Bild
Nästa artikel
Bilprovningen utmanas – efter utförsäljning

Bilprovningen utmanas – efter utförsäljning

Nyheter

Bilprovningens ställning har varit ohotad sedan monopolet skrotades. Först när regeringen börjar sälja av Bilprovningen kommer fler aktörer ta upp kampen.

Finska A-Katsastus (Carspect) och tyska Dekra ligger i startgroparna för att utmana Bilprovningen om kontrollbesiktningar av fordon.

Efter avregleringen av monopolet som genomfördes i somras har Bilprovningens ställning ändå varit så gott som ohotad, men nu aviserar Carspect om fler etableringar och Dekra om ansökan hos tillsynsmyndigheten Swedac

En enda etablering, Carspect i Tyresö, har så här långt varit Bilprovningens enda konkurrent efter avregleringen i somras.Det har inte varit helt enkelt för nya aktörer att finna lämpliga lokaler och rekrytera ny personal, men under hösten har Carspect sakta men säkert byggt upp ett produktprogram som ska resultera i 15-30 nya anläggningar under 2011.

– 1 december inviger vi vår andra anläggning, nu i Malmö, meddelar Sofia Sohlberg, marknadsansvarig för Carspect.

Ytterligare fyra anläggningar kommer att öppnas under vårvintern, ännu en i Malmö, vidare i Kristianstad, Hässleholm och i Vårby, Stockholm.

"Skickar ansökan inom kort"
Dekra Automotive AB som är ett svenskt dotterbolag till Dekra i Tyskland har redan etablerat sig på den svenska marknaden, men så här långt har det handlat om kvalitetsuppföljningar på verkstäder. Närmare 300 verkstäder i landet, däribland BMW, Bilia och Din Bil i Stockholm och Göteborg, köper tjänster av Dekra.


– Tanken är förstås att vi också ska öppna upp för fordonsbesiktningar, säger företagets vd Frank Schubert. Dekra verkar i 28 europeiska länder och det är klart att också den svenska marknaden är intressant. Vi kommer inom kort att skicka en ansökan till Swedac för att få auktorisation.

Frank Schubert vill inte gå in på hur många anläggningar som kan tänkas öppnas i Dekras regi nästa år, men en handfull anläggningar, framför allt koncentrerat till storstadsregionerna är ett troligt scenario.

I det perspektivet ska vi väga in att Bilprovningen idag har 185 stationer utspridda över hela landet. Bilprovningens dominans kommer att vara betydande också de närmaste åren. En utförsäljning av Bilprovningen kommer med all sannolikhet. Konkurrensverket har redan påpekat att besiktningsverksamheten i det korta perspektivet inte leder till en väl fungerande konkurrens. Här måste ägarebilden tydliggöras.

– Rollerna måste renodlas, säger Per-Arne Sundbom på Konkurrensverket. Bilprovningen kan få fördelar eftersom nuvarande ägare också består av intressenter inom motorbranschen.

Från 300 till 700 kronor
I dag äger svenska staten Bilprovningen till 52 procent. När regeringen tar beslut på att sälja av Bilprovningen i olika andelar kommer också fler aktörer att infinna sig.

Det var på så sätt som konkurrensen på allvar öppnades upp i våra grannländer. I Finland och i Danmark finns en handfull aktörer på marknaden – och för att driva dessa kommersiellt – steg också priserna radikalt. I Finland kan en bilbesiktning i dag kosta runt 1 000 kronor.

I Sverige betalar vi så här långt bara 300 kronor hos Bilprovningen. Med utförsäljning lär det stunda andra tider.

– Vi tar idag 345 kronor för en tidsbeställd besiktning och 395 kronor för drop-in, säger Sofia Sohlberg på Carspect. Hur framtiden kommer att se ut vill jag inte spekulera i, men det kan komma att handla om mer differentierad prissättning beroende på vilken produkt kunden köper.

Frank Schubert hos Dekra tror inte på några vansinniga prishöjningar.

– Med fler tjänster, andra öppettider och kanske möjlighet att hämta bilar hos kunder, behöver det i slutändan inte bli speciellt mycket dyrare för bilägaren. Jag gissar på olika priser från 300 och upp till 700 kronor beroende på beställd tjänst.

Diskutera: Vad tycker du om avregleringen av monopolet för bilbesiktning?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
bilägaresomkörfranskt
2010-11-04 18:31

Mycket bra med avreglering! Själv bor jag i Eskilstuna och där fanns det ingen tid alls att få. Bra med riktig konkurrens till bilprovningen, bort med monopolet. Det tjänar alla kunder på i längden. På en öppen marknad är tillgängligheten och servicen snabb och bra, annars byter man bara bilprovare. Som det har varit hitintills, är inte bra. "Bilprovningen: Var god dröj, 4-5 månander!" så kanske man får en tid om man har tur...idag i Eskilstuna...

#2
matte
2010-11-04 18:47

Ja, vad glad jag bli att konkurens kan ge oss ett många hundralappar högre pris, tack Reinfelt

#3
matte
2010-11-04 18:49

Föresten, du som ingen tid hittade, gå in och kika i morrn, det dyker upp uppsagda tider hela tiden

#4
DeN
2010-11-04 21:48

Det här måste vara den mest värdelösa avregleringen hittils...finns inget positivt i den!
Kasst är ordet! Fy tusan vad sur jag blir.

Det kommer bli dyrare, mer fusk och krångligare...
Hela europa kan intyga det.

#5
Guess who
2010-11-05 00:11

avskaffa all form av avreglering nu. priserna blir ju bara högre!

#6
Jan_2
2010-11-05 08:44

Är det någon som provat Carspect i Tyresö? Kan ju vara intressant med ett utlåtande.

#7
Sixten77
2010-11-05 08:55

Jag betalar gärna 700 kronor för att slippa vänta 3 månader. Japp så är det. 3 månader varenda gång jag ska boka besiktning. Svensk Bilprovning har inte det servicetänk som behövs.
Varför skulle det bli mer fusk? Det är väl samma kontroller som görs idag med SBP som görs hos privat ägda?

#8
Lennart.s
2010-11-05 09:12

Själv har jag inga alls med besiktningstider, jag planerar i god tid för besiktning av både bil och husvagn. Jag tror dessutom att i det långa perspektivet kommer alla som inte bor i tätort att få längre till station för besiktning för ingen privat aktör kommer att vilja lägge an anläggning i exempelvis norrlands inland.

Så för de av er som bor på lansbygden kommer inte bara kostnaden för kontrollbesiktningen att öka, ni kommer att får åka längre för att finna en station.

Personligen tycker jag att bilprovning är att räkna till infrastruktur, dvs att kontrollera att de fordon som trafikerar vägarna är säkra. Jag är och har hela tiden varit emot denna, i mitt tycke, ideologiska avreglering.

#9
2010-11-05 10:47

Jag förstår inte alla domedagsprofeter.

BP ska väl inte läggas ner?
De blir ju bara konkurrensutsatta och det är väl ingen nackdel.

Och varför skulle det bli längre till besiktning i norrlands inland än det är idag?

På de platser det inte är intressant för en ny aktör att etablera sig finns ju ändå BP kvar, de har ju ingen anledning att lägga ner så länge de har ett stabilt kundunderlag.

#10
DeN
2010-11-05 11:24

saabnisse...eller så kan man använda förnuft och logiskt tänkande.

Trot eller ej, det är inte så komplicerat, det går i princip inte att driva en bilbesiktningsverksamhet norr om Gävle med samma tillgänglighet för dagens kostnad och servicegrad, detta erkänner ju även de privata aktörerna.
För lite folk, för långt mellan kunderna. Man behöver inte vara doktor i ekonomi för att förstå detta.

Varför tror ni att det endast hittils, snart 6 månader efter avreglering, endast finns en aktör med ett serviceställe?
Det går inte att erbjuda samma service som bilprovningen för ett kokurrenskraftigt pris med bibehållen kvalitet. Därför det svala intresset från de privata aktörerna.

Hur kommer regeringen lösa detta då?
Jo de kommer tvinga bilprovningen att höja priserna och stänga serviceställen för att stimulera avregleringen, på samma sätt som man gjort med apoteken...blir det bra för slutkunden, nej jag skulle inte tro det.

Apoteken är förresten ett bra exempel, det har ju redan visat sig att det är idag svårt att få tag i "specialmedicin" för många människor, då de privata aktörerna inte håller dessa i lager, utan dessa måste specialbeställas med långa ibland leveranstider. Vissa privatapotek vill heller inte alls befatta sig med detta, utan skickar vidare kunderna till de kvarvarande (men färre) statligt ägda apoteken.

Samma utveckling kommer ske med bilprovningen...

#11
DeN
2010-11-05 11:27

En annan sak...
Titta på bilden till artikeln. En privat bilbesiktning och två verkstäder i samma hus. Såklart...

#12
sweeny
2010-11-05 11:30

Vad är det för märkvärdigt med att flera företag delar på en industrifastighet? behöver ju inte betyda att det är öppet mellan dem innanför ytterväggarna...
gå in i en galleria och titta på klädbutiker som ligger vägg i vägg med varann...

#13
Lennart.s
2010-11-05 11:36

Saabnisse; Jag håller med DeN, se på alla tidigare avregleringar så får du facit. privata aktörer kommer att ta "russinen ur kakan" och lämna resten till Bilprovningen (BP) Detta innebär att BP inte kommer att kunna täcka kostnader för lågintesiva stationer med intäkter på högintensiva dito därför att de högintesiva stationerna är de som kommer att antingen säljas till privata aktörer eller få lägre antal besök på grund av ett större utbud av konkurrerande stationer.

Avreglering ger inte hela Sverige samma service, det har tidigare avregleringar utvisat.

Dessutom kvarstår frågan om det blir bättre kontroller gjorda av privata aktörer eller om det blir kontroller som kunderna "uppskattar", dvs om vissa av aktörerna släpper igenom risigare bilar för att få fler kunder, alternativt om aktörerna finner fler fel för att verkstan i samma koncern skall bära sig.

#14
carl
2010-11-05 11:55

Ja Bilprovningen är ett solklart exempel på ett naturligt monopol. Jag skulle gärna vilja beteckna den som myndighetsutövande även fast den inte i konstruktionen är en myndighet. BP kan och ska belägga fordon som är trafikfarliga med ombesiktning eller körförbud. Att släppa dessa rättigheter till privata aktörer är korkat och fel.
Att andra länder har det är ingen ursökt för att vi ska försämra och fördyra bilprovningen. Helt klart blir det dyrare och sämre för många.

Urbota dumt och ideologisk lekstuga.

Polisen eller militären nästa?

#15
2010-11-05 12:51

De flesta här glömmer att alla besiktningsföretag måste ackrediteras av SWEDAC.
http://www.swedac.se/Omraden/Fordon/Fordonsbesiktning/

#16
DeN
2010-11-05 13:07

Nej, det glömmer vi inte...
Och SWEDAC är absolut ingen garanti för att fusk inte förekommer, tro mig.

Visst kan även BP fuska, men som det har varit till nu så har i så fall endast enstaka personer hos BP skott sig på detta.

I det nya privata systemet med högre avgifter är vinsterna större och stimulerar till mer systematiskt fusk och samarbeten med verkstäder etc.

#17
2010-11-05 14:59

Det kanske är lite väl långt att gå när man tror att det bara blir fusk med privata kontrollföretag.
Men DeN, jag föreslår att du själv startar bilprovning, då kan du ju själv bestämma dina avgifter.
Vad som krävs framgår ju tydligt på SWEDACs hemsida.
I princip behövs bara lite kapital, några bra kontakter och att man är ostraffad.
Tror du verkligen att det finns ackrediterade företag som vill riskera sin existens genom bluff?

#18
Hunk Golden
2010-11-05 15:57

Hej!

Vill redan nu göra lite reklam för min firma. Från o med 1 Juli nästa år så ska vi utöka vår verksamhet bilskroteri med bilbesiktningsservice.

Vi kommer att har de senaste utrustning och verktyg från Biltema.

Hos oss arbetar de mest nitiska och opartiska tekniker i landet.

Vi besiktar alla fordonslag. Från gräsklippare till rullator.

Vårt motto är EJ GODKÄND BESIKTNING PENGARNA TILLBAKA. Pris ex. Vanlig besiktning 299:- Telefon besiktning 199:- SMS besiktning 99:-

Hjärtlig välkomna

#19
Torben Worsøe
2010-11-05 16:25

Hvorfor tror i svenskere at privatisering bliver så meget dårligere. I Danmark blev det både meget bedre og meget billigere. Akkurat som da der blev flere til at sælge telefoner og flere til at sælge el.

#20
2010-11-05 19:58

Varför ändrade man på systemet? Var det ett Eu direktiv? Har inte hängt med. Jag är helt för marknadsekonomi osv. Men vissa saker är ju uppenbart mer lämpade att driva statligt eller kommunalt. Bilprovningen borde vara det mest uppenbara. Mekonomen bilprovning vägg i vägg med Mekonomen verkstad och reservdelar......joråsatt...

#21
Kurt Eriksen
2010-11-05 21:18

Varför ska allting privatiseras? Billigare för konsumenten heter det. Ingenting har blivit billigare efter privatisering vad jag vet. Bilprovningen är ett företag som i nuläget står över alla misstankar om mygel och fusk, hur blir det när mina "kompisar" tar över? Kan jag lita på att alla mina medtrafikanter verkligen kör fordon som är så säkra jag förväntar mig att dom ska vara? Mycket tveksamt.
Maverick

#22
DeN
2010-11-05 22:13

saabnisse...
Visst kommer det finnas ackrediterade bolag som vill riskera sin existens, så funkar ju all typ av ekonomisk brottslighet och skalbolagsveksamhet.

Det finns ju exempelvis verksäder som är ackrediterade idag med "grönallyktan" som fuskar, det är ju både tidningar och TV bevisat. Så varför skulle det inte finnas privata ackreditarade besikningsbolag också "släpper igenom" en bil då och då mot ersättning, eller hittar lite extra fel då och då? Det är ju en kalkylerad risk från dem, en fråga om vinst och upptäckningrisk.

Bolag som är seriös ett tag, men "kör lite på sidan av" och resonerar att det går så länge det går. Kanske har en ostraffad målvakt som står för bolaget osv... precis som all annan ekonomisk brottslighet.

Dessutom tenderar ju alla kontrollerande organ att "förvarna" innan de ska gör stickprov osv. Så svårt att fuska blir det nog inte. Och vad är det som säger att den person som utfärdar ackrediteringen inte fuskar också? Kanske godkänner en frima på tveksamma grunder, eller kanske mot ersättning?
Dessutom blir det mer byråkrati, staten måste ju fortfarande försöka hålla kolla på alla bolag, och ju fler de är desto mer kostsamt och svårare blir det att överblicka.

Korruptionen kommer garanterat bli större i detta privata besiktningssystem än med ett statligt monopol.

Vad är bäst för slutkunden och vägsäkerheten?

#23
DeN
2010-11-05 22:14

Ursäkta stavningen...glömde korrekturläsa.

#24
jo du
2010-11-06 08:58

dum... dummare ...högerpolitiker
det är det enda som man kan säga
idiotprivatisering och s.k. konkurens på områden där det i praktiken är bättre och billigare utan sådana dumheter..
fast det är ju så att privatisering sker av ideoligiska skäl samt... under bordet pengar .. till vissa personer
det är ju helt säkert....
det enda som behöver privatiseras är ..riksdagen...
eller den är ju redan "privatiserad" med alla mutor bjudresor... fina extrauppdrag o.s.v.

#25
2010-11-06 08:58

Jag rekommenderar samtliga skeptiker än en gång att läsa SWEDACs hemsida.

Försök också att förstå vad de menar.

#26
uff
2010-11-06 09:22

Så skickas vinsterna till Finland och Tyskland !

#27
789
2010-11-06 11:44

Bort med moderaterna nu!

#28
Peter jensen
2010-11-06 12:09

Appropå moderaternas utförsäljningsmani av Sverige. Det sägs att Fredrik Reinfeldt är en av kandidaterna till nobelpriset.

Årets nobelpris i fysiologi eller medicin borde naturligtvis ha gått till statsminister Fredrik Reinfeldt för hans upptäckt att inga svåra sjukdomar behöver vara längre än ett år - en upptäckt utan motstycke i medicinens historia och desto mer anmärkningsvärd som den gjorts av en medicinskt helt oskolad person. Nu får han väl som många stora upptäckare före honom fått göra stå över ett år och hoppas på sitt rättmätiga pris år 2011.

Läkaren Gunnar Nordenstam

#29
Peter Jensen
2010-11-06 12:14

Tillägg, inlägget är ett citat från läkaren Gunnar Nordenstams insändare.

Jag är bara så trött på all utförsäljning och försämring av Sverige bilprovningen inget undantag var låta nåt som fungerar bra bestå.

#30
2010-11-06 13:59

En sak som många tydligen inte fattat är att monopolet avskaffades för att möjliggöra konkurrens.
Som framgår av artikeln kommer också försäljning av delar av BP att ske.

Anledningen är ett EU-direktiv och inget som moderaterna bestämt.

Samma sak hade hänt om den rödgröna röran suttit vid makten.

Men jag förstår att det är hårt för kommunistsympatisörer att ta till sig.

#31
2010-11-06 14:03

Man måste förstås inte vara kommunistsympatisör för att ogilla avregleringen Saabnisse.
Det räcker att man är av åsikten att det är onödigt, ja rent av dumt att reparera något som inte är sönder.
:o)

#32
Beppe
2010-11-06 15:49

Saabnisse: Det var den borgerliga regeringen som drev igenom avregleringen. Ren lögn att det berodde på något tvingande EU-direktiv!

Vore klädsamt om du tog reda på fakta innan du spyr ut din mörkblåa propaganda och ditt förakt mot alla rödgröna sympatisörer som du buntar ihop som "kommunister".

#34
2010-11-07 09:56

Beppe, ta gärna reda på lite fakta själv.

Det finns sedan länge ett EU-direktiv som syftar till att avskaffa varje form av monopol.
Eftersom Sverige är medlem i EU har regeringens syfte varit att följa detta så långt som möjligt, till skillnad från den tidigare socialistiska regeringen som bara ville följa EUs direktiv i de former det passade dem.

Och jag är så urbota korkad att jag tror att det här kan leda till något bra, är jag inte nöjd med en bilprovningsfirma har jag ju möjlighet att välja en annan.
Men jag kan hålla med om att om det inte blir tillräckligt många aktörer kan det bli som inom petroleumbranschen, ett fåtal märken som bildar ett oligopol och träffar inofficiella uppgörelser om priser.

Någon form statlig priskontroll kanske måste till, men det strider till viss del mot den marknadsekonomi som de flesta vill ha.

#35
Beppe
2010-11-07 10:42

Saabnisse: Igår skrev du att "Anledningen är ett EU-direktiv och inget som moderaterna bestämt.
Samma sak hade hänt om den rödgröna röran suttit vid makten".

Fakta:
EU har inte bestämt att vi här i Sverige MÅSTE konkurrensutsätta SBP. Det var våran alliansregering som av ideologiska skäl beslutade det. De rödgröna har hela tiden varit emot denna avreglering.

Man får naturligtvis tycka vad man vill om det beslutet men att som du försöka förvränga sanningen är inte okey.

#36
2010-11-07 10:52

Beppe, jag håller med om att den rödgröna röran inte skulle ha avreglerat SBP, där skrev jag fel igår.
De har ju som jag skrev tidigare bara tagit till sig EUs direktiv där det passat dem.

Men det spelar ju ingen roll, de rödgröna har ju avreglerat sig själva, eller hur.

#37
2010-11-07 11:20

Jag har, utan att vara kommunist, lite svårt att inse fördelarna med privatisering av nödvändiga samhällsfunktioner.
Bilprovningens privatisering verkar vara enbart en politisk principfråga. Argumenten saknas!
.
Jag vänder mej lite mot att regeringen avreglerar det ena efter det andra. Eftersom varje avreglering är slutgiltig och oåterkallelig verkar det inte helt demokratiskt då regeringen egentligen aldrig haft något särskilt starkt mandat att genomföra sin politik.
.
Nåväl, bilprovningen är inte det värsta som kan avregleras ...

#38
O.Palme
2010-11-07 11:26

Saabnisse, du kallar konsekvent det röda blocket för "den rödgröna röran"
Vad kallar du den andra röran för?

Om det går att göra en röra av 3 ingredienser, vad kan man inte göra med 4 då?

#40
kai michelsson
2010-11-07 13:41

De som tror att avregleringen ökar valfriheten har rätt.De som inte föstår att priserna kommer att öka markant har nog tappat sitt andra öga.Kolla läget i Finland.

#41
2010-11-07 18:02

Saabnisse menar att statlig priskontroll strider emot marknadsliberalism. Vad han bygger detta på är oklart men Adam Smith, personen som trots allt är en av huvudgestalterna inom marknadsliberalismen, konstaterade i sitt mest kända verk, "nationernas välstånd", att staten bör ha ett inflytande i och kontrollera vissa funktioner inom samhället - rättsväsendet är där ett sådant exempel (som ju konkurrenslagstiftningen faller under). Så jag tror att Saabnisse missuppfattat det här med fungerande marknader och liberalism.

Samma sak gäller för övrigt infrastrukturen som är ett naturligt monopol. Det finns helt enkelt ingen privat aktör som kan sköta det billigare utan det måste och skall ombesörjas av staten (vilket även Adam Smith poängterade). Hur det sedan kommer att fungera i fallet Svensk bilprovning låter jag vara osagt men det mesta talar för att det kommer bli en dyr historia - precis som hos många andra marknader där borgerliga politiker (tyvärr) låtit sin ideologi vara vägledande i sina beslut framför samhällsekonomisk effektivitet.

MVH AL

#42
ensomkörenfranskbil
2010-11-07 19:43

Vi får inte byta ett monopol mot ett annat. Vill vi verkligen avreglera så låt verkstäderna som släcker 2 :or även besikta bilar. Den avreglerade marknaden behöver inte se ut som SBP har utformat den. Bilprovningen idag är många ggr godtycklig utförd. Förändra helt och hållet reglerna för besiktning, lär av Kanada och USA..."Mamma Svenska Staten" tar hand om oss i så mkt annat, bilprovningen kan andra göra...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.