Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Vad sysslar tempmätaren med?

Bilfrågan: Vad sysslar tempmätaren med?

Bilfrågan

"Tempmätaren i min Ford Focus beter sig konstigt. Först går den upp till 40 grader – sedan till 90 grader. Ska det vara så?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Ford Focus -07 där tempmätaren beter sig konstigt. Först går den upp till 38-40 grader för att sedan, utan att stanna i något mellanläge, gå upp till 88-90 grader.

Enligt verkstaden ska det vara så och om de ska ändra något måste jag själv betala det. Service efter ett år kostade 3 050 kronor vilket jag tycker är dyrt.

J. O, Munka Ljungby

SVAR:
Termometern för kylvätsketemperatur har idag spelat ut sin roll. På många bilar är den helt borttagen och på andra kan den kallas in vid behov. Den har istället ersatts av en varningslampa för hög temperatur och ibland även för låg temperatur (till exempel Hyundai och BMW).

I det fall mätaren finns kvar är den oftast inte graderad i annat än skalstreck. Tack vare de moderna mer tunnflytande smörjmedlen kan en bilmotor belastas normalt redan från start.

Risken för överhettning har praktiskt taget eliminerats genom aluminiumkylare med god värmeavledning och effektiva elektriska kylfläktar. Hur nålen beskriver sin väg mot motorns arbetstemperatur är därför inte så viktigt och inget vi tycker du ska ödsla pengar på att åtgärda.

Att betala 3 050 kronor för service är inget ovanligt men man kan fråga sig om det verkligen ska behövas efter så kort körsträcka som 1 000 mil. Sannolikt finns det en tidsregel också, vilket gör kostnaden per kilometer orimligt hög.

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2010-12-09 11:21

En fervicekostnad på 3050:- verkar för mycket.
Men det framgår ju inte vad den omfattade.

Men en sak som många bilägare ännu inte fattat är att man själv kan avgöra var man ska låta servicen bli utförd.
Det finns allmärkesverkstäder med gott rykte som oftast är väsentligt billigare och ofta mer måna om sina kunder än märkesverkstäderna.

#2
"Uno Lööv" (Emil Hammarlund, 24.)
2010-12-09 13:44

Undar om tempmätaren i en ny Toyota varnar för halt väglag när det är +25. Är ju så all el fungerar i nyare Toyotor.

#3
Jan Wiklund
2010-12-09 16:08

Jaha. Du kan ju vara glad att du inte har en Audi i alla fall. Min temperaturmätare+ tankmätare har inte fungerat riktigt på 10 år, och det gäller i de flesta VAG-bilar från 90-talet.

#4
2010-12-09 16:30

Beteendet kan vara helt normalt, beroende på var mätaren sitter.

Sitter den på ett ställe utanför termostatkretsen så cirkulerar kylvattnet "utanför" termometern, och när termostaten väl öppnar så ökar temperaturen direkt till den sk arbetstemperaturen 80-90°.

#5
Svenneman
2010-12-09 18:25

Finns idag ingen direktkoppling mellan tempsensor och display. Den visar vad tillverkaren vill att den ska visa(om det inte är det givarfel=felkod).

#6
S-E S
2010-12-09 19:12

Måste man betala 3050 kr för en service efter 1000 mil kan man fråga sig hur konstruktörerna har tänkt (eller inte tänkt)? Jag betalte 2245 efter 3000 mil (1:e service) och 6995 för den andra vid 6000 mil. inkl. bromsvätskebyte och byte av olja på DSG-lådan. Det blir ca kr 1,50 per mil vilket man får acceptera, men kr 3,00 per mil i service är RÅN!!!

#7
Janne2010
2010-12-09 19:32

Sälj Forden istället. Devisen "Ingen Ford på våran gård" borde helt klart gälla i detta fallet.
Opel hade också en gammal kul devis " Kör Opel - se Sverige genom karossen".

#8
abc124
2010-12-09 22:31

"Köp en Opel var belåten, se hela Sverige genom plåten" ska det vara, då rimmar det nämligen.

#9
DEK
2010-12-10 09:39

Motorvärmen kommer skitsnabbt upp i rätt temp på min Ford - ut o kör bara, inget tjafs med motorvärmarkrångel eller tomgångskörning. Fast värmeaggregatet kunde varit kraftigare - vid stark kyla är det lite svårt att hålla värmen o isfritt baktill

#10
patrik häggström
2010-12-10 20:14

Tempmätaren är utmärkt , den har enligt min mening inte alls spelat ut sin roll !!
Att risken för överhettning inte finns är nonsens .
Kylsytemen blir skitiga efter några år . kylefekten kan avta eftersom . desutom är det ett utmärkt sätt att kontrolera termostatens funktion .
Men kör man bara nya bilar så ,,,,,,,,,,

#11
MR G
2010-12-11 00:42

Hur kan information misstolkas så? Det står från insändaren ingenting om 1000 mil utan 1 år!!! Det är ingen orimlig kostnad. Vid 1000 mil är det bara byte olja filter. Max 1000 kr. Som vanligt är svaren flummiga o aldrig konkreta på det som efterfrågas. Dessutom felaktiga...

#12
2010-12-11 12:29

Varför är det så få som tar reda på servicekostnaden innan de lämnar in bilen?
Och varför jämför man inte olika verkstäder för att få bästa priset och bästa servicen?
Det är ju inte alls säkert att märkesverkstaden är bäst.

#13
lubos
2010-12-11 17:54

VW-bubblan hade ända från begynnelsen i slutet på 40-talet än röd lampa som enda varning. Den tändes vid för hög oljetemperatur och varnade således för såväl för hög motortemperatur som för brist på smörjolja, ett logiskt och föredömligt enkelt system som gjorde god tjänst hos den luftkylda motorn.

#14
VW1300
2010-12-11 18:01

Oljetemp-mätare på bubblan?
Näää, det fanns inte.

#15
Jooon
2010-12-12 14:30

Hur kan någon komma och säga att Tempmätarn spelat ut sitt liv.
En av de absolut viktigaste mätarna som placerats i bilen, du vet aldrig om kylfläkten har lagt av, pumpen är dålig osv. Och då en jäkla lampa börjar lysa lär du ha en söndrig topplockpackning eller mycket värre motorskador.
Bmw har bara plockat bort den analoga, går att ta fram via färdatorn.

#16
Lars-Erik Backman
2010-12-12 21:44

Påstår man att temperaturmätaren har spelat ut sin roll borde man inte arbeta med konsumentfrågor inom bilområdet.
Jag själv måste ju betala för överhettningsskador när termostater för fläkt mm. inte fungerar. Åtminstome på mina bilar har jag behövt byta termostat då motorn gått för kallt efter att termostaten åldrats. Varken bra för motor eller miljö att köra med för kall motor.
Skulle aldrig köpa en bil utan temp. mätare eller med kamrem.
En bil utan temperaturmätare är lika korkat som alla bilar med kamrem. Men det ger ju goda inkomster till verkstäder och reservdelsförsäljning.
MB-fantast

#17
2010-12-16 06:12

Med en gammal "hederlig" tempmätare kunde jag se om termostaten började bli gammal, eller om det till exempel bildats isproppar i systemet. Visarens rörelsemönster kan säga en hel del.
-
Någon skrev att mätaren kan reagera som insändaren beskrivit (med ett hopp) om givaren är placerad utanför motorblocket - och det är helt riktigt. Men placerar man verkligen tempgivaren så korkat?
-
Hade inte VW-bubblan bara en vanlig oljetryckslampa?
-
Janne2010 måtte vara en riktig historiedödare...
Alla såna här ramsor innehåller ett rim, som abc124 konstaterat.
"Köp en Opel, bli belåten. Se naturen genom plåten." var den variant jag hörde.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.