Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur bar sig tjuvarna åt?

Bilfrågan

"Vid ett besök i Spanien råkade vi ut för stölder i våra hyrbilar. Av allt att döma har inbrottet skett genom att tjuven haft någon form av elektronisk nyckel. Hur fungerar ett elektroniskt lås? Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:

Vid ett besök i Spanien råkade vi ut för stölder i våra hyrbilar. Av allt att döma har inbrottet skett genom att tjuven haft någon form av elektronisk nyckel.

Stölderna skedde i tre bilar samtidigt, och under en mycket kort tidsperiod. Ingen åverkan på bilarna.

Samtliga bilar var av märket Ford Focus. Hur fungerar ett elektroniskt lås? Har Ford en annorlunda lösning av lås än andra märken?

Ingvar L

SVAR:
För billås används radioteknik på frekvensen 433,92 MHz. Funktionen är mycket avancerad, ofta med växlande koder i samspel mellan fordonet och kodsändaren i nyckeln.

Antalet koder kan överstiga flera miljarder och att återfinna rätt kod för ett enskilt fordon är därmed mycket svårt.

Vi har frågat Ford, låsspecialister och försäkringsbolag. Alla säger att den enda möjligheten är att bilarna öppnats mekaniskt genom att manipulera reglermekanismen i dörren.

Förr räckte det med en strumpsticka för att öppna en bildörr men idag krävs nog lite mer sofistikerad utrustning.

En skicklig biltjuv kunde för 20 år sedan ta sig in snabbare i bilen än en person med nyckel och detta utan någon som helst åverkan. Det är bara att hoppas att vi inte är på väg tillbaka dit igen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Litar du på elektroniska lås? Eller har du varit med om något liknande?
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Hur bar sig tjuvarna åt?

Kommentarer

#1
Raphael
2010-05-17 11:31

Till bilar brukar det medfölja två nycklar, varav en ofta ges till mekanikers vid service. Om tjuvar får tag på extra nyckeln så är det en lätt sak för dem att ta sig in i bilarna och det är idag det ett rätt vanligt förfaringssätt.
I detta fallet kan jag tänka mig att dessa Ford-hyrbilar lämnas in vid samma serviceställe och tjuvarna kan ha fått tag i nycklar den vägen, alternativt koder till nycklar så att de gjort sina egna (vilket dock är en komplicerad sak att göra).

#1
Pelle
2010-05-17 12:18

TILL RAPHAEL: Intressant teori!!! Då skulle det snarare handla om en "insider" än själva låset? Jag visste inte att det här var vanligt. Är det något som man ska vara orolig för när man åker utomlands?

#1
mctar
2010-05-17 13:39

Läste en artikel för något år sedan, kommer inte ihåg var, där en kille "fixade" en Volvo på 10minuter. När han väl kommit åt en bil så var resten "sekundsnabba". VW,Saab,Toyota eller Merzedes -spelade ingen roll, alla bilar fixades. Jag var med om ett bilinbrott utanför byggmässan för några år sedan i Stockholm, inga brytmärken alls. Händelsen polisanmäldes. Polisen sa att tjuvarna satt och avlyssnade sändarna (fjärrkontrollerna) och sedan sände ut samma signal för att öppna bilen. Om det stämmer vet jag inte men Polisen sa att det fullt möjligt!

#1
A-J
2010-05-17 14:12

MCTAR// Kan det verkligen stämma? Det låter helt orimligt.

#1
Gösta
2010-05-17 14:39

Har läst en liknande artikel som MCTAR. De "stöldsäkra" nycklarna var mycket enkla att manipulera. Kommer inte ihåg exakt hur då det var ett antal år sedan jag läste artikeln. Någon som vet mer om detta?

#1
Raphael
2010-05-17 14:59

Pelle: Det är vanligt i Sverige att tjuvar får tag i nycklar på olika vis - vanligast är att de får tag på nyckeln när bilen är inne på service. Gäller främst exklusiva bilar som anses värda att stjäla - Porsche, Lexus, BMW, och sedan exporteras till Östeuropa.
Vet inte hur det ser ut utomlands, men om man kan göra det i Sverige så borde det vara rimligt att göra det även utanför Sverige.
Här är en artikel om detta "Hälften av bilarna stjäls med nyckel".
http://www.sydsvenskan.se/bil/article306978/Halften-av-alla-stulna-bilar-stjals-med-nyckel.html
Rent teoretiskt borde det ju vara möjligt att "spela in" koder från en fjärrsändare också och sedan sända samma till bilen, men jag har inte läst något om det.

#1
Peter
2010-05-17 15:06

Har också sett en artikel i ämnet, där de testade att bygga ihop en "nyckelscanner" för några hundralappar. instruktionen hade de hittat på nätet, och delarna köptes på ebay och Elfa.
Enligt dem så fungerade det mycket bra att scanna nycklar och sedan låsa upp bilar med deras egentillverkade "nyckel", tyvärr så är det några år sedan, så jag har inte artiklen kvar.

#1
Eric
2010-05-17 15:53

Brukar var lite mer komplicerat än att "scanna koderna". Det är idag mycket gammal teknik.
Som angavs i artiklen så ska idag (om jag förstått infon rätt) koden bytas automatiskt, varje gång som dosan används. Om sen algoritmen för det är knäckt?? Vet ej..
Engångskoder m a o.
Finns mångde med info på nätet om detta me generellt så gäller ju alltid, det som går att progarmmera - det går också att knäcka..
I min bil finns ett "hårdvarulås" som eliminerar motorns funktion om nån tar sig in i bilen. Finns i ett ex. Mitt.

#1
Roy
2010-05-17 17:30

Jag undrar om inte några här "vet" mer än vad som rimligt. Rykten och myter florerar i alla möjliga och även omöjliga sammanhang...
Eric har ju faktiskt helt rätt - koderna förnyas sen många år kontinuerligt. Och hur många verkstäder skulle våga sig på att kopiera nycklar? (Det är inte heller så enkelt - måste väl snarast handla om beställningar från fabrik.) Och om nu detta ens är tekniskt möjligt - är det verkligen av den omfattningen att det kan kallas vanligt?
I det aktuella fallet handlade det om hyrbilar, vilket öppnar ett antal möjligheter.

#1
Harry
2010-05-17 23:06

Det är som jag alltid sagt. Det mjäkas för mycket med de kriminella, och det har de med sig sedan barndomen, och samhället hjälper dem. Vi kommer aldrig att komma från problemet förrän någon dristar sig att göra som jag: slå ihjäl den jävel som försöker sno min bil. Polisen hinner ändå aldrig reagera ens.
Det här med vad som är ditt och mitt är helt borta i verkligheten. Man får stå för sina synder - utom de kriminella.

#1
Eric
2010-05-18 00:03

Jodå, jag har tagit mig in i låsta bilar - på särskild begäran från ägaren dock helt mekaniskt och utan att skada bilen.
F ö är jag elektroniking sen 35 år och som sån är livet ett stadigt lärande av nya saker, varav alldeles för många är "bra-att-kunna-grejer"som bör användas med stort omdöme!

#1
pw
2010-05-18 03:37

På vår Saab finns en funktion som visar hur många nycklar/transpondrar som finns inprogrammerade. Jag antar att en nytillverkad nyckel via verkstad el.motsv. måste anslutas enl. någon rutin och därmed kan ses?!

#1
SMV
2010-05-18 11:33

För några veckor sedan tog sig tjuvarna in i hela villakvarterets BMW- och Audi-bilar under en och samma natt. Ingen märkte nåt, inga märken på någon av bilarna - stöldgodset: samtliga rattar borta!

#1
Skanör
2010-05-18 11:53

Vet inte mycket om dörrlås men såg på Plus i tv där en stulen Saab inte ersattes på grund av att den var försedd med emobilazer.
Eftersom jag fått demonstrerat på ett par bilar (Saab) hur enkelt det är att gå förbi den elektroniska startspärren och köra iväg med bilen kan jag tänka mig att "hackers" lyckas forsera dörrlås lika enkelt. Försäkringsbolagen ljuger.

#1
Per
2010-05-18 14:15

Jag litar på elektroniska lås men börjar nu tveka. Ford kanske är lättare att stjäla, det är ju lite bräckliga bilar.

#1
Norberg, ViToyotaägare
2010-05-18 22:40

Vänligen testa följande:
Vira in en kofot i stanniol-folie och slå den sedan genom höger sidoruta så ska ni se att ni kommer in i bilen!!!

#2
2010-12-21 18:40

En riktig rattkrycka är väl inte för svårt att inhandla.
Är ju inga jätte pengar. Och då avgår ju självrisk om nåt händer.
Problemet är ju att dom flesta av dom lite lyxigare bilarna inte ägs av privatpersoner.
Och då skiter man i att försäkra sig om att bilen inte själs.
Runt 95 % av BMW, Audi, Mercedes, och en del modeller av Volvo bilar är ju företagsbilar, leasingbilar av olika slag. Så det är ju inte konstigt att dom stjäls.
Det räcker väl att se på efterlyst för att fatta hur det fungerar när bilar stjäls.
Varför inte stå vid färjelägena och ta dom direkt.
Färjan till Polen i Nynäshamn är ju redan ökänt för överföringar av stulna bilar till öststaterna.
Tullen och polisen borde stå där i stället för att lalla i TV.

#3
2012-07-21 15:09

Hej, här kommer ett svar från en pensionerad proffsbiltjuv.. Det är inga problem att starta en bil med stöldskydd system. För en som livnära sig på att stjäla bilar lär sig snabbt hur dom olika systemen fungerar. Jag har stulit hundratals bilar som inte ska gå att starta. När det gäller nycklar så har dom nya låsen sk laserskurna nycklar bara gjort det enklare för biltjuven. Då har du en så kallad dekoder nyckel med dig för att läsa koden i låset. Det går till på följande sätt: Första natten åker du till bilen som du ska stjäla, har med dig dekodern för det bilmärket och läser av koden i låset. Natten efter kommer du tillbaks med en nyckel till bilen, låser upp och hoppar in. därefter stoppar du in en dosa i obd uttaget som stänger av startspärren. I vissa bilar får du ha med dig en databox från en äldre version av bilen som saknar startspärr och byta. Nu är det bara vrida igång bilen och åka.. Bilen placeras sen på någon lämplig 7 dygns parkering i några dagar för att undvika att spårsystem har monterats. därefter levereras bilen till köpare som skeppar den utomlands eller den kanske används som "rånbil" eller så slaktas bilen i något garage. Försäkringsbolagen och larmtjänst är väl medvetna om att bilar med startspärr går att stjäla, det är bara en bra anledning att slippa betala.. tex är många av dom som jobbar på larmtjänst ex poliser på länskriminalens fordonsrotel och har mycket bra kunskap inom detta område.

Mvh Loyten (Pensionerad biltjuv)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.