Bild
Nästa artikel
Nyheter

Här är nya Koenigsegg Gemera och Jesko Absolut

Publicerad 4 mars 2020 (uppdaterad 4 mars 2020)
Den svenska uppstickaren Koenigsegg visar två nyheter. Viktigast är en ny "mega-GT" med laddkontakt och plats för fyra.

Koenigsegg har precis som de flesta andra bilmärken haft presskonferens inför ”tomma läktare” på bilsalongen i Genève, som stoppades på grund av coronaviruset. Men den svenska superbilsuppstickaren hade en välfylld digital presskonferens under tisdagen.

Första nyheten är en specialversion av superbilen Koenigsegg Jesko som kallas Jesko Absolut. Detta ska bli märkets snabbaste serietillverkade modell någonsin – och för all framtid.

”Det är den snabbaste Koenigseggen som någonsin tillverkats och vi kommer aldrig ge oss ut och bygga en snabbare serietillverkad bil – någonsin”, skriver märket i ett pressmeddelande.

Modellen får två utstående fenor på bakrutan istället för en längsgående spoiler. Dessutom finns en mängd andra aerodynamiska detaljer på karossen som ska sänka luftmotståndet. Effekten ligger fortfarande på 1 280 hästkrafter (eller 1 600 med etanol i tanken) och exakt hur snabb Jesko Absolut blir vill inte Koenigsegg avslöja ännu.

Den andra nyheten heter Koenigsegg Gemera och beskrivs som en fyrsitsig ”mega-GT” som även är en laddhybrid. Den klarar 0–100 km/h på 1,9 sekunder och ska ha en toppfart på över 400 km/h. På eldrift får föraren hålla tillgodo med en toppfart på 300 km/h.

Men fokus ligger helt klart mer på komfort än i Jesko – här får köparen bland annat Apple Carplay, adaptiv farthållare, trådlös mobilladdning, trådlös internetuppkoppling, filhållningsassistans och ett infotainmentsystem som ser ut ungefär som i Tesla Model 3.

Koenigsegg Gemera har en trecylindrig turbomotor med märkets system för så kallade fria ventiler. Utöver det finns hela tre elmotorer – en kopplad till vevaxeln och två som driver bakhjulen – och tillsammans ger drivlinan 1 700 hästkrafter och 3 500 Nm.

Bilen ska klara fem mil på eldrift men med bensin eller etanol i tanken förlängs den siffran till 100 mil, enligt Koenigsegg. Priset är ännu inte officiellt men tanken är att produktionen ska köras igång i fabriken i Ängelholm 2022, med en takt av 300 bilar om året.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.