Bild
Nästa artikel
Klassiska bilar

Klassiker: Saab 99

Publicerad 19 december 2015 (uppdaterad 21 december 2015)
Saabs första 99 med svenskbyggd motor blev lyckad, lyxig och alldeles lagom sportig.

EMS. Tre bokstäver som för oss akne- och bilansatta tonåringar 1972 fick samma fantasieggande betydelse för Saab 99 som GTO fått för Pontiac Tempest knappt tio år tidigare.

Saab 99 EMS. Vilken bil. Electronic Manual Special. Eller ”Ennu Mera Saab” som en måttlig stavare i klassen envist hävdade.

1972 var fantastiskt för Saab. Redan året före hade man tallat på specifikationer och utseende på nittinian, debut hösten 1967. Elvärmd förarstol och strålkastartorkare med spolning var världsnyheter.

Och nu kom sjuttitvåorna. I tv-nyheterna sommaren 1971 syntes en Saab 99 med stora svarta stötfångare dunsa in i en stolpe, utan att något märkbart inträffade. Stötfångarna fjädrade ut igen, återtog sin form. Hur var det möjligt? För att markera betydelsen såldes de första exemplaren med en liten dekal i fångarens blanklist, ”Saab med stötfångande stötfångare”.

Och så kom EMS. Kopparmetallic lackering, lättmetallfälgar i fotbollsdesign. Ratt och grill med speciellt utseende. Motorn svensktillverkad, i Södertälje. Etthundratio hästar, insprutning. Wow. En Saab Sport!

Mja. Vi Bilägares Jan Ullén rapporterade om 99 EMS. Först en förhandsvisning. ”Sportigaste Saaben” löd utfästelsen, men första provkörningen betonade snarare vridmomentet och att den notoriskt tröga styrningen kändes lättare. Men visst var bilen kvick, 0–100 tog runt elva sekunder och toppfarten låg på 170 knyck.

I testet senare 1972 ställdes EMS mot Volvo 142 GL, versionen med insprutning, samt loket Ford Consul 3000 GXL. Saab var inte snabbast men smidigast och ansågs harmonisk – men dyr. EMS kostade 27 300 kronor, tusenlappen mer än Volvo.

1976 flagnade glansen något, 99 Turbo stod för dörren, men i dag är en välskött EMS som på våra bilder ännu svårare att hitta än sitt laddade syskon.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 99?

Saab 99 EMS Combi Coupé 1978

Nypris: 52 800 kronor.
Värde idag: 20 000–30 000 kr.
Motor: Rak fyrcylindrig motor med en överliggande kedjedriven kamaxel, två ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 1 985 cm3. Max effekt 118 hk DIN vid 5 500 v/min. Max vridmoment 167 Nm vid 3 700 v/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 455/B 169/H 144 cm.  
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram triangellänkar, bak stel axel. Bilstein stötdämpare.
Styrning: Kuggstång. 
Hjul: Aluminiumfälgar 5 tum. 
Bromsar: Skivor fram och bak.
Fartresurser: Toppfart 170 km/tim. Acc. 0 –100 km/tim 11 s. 
Förbrukning: 0,95 l/mil.

Livscykeln

1967 Saab 99 premiärvisas 22 november 1967, efter drygt tre års utvecklingsarbete under projektnamnet Gudmund. Bilens kaross är ritad av Sixten Sason och Björn Envall, under den framåtöppnande huven finns en längsmonterad, nykonstruerad motor utvecklad och tillverkad av Triumph. Den är på 1,7 liter och 80 hk.

1968 Försäljningen börjar. I grundversion kostar Saab 99 18 385 kr, knappt 25 procent upp mot en vanlig V4 men billigare än en Volvo 142 som kostar ett par tusenlappar mer.

1970 Ny dörrklädsel som lever kvar i stort sett oförändrad på sedanmodellerna under hela livscykeln.

1971 En världsnyhet: stålkastartorkare! Ny instrumentpanel som behålls 99-serien ut, förstorad cylindervolym, nya ytterspeglar.

1972 Ny motor tillverkad i en ny fabrik i Södertälje och första bil att få den var 99 EMS. Två liters cylindervolym och Bosch elektroniska bränsleinsprutning gav 110 hk, toppfart 170 km/tim, kaross i unika färgen kopparmetallic.

1985 Saab 90 ersätter 99. 

Kommentarer

#1 • 2015-12-19 10:28
SKF

Oj! En Saab 99 med Saab 96 instrumentbräda/dörrsidor. Det måste väl vara ganska ovanligt?

#2 • 2015-12-19 10:32
Audi A5 SB

Ja, det måste vara en unik bil. Prototyp? ;-)

#3 • 2015-12-19 14:08
trasten

Julglögg på redaktionen?

#4 • 2015-12-19 17:28
Rutger Jönåker

Vart tar dom bilder vägen som man bara kan se en kort stund när sidan laddas?

Jag har positiva minnen av Saab 99. Det var en rymlig bil trots kompakta yttermått, undantaget fotutrymmet fram som var trångt pga. inträngande hjulhus... Den var tyst och bekväm och gick stadigt på vinterväg. 99an var min första framhjulsdrivna bil och jag hade inledningsvis lite svårt ställa om från bakhjulsdriften jag tidigare haft. Tyckte den var tungstyrd och ville gå väl mycket rakt fram i kurvorna på små krokiga grusvägar. Men övning ger färdighet och jag lärde mig tekniken.;-) När jag blev sams med framhjulsdriften så älskade jag min Saab 99, som var en -82a med H-motor!

#5 • Uppdaterat: 2015-12-20 09:30
muskorv

Är det en synvilla, eller sitter inte hjulen centrerade i hjulhusen? Ser lite ut som att karossen är monterad lite för långt fram på chassit.

#6 • 2015-12-20 10:03
saabnisse

Det här är den klassiska 99-looken med ett välformat bakparti, Combi-coupen i 99 utförande ser bara konstigt obalanserad ut, fronten är för kort i förhållande till den längda bakdelen. Sedan att den var praktisk är en annan sak.
Det var först med 900 som det blev balans i utseendet.

#7 • Uppdaterat: 2015-12-20 11:41
GDS

Du ser rätt muskorv, axeln ligger någon cm bakom hjulhuscentrum.
Annars en välbalanserad look med bra funktion och vilken vinterbil det är.
Tur man sparat en för framtiden...

#8 • 2015-12-20 14:00
Tobo

Snyggaste 99:an är helt klart sedanen. Combi-coupen kommer precis som saabnisse skriver till sin rätta först i 900:an, min favorit är 3-dörrars 900 Aero.

#9 • 2015-12-20 14:46
Tjalle

Det är till och med så att 900 inte blev harmonisk/snygg förrän ryggsäcken kom på.
Svart 3-d 900 Turbo blev en ikon och satte SAAB på kartan, speciellt i USA.
Till ikonstatusen bidrog även det karakteristiska "haltande" (grenrör med olika låga pipor)
turboljudet.

#a • 2015-12-21 10:28
Tvärnit

Har alltid tyckt att EMS:n är coolast. En 76:a i silver med svarta stripes o " fotbollsfälgarna".
Volvo o Ford tillhörde gubbligan, BMW hade att sätta emot men i övrigt så låg ju planen öppen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.