enkelriktade på det bilmärke dom själva kör.T.ex. En hyrbil en dag. Vad kan man vänta sig efter en sådan test? Låt experterna göra testerna. "Vi bilägare"(Tidningen alltså), är ju en av experterna, även om dom är lite Volvostyrda.Men, inte ska okompetenta personer sitta och "savla" ner ett svenskt bilmärke som Saab. Har dom nånsin åkt i en Turbosaab.Man kan ju undra. Nu orkar jag inte mer, för stunden
GH

#1
Kennet Persson
2009-01-16 21:32

Jag tror också att Saab kommer att försvinna från marknaden och att Volvo kommer att finnas kvar. Det är tragiskt att se hur två internationellt kända bilmärken som kommer från lilla Sverige har svårt att hålla sej kvar på marknaden. Dom är ju faktiskt tillsammans med en del andra varumärken en del av vårt ansikte mot övriga världen
Personligen tycker jag att Saab är lite "fel" i tiden nu och det speglas ju i att dom säljer sämre än vad dom gjorde för ett antal år sedan. När dom gjorde 99:an och vidareutvecklingen till 900:an så tycker jag att dom låg steget före många av konkurrenterna, t.ex. med turbo, förarmiljö, halvkombi m.m. Men tyvvär har dom blivit "omåkta" och det finns säkert flera förklaringar till detta.
Vad gäller Volvo så har jag lätt för att minnas gamla trotjänare som t.ex. PV:n och Amazonen som bara fungerade och fungerde... Och glöm inte Duetten där det verkligen fanns lastkapacitet. När vi lite längre fram i tiden kommer till 240-serien så var ju faktiskt Volvon fortfarande en bil som "Svensson" hade råd att äga och köra. Och dom var fortfarande pålitliga. Måhända tyckte nog många att Saaben var lite körgladare medan Volvon kändes mer robust. Jag tror också att Volvo personvagnar har större chans att överleva eftersom Volvo lastvagnar är med i koncernen.
Utan att överdriva kan man väl konstatera att det hos både Volvo och Saab finns massor av kompetens, kunnande och gedigen erfarenhet av att tillverka trafiksäkra, pålitliga och prisvärda bilar. Och det är kanske just detta dom ska tillverka. Varför ska man vara med och konkurrera i alla storleksklasserna från småbilar till exklusiva storstadsjeepar. Om dom försökte koncentrera sej på att göra en bil som vände sej till en bred massa och hade en rimlig prislapp och som gick att få i några olika versioner och motoralternativ. Då tror jag att det är stor sannolikhet för att vi får behålla en framtida svensk bilindusti. Dom bör inte ha för många målgrupper. Den som vill ha en lite sportigare och lyxigare bil får hosta upp med lite mer pengar och köpa t.ex BMW , Mercedes eller något annat märke. Eller om man vill ha något prisvärt billigt och lite mindre modell så är det kanske en KIA eller Skoda som gäller. Välj själv!
Man kan ju fundera kring om det inte borde finnas en möjlighet att dessa båda märken kunde slå sej samman och bli svenskägt (önsketänkande). Rimligtvis borde det finnas många vinster i en sådan sammanslagning.

#1
Robert
2009-01-16 23:38

Till Kennet Persson: Volvo lastvagnar har inget med Volvo personbilsdelen att göra, den ägs av Ford. Ingen draghjälp där alltså. Däremot tror jag Volvo överlever, kanske med andra ägare. Saab däremot har legat illa ute länge och jag är imponerad av att GM investerat i ett förlustföretag år efter år. För att inte tala om satsningen i Malmö som vi skattebetalare stod för.

#1
j.w
2009-01-17 15:23

Vad är det för mening att överhuvudtaget skriva en sådan här artikel för? Så länge INGEN vet exakt vad som händer så är det meningslöst att hålla på att läsa i tidning efter tidnng vad den ena efter den andra s.k bilexperten TROR vad som kommer att ske. Tror gör man i kyrkan.

#1
Shogun
2009-01-17 17:33

Tror man i kyrkan ?!

#1
pg
2009-01-17 22:14

Man kan ju undra vilken nytta statliga pengar ger företagen på det sätt bidragen/lånen ges.
Är inte regeringen vårdslös i detta fall?
Risken är ju uppenbar att pengarna hamnar i aktieägarnas fickor. Om det gamla systemet med arbetslöshetsersättning varit möjlig, kunde ju de svenska bilarbetarna var lediga med arbetslöshetsersättning från staten dessa dagar. Det är just på det viset Tyskarna löst problemet. Flera länder har liknadne lösningar. Men en sådan lösning är inte moderaterna villiga att medverka till. Det mest beklagliga är, att även om GM går i konkurs, så hinner mycket av kapitalet försvinna innan konkursen är ett faktum.
Sverige går på lösa boliner, likt Ebberöds bank.

#1
jörgen
2009-01-18 12:20

Alla har åsikter om SAAB, jag har aldrig ägt någon men provkört flera bilen är helt ok tycker jag.Men nu kommer problemet har man tillverkat bilar sen slutet på 40talet och bara gått med vinst ETT ÅR då måste även dom mest trogna förstå att det kan inte fortgå länge till.Jag menar att det spelar ingen roll om man kan köra 100000 mil utan problem eller om bilen ligger längst fram i utvecklingen om det inte går ihop.Tyvärr är det så .

#1
Lägerleffe
2009-01-18 13:49

Men kära ViB! Vad är detta??
"Nu analyserar Vi Bilägares Marianne Sterner läget", utropar ni stolt.
Och så presenterar ni fyra frågor till Marianne samt två korta svar, en förhoppning och en gissning. Vad är det för analys??
Det var det sämsta jag sett. Dags att ge er "senior editor" pension direkt. Eller hade hon bara en dålig dag på jobbet?

#1
Anders
2009-01-18 20:30

Jag har en bekant i norrland som har köpt en SAAB 9-5 med etanol motor som han har kört över 15000 mil med på två eller tre år. Enligt honom är SAAB 9-5 en av de mest kompetenta och prisvärda bilarna på marknaden idag särskilt om man har lastbehov ibland. Frånsett detta faktum tycker jag att det vore klokt att slå samman SAAB och Volvo och låta Volvo fokusera på stora säkra bilar medan SAAB fortsätter med fokus på mindre miljövänliga bilar. På så vis har man nischat de båda förtäffliga anrika svenska bilmärkenas överlevnad.

#1
Staffan
2009-01-18 23:24

Den bästa bil jag kört var en SAAB 90, årsmodell 87. Härlig på vägen. När jag skulle köpa ny begagnad bil 2007 kollade jag nya och gamla 9-3. Valde dock Vectra GTS 2003 pga bättre innerutrymmen och lägre pris. Så jag är väl en avfälling, men det är sorgligt om SAAB försvinner, som har betytt så mycket för utvecklingen av motorer, väghållning mm. Är det kört?

#1
Magnus
2009-01-19 11:38

Skall någon köpa Volvo eller Saab måste vederbörande kunna räkna med att förränta sitt kapital, d v s få vinst framöver - följaktligen ser det mörkt ut för Saab. För Volvo är säkerligen kinesiskt ägande möjligt, men jag har funderat på om inte Volvo skulle passa bra i såväl varumärkes- som produktportföljen hos Hyundai/Kia. Om sedan koreanerna vill eller har finansiella muskler nog är en annan fråga. Någon som vet?

#1
Pelle
2009-01-19 11:56

Jag tror också att det finns en poäng i att slå samman SAAB och Volvo och låta Volvo tillverka det stora och SAAB de mindre bilmodellerna och kanske t o m ha samma eller liknande miljö motorer i bilarna beroende på storlek och tyngd på bilen.

#1
Ella N
2009-01-20 17:30

Volvo har en del nya bränslesnåla modeller i pipelinen. Volvo är dessutom internationellt kända och erkända vad gäller säkerhet och har mycket på G inom detta område och kan därför vara intressanta för andra, inte minst för den expanderande kinesiska bilindustrin. Men vem behöver SAAB - en Opel, Cadillac med annat utseende?? Och vad har SAAB för intressanta produkter - i tiden - i sin pipeline?
Till Staffan vill jag säga: Jag har själv haft en SAAB 90 och mitt omdöme var: SAAB kan säkert vara en bra bil - men man ska ha jäkligt nära till verkstan.
Det är bara svensk nostalgi att tro att man nu kan slå ihop SAAB och Volvo i dagens läge.
Jag vill späda på Sterners (svenska) dystopi med frågan: Hur många europeiska biltillverkare finns kvar om 10-15 år?

#1
Anders E.
2009-01-25 13:58

Jag tror inte Saab har gått så mycket med förlust som GM påstår. Det är nog så att GM helt enkelt har valt att Saab får gå med förlust p.g.a. att det är mer förmånligt att ta en förlust i Sverige än i Tyskland eller USA.

#1
pg
2009-01-26 15:37

Saab har många problem att ta itu med oavsett vad som händer med GM. Kom ihåg att GM powertrain som utvecklar nya modeller, samt även tillverkar hela drivlinan, ägs av GM, med komponentutveckling i olika länder. GM Powertrain Sweden har hela tiden haft i uppdrag att utveckla fd Opel Powertrains motorer för turbodriftbl.a. Men denna del av utveckligen är inte enbart för Saab, utan för hela GM organisationen. Det förhåller sig likadant med alternativbränslekonceptet.
Därför är det olyckligt att satsa pengar på annat än lönesubventionering, som man gjort i Tyskland, där arbetarna inte behöver anlita arbetslöshetskassa för lediga dagar. Som det nu ser ut finns ju risken att pengar försvinner till USA

#1
Johan
2009-01-26 17:22

Volvo har en del snåla bilar i pipeline?? Har in DrivE redan kommit och det är väl gamlamodeller med lite andra fälgar och plastblöja därbak? Nya modeller my .ss s6 är fortfarande bara en framtidsstudie. Vakna upp gott folk volvo behöver NYA modeller som folk vill ha utanför sverige oxå. Samma med Saab.

#1
Jag
2009-01-27 21:46

Saab är betydligt mer än personbilavdelningen, den kan kineserna gärna få ta, om dom nu är så dumma!
Antar att Vi Bilägare avser personbilsdelen av Saab?
Jag

#1
Johan
2009-01-27 23:57

Till Jag Men Ford äger inte Volvo lastvagnar lilla du..Det handlar om Volvo Personvagnar lastvagnar är svenskt fortfarande.Det är PV som är amerikanskt..Förstår alla nu?

#1
Jag
2009-01-28 00:55

Åfan, det var Volvo? Artikeln verkade mera Saab...
Volvo är ju redan sålt vad personbilstillverkningen beträffar, liksom Saab.
Däremot kan väl kineserna ta över även styrelsen av de företag de köpt för att tillverka? Varför skall företagsledningen vara kvar om tillverkningen flyttat? För att suga ut lite mera avgångsvederlag?
För övrigt tycker jag inte att Volvo är någon speciellt fantastisk bil.
Jag

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.