Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför ryker det om bilen?

Bilfrågan: Varför ryker det om bilen?

Bilfrågan

"Det ryker kraftigt om man startar bilen när motorn är kall. Vad är problemet och kan det bli dyrt att åtgärda?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag äger en Saab 9-5 2,3 kombi -02 som har gått 13 700 mil. Mitt problem är att det ryker kraftigt när man startar bilen efter att den stått och motorn blivit kall. Jag har inte tänkt på att det ryker när man kör. För cirka ett år sedan var jag i kontakt med WAFAB i Karlstad och de svarade att det inte var något "farligt".

Bilen har även varit hos WAFAB för att bli av med "rykandet" men utan resultat. Nu undrar jag om ni har några ideér om vad som är problemet. Jag har för mig att det finns en garanti som gäller för vissa årsmodeller av Saab 9-5.

Kan det bli dyrt att åtgärda?

Urban Nilsson

SVAR:
Generellt kan sägas att en rykande Saab är okej så länge den drivs av en tvåtaktsmotor. En fyrtaktsmotor ska aldrig släppa ut rök. Om det bara är vid starten är felet kanske inte så allvarligt men det tyder ändå på att något inte står rätt till.

Om motorn inte har påtagligt förhöjd oljeförbrukning skulle jag inte råda dig att vidta någon åtgärd på en bil med den körsträckan. Kostnaden blir alltid hög om motorn måste plockas ner, vilket är enda sättet att avgöra var felet ligger.


Så länge oljeförbrukningen ligger under en liter/100 mil så kör vidare. Använd kanske en tjockare motorolja, det kan sänka förbrukningen något.

Det finns en till åtta år utsträckt motorgaranti för vissa Saab-motorer. Detta kan din verkstad ge dig närmare information om.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Anonymous
2010-12-29 10:43

Så då menar ni att om man byter olja var 1500 mil, så ska man acceptera att ylla på 15 liter olja emellan bytena!!! Verkar bra för plånboken och miljön. I vissa instruktionsböcker står det så men det är en friskrivning så dom ska slippa reparera. Mer än 1 liters förbrukning på 1500mil är onormalt och tyder på att motorn är allvarligt sliten eller något annat fel.

#2
GH
2010-12-29 11:21

Varför inte analysera rök-problemet lite mer...
Kanske skall man fråga bilägaren vilken rök det handlar om...
"försvinner" den i luften eller är den "kvar" ?
Är den vit eller mörk?
Ett "doftprov" på röken kan ofta fastställa om det är oljerök, vattenånga eller "fet" bränsleblandning.
GH

#5
789
2010-12-29 17:01

Jarl:
Vet du varför Toyota inte ryker? Därför att de oftast står på verkstad - återkallelse....

#6
2010-12-29 17:40

Svart rök visar på fel bränsleblandning, blå rök på oljeförbrukning av något slag. Sannolikt är det här fråga om vit rök som uppkommer genom att vatten sipprar in i förbränningsrummen, troligen en läckande toppackning. Detta kan visa sig vid tryckprovning. Vit rök förekommer dock ofta vid start i kyla i mindre omfattning och är inget onaturligt.

#7
789
2010-12-29 17:47

Jarl:
Vet du varför Toyotan inte ryker? Den startar inte....

#8
abc124
2010-12-29 18:00

Om det är blårök så brukar det betyda att turbon är på väg att ge upp, kanske p.g.a. för långa serviceintervaller eller många korta körningar. Upp till 3000 mil på samma olja är inte bra.

#9
2010-12-29 22:41

Vi har haft in några Saabar på jobbet som blårökt mycket vid start och gaspådrag där turbon varit dålig och bytts ut.

#10
2010-12-29 23:07

Har reparerat ett antal bilar under åren med likartat problem genom att byta ventiltätningarna, de ska vara elastiska men brukar kunna bli hårda som bakelit med tiden. Brukar märkas mest vid start då olja sakta tränger förbi när motorn är i vila och förbränns just vid start. Motorn behöver ej demonteras utan görs på plats med special verktyg.

#11
2010-12-30 07:49

Inlägg från kapade användarnamn borttagna.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#12
Oil sludge veteran
2010-12-30 09:48

Möjligen turboproblem orsakat av oil sludge. Kan inte vara alltför dyrt att låta en verkstad kolla om det är turbon som fått stryk. Skulle det vara så, går inte reparationen på Saabs förlängda motorgaranti som ska "skydda" kunderna mot reparationskostnader p g a oil sludge. Otroligt, men sant! Eftersom det är en -02:a så bör garantin dessutom ha gått ut.

#13
Kropps
2010-12-30 13:01

Kan vara olja som runnit ner på grenröret från otät ventilkåpspackning efter stopp och bränns bort vid nästa körning.
Dålig förklaring om var det ryker, öppna huven, starta bilen och kolla vad som sker/ryker.

#14
mctar
2010-12-30 18:45

Jag känner två stycken som hade samma "problem". Båda hade rasade turbos 1000mil senare (15000mil båda två). Kolla den genast, annars åker troligen katalysatorn samtidigt som turbon.

#15
z655
2010-12-30 19:55

Drar den inte olja så går den förmodligen fett vid kallstarter, då bör kallstartanordningen kollas. Ang. rädsla för turboras så har flera släktingar och bekanta 9-5 som gått +20.000 mil utan problem(även min egen 2,3t aut -99).dock är oljebyten på högst 1000 mil viktigt på 9-5 då oljevolymen är endast 4 liter (dumt) och olja av rätt kvalitet. t.ex GM dexos 4.
Aeron har en bättre turbo (Mitsubishi TD04) än den Garret GT17 övtiga 9-5 har och verkar klara sig bättre från turbohaveri.Men håller man koll på oljenivån och byter olja med rätt intervall håller dessa motorer väldigt bra.

#16
z655
2010-12-30 20:09

Glömde att tipsa om uppgraderings satsen för vevhusvetilationen som finns hos speedparts.se för ca 350KR och som vilken normalhändig som helst fixar att byta. Gör du det och bter olja+ filter på 1000 mil så går dessa motorer riktigt långt utan problem .givetvis gäller samma regler som alla andra turbomotorer d.v.s ordentlig varmkörning innan fullt spjäll och några minuters lugn körning efter hård belastning.

#17
Nithin01
2010-12-31 00:30

"Bilfrågan: Varför ryker det om bilen?"

Vad stod det i fronten?

#18
lubos
2011-01-01 17:33

Kolla upp "rykandets" färg! Om det är blått och luktar olja så är något fel eller utslitet, t ex ventiltätningar på vissa märken som tidigare VW-motorer, amerikanska V-åttor m fl, men har aldrig hört att Saab skulle lida av sådana svagheter. Däremot så har de flesta bensindrivna bilar kraftig överdosering av bensin genom "chokning" vid förgasarmotorer och ökad insprutningsmängd vid insprutningsmotorer.
Detta är helt nödvändigt för att kunna starta kalla bensinmotor och helt betydelselöst så länge som överdoseringen regleras bort av bränslesystemet då högre temperatur uppnåtts. Överskottet av förångad bensin tillsammans med vattenånga kondenserar vid utträdet ur avgasrören och syns mycket tydligt i kall väderlek som "vit rök" eftersom även avgastemperaturen är lägre hos en kall motor och därmed inte förmår "späda ut" avgaserna som hos en varm motor!

#19
mctar
2011-01-03 09:18

Skulle ventiltätningarna vara dåliga så ryker bilen även under färd, särskilt vid motorbromsning. Vanligt eller ovanligt, så rasar turbos. Är det blå rök vid start och inte under färd så satsar jag på turbobyte. Pris ca 15.000:- på aukt. verkstad.

#20
Erik N.
2011-01-03 13:07

Ingen rök utan eld. Först kommer röken sen brinner dom upp, vanligt på 9-5.

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5460575

#21
2011-01-03 19:35

"Ingen rök utan eld. Först kommer röken sen brinner dom upp, vanligt på 9-5." Har du precis kommit ut ur ditt Ide nu - j a r l - eller? Bäst före gick ut på den, den 11 Dec! ;-)

Fel-installerade Defa-värmare på 2 st. 9-5:or...
(Gäsp, gäsp, snark...)

#22
2015-04-19 17:22

Rök vid uppstart är ofta ett tidigt tecken på att turbon håller på att säga upp sig. Garret GT17 är ingen bra turbo...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.