Bild
Nästa artikel

Regeringen: "General Motors har övergett Saab"

Nyheter

General Motors kräver ekonomiskt stöd från den svenska regeringen. Annars kan Saab läggas ned. Men regeringen är kallsinnig till kravet.

- Spontant så är vår reaktion att det vi nu ser är att GM har övergett Saab och inte längre tror på verket och i stället tycker att skattebetalarna i Sverige ska ta över ansvaret, säger näringsministerns statssekreterare Jöran Hägglund, enligt E24, och fortsätter:

- Vi har varit tydliga från dag ett att det inte kommer att vara aktuellt. Vi har andra saker som skattebetalarnas pengar ska gå till. Är de beredda att ta ansvar så var vi beredda att diskutera. Men om inte ens de tror på Saab som företag, varför skulle vi vara bättre ägare?

"GM vill lämna Saab"
General Motors budskap var glasklart i natt; den svenska staten måste ge ekonomiskt stöd till Saab - annars kan företaget läggas ned.

Men den svenska regeringen, som tidigare varit tveksamt till ett räddningspaket, ser ut att nobba GM:s krav.

- GM vill lämna Saab och skicka fakturan till Sveriges skattebetalare. GM har misskött Saab under flera år, säger näringsminister Maud Olofsson till SVT:s Aktuellt.

På en direkt fråga om regeringen är beredd att hjälpa Saab svarar näringsministern följande:

- Ska jag ta skattebetalarnas pengar och köpa en bilfabrik som GM inte tror kan leverera lönsamhet? Ska jag då spela monopol med skattebetalarnas pengar och investera dessa i en så osäker verksamhet? Svaret är nej.
Taggar: Nyheter
Regeringen: "General Motors har övergett Saab"

Kommentarer

#1
mikael ljungwall
2009-02-18 12:12

regeringen måste ta sitt ekonomiska ansvar och hjälpa SAAB. Eller är det bara banker som är intressanta för att politikerna själva har aktieposter där.

#1
Bengtsson
2009-02-18 14:14

Nu kommer åtminstone jag att rösta bort den borgerliga Alliansen i kommande val. Jag har länge röstat på "Nya" Moderaterna som kallar sig arbetarpartiet, men kommer att rösta på Socialdemokraterna i valet. Det är faktiskt så att det bara är de som tar ansvar för jobben då det verkligen gäller. Tyvärr...

#1
Erik
2009-02-18 14:31

Håller med Maud Olofsson. Staten är inte ansvarig för de företag som finns i Sverige. Det är en kvarleva från vänsterregeringar vi haft, att staten ska lägga sig i allt. GM äger SAAB och har därmed 100% ansvar för märket. SAAB har ju nästan konstant gått med förlust. Och nu vill inte ens GM äga märket längre.
Däremot kan regeringen se till att göra vad man kan för att möta denna arbetsmarknadsmässiga katastrof. Förläng a-kasseperioden och skapa stimulansåtgärder m.m.
Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att hålla ett förlustföretag under armarna. Ett företag där de högsta hundratalet anställda dessutom sannolikt har mycket höga löner. Varför ska jag betala för det?
Satsa istället på att få livskraftiga företag!

#1
Simon
2009-02-18 14:55

Håller med dig fullständigt Erik, det var stark gjort av regeringen att inte vika sig för GM, nu har de möjligheter att satsa pengar på lönsam verksamhet och inte kasta pengarna i sjön....

#1
Gigolo
2009-02-18 17:42

Bäste Bengtsson
Du får gärna rösta på Mona med följe.Jag tycker att S V MP tillsammans med LO ,Metall skall ta över Saab. Andra symatörer köper aktier i bolaget. Saken är ordnad.
Saab kan leva vidare utan skattemedel

#1
björn s
2009-02-18 18:32

Jag tycker att det är för mycket daltande med Saab , andra små företag som får svårt att klara sig får ju ingen hjälp.
Nä då är det bättre att det blir något annat , saaab kan ju överleva som opel kanske. Saab Vectra eller ???

#1
Henrik Eriksson
2009-02-18 21:25

Man behöver inte vara professor i ekonomi för att inse att Saab som
gjort stora förluster under många
år trots högkonjuktur inte har någon
framtid.Lägg ner!

#1
SAAB ger oss välfärd
2009-02-18 22:13

Ja, för oss vanliga knegare känns det väldigt ihåligt när Maud öppnar käften och nästan skriker att "staten har inget i näringslivet att göra och hur jag ska kunna se skattebetalarna i ögonen om vi spenderar pengar på detta projekt" när hon för ett år sen högljutt hyllade svensk bilindustri som hon och forskningsministern påstod kunde börja ta världsandelar och bli ledande i tillerkningen av miljövänligare och effektivare bilar. Nu menar hon att hon alltid sett SAABs biltillverkning som ett skämt. Naturligtvis tillade hon ju lite politiskt korrekt att det finns kompetens, kunskap och jadajada som vi ska ta tillvara på så att dom 70 000 personer som kan drabbas inte behöver oroa sig ett dugg.
Att GM´s Rick Wagoner är en fucking freeloader som det heter på engelska som vill ha och ha utan att prestera något tillbaka känns som ett faktum men han kan nog ändå sova tryggare än dom 70 000 även om GM skulle försvinna. Han kanske kan få söka jobb hos Nordstream för dom verkar ju anställa folk som super på jobbet utan problem. Eller så kanske AMS i Västra Götaland kan föreslå en jobbsökarkurs? Eller är det så rasistiskt att endast personer boende i Sverige kan söka?
Någon kan få förklara för mig varför staten gick in och räddade skojarbanken Carnegie? Det användes väl ett par hundra miljoner på ett företag som precis som SAAB haft ett skamfilat rykte under många år. Det rimmar illa med det hårt inbankade budskapet att staten inte ska äga eller gå in och under en period driva företag. Och allt detta gjordes under ledning a Bo Lundgren (mannen som brukade kissa på sig när han hörde ordet "skatter").

#1
Ola
2009-02-19 09:18

Det är oerhört tragiskt att inte svenska staten kan garantera ett nödlån till SAAB och rädda bolaget och alla dess underleverantörer. Samtidigt betalar staten ut ca 20 miljarder kronor NETTO, alltså efter de pengar som vi får tillbaka till EU. Över 20 miljarder, 20 000 000 000 till EU!!! Till ingen nytta, 20 miljarder kostar EU´s medlemsavgift det svenska skattebetalarna. Varför kan inte då staten liksom övriga länder stödja bilindustrin och därmed arbetestillfällen? EU där har vi råd att betala ofantliga pengar men att rädda inhemsk industri då saknas det medel. Jag säger bara "Dubbelmoral" och låt oss rösta bort den Borgerliga Alliansen i nästa val!!!!!!

#1
Morgan
2009-02-19 10:05

Jag kan hålla med att regeringen bör hjälpa till så gott det går.
Men de som sålde Saab måste ändå kunna ta sitt ansvar.Tror de kan ha lite pengar över, då det säkert inte var småpengar det rörde sig om när de sålde.De gav förmodligen inte ett öre till stadskassan då heller.
Märkligt när Svenska företag går dåligt så ska staten lägga dit pengar, går företaget bra ska ägarna plocka ut allt de kan,blir det sen problem är det Regeringens problem.
Kanske de forna svenska ägarna bör ha ett större ansvar.

#1
Andreas
2009-02-19 12:36

Lägg ned!! Gm har har haft tålamod, Saab har gått back i 15år! Trots byggda av GM Delar, noll i utvecklingkostander! Törstiga, fula, dålig kvalitet.
Regeringen, inte 1krona! Annars ska de hjälpa alla svenska företag före!

#1
Saabnisse
2009-02-19 18:50

Ja visst är det underligt att Maud&Co inte vill gå in och ge ett borgensåtagande för att Saab ska kunna få ett lån från Europeiska Investmentbanken.
Detta kostar ju inget, men kan ge Saab möjlighet att hitta en lösning.
Det som däremot kostar är om det blir kk, då blir det direkt förlust på minst 3 miljarder för avveckling, 5 miljarder i arbetslösunderstöd för de anställda, ungefär lika mycket till underleverantörerna och i värsta scenariet, 60%, dvs de utlandsägda underleverantörerna drar sig tillbaka till sina hemländer för att tillverka där och vips, 30 miljarder extra i förlust!
Jag undrar om man har kalkylerat med riskerna?
Jag har skrivit det förr och gör det igen. Det finns mycket i den här affären som påminner om Karl Borgwards konkurs.
Borgward var Europas största privata biltillverkare under 1950-talet.
Förutom Borgward fanns Goliath, Hansa och Lloyd i imperiet.
Han lät konstruera en helt ny fyrcyl.boxermotor som först hamnade i Goliath sedan Lloyd och som nu i modifierat skick sitter i Subarus flesta modeller.
Han hade beställt en ersättare till den populära Isabellan, han tog fram lyxmodellen P100, som skulle konkurrera med Mercedes stora lyxmodeller och som kostade stora pengar och när han behövde låna fick han inga bankgarantier.
Företaget gick i kk. Isabellans ersättare uppstod som BMW 1500/1800 och det påstås att både BMW och Mercedes hade del i den nobbade bankgarantin.
Det är nog inte bevisat hur det är med detta, men mycket skumt är det i bilvärlden.

#1
pg
2009-02-19 21:26

Jag har varit förbannad på regeringen sen den kom efter valet.
Men här har de förståndet kvar. Ett bilmärke som stadigt minskar andelen kunder i hela världen, och dessutom har den lägsta köptroheten bland alla förekommande bilmärken (utom i lilla Sverige), som dessutom inte har några intresserade företag som vill ta över.
Ska då vi skattebetalare betala detta experiment?
Innan Svenska staten går in med medel, måste helt enkelt GM s ägande ha upphört.
Kanske kan en nytt svenskt bolag gå in och rädda Saab, först då kan det bli aktuellt med stöd.
Även Saab har bidragit till denna tråkiga utveckling. GM ville bygga Opel i Trollhättan, detta vägrade Saaabledningen att gå med på. Om inte jag missminner mig, var det i den vevan att nya Vectra kombin skulle börja tillverkas. GM s svar blev då Cadillacsatsningen, vilket blev ett fiasko sedan Tysk press avslöjat sanningen om den.

#1
leif ivarsson
2009-02-19 21:56

jag talade med saabs designavdelning för en del år sedan. Deras modelprogam är en kattastrof. Fulare omodernare bilar får man leta efter. lägg ner, ingen vill ha era produkter, ni går medbrakförluster, vad gör en enkelt tänkande företagare efter alla försök. bort, bort från marknaden. man kan inte sälja höskrinder år 2009. Tack! Vänligen Leif!

#1
Kent
2009-02-20 08:40

I Japan då man tex tillsätter en ny styrelse, bolagsmän och företagsledare tvingar man dem att omedelbart köpa en ny japansk bil, oftast en Toyota, för att stötta och visa ett föredöme inför folket som sedan uppmuntras att göra samma sak. Vilket de förvånansvärt snabbt gör, är inte det ett exempel att ta efter även i Mellanmjölk landet Sverige. Att mer eller mindre tvinga företagsledare och andra ledare att köpa svenskt däribland SAAB bilar?

#1
Volvo o Mazda-ägare
2009-02-20 10:07

Jag är också mycket tveksam till at SAAB kommer att överleva även om jag samtidigt tycker det är mycket tråkigt om SAAB försvinner!
Vi behöver verkligen sysselsättning i Sverige men ett förlustföretag är ju inte mycket att ha!
SAAB har satsat på fel bilmodeller, inga billiga småbilar som alternativ. Det går inte överleva på bara törstiga turbo-bilar med tveksam design och högt pris. SAAB är absolut ingen premiumbil (inte Volvo heller för den delen) Jag har alltid varit tveksam till att köpa SAAB för jag tycker inte kvalitén lever upp till priset på bilen. Men GM är ju inte heller kända för någon hög kvalité på åtskilliga modeller t.ex. från Opel. Nej ska man köpa en pålitlig, prisvärd bil är japanerna överlägsna även om de också har sina brister. Sorry!

#1
Morgan
2009-02-20 13:24

Du är rolig du,själv sitter du och åker Volvo och påstår att saab tillverkar sämre bilar,det säger inte verkstäderna iaf.Saab har lika bra kvalité som Volvo och Opel har betydligt bättre kvalité.

#1
Magnus
2009-02-21 00:47

Efter att ha bott och jobbat utomlands över 15 år förundras man över Sverige, svenskarnas och journalisternas ständiga kamp att förgöra sin egen industri, sina bilproducenter och sitt eget rykte såväl nationellt som internationellt. Den svenska journalistkåren påverkar sina läsare i så motto att de ständigt söker fel på de svenska varorna däribland SAAB och Volvo vilket gör bilkonsumenterna osäkra på SAAB och Volvos kvalitet. Samtidigt höjer den svenska journalistkåren utländska bilmärken till skyarna tex Toyota och tycker sedan att det är tragiskt att SAAB och Volvo tappar marknadsandelar! OM tex en japansk journalist ens skulle våga yppa ett enda kritiskt ord om sin bilindustri tex Toyota tar det inte mer än 1 timme innan vederbörande har AVSKEDATS. Jag anser att vi SKA vara stolta över och stödja såväl SAAB som Volvo och övriga svenska företag som kämpar för sin överlevnad och därmed för allas vår gemensamma välfärd. Jag uppmanar vidare den som står i begrepp att köpa bil att omedelbart vända sig till SAAB och köpa en ny SAAB bil

#1
Yngvesson
2009-02-22 00:42

Det är givetvis trist om SAAB skulle försvinna. Men jag håller med regeringen om att, fínns det ingen ägare (GM eller annan) är det ingen mening att låna ut pengar. GM vill helst dumpa konkursboet, med leverantörsskulder och kommande skadeståndskrav, på svenska staten. Skadestånd, främst till amerikanska återförsäljare, kan kosta enorma belopp. Situationen är inte samma för Renault, Peugeot mfl där det i alla fall finns en ägare bakom. Nån typ av gemensam räddningsaktion för SAAB, Opel och Vauxhall ihop med tyska och brittiska staten kunde kanske funka, om det finns någon som tar ägandet. Å andra sidan verkar inte Opel och SAAB direkt ha dragit jämnt genom åren...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.