Nästa artikel
Bilfrågan: Varför eldrift med så snål motor?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför eldrift med så snål motor?

Publicerad 23 december 2010 (uppdaterad 23 december 2010)
"Ni skrev att Opel Ampera drar 0,16 liter/mil med enbart bensinmotor. Varför behövs då elmotorn?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag läste artikeln om Opel Ampera i nummer 11/10. Där påstås att bilen drar 1,6 liter per 100 kilometer när batterierna tagit slut och enbart bensinmotorn står för framdrivningen.

Med en sådan drivlina undrar man varför det överhuvudtaget behövs batterier för 80 000 kronor. Varför inte konstruera en bil med denna drivlina, utan batterier?

Christer Eklund

SVAR:
Opel Ampera är en elbil i den bemärkelsen att det alltid är elmotorn som driver bilen. För att öka räckvidden har Ampera också en 1,4-liters bensinmotor på 100 hästkrafter.

Den driver alltid via elmotorn men laddar aldrig batteriet. Med enbart bensinmotorn som drivkälla når man inte förbrukningen 1,6 liter/100 kilometer. Att den siffran anges beror på det används en särskild körcykel för mätning av bränsleförbrukning hos laddhybrider.

Först körs hela cykeln på 50 kilometer enbart med batteridrift och då blir ju bensinförbrukningen noll. Därefter körs bilen med förbränningsmotorn påslagen under en halv ytterligare testcykel, det vill säga 25 kilometer.

En laddhybrid bygger på att bromsenergin återvinns via generatorn, så att även när bilen körs med påslagen motor fungerar den i praktiken som en hybrid, vilket ger cirka 15 procent lägre förbrukning än med enbart förbränningsmotorn.

Certifierad förbrukning blir därefter snittet av de två testkörningarna. En tumregel är att en laddhybrid certifieras för knappt en tredjedel av förbrukningen hos motsvarande bil med förbränningsmotor.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-12-24 17:21
Kör BMW snåldiesel idag (ej verifierad)

Saabnisse, det blir ju ännu mer fel att räkna förbrukningen på 500 km. En mycket liten andel av körningarna kommer att vara på 500 km. 90 % av alla körningar (utslaget på alla användare) kommer att vara på under 75 km. För dem som måste köra avsevärt längre än så utan att kunna ladda emellan passar nog en snål diesel bättre.

#9 • Uppdaterat: 2010-12-24 23:21
Vet bäst (ej verifierad)

Ingen bil för mig!
Nya Kapitän däremot är mumma med sexcylindrig halvtoppsmotor -det bästa från Tyskland helt enkelt!

#a • Uppdaterat: 2010-12-25 10:04
Benny H (ej verifierad)

Den här kalkylen kan ju knappast vara i Einstein-klass. Det hela är egentligen ganska simpelt! Kör du inga längre sträckor i din vardag kan den här typen av bil räcka men för de som behöver köra längre sträckor flera gånger i veckan typ försäljare, hantverkare med stora distrikt ska naturligtvis inte ha en sådan här bil. För det stora flertalet blir det ett alternativ när priserna och tekniken blivit mer pålitlig.