Nästa artikel
Bilfrågan: Rost i oljetråget vanligt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Rost i oljetråget vanligt?

Publicerad 21 december 2010 (uppdaterad 21 december 2010)
"Jag blev överraskad av beskedet att det var rosthål i oljetråget. Har någon hört detta tidigare?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Fick ett problem med min Renault Clio -04 dagen efter 6 000-milaservice. Oljeläckage från motorn. Åter till verkstaden. Blev överraskad av beskedet att det var rosthål i oljetråget strax intill avtappningspluggen. Har någon hört detta tidigare?

Det måste vara möjligt att få någon ersättning för detta från Renault eller försäkringsbolaget Volvia. Bilen är underredsbehandlad och servad. Pris för byte av oljetråg är 8 000 kronor.

Undrande Renaultägare

SVAR:
Felet är mycket ovanligt och måste ha uppkommit genom att kondensvatten legat i botten av oljetråget under en längre tid som därför rostat inifrån. Det känns som att det kan ha gått lång tid mellan oljebytena och att du förmodligen kör korta sträckor.

Nybilsgarantin är för länge sedan slut men Volvias maskinskadeförsäkring gäller fortfarande. Vårt råd är att göra en anmälan dit och hävda att här föreligger ett konstruktionsfel.

Självrisken är visserligen 2 000 kronor men det blir ju i alla fall billigare för dig om de tar skadan. Vid en förfrågan vill Renault inte utesluta att skadan kan behandlas som rostskada och efter undersökning reglera den via rostskyddsgarantin.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-21 10:55
Simon no1

Pinsamt av Renault, tycker att VIB brukar hylla deras rostskydd... Men 6 år gammal och 6 000 mil och det lyckas rosta hål... Hmm.. Luktar verkligen inte kvalitet...

#2 • Uppdaterat: 2010-12-21 11:14
Kjell Bergquist (ej verifierad)

Om du har en bra motor som inte läcker en massa olja, så finns det stora möjligheter att oljetråget som inte alls är rostskyddat kan börja rosta. Eftersom det sitter längst fram och är väldigt utsatt för vägsalt samt värme (perfect för rost) så är det inte omöjligt att oljetråget rostar sönder. Har själv varit tvungen att rostskydda tråget på ett par av mina bilar då materialet varit lövtunnt och faktiskt bubblat sig för ett ganska lätt tryck med tummen.

Kjell

#3 • Uppdaterat: 2010-12-21 12:38
Jalle E (ej verifierad)

Dåligt Renault. Ett oljetråg ska inte rosta sönder efter 6 år och 6000 mil.

Att oljetråget är oskyddat och ej rostskyddat som Kjell Bergqvist säger är ingen ursäkt. Så är det väl på många bilar men inte rostar det hål ändå.

Att det kostar 8000:- att byta det låter även det otroligt.

#4 • Uppdaterat: 2010-12-21 12:43
Urban D (ej verifierad)

Tja om det är innefrån förståss. Jag hade en Mazda Premacy där det rostade utifrån och in. Jag byter olja var 700 mil på alla mina bilar jag haft. Så någon kondens var det inte där iaf.

#5 • Uppdaterat: 2010-12-21 14:08
Mr B (ej verifierad)

@Simon TRor du verkligen på Vi bIlägares rost "Expert", han är bra en självutnämnd expert med egen rostskyddsfirma. Så han trovärdighet är NOLL.
Hade han varit professor i Metallurgi hade han varit expert men det är han inte.

Han hitta tex rost i en Ny bil, denna bil skickades till tillverkan, fanns ingen rost , däremot var det monterat dragkrok, så det låg en del rostiga spån efter man borrat. Denna bil går fortfarande i trafik och som gott rostfri ;-)

#6 • Uppdaterat: 2010-12-21 14:32
Andreas R (ej verifierad)

Renault har väl 12 års rostskyddsgaranti? Vill iallafall minnas att min gamla Clio-00 hade det. Vore intressant att veta hur mycket denna garanti är värd.

#7 • Uppdaterat: 2010-12-21 15:20
Albino (ej verifierad)

Hade en Golf II där rostade oljetråget utifrån.

#8 • Uppdaterat: 2010-12-21 15:46
Roland P (ej verifierad)

Hade också en Golf II där tråget rostade sönder utifrån. Vanligt fel sa de på bilskroten som inte hade begagnade tråg, bara nya inte allt för dyra.

#9 • Uppdaterat: 2010-12-21 15:52
Peronet (ej verifierad)

Bör inte rosta inifrån då oljan borde skydda och inte minst lyfta syre från vattnet. Rostar inte mycket utan syre.

#a • Uppdaterat: 2010-12-21 16:51
Björn Jansson (ej verifierad)

Prata om rostskydd, Titta på dina plåtfälgar efter ett till
två år börjar rosten. Det är en tunn hinna halvmatt
svart färg målat , utan grundfärg. Så ser ditt tråg ut när din bil är ny, framvagn - bakvangn. Har jobbat med bilar i förtio år och sett utvecklingen. Vissa oljetråg vågar man inte ta i det lossnar stora kakor av rost. Har även bytt otaliga tråg genom åren.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.