Bild
Nästa artikel
Nyheter

Porsches plan: Ny fabrik ska tillverka syntetiska bränslen

Publicerad 3 december 2020 (uppdaterad 3 december 2020)
Porsche storsatsar på en ny fabrik som ska framställa så kallade syntetiska bränslen. Planen är att kapa utsläppen från märkets förbränningsmotorer.

Porsche har visserligen lanserat elbilen Taycan och offentliggjort planer på ännu fler kommande elbilsmodeller. Men det hindrar inte sportbilstillverkaren från att fortsätta försöka hålla liv i förbränningsmotorn.

Tidigare i år kom beskedet att Porsche forskar kring så kallade syntetiska bränslen eller ”e-bränslen”. Porsche letade då efter en partner att dela utvecklingskostnaderna med för att kunna bygga en pilotfabrik.

Nu meddelar Porsche att Siemens Energy och flera andra företag gett sig in i projektet. Planen är att bygga en fabrik i Chile och använda vindkraft för att framställa syntetiska bränslen av vätgas och infångad koldioxid.

Målet är att producera 130 000 liter syntetiska bränslen inom två år. Sedan är planerna ännu mer ambitiösa: 55 miljoner liter om fyra år och 550 miljoner liter om sex år.

De syntetiska bränslen som Porsche tänker utveckla framställs av förnybara resurser och det är en teknik som även flera andra tillverkare just nu tittar närmare på, bland andra Mazda och Audi. Mercedes har däremot ställt sig negativa till tekniken och satsar istället helt på eldrift.

Läs också: Porsche tror på syntetiska bränslen för att kapa utsläppen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-12-03 19:23
Thommys

Så omoderna dessa brummande bilar kommer vara om några år. Enda chansen för dem att köra ifrån en elporsche är att Porsche inte gör elbilarna lika snabba.

#2 • 2020-12-03 19:44
Styggavargen

Men använd en Tesla istället och dra ifrån Porsche. Jag njuter varje gång jag kołlar på Youtube där Tesla killen vinner kvartsmilen varje race emot fossil brännnarrna..

#3 • 2020-12-03 20:22
saabnisse

Naturligtvis är detta ett betydligt bättre alternativ än Håkan Samuelssons tokiga förslag att förbjuda förbränningsmotorer!
Förbud löser sällan problem, men ibland ger de andra ingångsvinklar.

#5 • 2020-12-03 21:52
Desmoholic

@Vargen ibland vill man ha något annat bara ren 1-dimensionell acceleration. En förbränningsmotor, speciellt med manuell låda, ger en annan utmaning och känsla än att bara stampa på en pedal. Följaktligen så ger det även mer tillfredställelse när man får till det.

#6 • 2020-12-03 21:58
EnannanRobban

Okej, så här tänker de göra ett bränsle genom att med vindkraft framställa vätgas och sedan använda detta ihop med att fånga in koldioxid för att göra syntetisk biobensin...
Min fråga är vad kommer det att kosta? Om de istället direkt kör på den el som vindkraftverket producerar istället för att låta det åtgå tre gånger så mycket i själva processen att framställa vätgas och utöver det använda ännu mer el för att fånga in koldioxid och sedan ännu mer el för att koka ihop detta till bensin... och i slutänden så har de lyckat framställa ett helt vindkraftsbaserat biobränsle genom att vaska 80% av elen och kvar har vi fortsatt förbränningsutsläpp...

Kul med innovation men detta känns lite väl bakfram. Varför inte el eller i andra hand vätgas direkt?

#7 • 2020-12-04 00:17
ELvis

Perfekt med syntetbränsle för att kunna fortsätta köra med gamla fina bilar.

Men jag misstänker att det är för att fortsätta bygga motorer som kräver service.

#8 • 2020-12-04 00:20
John2008

"Tidigare i år kom beskedet att Porsche forskar kring så kallade syntetiska bränslen eller ”e-bränslen”."

Tyvärr har jag hört liknande under väldigt många år nu, men väldigt lite har blivit verklighet. Alltså är det mycket snack och lite verkstad.

#9 • 2020-12-04 03:01
Swenssons

Låter vettigt och mycket intressant. Bra jobbat Porsche!

#a • 2020-12-04 07:26
A.L

John; ”Tyvärr har jag hört liknande under väldigt många år nu, men väldigt lite har blivit verklighet. Alltså är det mycket snack och lite verkstad.”

Ja precis! Kunde inte ha sagt det bättre själv. Prat utan innehåll brukar dock avslöja sig själv före eller senare;-).

Personligen är jag av uppfattningen att all forskning är av godo, även (och rent av särskilt) den som inte passar in på rådande politik eller dogmer.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.