Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför ingen ny skärm, BMW?

Bilfrågan: Varför ingen ny skärm, BMW?

Bilfrågan

"Det finns ett lillfingerstort hål på innerskärmens nedre del på min BMW 1-serie. Kan det orsaka problem i framtiden?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag äger en BMW 1-serie Coupé -08. Har upptäckt ett lillfingerstort runt hål på innerskärmens nedre del. BMW svarar att det beror på den används för flera olika modeller med andra fästen för avgassystemet och att det inte gör någonting eftersom bilen har tolv års rostskyddsgaranti.

BMW vill sätta dit en bricka som täcker hålet. Jag vill ha en innerskärm utan hål.

Besviken BMW-kund, Östersund

SVAR:
Anledningen till att det finns ett hål i innerskärmen är att den används till flera olika modeller av 1-serien. I kombination med vissa motoralternativ används hålet till att fästa en värmesköld för avgassystemet.

Då innerskärmen är av plast föreligger ingen risk för korrosion på aktuell del. Bilen omfattas av en tolvårig rostskyddsgaranti från fabrik vilket också är en trygghet för dig som kund.

Jag har talat med Ulf Eén hos Släggans bilservice i Östersund. Kontakta honom när det passar dig, kanske i samband med nästa service, så täcker de hålet med en plugg eller bricka utan kostnad.

Michael de Geer, BMW Groupe Sverige

SVAR:
Om hålet täcks på ett tillfredsställande sätt bör du inte ha några problem i framtiden.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Anonymous
2010-12-16 08:28

Den besvikne BMW-kunden från Östersund ska kanske vara medveten om att det överhuvudtaget inte finns någon "hel" skärm - utan bara i utförandet med ett hål.
Men herregud, det går ju - precis som sägs i artikeln - att täta hålet med antingen en plastbricka eller varför inte med karosseritätningsmassa? Det blir idiottätt.

Alltså, en del kunder tycks vara hopplösa fall.

#2
SiggeN
2010-12-16 08:48

Verkar ju vara ett rimligt krav att BMW ska specialtillverka en innerskärm bara för att kunden inte vill ha en tät plugg...NOT!

Sådana personer måste vara en riktig mardröm för verkstäderna.

#3
2010-12-16 15:52

Gnällspikar och ett jävla gnäll. Köp ett annat märke utan hål.

#4
Hadock
2010-12-16 18:41

Vilket bök att ens hitta hålet...

#5
2014-07-05 22:21

Skitjobbig kund. Jag skulle accepterat den täta pluggen.

Men han har i princip rätt.
Varför är det hål i skärmfan från fabrik? Hur korkat är inte det?
Hur svårt är det att plugga såna dumma multihål från fabrik som standard?
Kan i princip hålla med om att skärmen bör vara tät på ett eller annat sätt.
Att ursäkta sig med 12 års genomrostningsgaranti är ett väldigt dålig sätt att hantera problemet på.
"Hej våra bilar rostar, men det gör inget, för vi har sett till att de iaf inte rostar helt sönder på 12 år!".
Err.. logik. Klart kunden blir irriterad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.