Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad är premium?

Publicerad 30 december 2010 (uppdaterad 3 januari 2011)
"Ni motorjournalister använder ofta benämningarna premium och premiumbil. Vad ingår i de begreppen?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik – i dag en favorit i repris.

FRÅGA:
Jag har ofta undrat över er benämning "premiumbil" och undrat vad som ingår i begreppet och hur ni motorjournalister definierar det hela. Finns det mer eller mindre premium och vad är då allra mest premium?

Är priset avgörande? Varumärket? Kvalitetskänslan? (Det senare ett ord ni ofta använder men som inte alltid återspeglas i tester.) Tillverkningsland? Andra faktorer? Skiljer sig definitionen mellan olika länder?

Vad är premium i USA, Europa, Japan? I Sverige tycks det som om att det är tyska bilar som är premium. Varför? Vad är då premium i Tyskland? Tacksam för er betraktelse!

Premium

SVAR:
Uttrycket premiumbil finns på många marknader i Europa men framför allt i USA. Ordet går inte att komparera så antingen är bilen premium eller inte. Någon exakt definition finns inte men i allmänhet menar man en bil som är lite förmer än övriga.

Den ska helst vara av ett känt märke och därigenom ha högre status. Bilen är mer påkostad och den upplevda kvaliteten är högre. Tillverkaren kan ha sin uppfattning men i slutändan är det hur kunderna och journalisterna upplever bilen som fäller avgörandet om bilen är premium eller inte.

Möjligheten att ta ut ett högre pris gör det attraktivt för tillverkaren att bilen klassas som premium. Givna i den här gruppen är Audi, BMW och Mercedes men även Infinity och Lexus ingår där.

Cadillac och Lincoln betraktas inte som premiumbilar (ens i USA) trots att de allmänt ses som lyxbilar. Huruvida Volvo och Saab är premium, därom tvista de lärde.

Om Skoda Superb lanserades som premium skulle detta säkert väcka en het debatt. Vilka bilar som klassas som premium tycks i stort vara desamma över landsgränserna.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad är premium?

Kommentarer

#1 • 30 december 2010
Anonymous (not verified)
Känns som den här tråden kan bli hur lång som helst... snart kommer alla poetiska utlägg om hur bra just "min" bil är...
#2 • 30 december 2010
Emme (not verified)
Håller med dig under.. Huvudsaken är att man själv är nöjd dock. :) Lite roligt också att Saab och Volvo ses som premium i andra länder men inte i Sverige.
#3 • 30 december 2010
Jimmyy (not verified)
Om en biltillverkare kan sätta ett skyhögt pris, och ändå lura på folk bilen - då är det premium.
#4 • 30 december 2010
Anonymous (not verified)
jag kommer ihåg Jägarens utläggningar förra gången ämnet var på tapeten;-) om pansartanks av kruppstål och glänsande träpaneler osv... en riktig kärleksförklaring...
#5 • 30 december 2010
Thommys
För mig är premium de som ligger över standard, förnuft, men under lyx, överväldigande. Som flygets businessclass den klass som är mellan monkeyclass och förstaklass. Det har inte göra med hur stort planet är eller hur långt man fllyger, liksom bilstorleken eller priset inte säger om det är premium eller inte. Det är ett relativt begrepp. Premium är ett marknadsföringsord. Själv skulle jag aldrig använda ordet och säga till mina bekanta att jag köpt en premiumbil. Det skulle låta som om man gått på reklamen. Vad är premium i USA om det inte är Cadillac och Lincoln? Då kan ju knappast amerikanarna själva tillverka premiumbilar. Det borde vara importmärken.
#6 • 30 december 2010
Pender
Visserligen har Jimmyy, skrivit allt som behövs i ämnet. Men jag vill ändå invända mot ett par påståenden i artikeln. Visst finns det mer eller mindre premium. I Sverige t.ex. är Audi premium, men lite mindre än MB. Visst finns det skillnader mellan olika länder. I Tyskland är Audi och MB mer lika i premiumhänseende än i Sverige. I Kina ligger Volvo mycket närmare Audi, än märket gör i Sverige. Ovanståeende är iaf mina erfarenheter.
#7 • 30 december 2010
EmilE (not verified)
Volvo, Saab och Audi är absolut inte premium även om de kanske är lite mer lyxbilar än de flesta normala...
#8 • 30 december 2010
Pender
Dessutom inte att förglömma intramärkesskillnader: A-klass är inte premium. Likaså ej V50. Men XC60, ser de flesta som premium. Emie, Bentley är absolut inte lyx. Så blev vi två ganska ensamma på jorden. Men ensam är stark.
#9 • 30 december 2010
simon_d (not verified)
Bentley har verkligen gått från att vara "the modest man drives a Bentley" till prålig bil för engelska fotbollsspelare som vill synas! Lite synd egentligen, även om bilarna säkert är utmärkta
#a • 30 december 2010
Gösta_L
Ordet premium används oftast av osäkra människor som söker efter status. Fåfänga är en av mänsklighetens stora drivkrafter. Därför kan företag som BMW och Mercedes leva och frodas, trots mycket höga priser på i princip helt vanliga ordinära bilar. Kunderna betalar för "statusen" och för skrytfaktorn i sociala sammanhang. Jag vet, har varit sådan själv för många år sedan. För oss vanliga hederliga bilister är ordet premium helt ointressant.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.