Bild
Nästa artikel
Koenigseggs besked: Skippar suvar – men kanske en terrängversion?

Koenigseggs besked: Skippar suvar – men kanske en terrängversion?

Nyheter

Den svenska uppstickaren Koenigsegg sågar den rådande suv-trenden – men öppnar ändå för någon form av terrängmodell.

Nästan alla biltillverkare har gett sig in i suv-världen eftersom efterfrågan från kunderna är så hög. Det gäller även exklusiva bilmärken som Rolls-Royce och Lamborghini.

Men svenska märket Koenigsegg tänker inte gå den vägen. Christian von Koenigsegg har visserligen lanserat en fyrsitsig GT-modell i form av Gemera, men någon högbyggd crossover är det inte tal om – oavsett om kunderna gillar idén. Han sågar suvarnas aerodynamik och höga tyngdpunkt.

– En suv är att skapa något som borde bete sig illa ur kördynamisk synpunkt och sedan försöka fixa det. Jag har aldrig lockats av det, säger han i en intervju på Youtube.

Christian von Koenigsegg är dock inte helt oäven till idén att skapa en tuffare terrängversion av Gemera som skulle kunna passa i tuffa Paris–Dakar-rallyt.

– Det är inte en suv utan en riktigt tuff ”Mad Max”-offroadbil med superprestanda som man också kan köra på väg. Men egentligen ska man vara ute på sanddynerna med den.

Läs också: Koenigseggs nya drömgarage – här är modellerna som ska ingå

Taggar: Nyheter, Koenigsegg

Kommentarer

#1
2021-01-10 16:02

Klok kille det där.

#2
2021-01-10 16:51

Förnuftig kille

#3
2021-01-10 17:35

Klokt. Varför utgår från något som är fel från början.

#4
2021-01-10 17:48

Det kan aldrig vara helt rätt att inte tillverka något som kunden vill ha. Då har man nog missat något väsentligt om man vill tjäna pengar. Fråga t.ex. Volvo dom har förstått. Däremot Saab, Opel med flera missade tåget när det gick.

#5
2021-01-10 18:22

Har de problem med att sälja det de kan producera?
Massproduktion sänker enhetsvärdet. Se på raset på Mclaren när de blivit något år gamla.

#6
2021-01-10 18:47

Javisst Christer! Det finns tydligen en enorm efterfrågan på kokain. Kanske Volvos nästa steg?

#7
2021-01-10 19:14

Har man integritet och tjänar pengar ändå så kan man skippa kunder med dålig smak

#8
2021-01-10 19:20

christer_1 och Desmoholic: Problemet ligger i att företag "uppfinner" (nya) produkter ÅT kunderna - inte tvärtom. Det som inte finns kan heller aldrig efterfrågas (möjligen i företagens riktade kundundersökningar). Alltså: Om ett företag i en viss bransch inte tillhandahåller en produkt, finns heller ingen efterfrågan. Företagen har ett ansvar, särskilt när det gäller produkter som utgör en hälso-, säkerhets- respektive miljörisk. Det är företagen som skapar nya produkter - och därmed också en ny efterfrågan (marknad). Företag som tar sitt ansvar lanserar inte produkter som är moraliskt fel. (Och här kan "moraliskt" ha flera, helt olika definitioner.)

Om cigaretter hade kommit ut på marknaden först nu, hade de garanterat aldrig blivit godkända. Hade stora SUV:ar blivit godkända om de hade kommit först nu? Troligen inte. Hade raketer, "nyårsbomblådor" och liknande godkänts idag? Nej. (Nu försöker myndigheterna till och med få bort dem helt.) Och visst är det så att om ingen tillhandahåller kokain, lär det heller inte finnas någon efterfrågan - eller ja: NU hade det väl funnits en efterfrågan eftersom folk redan vet om drogen och har "vant sig" vid den ...

#9
2021-01-10 22:31

Grattis SnookerPro. Du har ju uppfunnit en helt ny teoribildning inom ekonomin. Vi syns på festen!;-)

Inget företag kan skapa en efterfråga och en helt ny marknad. Vare sig marknadsföring eller vårt ekonomiska system är uppbyggt så. Företagen svarar på ett behov, de skapar det inte.

MVH AL

#10
2021-01-11 00:11

"Inget företag kan skapa en efterfråga och en helt ny marknad. Vare sig marknadsföring eller vårt ekonomiska system är uppbyggt så. Företagen svarar på ett behov, de skapar det inte."

Det där är väl snarare ett utryck av religiös övertygelse, fundamentalistisk ideologi som aktar sig för att komma i kontakt med verkligheten eftersom verkligheten kanske har något att säga som inte stämmer med övertygelsen.

#11
2021-01-11 05:46

Varsågod att visa N-iklas hur detta går till på en normal fungerande marknad!

Får man komma på festen sedan tro;-)?
Och vad skall du göra med all den förmögenhet detta kommer att generera (som inte blir något annat än personlig konkurs)? Rädda Opel kanske? Synd f.ö att Opel inte fick veta detta i tid, eller jag glömde; de lyssnade ju inte när du förklarade -apropå religion ;-)

Om inte annat torde en stor del av världens centralbanker vara mycket intresserade då flertalet av dem stångas med deflation eller i alla fall synnerligen låg inflation- trots stimulanser som aldrig förr och rekordlåga räntor. Och tänk att lösningen nu då äntligen finns - på ett bilforum till råga på allt!

;-)

MVH AL

#12
2021-01-11 06:18

Ja du A.L
Konstigt att inte alla körde omkringa i Willys Jeepar på 50-talet? Det fanns ju gott om dem, och uppenbarligen ”behöver” ju väldigt många dem.

#13
2021-01-11 06:23

Vi människor är flockdjur och vi är psykologiskt programmerade att jämföra oss med andra för att passa in. Om vi ser reklam eller massa ”framgångsrika” människor använda något, vill vi också ha det, även om vi inte ”behöver det. Vad tror A.L så kallade influencers gör egentligen?

#14
2021-01-11 06:54

Vettigt av Koenigsegg att såga den rådande suv-trenden.

Att det finns mängder med anställda på företag som självständigt förstår att det finns olika behov som kan lösas med deras tjänster och produkter, är inte möjligt på något sätt, för det stämmer inte med teorier. Kunden måste alltså först kontakta företaget för att något ska hända. = )

#15
2021-01-11 07:34

Tja, antar att företag kan ta fram olika mer eller mindre nödvändiga produkter i "testsyfte". Vissa blir floppar och försvinner från marknaden ganska omgående, andra blir mer eller mindre lyckade och kan leva vidare. Ett fåtal blir succé och gör att företagen kan tjäna storkovan (åtminstone tills konkurrenterna kommer ifatt).

#16
2021-01-11 08:21

Desmoholic: Både SUV;en eller sportbilen, vägar och infrastruktursystem, cabben, T-banan, flygplanet eller båten byggs alla för att svara på ett grundläggande transportbehov. Människor behöver både förflytta sig själva och gods. Där har du behovet.

Att det sedan förekommer olika sätt att svara på efterfrågan - med allt från SUV:ar till sportbilar handlar om marknadspositionering. Man försöker (exempelvis via livstilsreklam) positionera sin produkt ute på marknaden (till de som efterfrågar sådana egenskaper). Det kan ske genom att man adderar extra produktvärden i jämförelse med alternativen (oftast via tekniska landvinningar), det kan ske genom att man via trender attraherar köpare som vill känna sig "sportiga" eller "häftiga" etc och det kan ske genom att man försöker positionera sig som ett lyxigt eller extra billigt alternativ. I grunden är det alltså olika sätt att svara på människans inneboende behov av att transportera sig själv och varor. Det är ingen som har hittat på att vi vill förflytta oss. Tvärtom är det en del av vår överlevnad och en evolutionär egenskap som vi behöver ha för att överleva.

Användandet av "Influencers" är alltså inte att skapa ett behov, utan att tillgodose ett grundläggande behov av förflyttning på ett alternativt sätt - och laddat med känslor som en del av marknaden tycker är viktig. Det kan uttryckas på många sätt. En del tycker att man kan förknippas med en "äventyrare" genom att köpa en sådan produkt (SUV exempelvis), andra vill leka och kommunicera att de kan jämföras med Lewis Hamilton och köper sig en sänkningssats, lågprofilfälgar, ny programvara eller en (om plånboken medger) renodlad sportbil. En tredje person kanske vill ha kombinationen, d.v.s både tycker det är kul med en bil som svänger snabbt och dessutom vill visa det för sin omgivning. Hur och i vilken mån man som köpare värderar de olika lösningarna som tillhandahålls är upp till var och en. Det är ingen som kan bestämma centralt - även om det förstår förekommer sådana inslag (inte minst inom miljörörelsen). Fortfarande är det dock inget skapat behov, utan ett sätt att positionera sig mot en målgrupp som efterfrågar sådana egenskaper/värden etc.

MVH AL

#17
2021-01-11 08:22

Ja du Desmoholic vad fan har kokain med detta att göra? Det finns väl en anledning att SUVar är så populära eller vad tror du? Inte är det att företagen har skapat behovet utan att SUVarna fyller ett vettigt behov till ditt och andras förtret. Inte köpte jag en XC60 (min andra), Sveriges mest sålda bilmodell, för att jag blev lurad av Volvo, utan för att det var den vettigaste bilen för mig just nu idag.

#18
2021-01-11 08:28

Det är helt korrekt L West. Och av den orsaken går också den absolut största majoriteten av alla nystartade företag omkull redan inom ett år. Oftast eftersom deras lösning inte svarar mot en tillräckligt stor del av marknadens efterfråga (den där som N-iklas säger sig kunna skapa).

Ifråga om större producenter bygger man i princip alltid nya lösningar i väldigt små serier först, alternativt testar om man kan fånga upp ett behov via förstudier. Att man däremot sitter och planerar för massproduktion utan att ö.h.t ha en susning om produkten kommer att sälja eller inte kommer aldrig att inträffa. Och skulle det göra det blir det k.k av det företaget fortare än kvickt.

MVH AL

#19
2021-01-11 09:48

Klart att Egget ska bygga nåt liknande Singers safari-911 fast värre. Kommer att bli grymt!

#20
2021-01-11 10:06

Naturligtvis är transportbehovet en sak.
En sak som kan lösas på olika sätt, med transportmedel med olika egenskaper. Men en del har ett verkligt behov av vissa egenskaper. Lägg märket till verkligt behov. Kanske bor man vid en dåligt underhållen grusväg som inte plogas så ofta, eller behöver en högre bil p.g.a. ryggbesvär. Men majoriteten som kör SUV tror jag inte behöver den markfrigången, fyrhjulsdriften m.m. utan de kör till 99% på asfalterade landsvägar. Är inte detta helt OK och upp till dem då? Folk kan väl få åka 4m höga ladugårdsväggar drivna av 4st 7l V12or om de vill?
Jo i princip är jag för att folk ska få göra som de vill. Men när när just denna biltyp för med sig negativa konsekvenser, t.ex. att de generellt drar mer bränsle, och därigenom släpper ut mer skit, så blir det fel. Enligt mig är ändrat beteende det enklaste och mest effektiva sättet att spara på miljön. T.ex. något så enkelt att planera sina matinköp så att man åker och handlar en gång i veckan istället för att åka och småhandla varje dag., eller att inte välja en extra hög bil med fyrhjulsdrift bara för att man vill känna sig om en äventyrare.

Jag äger själv en fyrhjulsdriven SUV. Jag köpte den då vi drog mycket husvagn och tröttnade på att fastna på blöta gräsmattor. Men vi hade också en annan konventionell framhjulsdriven sedan som vi använde när vi inte behövde fyrhjulsdrift och hög markfrigång. Nu är husvagnen såld och när vi byter bil nästa gång blir det inte en SUV, för behovet finns inte längre.

@Christer; Jämförelsen med kokain var för att dra saken till sin spets. Människor känner ibland/ofta behov efter saker som som medför negativa konsekvenser, t.ex. droger. Betyder det då att företag gör helt rätt i att tillhandahålla detta? Det finns ju ett "behov"...

Vad vet jag. Kanske har du behov av en XC60. Bor avlägset till eller behöver ha en högre bil av andra legitima skäl. Jag är dock övertygad av att majoriteten av SUV-ägarna inte behöver dem. De har köpt dem för att de tror att att de behöver dem...

#21
2021-01-11 10:16

Desmoholic, vettigt inlägg. Om folk behövt SUV så hade redan kunnat köpa dessa i Sverige på 90-talet, vi hade tex CR-V och andra modeller redan då. Men folk som körde dessa modellerna hade dem pga ett behov som fanns i verkligheten, de kanske måste dra släp varenda dag ute på "åkern" (inte vet jag). Men därifrån den låga nivån (antagligen under 1% av bilparken) till dagens 30-40% av alla bilar är bara galenskaper. Om det nu handlade om att sitta högt, funkar inte en MPV då eller? Dessa har också funnits i Sverige under lång tid, men sålde aldrig bra mer än till kanske barn familjer med 3-4 barn. En helt onödig trend som tyvärr gjorde att alla biltillverkare kastade bort 10 år av energi för att ta fram SUV modeller istället för rena elbilar som vi verkligen behövt idag.

#22
2021-01-11 10:48

Desmoholic: Hur definierar man (rent objektivt) ett "verkligt" behov? Och hur gör man det på central nivå utan att skjuta både bredvid, under som över målet?

Som en parallell är det precis vad planekonomi handlar om, och det vet man sedan tidigare att det ofta blir mindre effektivt (och dessutom ofta tekniskt stagnerande) än en avreglerad marknad.

Vad gäller att en SUV eller sportbilar, kombi etc förbrukar mer bränsle är det en egenskap som köparna har att förhålla sig till i sin interna kalkyl. Bränslet är dessutom beskattat och koldioxidkomponenten (koldioxid är i dessa koncentrationer f.ö inte giftigt) och miljökostnaderna är internaliserade (med mer än 100%) tillbaka till den enskilda trafikanten. Det betyder att köparna också tar hänsyn till dessa egenskaper i sitt beslut.

Att vissa vill känna sig som äventyrare medan andra leker rallyförare har uppenbara begränsningar. Jag kan hålla med om att det är irrationellt och dessutom synnerligen resurskrävande. Bara trafikolyckorna kostar oss mer än 20 miljarder kronor varje år och en stor del av dessa skulle kunna undvikas genom både införandet av ISA som begränsningar av motoreffekt, toppfart, breda däck, krängstyva karosser (samt inte minst genom att ta körkortet från en del medelålders som unga män) osv. Dessutom slipper man utveckla och producera motorer där bara en bråkdel av effekten kommer till användning. Men åter, detta är upp till köparen att bedöma värdet i. En central diktator kan inte bestämma att exempelvis alla i världen skall åka omkring i en plåtburk som Octavia utrustad med ballongdäck, enkla hjulupphängningar och begränsad till 40 hästkrafter och tre växellägen, utan det beslutet måste fortfarande ske på individnivå. Då kommer Skoda kunna vända sig till sin målgrupp och sina köpare medan Ferrari och Volvo bygger och utvecklar för att möta sina kunders behov. En bil som täcker in allt finns inte (även om Vargen påstår det) idag.

MVH AL

#23
2021-01-11 10:55

Säger som Vargen - Desmoholic - vettigt och nyanserat inlägg !

#24
2021-01-11 10:59

A.L, vad är ditt problem? Du drar upp "vargen och hans Octavia varje gång"? Börjar nästa tro att du är avundsjuk eller nåt? Det enda jag påstått med Octavia är att det är en ekonomisk och snål bil modell som skulle kunna passa väldigt många eftersom den inte sticker ut på någon enskild punkt, utan är bra på lite av allt. Vad är det Volvo gör rätt och möter "kunders behov", om vi tex tar en XC60...vad är det den gör så bra? Drar 0,9 liter milen och lastar som en Golf, är det förnuftigt?

#25
2021-01-11 11:01

Så är det A.L.

Jag förespråkar inte något förbud för SUV. Inte heller planekonomi.
Jag tänker att lika som man nu under pandemins tider försöker påverka människors beteende genom informationskampanjer, reportage, forskning m.m. att ändra sitt beteende. Valet ska vara fritt, men alla ska få möjlighet att ta del av alla konsekvenser av sina val.

Nu får ingen ta detta som att jag tycker att man ska likställa Covid-19 med SUV-trenden. Covid-19 är en världsomspännande sjukdom som orsaker oerhört mycket lidande. SUV är en biltyp som för vissa är ett legitimt val. Men jag tror på metoden att visa människor vad deras beteende faktiskt orsakar och få dem att tänka till en extra gång vad de verkligen behöver. Tyvärr blir kopplingen mellan miljöpåverkan och att välja en någon mer bränsletörstig bil ofta diffus att man till stor del valt att ta till ekonomiska styrmedel istället. Vilket jag inte är helt övertygad är rätt väg att gå...

#26
2021-01-11 11:05

Jag har bara ägt en Skoda i mitt liv, blev smått överraskad. Men om det är detta som sticker i ögonen eftersom jag inte ser någon fördel med en Volvo som kostar 2-3 gånger mer pengar, lastar mycket mindre och drar massor med energi.. något är det du retar dig på A.L?. Jag sitter här mest och skrattar när jag ser en XC60 med ladd-hybrid som väger massor, kommer 2-4 mil på elen och sedan drar modellen ännu mer drivmedel än de redan törstiga Volvo modellerna, det är som ett stort skämt om du frågar mig. Sedan V70 slutade att tillverkas, har allt sunt förnuft tagit slut, det var den sista Volvo modellen enligt mig som egentligen borde funnits (om folk varit lite förnuftiga). Nya V60 ser jag lite rim och ranson i (den har bra former och verkar i alla fall lite praktisk), men tyvärr den drar för mycket soppa.

#27
2021-01-11 11:13

Desmoholic, tack för vettiga inlägg i debatten (som förövrigt verkar spårat ur).

I allmänhet har folk spårat ur, igår körde jag på motorvägen och det var nästan ingen trafik (1 km fri väg framför bilen och bakom bilen). Det regnade och var lite "små grått" i Skåne i helgen, därför körde jag lite saktare (typ 100 km/h) istället för 110 km/h, och blev givetvis omkörd på motorvägen av nästan alla. Inget problem då det var mycket gles trafik. I princip alla omkörande bilar kör in i högerfilen precis framför min bil så att jag inte får sikt pga regnet och slasken som kommer i vinddraget. Här snackar vi kanske 1000 meter fri motorväg så att man kan köra en omkörning väldigt säker och med långt avstånd för att inte påverka min bil som ligger i högerfilen. Tror ni någon bil klarade av att göra en bra omkörning utan att försämra min sikt, INGEN... alla verkar glömt bort att man bör ta större hänsyn vid omkörning i blött väderlag.

#28
2021-01-11 11:17

Folks behov av SUVar får mig att tänka på en kompis som ville att man diskuterade bränsleförbrukning per "möjlig mankilometer". Han åkte Chrysler Voyager då.
Jag har väldigt liten förståelse för dragningen till klumpiga bilar och tycker det är konstigt att folk vill plåga sig genom att åka i något lastbilslikt och de senaste åren har jag haft möjligheten att åka laddbart. Därför har jag insett hur mycket energi som går åt i onödan när man har en stor frontarea och en drivlina med extra antal drivaxlar. Enligt mina egna beräkningar i skallen har planeten ändliga resurser att dela på så jag försöker vara lite snål med dem.

Nä, jag lever inte som Greta, men tänker ändå på planeten ibland.

#29
2021-01-11 11:26

O..herregud vi närmar oss diktatur med stormsteg ser det ut som.

Vilken illaluktande dubbelmoral vissa har.
Blir ännu mer irriterad när folk ska bestämma över andra och hur dom ska leva sina liv samt hur dom gör sina val.

#30
2021-01-11 11:38

Desmoholic: Jag har inge problem med att du lägger in sådana värderingar. Det står dig fritt.

Men det har inte särskilt mycket med det där påstådda skapade behovet att göra.

Vad gäller hur bilvalet sedan påverkar är det en bredare diskussion än SUV - inte SUV. En SUV per definition ger inte någon som helst högre påverkan vare sig på miljö eller klimatet (enligt IPCC:s modell). Vad SUV innebär är ett slöseri (givet antagandet att den förbrukar mer bränsle) och som därmed gör att vi använder resurser dåligt. Och det är förstås inte bra eller särskilt rationellt.

Men så mycket mer än så är det inte frågan om. Vissa åker SUV, andra sportbilar. Några andra väljer utifrån sina avvägningar att promenera, cykla eller åka kollektivt. Så mycket mer än så finns inte att säga om den saken.

MVH AL

#31
2021-01-11 11:44

Nej då Vargen. Vill du åka omkring i din plåtburk så står det dig fritt. Vill någon annan sedan åka omkring i sin SUV står det dem fritt. Jag har inga synpunkter vare sig på ditt eller andra bilval och det är också där vi skiljer oss åt. Jag inbillar mig inte att jag kan förklara för dig, eller någon annan, hur de bäst skall transportera sig. Jag inbillar mig tvärtom att det måste avgöras av dem själva för att bilistkalkylen skall gå ihop.

För kännedom är det också visat att det den typen av styrning också fungerar effektivast oavsett det gäller ekonomi eller miljö.

Jag önskar dig därför många trevliga mil i din plåt... f.låt Octavia och jag önska också alla andra många trevliga mil i sina bilar, bussar, cykel, till fots eller hur man nu väljer att förflytta sig och planera sina resor.

MVH AL

#32
2021-01-11 11:49

Kan också tilläggas att en buss är betydligt mer transporteffektiv än samtliga Skodor eller SUV:ar. Bussen är både större, tyngre, har större totalarea och förbrukar en hiskligt massa bränsle (kontra Octavian). Men den tar samtidigt med sig mer passagerare och blir på så vis mer effektiv utslaget per personkilometer.

Vill man veta mer om detta kan man läsa om kollektivtrafikens samhällsnytta hos VTI. Det finns en hel del litteratur och undersökningar gjorda i ämnet.

MVH AL

#33
2021-01-11 11:56

Perfekt för Saudiska prinsar. Jag säger köööööör! En svensk herrejössesvariant av https://www.bahrainraidxtreme.com/#car

#34
2021-01-11 12:15

Det där med bussens transporteffektivitet stämmer nog förutsatt att det finns relativt många passagerare och inte bara chauffören...

#35
2021-01-11 12:51

Att kolletivtrafik är transporteffektivt tror jag de flest är överens om. Dock så har det sina andra nackdelar. Som t.ex. nu under en pandemi där det ur smittskyddsynpunkt inte är optimalt.

#36
2021-01-11 13:09

Kollektivtrafiken går dessutom extremt sällan från den punkt där man är till den punkt man tänkt åka till.

#37
2021-01-11 13:25

Desmoholic wrote; "Vad vet jag. Kanske har du behov av en XC60. Bor avlägset till eller behöver ha en högre bil av andra legitima skäl. Jag är dock övertygad av att majoriteten av SUV-ägarna inte behöver dem. De har köpt dem för att de tror att att de behöver dem..."

Ja just det! Vad vet du om andras behov och varför dom väljer SUVar. I princip skall du skita i varför dom väljer en SUV.

#38
2021-01-11 13:42

Varför folk väljer effektstarka bilar eller SUV:ar för den delen är deras huvudvärk och deras prioritering. Det kan inte betraktas som onödigt för andra än dem själva (om de nu anser det).

I fråga om kollektivtrafiken gäller där samma sak som hos bilinköpet. De som prioriterar låg kostnad eller värdesätter sin restid lite lägre än genomsnittsbilisten väljer just kollektivtrafik, eller så är det ett lika gott alternativ som bilen (jmfr högtrafiken i storstäderna).

Åter kan denna värdering bara göras på individnivå, vilket också gäller dubbdäck.

MVH AL

#39
2021-01-11 13:54

@Christer; I princip ja. Men när andra människors val innebär negativa följder för andra människor kommer saken i annan dager.
Frihet bör ju som sagt alltid ske under ansvar.

Du verkar ta detta personligt och det är inte min mening. Men tycker inte du att det är ett problem att en mer och mer betydande andel människor väljer ett mer resurskrävande transportsätt? Är detta ett verkligt behov? Kom människor inte till jobbet innan så många började köra SUV? Vi har ju historiskt sett haft en omfattande urbanisering, men samtidigt har andelen stora fyrhjulsdrivna bilar ökat? Det går inte ihop för mig...

#40
2021-01-11 14:21

Desmoholic; på vilket sätt innebär ett köp av en SUV högre grad av negativa externa effekter i jämförelse med en annan bil? Jag kan köpa att större fordon gör det i någon mån (samtidigt som de i gengäld ökar säkerheten i motsvarande eller högre grad). Men jag kan inte hitta ett stöd för att SUV gör det specifikt.

Vad gäller fyrhjulsdrift har tekniken gjort att det blivit billigare att både köpa, driva som att producera. Det är nog huvudförklaringen till att fler väljer det - ja bortsett från att det är överlägset rent körmässigt då;-)

MVH AL

#41
2021-01-11 16:59

Javisst är det grymt med fyrhjulsdrift A.L.! Speciellt idag när vi fick 6-7cm blötsnö på kort tid här i Östergötland. Men å andra sidan så verkar de fram- ( och några bak) hjulsdrivna bilarna som körde samma väg som mig också komma fram...

Och angående negativa effekter med SUV så finns det ju gott om läsning i ämnet. T.ex. här på Vibilägare;
https://www.vibilagare.se/nyheter/svart-pa-vitt-sa-mycket-mer-kostar-suv...
https://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/torstigaste-testbilarna...

Och på andra ställen;
https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/test-tre-populara-suvar-v...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-stora-suv-bilar-hotar-klima...

Den sista är ju direkt relevant eftersom det ger en tydlig "extern" negativ effekt så som du skriver;
"Tunga bilar ger mer utsläpp vid tillverkning – det kan handla om sju-åtta ton CO2 för en stor SUV istället för fyra-fem ton för en mindre eller mellanstor bil. Tunga bilar ger mer utsläpp när man kör dem. 300 kilo extra ger som tumregel cirka tio gram mer
CO2 per kilometer, enligt EEA."

Volvo är ju det märke som säljer tyngst bilar i hela EU och därför ger deras tillverkning extra mycket CO2-utsläpp.

#42
2021-01-11 16:58

Här har vi även en analys från Internationella energimyndigheten som visar att ökningen av SUV:ar på vägarna har bidragit mer till de senaste årens utsläppsökningar än flyget och den tunga industrin.

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/klimat/suv-forsaljning-nast-stors...

Ett tänkvärt citat;
"IEA:s analys visar att SUV:ar är den näst största källan till den globala ökningen av koldioxidutsläpp sedan 2010, efter kraftsektorn."

#43
2021-01-11 19:56

AL nämner planekonomi i var och varannan mening. Och han har rätt. Den ”planekonomi” som råder numera bestäms av de stora multinationella företagen. Konkurrensen minskar och alternativen blir färre så snart kommer alla käka McDonalds, dricka Cola, handla på Amazon, bära sunkiga kläder från H&M och köra Toyota...och lägga upp en selfie av hela spektaklet på FB.

#44
2021-01-11 20:48

Desmoholic #42: ""IEA:s analys visar att SUV:ar är den näst största källan till den globala ökningen av koldioxidutsläpp sedan 2010, efter kraftsektorn."

Snart kommer svaret (dogmen/ mantrat) här på detta, nämligen att "det spelar ingen roll om alla kör suv, för utsläppen hade ändå gjorts någonstans i världen och då billigare än t ex i Sverige". Att detta är ett förlegat tankesätt sedan länge och som kommit till vägs ände, förstår sannolikt de flesta.

#45
2021-01-11 20:45

SUV:arna har ju högre luftmotstånd. Är högre och tyngre, hårdare fjädrar och tyngdpunkt.

#46
2021-01-11 21:53

Desmoholic; jag kan förstå dina tankar men det du missar är att)

a) de negativa externa effekterna både ökar och minskar kopplat till SUV-men det är svårvärderat

b) IEA jämför med en odefinierad medelklassbil, vilket blir tokigt. Man hade ju lika gärna kunnat välja en småbil, lyxbil eller elbil och landat i olika slutsatser.

Det SIV;ar (eller lyxbilar, sportbilar eller något annat) gör är att de bränner upp mer fossil energi per körd kilometer. På så vis får man ut en lägre transportnytta än om motsvarande transport istället ombesörjs med ett annat fordon. För att få ihop resonemanget som IEA för så behöver marknaden vara oreglerad så att SUV;en också resulterar ien högre produktion, och så är inte fallet.

Därför ger inte IEA: s rapport något stöd för att utsläppen ökar. Vad den däremot kan spegla är att den ger stöd för högre utsläpp per fordonskilometer - och högre transportkostnader. Men inte högre utsläpp.

MVH AL

#47
2021-01-11 21:58

Axa; det är inte ett planekonomisk förhållande du beskriver utan ett kapitalistiskt.

I planekonomin är det förbjudet med fri etableringsrätt och privat ägande. Man bestämmer )”(via femårsplaner) storleken på produktionen och vad som skall erbjudas till ett på förhand givet pris.

Och det är tyvärr i den mekanismen vi hamnar när miljöfanatikerna skall centralisera produktionen utifrån sitt avgränsade perspektiv.

Allt utom Skoda Octavia är då ”onödigt”

MVH AL

#48
2021-01-11 22:21

John; Att priset påverkas av tillgången är inget förlegat perspektiv utan centralt både ifråga om bränsleskatten som internationell som nationell handel.

Att det sedan inte passar in i din ideologiskt styrda ram och dogmatiska värld ändrar inte på det faktumet lika lite som att observationsstudier är några bevis.

Men upplysningsvis; skatterna på bränslet bygger på precis dessa mekanismer( kallas för priselasticitet om du som ett undantag tänker läsa på).

Att ökat utbud pressar priset också på olja tror jag alla själva kunde se nu när pandemin slog till och världens produktion av varor sjönk drastiskt. Då blev det också billigare att tanka, precis som att det blir lite dyrare på sommaren när folk skall ut på semester. Ungefär samma sak inträffade när USA blev självförsörjande på olja, då sjönk priserna här i Sverige (till och med så mycket att 2/3 av BNP-lyftet för år 2015 kan tillskrivas de amerikanska oljeutvinningen)

MVH AL

#49
2021-01-11 23:19

AL
Du förstod uppenbarligen inte min poäng och lägger ut en uppläxning kring vad planekonomi är. Hur var det med härskartekniken?

#50
2021-01-11 23:43

Härskartekniker? Uppläxning?

Läste du vad du själv precis skrev?

Vare sig McDonalds eller Toyota är några exempel på centralt styrd produktion eller planekonomi. De är heller inget renodlade exempel på marknadsimperfektioner såsom du tänker dig. Deras existens ligger närmare ett kapitalistiskt än planekonomiskt system, som var vad du själv kommenterade.

Så ditt inlägg ger inget stöd för att produktionen kan bestämmas centralt av någon miljöfanatiner utan stora effektivitesförluster vilket är vad diskussionen och mina ursprungliga paralleller handlar om.

Uppläxning två: kapitalism är inte samma sak som marknadsliberalism. Något Axa vid tidigare tillfällen blandat ihop.

MVH AL

#51
2021-01-11 23:42

Jag utnämner Desmoholic till vinnare i denna debatten, förnuftet segrar.
https://www.bytbil.com/nyheter/suv-larmet-en-av-varldens-storsta-co2-bov...

Jag tycker det är synd att så många negligerar SUV's påverkan på klimatet och bara sopar det under mattan, precis som det skulle kvitta!?. Om man kan köra 3 vanliga bilar på samma resurser och utsläpp som 1,5 SUV... då måste man väl ändå inse att det påverkar mer än vad man tror. Om man tex kör en XC60 T5 med 1 liter/mil eller en Octavia (samma storlek på bil) på 0,55 liter/mil så måste detta väl ändå spela stor roll i slutändan på utsläppen, eller?. Men visst, stoppa huvudet i sanden och låtsas som det där behovet av en 2 ton SUV är ett måste, vilket det av i 99% av fallen inte är det.

#52
2021-01-12 00:06

Vargen.

Nej det spelar faktiskt ingen roll ö.h.t, i alla fall inte på kort eller medellång sikt.

Skälen till detta har jag redan redovisat: de stavas rekyleffekt respektive reglerad marknad. Fossil energi är en begränsad nyttighet med en centralt reglerad utbudskvantitet. Det är denna kvantitet (för närvarande 95 miljoner fat/dag ner med bara 5% sedan toppen på dryga 100 för något år sedan) som världen bränner upp, med eller utan SUV:ar.

Edit: jag glömde den tredje faktorn som stavas tillgång på kapital. Världens centralbanker har under en herrans massa år pumpat in kapital i det globala ekonomiska systemet. Detta håller uppe konsumtionen (med en förhoppning att få igång inflationen(. Samtidigt har det blivit billigare att utvinna fossil energi. Och med lägre tillgångspriser och högre tillgång på kapital konsumerar vi som aldrig förr.

SUV:ar eller inte kommer inte ändra på det lika lite som att elbilar kommer ge några revolutionerande förändringar av den långsiktiga konsumtionen av fossil energi.

Vad det sedan gäller vinnare eller inte är världen den stora förloraren på det omfattande spektakel som just nu pågår. Men där tycks vi ju vara ganska överens.

MVH AL

#53
2021-01-12 09:16

AL
Poängen, vilket du missade, är att oavsett om det råder kapitalism eller planekonomi så likriktas konsumtionen vartefter. På flera marknader råder i princip monopolliknande situation eller kartellbildningar. I praktiken blir det ingen skillnad om storföretag eller staten ”bestämmer” över vad som ska privatkonsumeras.

I det fall som bland annat tas upp här ifråga om SUV så är det i praktiken ingen skillnad om staten skulle gå in och propagera samt bestämma att sådan bilmodell är bäst för folket, eller om bilföretagen lägger upp marknadsföring och driver på trender där man som privatkonsument luras att tro att en viss bilmodell är den bästa för en.

Ur ett makroekonomiskt perspektiv så är det naturligtvis stora skillnader mellan de ekonomiska modellerna men ur individuellt perspektiv är det ingen skillnad. Antingen bestäms behovet av staten eller av företagen och socialt tryck.

#54
2021-01-12 10:31

Jag håller inte alls med dig A.L. Dina antagande förutsätter status quo.
Om fler börjar kör elbilar så minskar efterfrågan på fossilt bränsle. Det har det i alla fall definitivt gjort för mig sedan vi skaffade elbil.

Trots att vi skaffade en liten elbil med endast 4st sittplatser (3st om jag sitter i) och en räckvidd på bara 15-23mil så har den blivit vår "förstabil". Hur kommer det sig då? Vi är ju fem stycken i familjen. Jo men vi åker ju sällan 5st, behöver inte packa bilen full och kör väldigt sällan längre än 5 mil.
Vi som många andra "trodde" nog innan att bara för att man är 5st i familjen så behövde man två bilar som alla rymdes i.

Våran SUV är nu förpassad till enstaka långresor eller pendling om den andra bilen är upptagen av någon anledning.

Så nog har våran efterfrågan på fossilt bränsle minskat.

#55
2021-01-12 10:30

Axa: Ja det är inte utan att man häpnar när du uttrycker saker som: "I praktiken blir det ingen skillnad om storföretag eller staten ”bestämmer” över vad som ska privatkonsumeras" (#53).

Svar: Jo skillnaden ligger i att individen själv kan avgöra och värdera nyttan med produkten. När staten bestämmer (enligt Axa:s modell) får vi både produktionsöver- som underskott - och dessutom väsentligt mycket sämre produkter.

"I det fall som bland annat tas upp här ifråga om SUV så är det i praktiken ingen skillnad om staten skulle gå in och propagera samt bestämma att sådan bilmodell är bäst för folket"

Jo Trabanten och Lada har ju verkligen visat sig konkurrenskraftiga, eller hur? I praktiken är skillnaden mellan en centralt styrd produktion där en diktator på förhand bestämmer utformningen och den produktion där individen, eller målgruppen, definierar behovet. Vi kan ju ta din egen bilmodell som ett bra exempel på det. Eller vad föredrar Axa: Dagens eller gårdagens Skoda? Dagens eller gårdagens Dacia? Det du missar är det som kallas för matchning.

"eller om bilföretagen lägger upp marknadsföring och driver på trender där man som privatkonsument luras att tro att en viss bilmodell är den bästa för en"

Luras, utifrån din normativa grund då möjligen.... Du tycks tro att marknadsföring bygger på att lura folk. Inget kan vara mer inkorrekt. Marknadsföring handlar om information, och det är också för att informera köparna om produktens egenskaper som marknadsföring kan motiveras även i ekonomiska ordalag (så länge kostnaden är lägre än matchningsvinsten. Marknadsföring minskar således på informationsasymmetrierna - inte tvärtom.

"Antingen bestäms behovet av staten eller av företagen och socialt tryck."

Med skillnaden att företagen konkurrerar med varandra och att det råder fri etableringsrätt, vilket inte är fallet i det statliga alternativet. Resultatet blir därefter (lägre levnadsstandard, sämre produkter, mer miljöförstöring osv)

Men jag tackar för att du är tydlig med din tro på totalitarism. Det bekräftar ju enbart vad jag sagt hela tiden.

Så i Axa:s alternativa värld skulle herr och fru Svensson helt enkelt tvingas (man får ju inte välja) att avnjuta sin bilsemester i en Volvo Duett av årsmodell 2021. Det är enligt Axa:s definition tydligen ett exempel på positiv utveckling;-

Nordkorea nästa tro?

MVH AL

#56
2021-01-12 10:34

Desmoholic: Ja på kort sikt påverkar du den lokala efterfrågan. På medellång sikt transformeras dock överskottet över till andra länder, branscher och köpare och så har kvarstår produktionen av fossil energi i alla fall.

Därmed inte sagt att din vinst är positiv. Den gör ju att vi arbetar effektivare - med en ökad levnadsstandard som konsekvens. Men effekt på utsläppen blir det inte och allra minst i en värld med en såpass snabbt växande befolkning och ett allt högre välstånd.

Hur tror du exempelvis att Afrika kommer att förflytta sina varor under de närmaste tjugo åren?

Oljemarknaden är global, och dessutom reglerad. Efterfrågan på energi är växande. Därför har inte elbilarna någon som helst effekt, annat än att de ökar produktiviteten.

MVH AL

#57
2021-01-12 10:37

Som sagt..!

Hoppas soffliggarna börjar inse var vi är på väg.

#58
2021-01-12 11:18

Fast till slut så når ju även omställningen Afrika. Man måste ju börja någonstans. Och om vi inte ställer om utan fortsätter köra på som vanligt med ökande befolkning så bliv ju resultatet ännu sämre...

#59
2021-01-12 11:50

AL
Uppenbarligen har du ingen kontakt med verkligheten.
Jag har inte på något sätt uttryckt att jag är för planekonomi.

Och du har fortfarande inte förstått min poäng.

#60
2021-01-12 13:14

Desmoholic. Det blir ingen omställning utan en transformation av energianvändningen. Den har redan inletts där vi i väst låter Asien producera våra varor (med höga utsläpp som konsekvens) medan vi själva jagar tiondelar hemma i Sverige, EU och faktiskt även USA.

Under de närmaste tio åren kommer denna effekt förstärkas och på ännu längre sikt kommer Afrika ta över Asiens roll som producent.

Summan blir en ännu högre energiomvandling, med allt från sol, vind till fossilt. Efterfrågan är såpass stark.

MVH AL

#61
2021-01-12 13:26

Axa; det är just verkligheten jag har kontakt med. Och den är tydlig.

Att du själv blandar ihop både begrepp, teorier och sedan inte har ryggrad nog att stå för det är ett återkommande mönster från din sida som också illustreras i denna tråd.

Parallellen till planekonomin gäller fortfarande den centraliserade produktionen, där envåldshärskare skall definiera för folket vilka bilar de skall åka i. Och nej, det är inte samma sak som en kapitalistisk lösning (som f.ö inte existerar någonstans i världen och allra minst i bilbranschen eller i de alternativ du exemplifierade)

MVH AL

#62
2021-01-12 15:35

A.L; vad menar du med "högre energiomvandling"?

Jag tänker såhär ang. produktion med högre utsläpp i Asien och i förlängningen också Afrika;
Historiskt har det ju varit så att produktion i länder med lägre produktionskostnader har varit till större del "skitig" och ibland moraliskt tvivelaktig. Men läget har ju till viss del förändrats då det finns en helt annat transparens i och med dagens snabba kommunikationskanaler. Skitiga produktionsmetoder och omänsklig arbetsvillkor kommer fram på ett helt annat sätt. Lite "Bad new travels fast". Det finns också en helt annan efterfrågan på saker som producerats med justa villkor på marknaden. En efterfrågan som inte direkt ser ut att minska.

Vidare så sker ju även nuförtiden en hel del av utvecklingen av "grön" teknik även i länderna med låga produktionskostnader. Köper du solpaneler till ditt hus är chansen stor att dessa är tillverkade i Kina. Detta innebär ju också att tekniken och kunskapen hur man använder den på ett helt annat sätt finns tillgängligt direkt i tillverkningslandet och man blir mer benägen att använda sig av det själva.

Detta är förutsättningar som jag tror gör att vi inte kan se tillbaka på hur det sett ut historiskt för att förutspå framtiden i samma grad som vi gjort förut.

#63
2021-01-12 18:49

AL #52: "Nej det spelar faktiskt ingen roll ö.h.t, i alla fall inte på kort eller medellång sikt".

Nu är det mer långsiktigt jag tänker och då spelar suv-trenden absolut roll för utsläppen och följdverkningar på klimatet. Koldioxid har en halveringstid på 100 år i atmosfären (där det mesta av överskottet hamnar).

Även om det finns gott om pengar på en kraftigt dopad kreditmarknad, finns det inget som säger att pengarna behöver gå till att storskaligt förbränna fossila drivmedel i suvar (vilket nu är fallet).

För en bättre verklighetsuppfattning än den att "fossila bränslen konsumeras minst lika mycket oavsett vilka bilar vi kör och i ständigt ökande mängder", så googla gärna peak oil/ oljetoppen och då främst i betydelsen av själva användningen i världen.

#64
2021-01-13 08:40

Desmoholic: Energi kan aldrig skapas, den byter bara form. I fallet olja är det frågan om kemiskt bunden energi, som genom processer i huvudsak omvandlas till värme och rörelse (s.k termodynamik). Därav att jag skriver energiomvandling.

Ifråga om energi i världen finns det många olika metoder. Vi väljer exempelvis att få ut värme och rörelse från olja, gas och kol, vi tar lite hjälp av vinden, sol och vatten och vi lånar en hel del från det vi känner som kärnkraft. Eftersom världen behöver omvandla allt mer energi för att kunna fortskrida med sin produktion, sin rörelse, uppvärmning (och nedkylning), livsmedelsförsörjning och adekvat vård (kopplat till högre välstånd och att vi blir allt fler på jorden) så behöver vi hitta fler metoder för att fortsätta att omvandla energi. År 2018 behövde c:a 14 500 miljoner ton oljeekvivalenter byta energiform. År 2040 väntas denna siffra ligga på c:a 17 500 miljoner ton oljeekvivalenter ("mittvärdet"). En ökning om någonstans kring 20%.

Det är denna ökning som är av intresse också i modeller som IPCC tagit fram, och som försöker prediktera ett framtida klimat i världen. Dessa modeller tar ingen hänsyn till svensk politik, eller att vi flyttar produktion mellan världsdelarna. Vad modellerna (och antaganden) bygger på är hur mycket energi vi omvandlar - samt mängden restprodukter som blir fallet.

Ifråga om SUV eller inte är det irrelevant - eftersom en SUV per definition omvandlar den energi som finns tillgänglig och inte mer. Om det är en SUV eller liten småbil som omvandlar energin saknar helt betydelse i (klimat) modellen. Det man är intresserad av är den totala mängden. Och den totala mängden energi som vi omvandlar i världen har ökat över tid (+30% sedan år 2000), och kommer med en hög sannolikhet att fortsätta att öka (p < 0,001).

Så nej, SUV eller inte är inte avgörande. Det som påverkar är den totala mängden. Denna sista kan vi endast påverka genom att strypa tillflödet och tillgången, något som också ökat på senare år (kopplat till tekniska landvinningar).

MVH AL

#65
2021-01-13 10:49

Ja John, vi vet att du är duktig på att googla;-). Att välja ut utvalda länkar på google (där man möjligen läst sammanfattningen) för att bekräfta en egen åsikt är dock ingen särskilt tillförlitlig metod att skapa sig en uppfattning om verkligheten på. Kan vara bra för dig att känna till (även om du din vana trogen förstås inte lyssnar på sådan sakkunskap) att det finns metoder för att eliminera bias- eller som i det här specifika fallet, urvalsbias. På så vis kan man bedöma det man får fram och - om ytterligare fler villkor är uppfyllda - börja prata om saker i generella ordalag. Att googla ger inte någon sådan ledning tyvärr.

Men det där har vi ju redan gått igenom (även om John på rent normativt känslomässiga grunder inte vill ta till sig det) så det kan vi lämna därhän för tillfället.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.