Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Diesel + automat = högre förbrukning?

Bilfrågan

"Min bilhandlare säger att en dieselmotor i kombination med automat drar mycket mer bränsle än med manuell låda. Är det försäljarsnack?" Vi Bilägare svarar.


FRÅGA:

Är spekulant på en ny Subaru Outback. Har idag en -07 med automatlåda och är oerhört nöjd med den.

Ska man ha automatlåda till Outback idag, så finns den bara med bensinmotorn.

Det ryktas om att det kommer en diesel med automat. Nu säger min bilhandlare att en dieselmotor i kombination med automat drar mycket mer bränsle än med manuell låda.

Är det försäljarsnack för att få sälja en bensinautomat nu på direkten eller har det en hållbar teknisk förklaring?
Evert Carlsson, Kalmar

SVAR 1:
Det är korrekt att vi kommer att lansera en automatlåda till vår boxerdiesel, men något definitivt datum är inte spikat.

Det blir dock inte förrän tidigast sent under 2011. När det gäller specifikationerna är dessa inte tillgängliga ännu.

Om man tittar på vår nya Lineartronic automatlåda i kombination med bensinmotor är den snålare än med manuell låda - i såväl Legacy som Outback med samma motor.

Valet mellan diesel och bensin bör styras av hur mycket man kör eftersom det skiljer i såväl inköpspris som fordonsskatt.

Thomas Possling,
Subaru Nordic AB

SVAR 2:
Typen av automatlåda bestämmer i allmänhet om bilen kommer att dra mer bränsle eller ej. Detta gäller för såväl bensin- som dieselmotorer.

Konventionell automatlåda med momentomvandlare ökar förbrukningen med cirka tio procent.

Robotiserade manuella växellådor, dubbelkopplingslådor eller CVT-växellådor kan i vissa fall till och med sänka förbrukningen något.

Anledningen är att värmeförlusterna är mindre i dessa typer av växellådor.

Bengt Dieden, Vi Bilägare


Diskutera: Vad är din erfarenhet av dieselmotorer och automatlådor, tycker du att de drar mer bränsle?
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Diesel + automat = högre förbrukning?

Kommentarer

#1
Coma
2010-05-18 11:18

Nu är kanske min kommentar inte relevant i fallet med denna bilen, men vad många glömmer när de jämför förbrukningssiffrorna är den mänskliga faktorn. Siffrorna som fabrikanterna tar fram är de absolut lägsta som går att uppnå under optimala förhållanden. Dock är det ju så att de flesta förare inte alls växlar optimalt för lägsta förbrukning (drar för länge på växlarna m.m.), så även en konventionell automat kan vara "lika snål" som en manuell, om inte snålare.

#1
Olle N.
2010-05-18 11:21

Har en Sub.Outback 08. 2500 mil.Jag är faktisk
helnöjd med denna dicel motor, körde 64mil omkring 1800 - 2000 Varv på 31 lit. 0,48 l/m med
en husvagn på 1350 kg drar den 0,88 - 0,90 per mil vid 85km .vad kan man begära av myndigheter som för hög SKATT?

#1
Tommy
2010-05-18 11:43

Håller med COMA. För att köra så snålt som tillverkaren uppger krävs det mer av föraren hos den som växlar manuellt än hos den som kör automatlåda. Jag anser att manuella växellådor inte hör 2000-talet till. Man ska inte ställa in utväxlingen manuellt hos dagens bilar, med en spak och en pedal . Hur kan denna stenålderskonstruktion finnas kvar?

#1
A-J
2010-05-18 11:49

TOMMY // Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra med en automatare. Fan va hemskt och själslöst. Tacka vet jag en redig manuell växellåda.

#1
lubos
2010-05-18 12:01

Olika bilägare har olika behov! Vid körning med tunga släpfordon som hästsläp kan en automat med momentomvandlare minska kopplingsslitaget vid rangering. Automat med momentomvandlare har ofta s k lock-up, dvs en mekanisk förbikoppling av momentomvandlaren som gör att bränsleförbrukningen påverkas mindre negativt. Men vid dragning av tunga släp avråds från att använda lock-up då motorn tvingas "segdra" och kan skadas med den inkopplad. Då "slirar" momentomvandlaren och en massa energi försvinner i form av värme till oljekylaren! Men kopplingsreparationer undviks istället.

#1
BosseM
2010-05-18 12:08

Det är väl mest terapi för dem som aldrig blev racerförare att rycka i en spak i stället för att ägna sin uppmärksamhet åt trafiken. Automatlådan sköter växlingen mycket bättre än vad folk i allmänhet gör, sparar både maskin och människa.

#1
Tommy
2010-05-18 12:26

AJ -Det finns säkert nostalgiker som sörjer den manuella tändningsjusteringen, chocken, och tomgångshöjaren också. Själv har jag svårt att njuta av bilfärden när jag tvingas ändra utväxlingsförhållandena hos bilen under kröning. Njutbart är att glida fram i en bil där man inte ens känner av när detta sker.

#1
Rolle
2010-05-18 12:46

Minns när jag hade Jaguar med manuell låda och det växlades med osynkad etta. Roligt var det. Automat var inte att tänka på när det drog mycket mer bensin än med manuell låda.
Sedan i mitten av 80-talet började jag att köpa bilar med automat. Jag kan bara säga att jag skulle aldrig idag skaffa mig en bil med manuell låda.
Dagens automat är fantastikt bra och snacka om hur bra de växlar. Det endaste som man ser är att varvräknaren ändrar sig.

#1
leifer
2010-05-18 14:33

Detta är ett resultat av skatteregler och att Subaru ligger efter i utveckling av snål automat. Det blir högre skatt på en diesel med automat än manuell, därför är det inte så kul för svenska konsumenter. En konventionell automat drar mer, men har i och för sig lockup som drar lika som manuell i högre farter.
Volkswagen har dubbelkopplingslåda som är snål, dock är den snålaste varianten inte för starka dieselmotorer, då torrkopplingen inte klarar momentet. Gränsen för den är 250 nm.

#1
Bengt
2010-05-18 16:16

10 procents ökning med konventionell automatlåda gäller bara bensinmotorer. Med diesel får man räkna med 20 procents ökning. Med modern dubbelkopplingslåda slipper man förhöjd förbrukning.

#1
Previa
2010-05-18 17:18

Här förklaras varför cvt växellådor är effektivare än manuella lådor även med automatkoppling som DSG.
http://auto.howstuffworks.com/cvt5.htm
Cvt lådan låter motorns varvtal steglöst hålls där motorn har sin bästa verkningsgrad, därav får man lägsta bränsleförbrukning med cvt lådan.Och eftersom Nissan Murano's CVT can handle its 3.5-liter, 245-horsepower V6, så klarar växellådstypen även andra bilars motorer som vanligtvis är svagare.
Och som COMA skriver om, att automatlådor är även bra för alla som inte hör att dom kör på fel växel på grund av ointresse eller okunskap.
CVT kan även ha fasta lägen så att man kan växla som med en manuell låda med motorbroms och allt.

#1
Christofer Lundin
2010-05-18 19:39

Subaru har helt enkelt ingen modern automatlåda som fungerar i den här bilen. Dieselmotorer har lägre varvtal och därmed högre vridmoment än motsvarande bensinmotorer, så den automatlåda som passar bensinmotorn passar inte till Dieseln. Allt annat är bara snack!
M V H

#1
Christofer Lundin
2010-05-18 19:49

Angiven förbrukning enligt norm gäller varmkörd bil med avstängd klimatanläggning och släckt belysning. Att värma upp motorn och kylvattnet tar rätt mycket bränsle och belysningen drar även den en hel del. Jjag hoppas verkligen att ingen släcker alla lampor nu när jag skrivit detta.......

#1
Jarl
2010-05-18 22:41

Subaru är skräp.

#1
Totte
2010-05-18 23:24

Köp en BIL SAAB

#1
JARL
2010-05-19 00:21

Bmw är bäst

#1
pg
2010-05-19 11:19

Min erfarenhet av detta med ökad förbrukning hos bilar med Automatlåda, är att Volvo, Saab, Opel, drar ca 10% dl mer med automat än med manuell. Detta gäller bensindrivna bilar. Men dieslarna verkar inte påverkas lika mycket. Att en diesel med automat skulle dra 20% mer än motsvarande manuell tror jag inte ett dugg på.
Jag kan då inte se någon skillnad förbrukningsmässigt. Det skulle inte förvåna mig om dieseln i kombination med automat går billigare än do med manuell låda.

#1
Sluta tjata
2010-05-20 20:46

307 miljoner amerikaner kan inte ha fel - min DSG-låda i Octavian bekräftar det.

#2
2013-03-06 13:50

Dags att bli av med 50 tals rädslan för automatlådor, historiskt sett förbrukade gamal jänkebilar med automat massor med bränsle, skall du köpa en sådan?

Jag kör en BMW 2009 320D Xdrive, dvs 3 seriens herrgårdsvariant med automatlåda, diesel och fyrhjulsdrift. Min förbrukning vid pumpen strax under halvlitern per mil (0,47) om jag snällkör, 0,57 om jag dönar på lite på Autobahn.
Körning med fyrhjulsdriften igång hela tiden i tex snöstorm 0,75 men värt varje droppe då man ju kommer säkrare fram med fyra tassar i marken istället för två.

Automatlådor drar fortarande klart mer än manuella när du krypkör i stadstrafik pga ingen fastlock på ettan å tvåan, om du bor utanför centrum å bara kör 60 + hastigheter så är det mer eller mindre ingen skillnad på automat eller manuell, moderna automatlådor har datorprogram som växlar smartare än genomsnittsföraren :-) inte du såklart men din granne.......

BMW 320D automat Xdrive ger dessutom mig friheten att växla själv, blir inte bättre. Som gammal Volvoit undrar jag när Volvo kommer med en bränslesnål diesel med fyrhjulsdrift??? Snart dags å byta...

Med vänlig hälsning

Lasse

#3
2017-02-03 09:42

Har haft automatlåda i en V70 2.5t = 1,1 - 1,3 l/m, 2 MB diesel 7-stegad automat = 0,48 l/m på lugn landsväg, 0,58 l/m i blandad körning, 0,75 l/m med takbox, autobahn och full bil. så diesel och auto är en oöverträffad kombo, de skiljer lite mellan cvt/dsg/konventionell i merförbrukning men komfort och ökad säkerhet avgör för mig. Har också haft en pega 3008 med diesel/manuell, iofs en väldigt trevlig växellåda och bil men ett sagoligt växlande var det....

#4
2018-04-20 08:43

Gammal tråd men man skall ha klart för sig att även i dag skiljer det mycket på automat och automat och man bör läsa på innan man köper en bil med automat både vad det gäller förbrukning och större risk för problem.

Tex som jag läste på nån Ford och även på vissa andra med automat var att den deklarerade förbrukningen i instruktionsbok var 15% högre och då bör man dra öronen åt sig kan jag tycka och det verkar även i dag 2017 vara vissa som har kvar gamla halvdåliga konstruktioner

#5
2018-04-20 08:45

Gammal tråd som verkar vara om subaru men generellt skall man skall ha klart för sig att även i dag skiljer det mycket på automat och automat på olika fabrikat och man bör läsa på innan man köper en bil med automat både vad det gäller förbrukning och större risk för problem.

Tex som jag läste på nån Ford och även på vissa andra med automat var att den deklarerade förbrukningen i instruktionsbok var 15% högre och då bör man dra öronen åt sig kan jag tycka och det verkar även i dag 2017 vara vissa som har kvar gamla halvdåliga konstruktioner

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.