Nästa artikel
"Volvos ägare kommer snart att vara kinesisk"
4 FRÅGOR TILL STERNER:

"Volvos ägare kommer snart att vara kinesisk"

Publicerad 16 januari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Hallå där Marianne Sterner, senior editor på Vi Bilägare! Vad tror du om framtiden för den svenska bilindustrin?
- Jag hoppas att den har en framtid men jag törs inte tro någonting. Framför allt ligger Saab väldigt illa till.

På vilket sätt då?
- Saab har ett oerhört ålderstiget modellprogram och en ägare i GM som inte tillåtit Saab att utvecklas. Nu kommer visserligen 9-3 X i år men samtidigt är det snack om att nya 9-5 kommer att försenas ytterligare. Blir det så, är det en ren katastrof för Saab!

Hur kommer det sig att läget är bättre för Volvo då?

- Volvo är ett mycket starkare varumärke. I världen står Volvo för säkert, omtanke om familjen och körglädje. Saab står inte för något. Det här beror på att Ford varit en mycket bättre ägare än GM och låtit Volvo utveckla nya produkter och innovationer. Och det beror i sin tur naturligtvis på att Volvo varit en vinstmaskin för Ford under många år medan Saab bara gått med förlust.
 
Tror du att Volvo och Saab kommer att säljas och i så fall vem köper?

- Jag tror att Volvos ägare snart kommer att vara kinesisk. Kinas bilindustri behöver säkerhetskunnande för att expandera på marknaderna i Europa och USA. Det får dom när dom köper Volvo. Saab tror jag det blir svårt att hitta en köpare till och ärligt talat vet jag inte vad GM ska ha Saab till heller. Jag hoppas jag har fel men jag är rädd för att det bara finns ett "svenskt" bilmärke kvar om fem år….

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2009-01-16 10:25
Saabnisse (ej verifierad)

Jag tror du har fel, Marianne.
Jag tror det är ett spel för galleriet.
Vad ska GM och Ford säga till senaten?
De tvingas ju till de här uttalandena, de kan ju inte gärna begära amerikanska skattepengar för att stötta utländska biltillverkare även om dessa ingår i koncernen.
Även om Saab och Volvo behöver fjuttsummor i jämförelse med de amerikanska märkena.
Opel har ju begärt nödmynt av tyska staten!
Men jag undrar vilka bilmärken de amerikanska bilköparna kommer att välja när det går upp för dem vart deras skattepengar tar vägen.
Då blir det nog kärvt för alla utländska tillverkare, även de som tillverkar i USA.
Men vi får verkligen hoppas att Volvo klarar sig från kineser.
Skulle detta hända flyttas snart produktionen till Kina och kvar finns det bara en liten sammansättningsfabrik som plockar ihop kinatillverkade delar.
Och Saab, det ger ju väldigt lite pengar att lägga ner Saab som redan är så hårt bundet till Opel.
Kanske blir Saab bara en lyxmodell av Opel eller bara försedd med en en dekaländring liknande Vauxhall.
Men jag tror inte det, jag tror inte GM kastar bort de 25 miljarder de investerat i nya Saabmodeller.

#2 • 2009-01-16 11:15
Johan (ej verifierad)

Hårt men jag tror inte GM ser det så utan blir det ingen affär så lägger dom ned Saab eller sättter ett annat emblem på grillen i stället. Och Kina som Volvo ägare känns väl inte helt osannolikt eftersom dom har en stor tillverkare där som gör Volvos på licens och med bättre kvalite har jag hört från en herre från Kina som bor här nu.

#3 • 2009-01-16 13:19
Raphael (ej verifierad)

Problemet med Saab är att det är ett märke som bara kostar en massa pengar. Försäljningen dyker till nya bottennivåer för varje månad. I USA har hälften av Saab-kunderna försvunnit och det går extremt dåligt för Saab även i Europa. Det kostar oerhörda summor pengar att lansera nya bilmodeller och varför ska man göra det för ett märke som tappar återförsäljare snabbt (för de kan inte leva på att sälja Saab längre) och med en marknad som inte har förtroende för märket.
Eftersom Saabs nya modeller bygger på andra modeller inom GM-sfären (Buick och Chevrolet) så kostar det inte lika mycket att lägga ner Saab-varianterna som det kostar att lägga ner Saab om Saab hade utvecklat sina nya modeller helt själva. Möjligen kan nya Saab-modellerna komma som någon Opel-variant för den europeiska marknaden.
Jag tror inte att Saab finns kvar inom 5 år och delar därför artikelskribentens analys.
Men jag är mer tveksam till Volvos existens än artikelskribenten, därför att de kinesiska tillverkarna också upplever att bilmarknaden sjunker och de tjänar därför också allt mindre. Jag är tveksam till att de vågar investera i dagens kärva ekonomiska läge.

#4 • 2009-01-16 13:26
Raphael (ej verifierad)

Rover gick i konkurs, så bilfabriker kan gå i konkurs.
Saab är nära konkurs och om Saab inte får ekonomiskt bistånd så går Saab i konkurs. Så illa ställt är det med bolaget. Saab tjänar inga pengar, de betalar kunderna för att de ska köpa Saab. Detta har redan pågått i flera år och det håller inte i längden att ge bort bilarna för att upprätthålla en produktion av produkter som det saknas köpare till.
Ger svenska staten ekonomiskt bistånd till Saab så är det bara en tillfällig räddning, för det finns inga köpare till Saab, det finns ingen som vill ta över. Och när pengarna från svenska staten är slut så går Saab i konkurs.
De bilar som Saab har på ritbordet är bilar som marknaden inte vill ha. Stora SUV:ar (9-4x) och nya storbilar i lyxklassen (nya 9-5) - hallå, den marknaden är död och begraven. Saab har fel modeller på ritbordet och därför kommer de nya modellerna att floppa när de lanseras, för de ligger inte i linje med kundernas behov. Så det är bara en tidsfråga innan Saab går i konkurs, och jag tycker det är bättre att Saab går i konkurs nu istället för att skattepengar ska gå till ett företag som ändå kommer att gå i konkurs. Det är som att kasta pengar i sjön, som man aldrig får tillbaka.
Staten måste sluta slänga pengar i sjön. Saab är ett döende företag, det finns inte utrymme för dess produkter på andra marknader än den svenska. Det är för dyrt att ha en biltillverkare som enbart gör bilar för den svenska marknaden, den svenska marknaden är för liten för ett företag att överleva på. Men det är en enda marknaden där Saab fortfarande säljer hyggligt.

#5 • 2009-01-16 13:47
Messerschmitt (ej verifierad)

Säljs Volvo Cars till Kina, så kan de slå igen Torslanda och Gent.
Svenska staten bidrar med pengar till utveckling, Kina bockar och bugar som får tekniken gratis. Bästa senariot vore om Renault köpte Volvo.

#6 • 2009-01-16 13:49
Tommy Wahlström, Vi Bilägare (ej verifierad)

Kära vänner, nu ska jag avslöja min okunnighet när det gäller ekonomi!
...
Kan verkligen Saab gå i konkurs när det ägs av GM? Blir det inte då ägaren GM som får ta över ansvaret om inte Saab kan fullgöra sina betalningsskyldigheter?..... Finns det någon ekonomisk kunnig som kan reda ut detta?

#7 • 2009-01-16 14:27
Bengt (ej verifierad)

SAAB - blev tvingad att hyra en 93 under tre dagar nyligen, vicken skitbil jmf med min Mondeo -09. SAAB'en kändes verkligen gammaldags i allt från inredning till hanterbarhet och vilken ful design....kolla t ex in taket på sportcombin - ser ju inte klokt ut med dubbla tak-tjockleken + att linjerna är disharmoniskt oparallella. Detta på deras senaste skapelse! Nä lägg ner skiten o satsa våra skattepengar på nåt bättre t ex infrastruktur.

#8 • 2009-01-16 14:35
E QVIST (ej verifierad)

Varför har inte GM lagt ner Saab tidigare? Varför la inte Wallenberg ner Saab före det? Varför finns Saab kvar? Jag vet inget annat företag som bara genererar förluster och lever vidare år ut och år in. Varför läggs det inte ner. Skulle det bli nu efter alla år så är det väl det mest naturliga av allt. Företag finns väl för att generera pengar. Varför finns Saab?

#9 • 2009-01-16 14:35
Shogun (ej verifierad)

Jag är inte lika pessemistisk till att kineserna tar över och att det behöver gå illa för tillverkningen i Torslanda. Utevecklingsavdelningen får också vara kvar i Sverige men att det troligtvis kommmer att vara översvämmad av kinesiska ingenjörer där för att lära mera om säkerhet etc. Kineserna behöver ett märke som Volvo ett inarbetat varumärke på marknaden. Tvärtom tror jag det kan vara bra om Volvo blev kinesiskt vilken marknad för Volvo som öppnas upp ! SEdan är klart att kineserna kommmer att öppna upp fabriker i Kina för tillverkning av Volvo bilar för den asiatiska marknaden. Men jag tror att den svenska tillverkningen får vara kvar också i Sverige liksom utvecklingen/forskning av vissa bilar. Vad gäller Saab är jag riktigt pessemistisk inför framtiden i jämförelse med Volvo. Vad har Saab att erbjuda ? Skulle i så fall vara om även en annan kinesisk tillverkare är villiga att investera pengar i bolaget för att köpa sig kunnande främst inom säkerhetsområdet, annars kan man nog det mesta. Övriga japanska och europeiska tillverkare har inget att lära av Saab, så då återstår kinesiskatillverkare eller nedläggning, tyvärr är det så. Och svenska staten ska INTE gå in med statliga pengar för att hålla igång tillverkningen. Möjligen kan man gå in med lite pengar om GM har tex en köpare på G av Saab som vill ta över men då ska det i princip vara klart att denna tillverkare tar över Saab om man ska satsa pengar i bolaget. Så jag tror Marianne Sterner har rätt i det hon tror på.

#a • 2009-01-16 14:36
Joselo (ej verifierad)

jag håller med skribenten, tror det kommer att bli så at saab kommer konka inom två år. det kan bero lite på kvaliten, hade en 9-5 som hyrbil häromdagen altså vilken skitbil, handtag som låssnar, det knakar och gnäller överallt och ljudnivån är under all kritik.
Att volvo kommer att bli kinesiskt gillar inte men tror att det kan vara bra för volvo, kina är ju långt framme i hybrid och el tekniken, det kan säkert komma i många volvomodeller framöver, volvo kanske tilloch med kan bli världsledande inom miljö, med hjälp av kina.
/Joselo

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.