Bild
Nästa artikel
95 procent nöjda med Bilprovningen

95 procent nöjda med Bilprovningen

Nyheter

Trots skrotat monopol fortsätter kunderna gilla Bilprovningen. En ny undersökning visar att mer än nio av tio är nöjda med sin senaste besiktning.

Bilprovningen presenterar nu bolagets kundundersökning för 2010.

18 000 personer har under våren och försommaren intervjuats. Resultatet visar att i genomsnitt 95 procent av privatkunderna är nöjda med sitt senaste besök hos Bilprovningen.

Aldrig tidigare i Bilprovningens 45-åriga historia har betygen varit högre.

– Det är ett bra utgångsläge nu när marknaden öppnats upp för nya aktörer. Vi fortsätter att utveckla vår service och våra tjänster och tänker visa att vi står oss mycket bra även i konkurrens med andra, säger Magnus Ehrenstråhle, vd för Bilprovningen.

Betygen skiljer sig stationerna sinsemellan, från 85 till 100 procent nöjda kunder. På stationerna i Kristinehamn, Markaryd och Kisa var samtliga kunder nöjda

Avreglerat monopol
Spelreglerna för besiktningsbranschen i Sverige ritades om 1 juli i år, monopolet avreglerades och konkurrensen släpptes fri.

Syftet är att öka tillgängligheten men kritiker befarar att priserna kommer att öka. Hittills har endast en aktör, Carspect, öppnat en privat besiktningsstation.

Diskutera: Vad tycker du om avregleringen av fordonsbesiktningen?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Bendixdrevet.
2010-10-08 15:46

Kommer att bojkotta alla förutom bilprovningen.
Blir det lika dyrt som i Finland så är det dags att skita i besiktningen helt.

#2
SiggeN
2010-10-08 16:46

Bendixdrevet...det kalls fritt val och valmöjlighet. En grundsten i demokratin till skillnad ifrån statliga monopol.

#3
2010-10-08 19:45

Ja du SiggeN.
.
Men vi har vissa förbehåll. Spritmonopolet är ett exempel, snus är ett annat och mc-körkort vid 16 år en tredje ... Ska vi ta fyrverkerier med också ... åsså den omdiskuterade frågan om att prata i telefon när man kör bil och så kan vi ju ta allemansrätten när vi ändå är igång ... Ja, det finns en hel del saker som skiljer oss från övriga demokratier omkring oss.
.
Men visst ... valfrihet är demokrati så länge den gäller alla!
.
Personligen anser jag att bilprovningens uppgift är att likna vid myndighetsutövning och därför inte lämplig att privatisera.
Med det menar jag att bilprovningen faktiskt kan belägga ditt fordon med brukandeförbud och ett sådant "intrång" i ditt privata ägande inte bör utföras av privata intressen.

#4
SiggeN
2010-10-08 20:08

Jes_....din kommentar är dessvärre helt obegriplig.

#5
2010-10-08 20:46

Blir inte ett dugg förvånad SiggeN !

#6
SiggeN
2010-10-08 21:07

Jes_ du verkar blanda ihop begreppen anarki och demokrati. I övrig är du fullkomlig obegriplig.

#7
2010-10-08 21:13

Polisen jämte vägverkets inspektörer kan belägga ditt fordon med körförbud (kan inträffa vid en sk flygande inspektion). Detta är myndighetsutövning.
Bilprovningen som gör exakt samma sak fast med bestämda intervaller och kan naturligtvis också belägga Ditt fordon med körförbud, kan i min tankevärld inte falla under privat företagsamhet. Hur högerpolitiskt-inriktad jag än försöker att legalisera denna idé ... faller den på sin egen orimlighet.
Privatisering med dess valmöjligheter känns inte som demokrati i det här fallet. Privatisering av bilprovning är ren politisk princip ... och mycket dålig sådan.

#8
2010-10-08 21:15

Hope !??

Vart kom anarkin in?

#9
SiggeN
2010-10-08 21:17

All bilprovning statlig eller privat sker under Swedac: ackreditering.

#10
2010-10-08 21:47

jag vet det SiggeN.
.
Skulle polisarbete, skattekontroll, tull och försvaret också kunna utföras med ackreditering? För principens skull liksom ?

#11
SiggeN
2010-10-09 10:38

Jes_...artikeln handlar SBP. Försök hålla dig till ämnet. Precis som vanligt folk vägrar inse att de har fel och börjar mumla om något helt annat. Nu orkar jag inte med dig mer Jes_

#12
2010-10-09 14:02

Det är helt fritt att läsa vad jag skriver.
.

Frågan gäller vad jag tycker om avregleringen av fordonsbesiktningen.
Till det är jag inte positiv och jag finner inte argument som demokrati, eu-anpassning eller valfrihet och i synnerhet inte politiska principer som särskilt främjande i sak.
.
Den som anser sej, ensam ha rätt svar på frågan och därmed inte respekterar andra åsikter ska nog inte slå på demokrati-trumman.

#13
jarl s
2010-10-11 04:54

Toyota-ägare är tydligen 100% nöjda.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.