Nästa artikel
Köpte miljonreklam – för att kritisera Tesla
Nyheter

Köpte miljonreklam – för att kritisera Tesla

Publicerad 13 februari 2023 (uppdaterad 14 februari 2023)
Organisationen The Dawn Project har betalat miljontals kronor för att få kalla Tesla för "en fara för allmänheten" i en reklamfilm under ett stort sportevenemang i USA.

Teknikentreprenören Dan O’Dowd och hans organisation The Dawn Project har gjort sig kända för sin kritik mot Teslas självkörande teknik. I en reklamkampanj förra sommaren pekade organisationen ut det så kallade Full Self Driving-systemet som trafikfarligt, och krävde att det skulle förbjudas.

Tesla avfärdade kritiken. Företagets advokater krävde att reklamfilmen skulle plockas ned, Elon Musk kallade O’Dowd för ”galen”, och den ännu inte färdigutvecklade FSD Beta-mjukvaran används nu av 400 000 Teslakunder i Nordamerika – fyra gånger fler än för ett år sedan. 

Men Dan O’Dowd och hans The Dawn Project, som beskriver sig själva som en organisation som förespråkar säker teknik, har inte gett upp. Under det stora, amerikanska sportevenemanget Super Bowl i helgen sändes en 30 sekunder lång reklamfilm där organisationen återigen pekar ut Teslas FSD-system som en ”fara för allmänheten”.

Filmen visar en påstått självkörande Tesla som bland annat kör över en barndocka vid ett övergångsställe, kör på fel sida av vägen och trotsar infartsförbudsskyltar. Den avslutas sedan med en uppmaning till trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA att förbjuda Teslas system.

Super Bowl är en av årets största tv-händelser i USA, och reklamspotarna under sändningen kostar därefter. CNN skriver att filmsnutten sändes i städerna Washington, DC, Austin, Tallahassee, Albany, Atlanta och Sacramento, vilket enligt en talesperson för The Dawn Project ska ha kostat dem drygt sex miljoner kronor.

Att få sin reklamfilm sänd över hela landet är betydligt dyrare – tv-kanalen Fox sålde enligt Adage vissa av sina 30-sekundersspotar i år för 7 miljoner dollar, motsvarande 73 miljoner kronor.

Utöver att leda The Dawn Project är Dan O'Dowd också vd för teknikföretaget Green Hills Software. De utvecklar själva mjukvara för självkörande bilar åt det Intel-ägda Mobileye, en konkurrent till Tesla på området. O'Dowd själv menar dock att Mobileye bara är en av hundratals kunder hos företaget, och att kampanjen mot Tesla enbart motiveras av oro för säkerheten i Teslas teknik.

Tesla har varit i blåsväder för sin självkörande teknik åtskilliga gånger tidigare, och har anklagats både för att vara vårdslösa och för att bedriva falsk marknadsföring. Tidigare i år erkände en chef på företaget att en demonstrationsfilm för Teslas självkörande teknik var riggad.

Trots namnet fungerar Teslas FSD-system ännu inte tillräckligt bra för att kunna ta över körningen på egen hand. Företaget säljer ändå mjukvaran som ett tillval, som i USA kostar över 150 000 kronor.

FSD Beta-systemet är ännu inte tillgängligt i Europa.


Rättelse: I en tidigare version av den här texten skrev vi att The Dawn Project hade betalat 73 miljoner kronor för sin reklamfilm. Det stämmer inte. En talesperson från organisationen har sagt till CNN att filmen bara sändes i ett urval av städer och att detta kostade dem 598 000 dollar, motsvarande drygt 6 miljoner kronor.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 14 februari 2023 Hej på er! Det T B skriver…
  • 13 februari 2023 Jo, jag tänkte att de…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.