Bild
Nästa artikel
Nyheter

Koenigseggs besked: Skippar suvar – men kanske en terrängversion?

Publicerad 2021-01-10 15:24 (uppdaterad 2021-01-10 15:25)
Den svenska uppstickaren Koenigsegg sågar den rådande suv-trenden – men öppnar ändå för någon form av terrängmodell.

Nästan alla biltillverkare har gett sig in i suv-världen eftersom efterfrågan från kunderna är så hög. Det gäller även exklusiva bilmärken som Rolls-Royce och Lamborghini.

Men svenska märket Koenigsegg tänker inte gå den vägen. Christian von Koenigsegg har visserligen lanserat en fyrsitsig GT-modell i form av Gemera, men någon högbyggd crossover är det inte tal om – oavsett om kunderna gillar idén. Han sågar suvarnas aerodynamik och höga tyngdpunkt.

– En suv är att skapa något som borde bete sig illa ur kördynamisk synpunkt och sedan försöka fixa det. Jag har aldrig lockats av det, säger han i en intervju på Youtube.

Christian von Koenigsegg är dock inte helt oäven till idén att skapa en tuffare terrängversion av Gemera som skulle kunna passa i tuffa Paris–Dakar-rallyt.

– Det är inte en suv utan en riktigt tuff ”Mad Max”-offroadbil med superprestanda som man också kan köra på väg. Men egentligen ska man vara ute på sanddynerna med den.

Läs också: Koenigseggs nya drömgarage – här är modellerna som ska ingå

Kommentarer

#2 • 2021-01-10 16:51
mso 1000

Förnuftig kille

#3 • 2021-01-10 17:35
Desmoholic

Klokt. Varför utgår från något som är fel från början.

#4 • 2021-01-10 17:48
christer_1

Det kan aldrig vara helt rätt att inte tillverka något som kunden vill ha. Då har man nog missat något väsentligt om man vill tjäna pengar. Fråga t.ex. Volvo dom har förstått. Däremot Saab, Opel med flera missade tåget när det gick.

#5 • 2021-01-10 18:22
L. Mäkinen

Har de problem med att sälja det de kan producera?
Massproduktion sänker enhetsvärdet. Se på raset på Mclaren när de blivit något år gamla.

#6 • 2021-01-10 18:47
Desmoholic

Javisst Christer! Det finns tydligen en enorm efterfrågan på kokain. Kanske Volvos nästa steg?

#7 • 2021-01-10 19:14
johnkommentar

Har man integritet och tjänar pengar ändå så kan man skippa kunder med dålig smak

#8 • 2021-01-10 19:20
SnookerPro

christer_1 och Desmoholic: Problemet ligger i att företag "uppfinner" (nya) produkter ÅT kunderna - inte tvärtom. Det som inte finns kan heller aldrig efterfrågas (möjligen i företagens riktade kundundersökningar). Alltså: Om ett företag i en viss bransch inte tillhandahåller en produkt, finns heller ingen efterfrågan. Företagen har ett ansvar, särskilt när det gäller produkter som utgör en hälso-, säkerhets- respektive miljörisk. Det är företagen som skapar nya produkter - och därmed också en ny efterfrågan (marknad). Företag som tar sitt ansvar lanserar inte produkter som är moraliskt fel. (Och här kan "moraliskt" ha flera, helt olika definitioner.)

Om cigaretter hade kommit ut på marknaden först nu, hade de garanterat aldrig blivit godkända. Hade stora SUV:ar blivit godkända om de hade kommit först nu? Troligen inte. Hade raketer, "nyårsbomblådor" och liknande godkänts idag? Nej. (Nu försöker myndigheterna till och med få bort dem helt.) Och visst är det så att om ingen tillhandahåller kokain, lär det heller inte finnas någon efterfrågan - eller ja: NU hade det väl funnits en efterfrågan eftersom folk redan vet om drogen och har "vant sig" vid den ...

#9 • 2021-01-10 22:31
A.L

Grattis SnookerPro. Du har ju uppfunnit en helt ny teoribildning inom ekonomin. Vi syns på festen!;-)

Inget företag kan skapa en efterfråga och en helt ny marknad. Vare sig marknadsföring eller vårt ekonomiska system är uppbyggt så. Företagen svarar på ett behov, de skapar det inte.

MVH AL

#a • 2021-01-11 00:11
N-iklas

"Inget företag kan skapa en efterfråga och en helt ny marknad. Vare sig marknadsföring eller vårt ekonomiska system är uppbyggt så. Företagen svarar på ett behov, de skapar det inte."

Det där är väl snarare ett utryck av religiös övertygelse, fundamentalistisk ideologi som aktar sig för att komma i kontakt med verkligheten eftersom verkligheten kanske har något att säga som inte stämmer med övertygelsen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.