Nästa artikel
Svenskt företag bakom fri ventilteknik
Nyheter

Svenskt företag bakom fri ventilteknik

Publicerad 28 april 2016 (uppdaterad 10 juni 2016)
Systerbolag till Koenigsegg har tagit fram en motor utan kamaxlar.
På bilsalongen i Peking visade kinesiska biltillverkaren Qoros upp en konceptbil med vad man kallar för ”Qamfree engine”, en kamaxelfri motor på två liter och fyra cylindrar. Innovationen har tagits fram tillsammans med Ängelholmsbaserade Koenigseggs dotterbolag FreeValve.

Principen går ut på att man tagit bort kamaxlarna som öppnar och stänger ventilerna i motorn, istället sköts detta med hjälp av tryckluft, hydraulik och elstyrning. På så sätt blir processen mycket mer flexibel.

20162804093601.jpg?itok=xxSIeYTV

”Kan du tänka dig att spela piano med båda händerna fastknutna på skaftet till en kvast? Musiken skulle bli ganska oangenäm. Tänk dig att pianot är en bilmotor och kvasten är en traditionell kamaxel. FreeValves inträde är som att ta bort kvasten och bemästra instrumentet genom att spela individuellt med fingrarna”, skriver Koenigsegg på sin blogg.

Fördelarna med tekniken ska vara lägre bränsleförbrukning och utsläpp, då det i vissa lägen går att stänga av cylindrar. Med fritt styrbara ventiler finns också möjligheten att köra cylindrarna på andra sätt än konventionell fyrtakt, till exempel tvåtakt eller sex/åttatakt.

Hittills har ingen tillverkare kunnat implementera metoden i produktionsbilar, då den varit för dyr, men FreeValve skriver på sin hemsida att resultaten hittills ser lovande ut för att kunna få ner kostnaderna.

Christian von Koenigsegg, styrelsemedlem i FreeValve säger:
– Vi tror att en dag inom en mycket snar framtid, kommer ankomsten av fri ventilteknik att utgöra en lika stor övergång, eller rentav större, än skiftet från förgasare till direktinsprutning.
 
Diskutera: Vad tycker du om uppfinningen?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-28 10:27
Vidstige

Undrar hur dom kan garantera driftsäkerhetsproblemet. Räcker ju med att det blir fel en enda gång för att en ventil ska krocka med kolv och skadas. Och vem garanterar detta när motornerna blivit gamla och varken försäkring eller garanti täcker motorskador?

#2 • Uppdaterat: 2016-04-28 11:14
Axa

Vidstige
Men det finns ju inga ventiler, som kan krocka med något.

#3 • Uppdaterat: 2016-04-28 11:21
L. Mäkinen

Ventilerna finns kvar så de kan helt klart ingå äktenskap med kolvtoppen om det vill sig illa.

#4 • Uppdaterat: 2016-04-28 11:51
Bortom

"... och få motorn att gå från fyrtakt till tvåtakt."
Artikelförfattaren bör absolut uppdatera sina kunskaper i motorteknik. INGEN motor kan gå från fyrtakt till tvåtakt! Men man kan ´stänga av´ cylindrar och därmed spara lite bränsle. Det är stor skillnad!
Annars håller jag med om att teknologin skulle göra motorerna mer flexibla... dock, så som påpekats, skulle en enda glappkontakt o.d. göra att motorn pajar... mekanik är fortfarande mer pålitlig än elektronik.

#5 • Uppdaterat: 2016-04-28 12:41
Axa

Sorry, läste fel. Tänkte snarare NoValves...

#6 • Uppdaterat: 2016-04-28 12:59
lillstefan nr.2

Men skulle det bli fel så att ventilen krockar med cylindern har man ingen kamaxel som tvingar ner ventilen, kanske trycks ventilen bara tillbaka av kolven? Men är ventilerna snedställda lär det bli problem.

Annars tror jag att detta i kombination med variabel kompression skulle kunna bli riktigt intressant. Någon som vet hur det går med det, Mercedes har väl varit på gång ett tag nu?

#7 • Uppdaterat: 2016-04-28 16:55
saabnisse

Som många andra innovationer från Saab är det här en fortsättning på det man förhindrades av GM att gå vidare med.
Det kan bli en revolution inom motorteknik och det kommer att ge Free Valve och Koenigsegg mycket klirr i kassan om det ger lika mycket som det lovar.
Vilken biltillverkare skulle våga undvika det här?
Lustigt förresten att det är just Qoros som nappat, men där finns ju både Saab och Volvotekniker, kan det ha något samband? :-)

#8 • Uppdaterat: 2016-04-28 17:01
saabnisse

Vidstige, så länge motorn är ganska ny finns säkert garantier ungefär som när de första Glas 1304 kom på 1960-talet med sin gummisnoddsdrivna kamaxel som många gånger gav motorras, men du har ju rätt när motorn blir gammal, det kommer givetvis ingen att göra, men vem garanterar att det inte blir ventilsallad på en gammal konventionell motor?

#9 • Uppdaterat: 2016-04-29 10:50
Bortom

@milkylainen, för en gångs skull har du fel. Vad menar du med ´övertrycket på insugssidan...´? På insugssidan råder det undertryck, på avgassidan övertryck i en sugmotor, eller hur?
En tvåtaktsmotor har aldrig ´öppningarna´ (insug/utblås) på toppen utan alltid på cylinders sida, dessutom på olika höjd i förhållande till toppen. Se följande animation: https://www.google.se/search?q=two+stroke+engine&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiOw_j0t7PMAhXKhSwKHSYOAGsQsAQINQ&biw=1920&bih=947#imgrc=jRHEThhZGWhJbM%3A
Vidare: en standard tvåtaktsmotor är ALLTID mindre effektiv jämfört med en 4-taktare av samma cylindervolym, så hela idén är befängt att göra en 4-taktare till 2-taktare för att bli mer miljövänlig.
En kamlös motor i sig är en trevlig idé och har en viss teoretisk potential men förlusterna och komplexiteten i hydrauliken uppväger de eventuella fördelarna. Likt wankelmotorn: utmärk idé med fantastiska egenskaper, dock med några inneboende svagheter. Därför tillverkas inte wankeln för tillfället. Sak samma med den kamlösa motorn.

#a • Uppdaterat: 2016-04-29 10:52
hans.antnas

Men varför fortsätta ock utveckla förbränningsmotorn, den är ju ändå överspelad när oljan tar slut eller ska vi börja med gengas då

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.