Bild
Nästa artikel

Obama: "Vi kommer att hjälpa biltillverkarna"

Nyheter

Den amerikanska bilindustrin har det fortsatt motigt. Men nu kan frälsningen vara nära. President Barack Obama kommer att hjälpa biljättarna - ännu en gång.

- Vi kommer att hjälpa biltillverkarna, säger den amerikanska presidenten Barack Obama i samband med ett möte och fortsätter:

- Jag är medveten om att det inte är populärt att hjälpa biltillverkarna och arbetarna. Men mitt jobb är mäta kostnaderna om vi låter biltillverkarna gå under jämfört med kostnaden när vi tar reda på om de kan få fram genomförbara planer för framtiden.

Den amerikanska staten har redan delat ut krispengar till de amerikanska biltillverkarna General Motors och Chrysler. Nu är det aktuellt med ytterligare ett räddningspaket.

Men med räddningspaketet medföljer krav. Enligt Barack Obama kommer det att krävas "drastiska" och "smärtsamma" förändringar inom GM och Chrysler för att staten ska hjälpa företagen.

Den amerikanske presidenten vill inte precisera vilka förändringar som måste ske. Men han slår fast att samtliga intressenter - arbetare, aktieägare, återförsäljare, låneinstitut och underleverantörer - måste hjälpa till.

- Jag anser att det är rätt av oss att ställa frågan: "Finns det möjligheter för oss att hjälpa den amerikanska bilindustrin genom en svår period?". Men priset är att de slutligen måste anpassa sig för att klara av de långsiktiga problem som finns, säger Barack Obama.

Mer information förväntas komma på måndag. Återstår att se om de amerikanska biljättarna får jubla.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Yanne
2009-03-27 12:57

Obama är en duktig pedagog. Han förklarar på ett begripligt sätt att landet måste ta det totalt sett bästa och billigaste alternativet. Inte bara stirra sig blind på partiets policy, som Olofsson, Rheifeldt m fl, som i Sverige har lett till ett "Nej". Staten ska inte äga företag. Punkt. Obama ser att med krav kunna få företagen att skära bort dödkött och få igång affärerna igen. Då lönar sig den statliga satsningen på bilföretagen.

#1
Roy
2009-03-27 14:57

Ja, nog skiljer det i mogenhet och strategisk kompetens, alltid.

#1
pg
2009-03-27 17:44

Det är absurt att svenska skattemedel skulle användas på det sätt ni förespråkar. Visst Obama är handlingskraftig, och våran regering kan anses tafatt, men det som regeringen här gjort, (eller inte) är det enda vettiga de åstadkommit.
Vi måste skilja på de olika förutsättningarna. Om regeringen skulle satsa pengar i Saab, som GM avser sälja, och det skulle visa sig att inga köpare finns efter 3 mån.-preioden, blir ju även saab ett av GMs företag som man inom GM tvingas ta ett konkursbeslut på.
Dä hamnar ju våra skattepengar i USA.
I Sverige får ju arbetarna redan ta del av ersättning från staten genom arbetslöshetsförsäkringar. Detta skydd har inte Tyskarna och inte heller Amerikanerna.
Och sedan, varför ska vi ha en massa arbetare på en fabrik som säljer mindre för vart år som går.
Inget bilmärke har så låg köptrohet som Saab om man ser till helhetsbilden. Det är bara i Sverige märket håller ställningarna.
Detta vet en ev. köpare, därav tveksamheten.
Men det finns hopp. Nämligen om det blir ett GM Europe, där Saab får ingå med ny ägare.
Sedan det här med 9-3 XWD modellerna.
9-3 tas ur produktion -10 eftersom produktionen av bottenplattan avslutas. Om detta är sant vet jag inte, men planen var ju att modellen skulle fasas ut -10.

#1
Saabnisse
2009-03-27 19:56

PG
Vi får hoppas att du får rätt i ett GM Europe där Opel, Saab och Vauxhall ingår.
Opel kan aldrig bli ett premiummärke även om de gör bra bilar, de har alltför många lik i lasten och Vauxhall som har varit ett premiummärke har inte någon möjlighet att bli det inom överskådlig tid bl.a. för att det bara är en Opel som säljs praktiskt taget enbart i Storbrittannien.
Saab har däremot den möjligheten även om det i princip är en Opel i andra kläder.
De representeras i fler länder än Opel och har faktiskt ett gott rykte i många kretsar.
Det kommer att bli tufft, men det finns en chans att Saab blir för Opel vad Audi blev för VW.
Inte bara tufft utan enormt jobbigt eftersom Opel inte på långa vägar har samma resurser som VW.

#1
Nils
2009-03-27 22:45

Om Obama gör rätt eller inte, kommer framtiden visa. Jag tror det kommer bli mkt dyrt för de Amerikanska skattebetalarna. Det verkar som att bilarna som de gör i Europa och Asien säljer bra, med några få undantag. Annars så är det väl överlag svårt att sälja dyrare kapitalvaror i dagens kristider. Folk håller hårt i plånboken.

#1
Micke
2009-03-28 01:30

Det en hel värld tycks inse, förstår inte vårt spån till näringsminister. Bäverflinet från Högfors, Bydeå. Norrlandsskam, Maud Olofsson.

#1
Flux
2009-03-28 12:10

Fan va less jag är på ert jävla skitsnack. Staten ska inte äga företag, men det ör ju precis det dom gör. Det är hyckleri på högsta nivå att som Maud Olofsson vräka ur sig en massa snick snack. Hon borde tala klartext och säga som det är. Jo staten an mycket väl äga företag om de går med VINST. För det är sanningen. Men istället för att se till att sverige har en industri så lägger vi istället skattebetalarnas pengar på a-kassa och socialbidrag. Eller även på fiffalnde banker och investmentbolag. Men ARBETAREN ska fan inte ha ut nåt av krispengarna.. Starkt jobbat politiker!

#1
S-E S
2009-03-28 12:30

Det är underbart när man får hjälp med att producera bilar ingen vill köpa. Kan inte Obama i stället ge bilarbetarna samma lön för att spela på läppen som distansarbete? Hoppas att korrosionsskyddet är undermåligt så att produkterna ingår i det naturliga kretsloppet med det snaraste.

#1
pg
2009-03-28 17:29

Opel har inte fler lik i lasten än Saab, om man ser tilöl antalet modeller som företagen tillverkat genom åren.
Jag är övertygad om att Ett GM europa med Opel Saab Vauxhall, kommer att stärka alla märken i den kocernen till att bli, om inte premium, bäst i sin klass.
De sk. premiumbilarna har ju även de haft stora brister, särskilt de dyra modellerna, som inte är gjorda för att gå mer än ca 10000 mil. Att kalla sådana bilar för premium är att ta i, även om de heter Mercedes eller BMW.
Grannen importerade 2 st BMW i 700 serien, ingen av dem gick 15000 mil utan omfattande motorrenovering. Bilarna hade bara 2 år på nacken, och grannen som importerat bilarna fick stå för garantireparatioener som han lovat kunderna. Han trodde att han sålde kvalitet, men inser att vanliga familjebilar håller måttet bättre än dessa så kallade premiumbilar!
Premiumbilar kanske inte är för vanligt folk?

#1
Kalle Anka
2009-03-28 23:37

Flux, vad menar Du egenligen? Du klagar på Maud och är samtidigt för?
Förmodligen är du engammal VPKare...

#1
Roland
2009-03-29 11:21

Obama den store frälsaren! Han trycker pengar och stoppar in i gigantiska svarta hål. Det är som att skriva checkar utan täckning då statsfinanserna är urkass. En dyr och ännu längre avbetalning får amerikanerna och världen. Cash is king

#1
Saabnisse
2009-03-29 13:03

PG
Jag tror inte att det är kvaliten som utmärker en premiumbil idag även om det borde vara det.
Jag tror att det till stor del är ryktet och det allmänna tyckandet.
Amerikanarna gjorde förmodligen världens bästa bilar på 1930-talet och de var bra även på 1940-talet, många var ju bara en förkrigsbil i nya kläder, de blev delvis ännu bättre på 1950-talet, men redan 1960 hade många europeiska biltillverkare kommit ikapp och sedan kom japanerna och nu vet vi vad som hände.
Men bortsett från några få märken räknades inte de amerikanska bilarna till premium.
MB och även BMW har ju gjort en hel del skit, men räknas ändå som premium.
Audi har ju en del premiummodeller som man jobbat sig fram till, trots att de efter kriget började med att tillverka en modifierad DKW.
Toyota kan ju trots hög kvalite´ ändå inte räknas till premium, det visste dom och skapade Lexus.
Av samma anledning kan inte Opel bli premium, men de kan se till att Saab blir det även om det till stor del är samma bilar.
Det kommer att bli jobbigt och det kommer att kosta mycket arbete innan man hinner dit, men jag tror att det går.

#1
Roland
2009-03-29 17:57

Att lyckas med att bli premiummärke är en lång och mödosam resa. Det ser vi på dagens premiummärken. Det kan sedan snabbt gå utför om man inte tar hand kundernas eländen de drabbas av såsom rost i Mercedes och oil sludge i Saab, som kan förlängas med halvdana växellådor och toppackningar som rasar i historiken. Saab har aldrig nått premium och kommer alltid i så fall att förbli en wannabe. Svaret har vi om 15 år eller när det läggs ner.

#1
Saabnisse
2009-03-29 20:45

Roland
Visst har du rätt när det gäller att bli och förbli ett premiummärke.
men oilsludge som drabbade Saab var oftast ägarnas eget fel och var dessutom inte ett Saabspecifikt problem, många andra märken t.o.m. Toyota drabbades av detta.
Men naturligtvis var det väldigt mer säljande bl.a. hos skvallerpressen att hänga ut Saab än att nämna något annat märke som kanske sålts i betydligt mindre antal.
Topplocksproblemen ligger långt bort i tiden och likaså växellådorna.
Men som jag skrev tidigare, visst kommer det att bli ett tufft jobb att gasa från de amerikanska bromsklossarna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.