Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varvräknare ökar inte säkerheten

Bilfrågan: Varvräknare ökar inte säkerheten

Bilfrågan

"Dan skriver att varvräknaren är ett viktigt instrument för säker körning. Det begriper jag inte alls." Vi Bilägare följer upp.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

KOMMENTAR:
I Vi Bilägare 12/2010 skriver signaturen ”Dan” att varvräknaren i dag ett mycket viktigt instrument för ekonomisk och säker körning. Jag förstår faktiskt inte kopplingen mellan detta och varvräknaren då det ju är andra faktorer som avgör om vi kör ekonomiskt och säkert.

Vad ekonomin beträffar har vi fått lära oss att köra på så hög växel som möjligt vid en viss hastighet och visst körmotstånd. Med en viss erfarenhet vet vi vilken hastighet som är den lägsta för de olika växlarna.

Då körmotståndet ökar känner vi att en lägre växel blir nödvändig. Om vi skulle behöva den informationen borde i instrumenteringen finnas en siffra eller symbol visande den för stunden lämpligaste växeln. Vad varvräknaren har med säkerhet att göra, begriper jag inte alls.

Hans Johansson

SVAR:
Denna fråga delar bilägarna i två läger, de som tycker varvräknaren är oundgänglig och de som tycker den är överflödig. Båda har väl i stort sett rätt. Vi kommer förmodligen lättast runt frågan genom att konstatera att instrumentet idag inte kostar särskilt mycket.

Låt det ingå i utrusningen så kan bilägaren själv välja om han eller hon vill använda det eller inte.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Behövs varvräknaren? Eller kan den lika gärna skrotas?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2011-01-04 09:01

Precis som Bengt skriver borde varvräknaren vara en valmöjlighetn när man köper bilen. Idag kan man knappt beställa någon bilmodell utan varvräknare. Låt dem som anser att varvräknaren behövs betala för den. Personligen är jag kluven. Visserligen ger varvräknaren nyttig information då många motorer idag knappt hörs in i kupén, å andra sidan skall denna nytta ställas i förhållande till den ökande risken för fel ev elektronisk art som denna typ av tillval för med sig.

#4
2011-01-04 10:25

Det fåniga är ju att det finns varvräknare på automatväxlade bilar.
Varför?
Jag hade mycket hellre haft en riktig klocka på den platsen i stället för en liten numerisk fjuttklocka.
Den valmöjligheten borde absolut finnas.

#5
2011-01-04 10:39

Varvräknaren är bra, även om man kör automatlåda. Dels kan man se när vridmomentet ligger som högst, bra vid början till omkörning. Dels kan man se så att man inte övervarvar motorn vid motorbroms, vid brant långa nedförsbackar. Den kan gott få sitta där i alla bilar, den stör ändå inte så mycket.

Men den behöver ju inte vara lika stor som hastighetsmätaren, som i BMW. Som för övrigt har hastighetsmätare i extrautrustningslistan. Men man behöver inte betala extra. Varvräknaren verkar dock tillhöra grundutrustningen.

#6
2011-01-04 11:10

Lika så på premiumbilar är den till information om att motorn går på tomgång. Det kan vara svårt att höra och märka annars, eftersom de går så tysta och vibrationsfritt.

#7
Johan_i_Huddinge
2011-01-04 11:47

Om varvräknaren stör för mycket kan man ju gaffa den och ägna sina tankar åt något viktigare här i livet.

#8
2011-01-04 13:08

Johan, jag skrev inte att den störde utan att den var onödig och att jag mycket hellre ville ha en riktig klocka där.

#9
truebeliever
2011-01-04 14:39

Det hjälper hörselskadade iaf, så de inte varavr för mycket och när stereon är på max nästan

#10
2011-01-04 14:42

Gösta L, varvräknare tillhör inte det som brukar krångla - och i så fall så stör den inga övriga funktioner. Och den är ju faktiskt billig - och totalt onödig.
Jag håller med saabnisse.
Det verkar som att många totalt saknar motoröra. Man både hör och känner när det är dags att växla.
Jag kan i och för sig hålla med Thommys sista (senaste?) kommentar om tyst tomgång - men det finns ju kontrollampor som visar om motorn är på.
-
Det fanns en tid då jag kollade effekt- och vridmomentkurvor och använde mig av detta "häftiga" tillbehör - när det fanns. Det var då inte så vanligt, då när det fanns ett större behov.
Jag insåg ganska snart att i praktiken så påverkades ändå inte mina växlingspunkter.

#11
My Toyota Is Fanstatic Powerful Avensis
2011-01-04 16:00

Det enda varvräknare är bra för är att folk vågar köra hårdare, alltså dyrare och mer utsläpp och slitage på bilen så att en massa nya delar och bilar måste tillverkas och det blir nya utsläpp...

Känns så onödigt och dumt med varvräknare, inget jag vill betala för. Dessutom tar den upp för mkt plats i instrumenthuset.

Nej, är man så gammal att man hör så illa att man inte känner/hör när man ska växla är man en fara och den som inte hör/känner när man ska växla ska inte köra bil. Och man hör på ett ungefär hur mkt man vågar varva upp bilen i.

Däremot när jag körde rally på 80-talet, då tittade jag på varvräknaren emellanåt, framförallt innan jag kände motorn efter de olika uppdateringarna. låter ju en del om dessa när de har mkt trim och beter sig inte som en vanlig bil, framförallt inte i tävling där det går riktigt hårt.

#12
MBfreak
2011-01-04 16:05

Använder inte ens varvräknaren när jag sladdar i snö. Man har ju hörsel.

#13
Anonymous
2011-01-04 17:02

läste någonstans att en av de nya Jaguarmodellerna har en hel display där mätarna visas "analogt" (nej, tänker inte komma med källhänvisning, glöm det...). denna teknik borde ju kunna anpassas så panelen visar de delar av mätarutbudet som man vill ha i olika kombinationer... helt personlig anpassning borde då vara möjlig, dölja/ta fram de man vill ha för stunden.

#14
truebeliever
2011-01-04 17:11

man behöver int e vara gammal för att höra dåligt får man inte köra bil då?

#15
asså va va de jagh sa?
2011-01-04 17:13

hör man så illa så man inte hör motorns varvtal är väl svaret nej.

#16
Anonymous
2011-01-04 17:16

det är inte förbjudet att köra bil om man är döv...

#17
asså va va de jagh sa
2011-01-04 17:20

nej, men olämpligt. man kan inte bara följa lagar, finns mycket lagligt som är fel. och tvärtom.

#18
Anonymous
2011-01-04 17:37

inte olämpligt om myndigheterna utfärdat ett körkortstillstånd... det finns de som är döva sedan födseln och får tillstånd att ta körkort. De flesta skulle nog säga att det är högst lämpligt att ha 2 armar om man ska köra bil, ändå finns det de utan som får ta körkort och köra (specialanpassad, förstås) bil i trafiken. om du får välja, vill du möta någon som håller i ratten med bägge händerna eller någon som styr med foten eller ett sugrör? just det, du tycker alltså inte de ska finnas i trafiken? Dessa har fått ta körkort som alla andra, precis som de döva som vill.
Vem avgör vad som är lämpligt, då?

#19
Svarvräknaren 1 st i varje
2011-01-04 21:58

Funkar bra till gamla 740 som ofta får problem med hastighetsmätaren, då kan man köra på varvräknaren så länge.
Tyvärr drabbar det trippen och farthållaren, ett standard lödfel(glapp) om man orkar kan man plocka ur instrumentpanelen och löda om kretsarna bakom hastighetsmätaren.
Tomgången är ju bra att veta med.

#20
Automatlåda
2011-01-05 12:21

En riktig bil skall ha varvräknare, oljetrycksmätare och spänningsmätare.

#21
2011-01-05 12:27

Jo, det var så sant, en gång i tiden, när man kunde - och framförallt behövde - meka med bilar tämligen ofta, så var varvräknaren bra vid tändnings- och tomgångsjusteringar.
(Men det fanns ju för all del inbyggt i det instrument som man ändå nästan alltid behövde koppla in.)

#22
2011-01-05 12:29

Hör du Automatlåda, varför inte Amperemätare och oljetempmätare när du nu ändå är i farten?

#23
Conny Carlsson
2011-01-05 12:53

Självklart så är varvräknaren ett måste i en modern bil. Själv så kör jag en bil med automatlåda och har stenkoll på varvtalet. Där ser jag direkt hur mycket jag utnyttjar av bilens vridmoment och därmed bensinförbrukningen. Och det är en fröjd att se när varvtalet hamnar på 1600 varv i 70 km/h!

#24
simon_d
2011-01-05 12:55

Hur kan du se hur mycket av vridmomentetsom du utnyttjar? Det beror ju helt på hur mycket du gasar

#25
simon_d
2011-01-05 12:59

Varvräknare är en anakronism egentligen. Vill man köra fort på bana så skulle det egentligen räcka med en lysdiod eller två som indikerar när man måste växla upp innan varvtalsstoppet griper in

#26
emellertid
2011-01-05 13:43

Det är bara bilsportsförare som har nytta av varvräknare och dom är på väg väck där också. Växlingsdags visas allt oftare med ett antal lysdioder där röd diod betyder varvtal på topp dags att växla

#27
Jooon
2011-01-05 14:01

Märks att folk inte har behövt mecka bil idag. Varvräknare samt tempmätare är oumbärliga för att leta fel då man lämnar längs vägen. Varvräknaren tala om jag skall leta bland givare eller tändning om bilen saknar gnista. Användes senast för mindre än en månad sedan då jag inte årkade bogsera hem bilen utan stog längs vägkanten, okej visade sig vara boxen som fått lite vatten i sig, men bilen var igång efter några timmar på nytt tack vare instrumenten som biltillverkaren så snällt utrustar oss med.

Sedan brukar jag använda den då jag drar släpkärra med automat eftersom jag brukar föra över lådan till manuellt läge. Onödigt lådan sitter och växlar varje liten uppförsbacke.

Nej mycket kan jag tappa men varvräknaren vill jag för allt i världen inte mista, har ingen lust att börja eftermontera heller eller som för i tiden då man letade efter en bil som ägaren varit smart nog att beställa med varvräknare, dom utan var döda.

#28
MBfreak
2011-01-05 15:01

Har bara haft bilar utan varvräknare förutom min senaste bil. Har gått så bra. Den mest ovana märker på ett ungefär vad ett fel beror på ändå, eller så frågar man någon.

#29
z655
2011-01-05 19:27

Jag håller fullständigt med Jooons åsikter. Kan dessutom tillägga att när man åkt med folk som inte har det minsta "motoröra" så lider man med den stackars bilen som antingen körs på tokvarv i landsvägsfart alternativt håller på att kvävas i låg fart på högsta växeln. Detta Trots att bilen har varvräknare! Jag brukar förklara för dessa personer varvräknarens funktion och råda dessa att titta mer på den när dom kör för att få en mer harmonisk och effektiv körstil. Som motorintresserad förare tycker jag att varvräknaren är ett av de viktigaste instrumenten för att köra sin bil så effektivt och ekonomiskt som möjligt.

#30
Uno (Unos brors bror) Lööv
2011-01-05 19:32

Har man inget motoröra ska man inte köra bil alls. är man inte det minsta insatt i hur en bil fungerar är man farlig både för bilens hälsa och för sina medtrafikanter även på andra sätt.

#31
Anynomus
2011-01-05 20:13

Jaja, här skrävlas det om motoröra och annat självutnämnt Einsteinaktigt. Släng er i väggen. Ingen av er skulle höra skillnaden mellan 1 700 v/min och 2 200 v/min - en diff på 500 v/min. Själv är jag uppvuxen i traktorer, skördetröskor, grävmaskiner och andra fordon och anser själv att jag har "öra" för motorn. Dessutom är jag en skicklig pianist med bra gehör. Trots detta tittar minst lika ofta på varvräknaren som på hastighetsmätaren - SÄRSKILT om fordonet är nytt för mig. Endast på det här sättet vet man exakt hur och när man vill agera på ett visst sätt. Och tuta INTE i mig att någon av er har den minsta koll på varvtalet när det närmar sig det röda området. Var det 5 500 v/min? Eller var det 6 200? Men det klart, snacka går ju.

#32
Uno Lööv
2011-01-05 22:33

köpt bilar med massvis av nya ägare på utan varvräknare utan att motorerna varit i dåligt skick. båda gamla och enstaka nyare bilar. alla hör när det ska växlas höddudu...

#33
z655
2011-01-05 22:45

Re:Anynomous. Just det snacka går ju. Ditt pianist öra tänker jag inte ifrågasätta då jag inte är pianist själv (relevans???) men motoröra har jag och hör defenetivt skillnad på en motor som går på för lågt resp. för lågt varv för den belastning den har.Jag har väldigt bra koll på när en motor närmar sih maxvarv och när den närmar sig mim varv när den orkar gå. Det är bra att dy anser dig ha det men att anse att inte andra människor(icke pianister) inte har det gör att jag anser dig som en s.k idiot .Det finns massor av motorintresserade människor i Sverige som kan ruskigt mycket om motorer. Har du inte fattat det så är du ute och cyklar totalt. Ge dej ut på en cruising i vilken svensk stad som helst och snacka runt lite så kommer du att fatta vilkey otroligt motorkunnande det finns hos Svenskar i allmänhet.

#34
Automatlåda
2011-01-05 22:55

@ Roy J
Diesel, varvräknare och automatlåda, det är trivsamt.
Oljetempmätare för automatlådan vore nog bra om man skall dra tunga släp. Amperemätare behövs inte om man har spänningsmätare, är spänningen rätt så räcker strömmen till.
Varvräknaren ökar inte säkerheten, men välbefinnandet hos mig ;)

#35
2011-01-06 09:28

Varvräknare är ett bra hjälpmedel, finns i och på alla mina motorfordon. Absolut inte nödvändigt i alla lägen men alltid bra. Även oljetrycksmätare, volt eller amp-mätare är bra och naturligtvis inte heller nödvändiga för att framföra en bil på vägen.
Dock inte särskilt bra om oljetrycksmätare ersätter varningslampan (som var fallet i en MB jag hade engång).

#36
2011-01-06 12:35

Nu råkar jag faktiskt ha absolut gehör och skulle väl genom det kunna höra tämligen exakt vilket varvtal motorn går på - men det är karaktären på ljudet som avslöjar en hel del saker, t ex när det är dags att växla.
Instrument är inte alltid det bästa. Jag justerade in ett par dubbla Webrar en gång i tiden bättre med hörseln än med vakumklockor.
Sen ska väl erkännas att även jag kollar på varvräknaren emellanåt - för att se varvtalet vid 110 km/h (en referens beträffande utväxlingen) eller om tomgången låter ansträngd. En del motorer byter karaktär vid vissa varvtal, så då kollar jag också till - kan vara en ledtråd till konstruktionen. Oftast utgår jag alltså från mina egna sinnesintryck innan jag konsulterar varvräknaren. Gissar att det är tämligen vanligt.
De personer z655 beskriver är troligen inte hjälpta av aldrig så många instrument. De har inte insikten och kunskapen.

#37
Uno Lööv
2011-01-06 13:00

Många i undersökningen på Vi bilägare använder intre varvräknare. Visst, majoriteten men de flesta som besöker hemsidan har ett extra bilintresse och gillar tuffa finesser. Förr klarade vi oss utan. i enstaka nya, tysta bilar saknas varvräknare och det går fint. överskattat!!!!!

#38
2011-01-06 13:16

Jag kan tillägga att även jag kryssat i att jag använder varvräknaren, men jag kan inte påstå att det är särskilt frekvent.
Det är lite som med min mobiltelefon. Jag kan kolla väderrapporter, Facebook, vad som visas på tv - men skulle jag sakna dessa funktioner? Nej, knappast. (Däremot finns det andra funktioner i telefonen som jag definitivt vill ha kvar.)

#39
tossemor
2011-01-06 14:10

jag räknar varvtalen i huvvet jag

#40
Automatlåda
2011-01-06 16:46

@tossemor
Blir det inte lite snurrigt då... :=)

#41
tossemor
2011-01-06 19:36

bara räkna 1-3 sekunder i huvvet å sen ta gånger tusen

#42
Tokdanne
2011-01-07 02:07

Varvräknaren behövs kanske om man kör med manuell växellåda men numera köper ju folk DSG och Powershift och vad alla dessa dubbelkopplingslådor heter så man undrar hur stort behovet egentligen är. Jag bytte till en mazda med vanlig automat förra året och jag har absolut inget behov av varvräknaren på den. När jag hade manuell så lyssnade jag på motorljudet och hade ögonen på vägen :)

#43
Automatarn
2011-01-07 13:10

Jag har en automatare och jag har alltid undrat varför jag har en varvräknare?! =D

#44
z655
2011-01-07 17:24

Jag tycker Bengt Dieden sammanfattade det hela utmärkt:: Låt varvräknaren ingå i utrustningen så kan var och en välja att använda den eller inte.

#45
Kenneth Nordin
2011-01-08 15:51

Varvraknare ar ett bra hjalpmedel vid aktiv korning aven med automatlada.Jag hade sjalv en bil med v8 som jag korde aktiv genom att lasa vaxlarna och vaxla da varvraknaren gick mot rodmarkeringen,riktigt kul faktiskt.Sa lal varvraknaren vara standard i alla bilar.

#46
2014-05-31 03:01

Varvräknaren är bra att ha för att upptäcka om nåt gått sönder ;) Man har en siffra att gå på om tex tomgången verkar hög eller om den svajar etc. Men visst skulle det kunna vara en temporär grej man trycker fram vid behov i nån meny.

Tycker dock själv att den "ska" vara där. Känns tryggt och hemtamt ;) Stör mig fortfarande på att min bil inte har nån tempmätare tex. Har nog aldrig i hela mitt liv haft nytta av en - men det känns bra att den sitter där ;)

Nu när vi närmar oss framtiden så kommer nog detta bli ett ickeproblem dock. Allt eftersom bilarna i större utsträckning for skärmar istället för fasta instrument kommer man nog kunna skräddarsy det själv. Men de måste bli mer inställbara. Vill minnas att jag gillade layouten på Volvos sportläge i deras skärm-instrument. Men det såg förjävligt ut i rött. Då missar man poängen lite när man ändå inte kan få det som man vill. Men som sagt... Snart är framtiden här. Mer widgets i bilen!

#48
2015-02-23 14:25

Varvräknare behövs knappast i vardaglig körning. Och för ekonomisk körning så finns växlingsindikator, de är ett bättre hjälpmedel.

#49
2015-02-23 14:30

Håller med dig Rappe, jag kollar växlingsindikatorn betydligt oftare än jag kollar varvräknare.

#50
2015-08-23 20:40

Snart har vi en stor skärm där vi kan plocka fram precis de instrument vi tror att vi behöver.
Allt i form av sifferdisplay, numerisk visning eller i form av stapel/cirkeldiagram, ingen behöver bråka om vad som behövs eller inte!

#51
2015-09-01 21:36

Haha haha! Vilka viktiga diskussioner som förs på den här sidan! Hade Platon rätt eller?
Varvräknarens vara eller inte vara? Tja den kan ju vara bra att ha om bilen börjar föra oväsen vid något specifikt varvtal och man vill kommunicera det till sin verkstad... Eller?

#51
2015-09-01 21:36

Haha haha! Vilka viktiga diskussioner som förs på den här sidan! Hade Platon rätt eller?
Varvräknarens vara eller inte vara? Tja den kan ju vara bra att ha om bilen börjar föra oväsen vid något specifikt varvtal och man vill kommunicera det till sin verkstad... Eller?

#52
2016-04-06 10:12

Jag behöver inte någon varvräknare, men vill ha en ändå för jag gillar att ha koll.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.