Bild
Nästa artikel
Här är nya Koenigsegg Gemera och Jesko Absolut

Här är nya Koenigsegg Gemera och Jesko Absolut

Nyheter

Den svenska uppstickaren Koenigsegg visar två nyheter. Viktigast är en ny "mega-GT" med laddkontakt och plats för fyra.

Koenigsegg har precis som de flesta andra bilmärken haft presskonferens inför ”tomma läktare” på bilsalongen i Genève, som stoppades på grund av coronaviruset. Men den svenska superbilsuppstickaren hade en välfylld digital presskonferens under tisdagen.

Här är nya Koenigsegg Gemera och Jesko Absolut
Här är nya Koenigsegg Gemera och Jesko Absolut
Här är nya Koenigsegg Gemera och Jesko Absolut

Första nyheten är en specialversion av superbilen Koenigsegg Jesko som kallas Jesko Absolut. Detta ska bli märkets snabbaste serietillverkade modell någonsin – och för all framtid.

”Det är den snabbaste Koenigseggen som någonsin tillverkats och vi kommer aldrig ge oss ut och bygga en snabbare serietillverkad bil – någonsin”, skriver märket i ett pressmeddelande.

Modellen får två utstående fenor på bakrutan istället för en längsgående spoiler. Dessutom finns en mängd andra aerodynamiska detaljer på karossen som ska sänka luftmotståndet. Effekten ligger fortfarande på 1 280 hästkrafter (eller 1 600 med etanol i tanken) och exakt hur snabb Jesko Absolut blir vill inte Koenigsegg avslöja ännu.

Här är nya Koenigsegg Gemera och Jesko Absolut
Här är nya Koenigsegg Gemera och Jesko Absolut
Här är nya Koenigsegg Gemera och Jesko Absolut
Här är nya Koenigsegg Gemera och Jesko Absolut
Här är nya Koenigsegg Gemera och Jesko Absolut
Här är nya Koenigsegg Gemera och Jesko Absolut
Här är nya Koenigsegg Gemera och Jesko Absolut

Den andra nyheten heter Koenigsegg Gemera och beskrivs som en fyrsitsig ”mega-GT” som även är en laddhybrid. Den klarar 0–100 km/h på 1,9 sekunder och ska ha en toppfart på över 400 km/h. På eldrift får föraren hålla tillgodo med en toppfart på 300 km/h.

Men fokus ligger helt klart mer på komfort än i Jesko – här får köparen bland annat Apple Carplay, adaptiv farthållare, trådlös mobilladdning, trådlös internetuppkoppling, filhållningsassistans och ett infotainmentsystem som ser ut ungefär som i Tesla Model 3.

Koenigsegg Gemera har en trecylindrig turbomotor med märkets system för så kallade fria ventiler. Utöver det finns hela tre elmotorer – en kopplad till vevaxeln och två som driver bakhjulen – och tillsammans ger drivlinan 1 700 hästkrafter och 3 500 Nm.

Bilen ska klara fem mil på eldrift men med bensin eller etanol i tanken förlängs den siffran till 100 mil, enligt Koenigsegg. Priset är ännu inte officiellt men tanken är att produktionen ska köras igång i fabriken i Ängelholm 2022, med en takt av 300 bilar om året.

Taggar: Nyheter, Koenigsegg

Kommentarer

#1
2020-03-04 08:06

Gemera börjar på 1.7 miljoner dollars.

#2
2020-03-04 09:37

Gemera måste ju vara en av de snyggaste och mest brutala 4-sitsiga GT-vagnar sen Espadan! :) Riktigt imponerande att detta lilla svenska företag presterar detta! Tydligen är namnet en sammanslagning av "Ge mera"....häftigast måste ju nästan ändå den trecylindriga 2-litersmotorn på över 500 hk vara....vill höra hur den låter!

#3
2020-03-04 10:05

Sånt här gör mig till en stolt svensk.

#4
2020-03-04 10:08

Helt fantastiskt av Koeniggsegg. 300 bilar om året? Nu börjar man förmodligen nå maximala produktionsplaner för vad det finns marknad för i denna prisklass.

#5
2020-03-04 10:18

Grymt snygg!

.

#6
2020-03-04 10:20

Svenne: Felskrivning av Vi Bilägare, den ska tillverkas i 300 exemplar.....

#7
2020-03-04 10:24

För er som vill se och höra Christian själv berätta och presentera:
https://youtu.be/k4C6mwA-fAA

#8
2020-03-04 11:35

Oerhört imponerande igen av detta fantastiska företag och något vi ska vara stolta över som svenskar!

Håller med om att den tre-cylindriga motorn med free-valve teknik nog kanske är det allra mest intressanta med anrättningen även om allt annat också är extremt cutting edge.

Hur f-n ska jag nu finansiera en?

#9
2020-03-04 19:08

Snart kanske de är redo för en Ge-ännu-mera - enbart med el-drift! Fast då får de fixa ett avgasljud som heter duga..

#10
2020-03-04 19:18

Fem mil på eldrift, men hundra mil totalt, det betyder alltså nittiofem på tre cylindrar!
Är det någon som vet hur stor den motorn är?

#11
2020-03-05 01:41

Saabnisse.

2 liter ska den vara på.

#12
2020-03-05 13:41

Tack.
Nu har vi ju fått en artikel som ger lite mera om tekniken.

#13
2021-01-10 15:43

Som någon skrev så är ju Gemeran något av det snyggaste i GT väg som skapats i GT-väg. All cred åt Koenigsegg! Vilken entreprenör och visionär!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.