Bild
Nästa artikel
Bäst och sämst vid besiktningen

Bäst och sämst vid besiktningen

Nyheter

Bilprovningens nya lista visar vilka bilar som klarade sig bäst respektive sämst vid sin första besiktning. Tre bilar utmärker sig i topp.

Bilprovningen presenterar nu besiktningssiffror för personbilar av årsmodell 2007. Statistiken omfattar runt 123 000 bilar som efter tre år besiktigats för första gången under 2010.

När det gäller modellrelaterade fel, anmärkningar mot bilens konstruktion och komponenternas kvalitet, blir i genomsnitt tre procent underkända. Bäst klarade sig trion Volvo S40, Mazda 3 och Toyota Avensis som noterade noll procent modellrelaterade fel. Alla tre med bensinmotorer.

I andra änden av listan hittar vi dieselbilarna Chrysler Voyager, Volvo XC90 och Renault Espace med 26,3 procent, 20,7 procent respektive 13,0 procent modellfel. Det vanligaste problemet var glapp i styr- och spindelleder, vilket drabbade hela 16 procent av alla Voyager.

Slarv med lätta fel
En aspekt som självklart påverkar resultatet är bilarnas mätarställning, som varierar från 2 360 mil till 10 455 mil. Bilprovningen ger extra beröm till Audi A6 Allroad, Audi A4 Allroad, Volkswagen Passat och Skoda Octavia som noterade mellan 0,1 och 1,4 procent modellfel med genomsnittliga körsträckor mellan 8 600 och 9 800 mil.

Bilprovningen passar också på att ge en känga till de slarviga bilägarna. 12 procent av andelen underkända bilar hade fel som är lätta att själv kontrollera, till exempel litet mönsterdjup och dåliga vindrutetorkare.

Därtill underkändes var femte bil för att ett eller flera positionsljus inte fungerade. Flera modeller noterade även många felaktigt inställda halvljus. För Peugeot 206, Fiat Punto och Renault Espace var den siffran över 10 procent.


Bilprovningen menar också att dragkroken är en ofta bortglömd risk, särskilt eftersom flera bilar är utrustade med en lösning som kan demonteras. Högst andel underkända hade dieselvarianterna av Land Rover Freelander, 13 procent, och Skoda Octavia, 12 procent.

Rostangrepp är något som inte hunnit drabba merparten av de treåriga bilarna. Och mindre än en procent av bilarna som är tio år gamla underkänns för rost i bärande konstruktioner. Men för vissa modeller är den siffran betydligt högre, till exempel Ford Escort och Chevrolet Trans Sport med 20 respektive 17 procent underkända för rost.

Andel underkända vid besiktning 2010, årsmodell 2007: Toppen
Så här läser du tabellen: placering, modell, kaross, drivmedel, andel modellrelaterade fel, antal besiktigade, vägmätarställning i mil.

1. Volvo S40, sedan, bensin: 0,0 % (397, 5 056)
2. Mazda 3, sedan, bensin: 0,0 % (386, 4 286)
3. Toyota Avensis, sedan, bensin: 0,0 % (214, 5 288)
4. Ford Fusion, crossover, bensin: 0,1 % (158, 4 612)
5. Volkswagen Golf Variant, kombi, bensin: 0,1 % (153, 4 665)
6. Volkswagen Passat, sedan, bensin: 0,1 % (155, 5 870)
7. Skoda Octavia, sedan, diesel: 0,1 % (149, 8 599)
8. BMW 3-serie, cabriolet, bensin: 0,1 % (138, 4 035)
9. Mitsubishi Lancer Sportsedan, sedan, bensin: 0,1 % (132, 5 001)
10. Audi A6, sedan, diesel: 0,1 % (120, 8 938)

Andel underkända vid besiktning 2010, årsmodell 2007: Botten

209. Volvo XC90, suv, bensin: 10,5 % (114, 5 896)
210. Renault Mégane, kombi, bensin: 10,7 % (328, 5 923)
211. Renault Espace, flexbil, bensin: 10,8 % (102, 5 342)
212. Renault Mégane, kombi, diesel: 11,6 % (129, 7 857)
213. Hyundai Santa Fe, suv, diesel: 12,2 % (516, 8 687)
214. BMW 5-serie, kombi, diesel: 12,4 % (864, 8 956)
215. Chrysler Voyager, familjebuss, bensin: 12,7 % (102, 6 419)
216. Renault Espace, flexbil, diesel: 13,0 % (138, 4 934)
217. Volvo XC90, suv, diesel: 20,7 % (729, 8 554)
218. Chrysler Voyager, familjebuss, diesel: 26,3 % (133, 8 369)

Klicka här för att se statistik för samtliga bilar av årsmodell 2007 (excel)

Diskutera: Vad tycker du om statistiken från Bilprovningen?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-05-27 10:42

Än en gång Toyota är i topp! Nöjd Avensis ägare sedan 2004.

#2
2011-05-27 10:48

Kanske Toyota är på verkstad så ofta och lagar alla fel.

#3
Juppe
2011-05-27 11:21

Som artikeln också säger så spelar körsträckan stor roll. Där ligger VAG i topp, vilket är glädjande.
Det är klart att en Toyota inte drabbas av många fel om den körs 50 mil per år av en pensionär ;) Och säga vad man vill, Toyota är pensionärsmärket nummer 1. :)

#4
2011-05-27 11:24

Toyota Avensis Sedan Bensin på plats 3 och Toyota Avensis Kombi Bensin plats 73. Toyotas storkombi ligger sämre än följande motsvarande alternativ (kombi som går på bensin):
Golf variant (5)
Audi A4 (17)
Volvo V50 (25) (Etanol - 28)
VW Touran (35)
Volvo V70 (Etanol - 40)
Ford Focus (Etanol - 47)
VW Passat (48)
Saab 9-5 (54)
Audi A6 (55)
Skoda Octavia (60)
Subaru Legacy (65)

Lögn, förbannad lögn och statistik...

#5
2011-05-27 11:28

Det bästa med artikeln är dock varningen för drogkrogen :-) Visst borde väl alla veta att man inte ska köra bil berusad eller drogpåverkad, men det var något nytt att detta kontrollerades vid besiktningen. ;-D

#6
2011-05-27 11:31

Mugge:
Tack för den. Nu åtgärdat.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#7
2011-05-27 12:24

Fredrik: Vilken tur då att jag hann både skriva ut och spara ner originalversionen :-) Den var faktiskt ganska rolig ;-)

#8
2011-05-27 13:27

Mugge, Ja det är ju faktiskt en bil av 100st som blir underkännda av Avensis Kombi vid första besiktningen så det är ju urkasst...
Vilka fel tror du just den enda bilen sen blivit underkännd för?
En så ny bil ska i princip alltid gå igenom sin första besiktning även om en barnfamilj misshandlat den de tre första åren vilket ju i princip Avensis kombi också gör i 99 fall av 100.

Den verkliga kvalitén kan du se på bilarna när de börjat blivit några år och där drar märke efter märke i väg rejält i andelen underkännda bilar förutom rena sommar-entusiastbilar som går några fina mil varje sommar medans i princip Toyotas samtliga modeller även då håller sig kvar i toppen av statistiken, även de som gått långt men den statistiken om hur kvalitén håller i längden är tydligen Vibilägare inte så intresserad av.

#9
2011-05-27 14:34

Hanzzon:
Jag äger en jävla Toyota Verso som visserligen är skitful även om den funkar hyggligt bra men jag kan inte fatta att du orkar tjata om dina jävla Toyota som om det inte finns andra bilar också? E Toyota en religion för dig, man undrar? Kan berätta att jag skulle aldrig i helvete köpt en Toyota om jag hade mer pengar att lägga på en bil.

#10
2011-05-27 16:22

Hanzzon, kul att Ditt märke fick en av tio platser. Vw gruppen fick 4 av 10, dock med en tiondels marginal ner. De bilar som används på rktigt, snitt 8600-9800 mil vid första besiktning toppas av Allroad A6, A4, Passat och Octavia. Har egen erfarenhet av 24000 felfria A4Q-mil.

#11
2011-05-27 17:00

Re quattron smolket i bägaren är att skulle man ta med kostnaden per mil så hadde Audin hamnat i botten....

#12
2011-05-27 17:05

Nej Simon no1, då talar vi Rolls Royce, Lamborghini, Koenigsegg, Ferrari ... vissa få modeller av Mecedes, Audi och BMW bara för att nämna några ...
Men bilprovningen testar inte bilpriser ... som tur är!
:o)

#13
2011-05-27 17:26

Re jes_

Som du såg så talade quattro om bilar som andvändes i jobbet och det är nog inte många av de bilar du räknade upp som gör det....:)

#15
2011-05-27 17:42

I vilket avseende, mer än den högre komforten skulle en A4 vara dyrare per mil än en Avensis Simon no1?
Skillnaden är obetydlig för den som har råd att välja vill jag mena ...
Inget ont om Toyota-bilarna, troligen det mest lyckade bilfabrikatet vi har men det är onekligen själslösa bilar de tillverkar ... :o)

#16
2011-05-27 18:39

Re jes_

Det räcker att du kollar servicekostnaderna... Minst dubbla pengarna...

#18
2011-05-27 19:21

Varför klarar sig sedanmodeller så pass mycket bättre än kombi, ex. Passat och Avensis?

#19
2011-05-27 19:36

Hur många S40 finns det, 3 st? Alla köper V50.

#20
2011-05-27 22:44

.net:
Jag skulle oxå fråga min hur många Toyota Avensis sedan det finns? De flesta jävla Toyota Avensis man ser är såna jävla kombi och de ligger på plats 73 i besiktningen. Jävligt bra bil, Toyota Avensis kombi....? Skitbil, enligt bilprovningen!

#21
2011-05-27 22:57

Bäst är ändå Saab 9-3 på plats 138... Go Muller!

#25
1 Tysken
2011-05-28 08:49

"Simon no1" tyvärr är du statistiskt okunnig, Volvo S40 kom på 1:a plats alla övriga kom på platserna där efter.
När det gäller statistik väger man också in antal, Volvon var nära nog det dubbla i antal = segrare
Avansisen med diesel kom på ca 90:e plats, samma bil annan motor....
Så det kanske är du som skall läsa på lite hur tillförlitlig statistik är eller vakna upp ur din japanska (mar)dröm...

#26
2011-05-28 09:52

Jag tycker det är udda att ett så oprecist genomförande som bilprovningen har leder till statistik på bilar då det i många fall mer är statistik över dem själva.

#27
2011-05-28 13:17

Re 1 Tysken...
Statistisk olkunnig kallar du mig för samtidigt som du letar upp en annan modell av Avensis för att få din vilja fram, undra vem som vrider och vänder på statestiken...:)

Vi andra kan konstatera att det finns tre bilar som toppar med 0% fel...... Som VIB skriver, bäst klarade sig trion....:)

#29
2011-05-29 08:14

Sedaner köps av gubbar med keps. Som kör lugn och fint samt tvättar bilen varje söndag.

#31
2011-05-29 12:02

Det är mycken smörja som drar ner en del bilar på listan i onödan också.
Synnerligen korkade bilägare t.ex.
Förra gången jag var på BP kom en dam i en några år gammal S40 in före mig.
Hon fick anmärkning på ett P-ljus fram, en blinker bak, utslitna torkarblad (gummit hängde löst på den ena).
Ett slitet däck.
Varför kollar man inte detta innan man åker dit?

#34
2011-05-29 12:08

.nef:
DEt stämmer troligen att sedanbilar köps av gubbar med keps osv. Bland sedanerna är Toyota sämst och omkörd av både Volvo och Mazda precis som "tysken" skriver och statistiken visar!

#35
2011-05-29 12:31

Jag har en sedan :O Fast fått för mig att gubbesteget är kombi. Men det kanske är en medelåldersfas med kombi då. Och jag är än så länge under 30. Så det måste vara den opraktiskt lagda ungdomen i mig som ville ha sedan då :p

Innan hade jag halvkombi. Det var det bästa av två världar. Dåvarande halvkombin var snyggast av Mazda6'orna med. Nu är nog kombin snyggast.

#36
2011-05-29 13:35

leifer, jag har ingen aning om hur det var med ägandet av den här Volvon, den kunde ju lika gärna vara ägd av en karl som sagt åt sin fru att åka och besiktiga den.
Men om man är så okunnig att man inte kan kolla belysning och torkare kan man ju åka till en verkstad som gör det.
Men det finns faktiskt de som först åker till BP och testar bilen och sedan till verkstad för att få just de felen åtgärdade och inte en massa övriga fel som verkstan hittar på för att tjäna pengar.
Även om det sänker statistiken så sparar det en del utgifter för bilägaren.

#37
2011-05-29 13:35

leifer, jag har ingen aning om hur det var med ägandet av den här Volvon, den kunde ju lika gärna vara ägd av en karl som sagt åt sin fru att åka och besiktiga den.
Men om man är så okunnig att man inte kan kolla belysning och torkare kan man ju åka till en verkstad som gör det.
Men det finns faktiskt de som först åker till BP och testar bilen och sedan till verkstad för att få just de felen åtgärdade och inte en massa övriga fel som verkstan hittar på för att tjäna pengar.
Även om det sänker statistiken så sparar det en del utgifter för bilägaren.

#38
2011-05-29 14:39

Sen kan man ju fråga sig hur bra det är att bara åtgärda de fel på en bil som bilprovningen slår ner på. Dumsnålt tror jag.

#39
2011-05-29 16:44

Nej Roger, det tror jag inte.
Jag har en granne som har en 940 där han för några år sedan fick en erbjudande från Volvorepresentanten på orten att få en gratis genomgång av bilen före kontrollbesiktningen.
De hittade en massa fel där flera var så allvarliga att det inte skulle gå att köra bilen.
Han ville boka en tid för reparation, men de hade inte tid förrän två veckor senare.
Han hade redan bokat tid samma vecka hos BP och tog chansen att åka dit.
Blankt papper!
Inte ett fel.
När han visade det som Volvoverkstaden skrivit, skakade inspektören på huvudet och sa:"Jag garanterar att det inte är något fel på det som beskrivits här".
Du får tro vad du vill, men jag litar mer på BP än på en oseriös verkstad.

#40
2011-05-29 17:10

Jojo om man ser det så ja. Men sen är inte verkstäder alltid oseriösa. Och de kollar ju inte enbart på grejer som BP gör. Seriöst så kan ju vilket skit som helst gå igenom besiktningen, bara man har fungerande lampor, krockkuddar, bromsar, torkare och avgasrening. Samt att den inte är helg enomrostad. Sen kan man ju ha vilka elfel eller mekaniska fel som helst och fortfarande gå igenom.

#41
2011-05-30 15:04

Undrar varför dieslarna generellt är sämre?
Är det för mycke motorbroms så att skivorna rostar sönder och för mycke gasande så att drivknutar pajar? Skoda Octavia bästa diesel annars. Grattis Skoda!

#42
2011-05-30 16:53

Re "ragata"
Det kan det ju vara så att dieselbilarna generellt har rullat betydligt fler mil efter tre år, än sina bensin-syskon. Möjligt att det är den främsta orsaken till olikheterna vid besiktning ... ?

#43
2011-05-31 17:32

Begriper inte hur just S40 kan ligga överst på listan,....vad hände med V50 och de övriga Volvobilarna i modellprogrammet?
Mycket märkligt men kan säkert förklaras på något sätt ( äldre förare? )
Vet inte riktigt om man kan använda denna statistik till något,.. resultatet verkar mer att ha och göra med vem och hur bilarna körs.
Hade man lusläst protokollen så hade utgången varit en annan.
Oftast är det mest "ägarrelaterade" fel eller mindre fel som drar ner statistiken för vissa fabrikat men att t.e.x Xc70 och Xc90 klarar sig så dåligt är riktigt uselt för så dyra bilar!

#44
2011-06-04 23:34

Håller med Mistro, det är bedrövligt att Volvos flaggskepp XC 90 ligger så högt upp på listan.

Konstigt att media inte nämner den i kommentarerna till resultatet?

Tycker nog annars att den ger ett bra kvalitetsintryck men det är nog som Leifer kommenterade i ett tidigare inlägg att upplevd kvalitet inte stämmer överens med verklig kvalitet..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.