Bild
Nästa artikel
Porsche tror på syntetiska bränslen för att kapa utsläppen

Porsche tror på syntetiska bränslen för att kapa utsläppen

Nyheter

Porsche vill köra igång ett pilotprojekt för att framställa syntetiska bränslen som ska sänka koldioxidutsläppen. Men alla är inte övertygade om idén.

Med lanseringen av Taycan har Porsche kört igång en stor omställning till eldrift som ska sprida sig till fler modeller. Porsche Taycan ska på sikt kompletteras av flera andra elbilar, bland annat en eldriven version av suven Macan.

Men eldrift är inte det enda spåret Porsche tittar närmare på för att sänka utsläppen. Precis som koncernsyskonen Volkswagen och Bentley forskar Porsche kring så kallade syntetiska bränslen, eller så kallade ”e-bränslen”.

Porsche letar nu efter en partner att dela kostnaderna med för att kunna bygga en pilotfabrik och se om syntetiska bränslen kan fungera i större skala.

– Elmobilitet är en spännande och övertygande teknologi, men det tar oss mot våra hållbarhetsmål i en långsammare takt än vi önskar. Därför tror vi också på e-bränslen, säger Michael Steiner, utvecklingschef för Porsche.

Flera bilmärken har forskat kring syntetiska bränslen under lång tid, men hittills har inget av dem kunnat serieproduceras i stor skala. Syntetiska bränslen (VW-koncernen kallar det ofta för e-bensin eller e-diesel) liknar fossil bensin eller diesel men framställs av koldioxid och vätgas med förnybar energi.

Enligt Porsche kommer e-bränslen vara mycket viktiga för att förbättra miljöprestandan i befintliga bilar. Att skrota en bil med förbränningsmotor behöver inte vara nödvändigt om den istället kan köras på syntetiskt bränsle, enligt Porsche.

Läs också: Audichefen: Förbränningsmotorn är långt ifrån död

 

Om fem år ska hälften av Porsches försäljning bestå av laddbara bilar, men det innebär samtidigt att den andra halvan av försäljningen fortfarande består av bilar med förbränningsmotor som förmodligen kommer finnas kvar på vägarna i flera decennier.

Tidigare i år investerade BMW i ett företag som planerar att tillverka bensin med noll nettoutsläpp av koldioxid.

– En genomsnittlig bil rullar på vägarna i många år och även om hela världen bytte till 100 procent eldrivna bilar imorgon skulle det ta åtminstone ett decennium för dagens förbränningsmotorer att försvinna från vägarna, sa Greg Smithies på BMW:s avdelning i Ventures som hittar små företag med intressant miljöteknik att investera i.

Även Audi har lagt mycket resurser på att utveckla syntetiska bränslen, eftersom märkets nytillträdde vd Markus Duesmann är övertygad om att förbränningsmotorerna kommer finnas kvar länge till.

Mercedes är dock av en annan åsikt. Utvecklingschefen Markus Schäfer har sågat syntetiska bränslen och tycker inte det är någon bra väg framåt. Enligt honom är eldrift en bättre satsning och om syntetiska bränslen blir verklighet tycker han flygindustrin ska ha högsta prioritet.

– Vi har tagit ett klart beslut om att eldrift kommer först. När vi utvecklar nya plattformar tänker vi eldrift först. Vi måste hålla koll på regelverk och kundbeteenden, men det är vår huvudväg framåt, har Markus Schäfer sagt.

Läs också: Mercedes sågar syntetiska bränslen: ”Eldrift kommer först”

Taggar: Nyheter, Porsche

Kommentarer

#1
2020-09-03 10:55

Tyska "e-bränslen" är inte i närheten av den Svenska HVO-produktionen... så det är lite att jämföra äpplen och päron.

Och Mercedes har fel (Porsche har inte rätt heller). Det är inte två motstridiga områden.
Man gör givetvis syntetiska bränslen till den existerande fordonsflottan OCH siktar mot elektrifiering.
Det kommer finnas mängder av förbränningsmotorer i många år framöver i installationer och massa annat.
Finns ingen anledning till att existerande förbränningsmotorer ska spy ut onödigt fula avgaser.

#2
2020-09-03 14:08

Vi måste sluta elda, oavsett bränsle!

#3
2020-09-03 17:39

Syntetiskt bränsle, bra eller dåligt?

#4
2020-09-03 19:51

Det är runt 100 år sedan syntetisk diesel började framställas (Fischer-Tropsch), så det mycket märkligt att utvecklingen inte kommit längre.

#5
2020-09-03 21:11

Carl Trefalt: Eftersom du inte kan fasa ut alla förbränningsmotorer på planeten _nu_ så är det bra.
Mindre fossilt koldioxidutsläpp. Mindre kväveoxider. Mindre sot. Inga tungmetaller. Inget svavel. Inga polyaromatiska kolväten.
Brinner bättre och renare. Mindre skitigt för motorn. I princip omöjligt att förstöra sitt partikelfilter på HVO eftersom det inte finns mycket som kan bilda icke-organisk aska (det som sätter igen filtret permanent med tiden).

Ofarligt för vattenlevande organismer. Klassas som i princip ogiftigt.

För att förbättra motorer som interim lösning medans vi elektrifierar så är det ett utmärkt alternativ.
Finns inga andra rimliga alternativ som existerande fordonsflotta kan köra på.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.