Bild
Nästa artikel

Saab & Volvo välkomnar krislån: "Positivt"

Nyheter

Den amerikanska bilindustrin får slutligen ta del av ett krispaket. Ett beslut som välkomnas runt om i världen - bland annat av Saab och Volvo.

- Det här betyder att omstruktureringen i USA är i full sving, säger Erik Geers, informationsdirektör vid Saab, som ägs av General Motors, till DN:


- Vi visste att Bushadministrationen var klart för ett hjälppaket. Och tydligen är även den kommande Obamaadministrationen det.


Efter utdragna förhandlingar och flera olika besked är det slutligen klart att den amerikanska bilindustrin får ett krispaket.


President George W Bush har godkänt ett krispaket på 17,4 miljarder dollar - och beslutet välkomnas av de amerikanska biljättarna.


"Viktigt för hela världen"
Saabs ägare General Motors kommer att ta del av de amerikanska lånen. Volvos ägare Ford väljer däremot att först be om lån om läget försämras ytterligare. Men nödlånen välkomnas av både Volvo och Saab.


- Generellt ser vi paketet som positivt, den amerikanska fordonsindustrin är viktig för hela världen. För övrigt avböjer vi att kommentera i detta läge, säger Maria Bohlin, presschef vid Volvo Personvagnar, till DN.se.


"Betydligt positivare"
Merparten av General Motors krispaket kommer med stor sannolikhet att användas för att rädda koncernen. Men pengarna kan i förlängningen hjälpa Saab.


- Det känns betydligt positivare nu. En intensiv dialog pågår inom GM, där vi inom Saab är direkt delaktiga, säger Erik Geers.

Kommentarer

#1
Anders
2008-12-22 21:40

Trist att vi svenskar inte tar ett gemensamt ansvar för varandras väl och ve. Vi måste inse att OM vi väljer att köpa en utländsk bil tex Toyota istället för SAAB eller Volvo väljer vi samtidigt att bli arbetslösa. Inte bara direkt i produktionsledet utan även hos underleverantörs, service, eftermarknad försäljnings leden. Det i sin tur påverkar hela orter och familjer både lokalt och regionalt! Vi måste inse att det är billigt på kort sikt att köpa utländskt men "in the long run" kommer vi att få betala det mångdubbelt i form av massarbetslöshet som måste finansieras via allas våra kollektivt inbetalda skatter!
Vi måste ta oss samman och bojkotta de utländska bilmärkena av ingen annan anledning än ren och skär ekologisk - och - ekonomisk självbevarelsedrift, detta kollektiva beslut måste vi fatta nu, i morgon kan det vara för sent.

#1
Flux
2008-12-23 16:49

Jo det ligger nåt i det du säger Anders. Men ska vi nu byta inriktning och stänga gränserna för import / export menar du? Vi har ju gemensamt accepterat att öppna gränser skall råda och att marknadsekonomi skall styra tillgång och erfterfrågan. Är det inte dax att dra upp roten till problemet istället för att Du och Jag ska måsta göra egna uppoffringar för att rädda det som räddas kan på grund av de beslut som våra politiker tagit genom åren? Detta har ju tillåtits ske, pengajakt och girighet är de ledord som vi nu ser kontentan utav i form av att många arbetare nu får klara sig bäst de kan utan ett arbete. Och de sociala försäkringarna håller vi dessutom på att montera ner allt eftersom med inskränkningar i både arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen. Volvo och SAAB skulle fortsatt att vara svenskägda. Det är endast medborgaräganden som kan rädda våra jobb. Vanliga aktieägda företag säljs så snart det finns en möjlighet att tjäna en hacka. Och den modellen räddar inga svenska jobb. Den mättar bara girigbukar tillfälligt.

#1
Anders
2008-12-24 00:06

Samtidigt är det faktiskt så att den sk "girigbuken" ger oss alla arbete i landet, vilket är det primära för allas vår gemensamma välfärd.

#1
gh
2008-12-27 18:00

Anders (mfl), det finns några problem med ditt resonemang:
1. Varken Saab eller Volvo kan leva i sin nuvarande form (volym, antal anställda etc) om dom BARA säljer i Sverige; alltså måste dom se till att ha modeller som funkar även utanför Sverige. Även om alla Svenska skulle köpa saabs och volvos undermåliga bilar för att "ta ansvar för varandras väl och ve" så skulle det inte räcka.
2. Varken Saab eller Volvo säljer idag bilar i en lägre prisklass. Om jag vill ha en liten bil (typ Citroen C1) så är jag rökt - varken saab eller volvo har haft något sånt på länge.
Slutsats: problemet är inte att vi svenskar köper fel bilar (inte saab/volvo), utan att volvo & saab BYGGER fel bilar!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.