Bild
Nästa artikel

Nya uppgifter: Saab 9-5 produceras i Sverige?

Nyheter

Svenskt krispaket till Saab? Då kan produktionen av nya Saab 9-5 hamna i Sverige. Enligt nya uppgifter diskuterar regeringen och General Motors detta scenario.

- De diskussioner vi har fört med GM och den svenska regeringen under bilmässan i Detroit har varit mycket konstruktiva, säger Eric Geers, informationsdirektör på Saab, enligt Ny Teknik.

Det är Ny Teknik som rapporterar om att den svenska regeringen och Saabs ägare General Motors för samtal om att lägga produktionen av Saab 9-5 i Trollhättan.

General Motors är i stort behov av ett krispaket. Men för att den svenska regeringen ska skjuta till pengar kan, enligt vad Ny Teknik erfar, ett krav vara att tillverkningen av nya 9-5 läggs i Trollhättan och inte i Tyskland.

Företrädare för den svenska staten vill dock inte kommentera dessa uppgifter.

- Det här är ett scenario som vi har tittat på men det är en komplex process, säger Hans G Pettersson, kansliråd på näringsdepartementet, som deltog i diskussionerna.

9-5 - en klar fördel

Skulle produktionen av Saab 9-5 flyttas till Sverige blir det lättare för regeringen att investera krispengar i Saab. Skulle pengarna däremot försvinna utanför Sveriges gränser kan ett krispaket mötas av betydligt hårdare motstånd.

Återstår att se om regeringen och GM kan nå en överenskommelse.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Saabnisse
2009-01-16 19:44

Helt rätt.
Saab behöver den här bilen för Sverige.

#1
pg
2009-01-17 22:26

Ja det är en större bil på gång, ca 520-530 lång. Den håller enligt obekräftade rykten på att utvecklas i Russelseheim. GM har dock inte tagit beslut i fallet, och kungjorde att de hade planer på att tillverkningen skulle ske i USA.
Men sen kom ju som bekant konkurshotet att överta intresset.
Visserligen uppgav Fritz att GM hae planer för Trollhättan nyligen. Skulle vara intressant vilka. Det börjar bli dags för GM s chefer att ta bladet ur munnen så att bilarbetarna får lugn o ro. detta oavsett vad nu GM hittar på.
Men sen då? finns det verkligen något behov av någon större bil än ex Insignian.
Enl. lika obekräftade uppgifter från Russelsheim, ska ju inte den nya Saaben konkurrera med Insignian. Det ska vara en bil i en helt annan division, nämligen lyxbilens.

#1
LC4ever
2009-01-18 09:28

NÄR?
Jag tror ärligt inte vi kommer att få se denna på marknaden. SAAB har tills dess upphört som märke (konkurs).
Denna 9-5 skulle varit på marknaden för flera år sedan.
Samma sak gör nu GM med 9-4X, skjuter denna på framtiden så att SAAB verkligen skall gå i graven.
Att i dag spekulera i vad SAAB kommer med för modeller 2011 är inte realistiskt, de måste först överleva 2009.

#1
pg
2009-01-18 16:41

Ingen Saab överhuvudtaget visades på mässan i Detoit, detta säger väl något?

#1
Henrik
2009-01-19 16:34

Vem kommer att sakna Saab!? Ett bilmärke som de senaste 15-20 åren inte alls hunnit /fått uppdatera sig.
Att sitta i /köra en Saab är som att förflyttas 10-15 år tillbaka i bilutveckling!

#1
Saabnisse
2009-01-20 10:06

PG
Där har du fel. 9-3 cab var ju t.o.m. i SvT flera gånger.
Men man visade inte nya 9-5, men däremot kusinen Buick LaCrosse som bygger på en förlängd Insigniaplatta.
Det finns ju ingen anledning att tillverka en Insigniakopia, den bilen har ju redan bokat in sin plats och då är det väl naturligt att gå upp ett steg, där har ju inte heller Opel något f.n.
Och naturligtvis kommer en sådan här bil att sälja.
Även om det i själva verket är fullständigt onödigt med så stora bilar så finns det en ändå säker marknad för dem och det myllrar av folk med för mycket pengar och de sätter sig inte i diffusa små svenssonbilar.
Henroik.
Vad vet du om Saab?
Har du någonsin kört någon?
Passa på när du vuxit från mopedbilen.

#1
Anders E
2009-01-20 12:09

SAABNISSE:
Bra sagt till Henrik! Det var verkligen svar på tal. Stå på Dig SAABNISSE!!!

#1
pg
2009-01-20 12:17

Enligt kommentarer från bekanta som varit på denna utställning, fanns inte någon Saab med. Inte ens med någon projektbil. Den bil som TV visade upp, var troligen någon bil från någon annan mässa, och de som varit på utställningen ställer sig frågande till Svts uppgifter. Svt har ju lyckats med tabbar tidigare, när det gäller repotage från bilutställningar.
Dessutom är ju Saab 9-3 en gammal bil vid det här laget, även om den presenteras som Cab.
Men mässor är ju stora, och kanske missade de ev. Saaben, men de hade frågat i receptionen och där fått uppgift om att det inte fanns någon representant eller bil från Saab med.

#1
Per erik
2009-01-20 13:43

PG:
Kom fram ur din grotta eller kliv ur mopedbilen som ngn skrev och inse att SAAB:en verkligen har framtiden för sig. Inget annat märke ligger i framkant med tex teknik och miljöfrågor som SAAB gör och har gjort. Se på SAAB:s trackreckord! Först med tex. strålkastarerengörare, säkerhetslås, mobilizer, lambda katalysator, föregångaren till whiplash skydd i framstolarna redan 1980 var de standard i ALLA SAAB:ar. Sedan följde: Lågkompressionsmotorn, APC systemet, 16 ventilsmotorn och 2004 Biopower, etanol motorn, licencierad till Ford Focus 2002. Vad tror Du inte SAAB fortsättningsvis har i "pipen". De flesta av SAAB:s forsknings och utvecklingsarbete blev SENARE standard i bilarna generellt. Men kom ihåg att: Det är SAAB som leder fordonsteknologi utvecklingen. Igår idag och imorgon!

#1
SAS
2009-01-20 15:39

Re:Per erik
Spelar väl ingen roll om du stoppar in miljoner finesser i bilen när ingen vill ha den.

#1
pg
2009-01-20 21:08

Nej det är du som befinner dig i en grotta Per Erik. Det är sant att Saab kom med en massa innovationer för 20 år sedan. Saab har inte kommit med något nytt de senaste 10 åren. Det nya som tillkommit har utvecklingen av GM-powertrain tillfört utvecklingen, inte Saab ensamt. I dess teknikerteam har ingått personal från såväl Opel som Saab. I den nya Ecotec/power drivlinan har man hämtat grunderna från Opel, men det vill inte Saab erkänna. (Eller så är det pressen).
Inom GM s högsta ledning har man lovordat Opel för dess utveckling och innovationer, men Man har satsat pengar på att marknadsföra Saab i USA. Detta ser dock ut att helt misslyckas, då märket tappat flest procentandelar kunder bland de bilar som produceras av GM. Sen har inte Fordmotorn något med den GM motor som sitter i Saab/Opel. Det är bara att titta på siffrorna slaglängd/borrning, så inser man att det inte är samma motor på långa vägar.

#1
LC4ever
2009-01-23 12:07

Om nu SAAB är så körglad, inovativ och i framkant när det gäller teknik, varför tävlar man då inte med denna bil?
När SAAB slutade med sin rallyverksamhet började förfallet av märket.
För vad står SAAB för?
När andra märken haft svårt att nå nya marknader har de gjort en storsatsning inom någon motorsport. För vad vore Audi utan sina Quatro-framgångar i rally, eller Peugeot med sin 205GTI.
När Volvo körde BTCC med sin 855 steg försäljningen i GB med 300% och satte Volvo på kartan.
Vad har SAAB gjort de senaste 25 åren?

#1
pg
2009-01-23 15:15

Varför inte Saab tävlar längre.
Jo det ska jag tala om för dig.
GM beslutade att sluta bidra med pengar till tävlingsverksamheten. Det första märke som fick känna på det var Saab, tätt följt av Opel, och senast Vauxhall.
GM hade motiveringen att denna verksamhet inte tillförde tillverkningsindustrin något längre.
Detta var en ren bluff, för dessa pengar har nu satsats på Chevrolet.
Alltså GM i USA är inte intresserade av Europeiskt bilkunnande bilkunnande, och tror sig veta bäst.

#1
Virgta
2009-06-27 08:49

Klart 9-5 skall tillverkas i Sverige, inget annat finns på världskartan nu.
Vad gäller körglädje så tycker jag att ni som tvivlar på den ska ta en tur i saab´s 9-3 program.
Speciellt LC4EVER. Du borde ta reda på lite mer, och ta en tur i 9-3 med nya haldex-4x-hjulsdriften. AeroX kanske du inte får tag i i Sverige, men ta en tur till USA så kan du nog köpa en helt ny där.
Dessutom var reportrar ute och testkörde lite olika bilmärken, de körde på en icke namngiven racingbana, där bilreportrarna från andra länder som körde bla tyska bilar blev imponerade av saabs prestanda, de drog lätt ifrån med saaben, och alla andra trodde saaben var specialpreppad extremt mkt. isjälva verket var saaben den enda bilen som inte var preppad inför bankörningen.
Det säger en del. Att det inte får synas i racing är synd, men det kanske kommer nu.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.