Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varvräknaren behövs!

Bilfrågan

"Varvräknaren behövs. Inte för bilens skull som ni skriver i nummer 7/10 - men för många förares skull." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

KOMMENTAR:

Varvräknaren behövs. Inte för bilens skull som ni skriver i nummer 7/10, men för många förares skull.

Det finns tusentals förare som har nedsatt hörsel och för dem är varvräknaren i dag ett mycket viktigt instrument för ekonomisk och säker körning.

En modern bil saknar vibrationer från motorn och är så tyst att en person med nedsatt hörsel inte hör varvtalet. För oss är varvräknaren ett måste.

Så jag hoppas att man inte tar bort denna "statuspryl" på nya bilar med manuell växellåda. Den är faktiskt ett helt nödvändigt instrument för många.

Dan

SVAR:
Du har naturligtvis helt rätt i detta.

Visserligen har moderna motorer varvtalsreglering mot övervarv men för att köra ekonomiskt är varvräknaren ett utmärkt hjälpmedel. Tack för synpunkten!

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om varvräknarens vara eller icke vara?

Kommentarer

#1
Jägaren
2010-09-10 10:31

Jag är antagligen oinformerad i ärendet, men får man ens köra bil med nedsatt hörsel? Och var går i så fall gränsen för när det blir otillåtet?

#1
bruno
2010-09-10 10:37

Ja det är väl klart man får, varför inte?? om det skulle vara för att man inte skulle höra den andra trafiken skulle ju kralliga stereoanläggningar i bilarna också vara förbjudna. när man spelar så plåten buktar och avgassystemet skallrar lär man ju inte höra om nån tutar på dig... Det är nog blind du tänker på;-)

#1
Gösta
2010-09-10 10:38

Det brukar stå i instruktionsböckerna vilken hastighet som är lämplig vid varje växel. Samt att markeringar brukar finnas på hastighetsmätaren. Således kan varvtalsmätaren nödvändighet även fortsättningsvis ifrågasättas. Tycker dock att varvtalsräknaren är en av de vettigaste "onödiga" elektronikgrejer som finns i dagens bilar. Det är värt den ökade risken för elektronikfel.

#1
q
2010-09-10 10:57

Totalt onödigt! Folk som behöver varvräknare ska inte sitta bakom ratten!!

#1
Tommy
2010-09-10 12:03

Q: Då blir det nog inte många kvar i formel 1.

#1
mctar
2010-09-10 12:17

De flesta kan köra bilen utan varvräknare, men kör man den rätt? Kör en bil med växlingsindikator så märker du snabbt hur "fel" du (Q) kör.

#1
Marcus L
2010-09-10 12:53

Visst går man en del på ljudet när man byter växel, men jag tycker också att man känner en hel del i bilen från motor och växellåda, hur den reagerar på olika varvtal. På något sätt säger mig detta mer om när det är dags att växla.

#1
Sonettracer
2010-09-10 14:43

Alla har väl hört när någon äldre bilförare rusar motorn något alldeles förfärligt t ex när de parkerar. Man undrar om de inte har någon som helst koll på vad de sysslar med. När så min egen far började göra likadant gick det upp ett ljus för mig. Det är ju för att han inte hör motorn längre... Hans kunskap om att köra bil är definitivt inte felet. För många år sedan lärde han mig att så gör man INTE! Han har dessutom många års erfarenhet som tävlingsförare etc. Det är alltså hörseln som är boven i dramat i kombination med modern bil med god isolering mm.

#1
Gustav
2010-09-10 14:57

Den bästa bilen för förare med kraftigt nedsatt hörsel är en bil med automatlåda.

#1
street racer
2010-09-10 15:58

Jag använder den flytligt, ca 5500 varv + nästa växel (bilen drar inte så mycket efter 5500 varv då det är en turbo med 460 hk :), utan den skulle jag nog paja mycket av det dyra som finns där under...

#1
Yamaha r1
2010-09-10 16:00

holler med street racer, min hoj skall växlas vid 16 000 varv och då behöver man verkligen en varv räknare!

#1
PP
2010-09-10 16:05

Många bilar såsom t.ex. Toyota och BMW har en indikator som indikerar att det är dax att växla upp eller ned. Den visar klart tydligare än en varvräknare hur man kan köra mer ekonomiskt.

#1
Anders
2010-09-10 18:31

Gustav, helt rätt. Varför förstår inte svenskar att automatlådan är en välsignelse. Nu finns också automatlådor med högre verkningsgrad än manuella, jag menar DSG-lådorna. I USA har man förstått detta i många tiotals år. Höger fot på gasen och vänster fot förberedd på bromsen minskar reaktionstiden (kanske livsviktigt).

#1
Anders
2010-09-10 18:44

Ett litet tillägg, vi normala människor är inte utrustade med tre fötter, alltså är det bättre med två pedaler, en för varje fot.

#1
StigRoger
2010-09-10 18:58

Betr. Gustav & Anders:
Ni har helt rätt - automatlåda är suveränt ! Speciellt om man ofta färdas i storstadstrafik och
då slipper detta evinnerliga trampande på kopplingspedalen med åtföljande värk i vänster ben ! Skulle man behöva motorbroms
vid halka är det bara att flytta växelväljaren till
manuell funktion - suveränt !
Vid körning på landsväg - speciellt motorväg -
har jag funnit min konstantfarthållare vara ett mycket bra tillbehör ! Ingen risk för fortkörnings-
böter heller. Snacka om avkopplande körning !
Varvräknare ? Va' e' de' ?

#1
Jägaren
2010-09-10 19:14

BRUNO: Och i de flesta instruktionsböcker står det att man inte får använda steroeanläggningen på sådan ljudnivå att man inte hör den omkringflytande trafiken!

#1
Mr Colt
2010-09-10 20:16

Jägaren
Döva får köra bil,det finns inga krav på hörsel.Likväl får man lyssna på musik hur högt man vill på stereon eller Ipoden dock får man inte spela så högt att övriga människor störs.

#1
truebeliver
2010-09-10 22:50

Ander: ju det stämmer och vem uppfann DSG lådan? fransman såklart redan 1939! men då fanns ju inte elketronik som kunde sköta det.

#1
bruno
2010-09-11 12:17

Jägaren: i bilens instruktionsbok står också att du ska tvätta bilen regelbundet men det är det väl ingen lag på? Du frågade om man lagligen får köra om man är döv och inte vad biltillverkaren rekommenderar. Bilstereogrejen var en liknelse, som någon skrev också att man kan ju ha hörlurar istoppade så man inte hör något annat. Du läser väl inte instruktionsboken som en lagbok...?

#1
Jägaren
2010-09-11 13:15

BRUNO: Men sunt förnuft säger att man ska höra den omgivande trafiken - särskilt gäller detta signaler vid järnvägsövergångar, polis-, brandkår- och ambulanssirener, broöppningssignaler etc.
För övrigt är dina exempel urusla. Till och med du fattar väl att det är en himmelsvid stor skillnad på vad instruktionsboken säger om biltvätt kontra det trafiksäkerhetsmässigt självklara i att höra den omkringflytande trafiken. Om jag inte misstar mig framgick detta även i körkortsutbildningen.

#1
bruno
2010-09-11 15:52

Jägaren: vad då "till och med du"? vet du något om mig som person? du undrade om det var lagligt att köra bil om man var döv vilket det är och fick en liknelse till svar, "till och med du" måste väl begripa det? Jag ska förtydliga mig: de skriver väldigt många goda råd i instr-boken, men det är inte samma som att det är lag och därför kanske man inte ska kolla i den i första hand om det är svensk trafiklagstiftning man undrar över Förstår vi varann?

#1
Johan
2010-09-11 16:09

Anders: För att säkert kunna växla mellan manuell låda och automat använder man höger fot till att både gas och bromsa. Vänster fot används inte när du kör automat. Kolla med bilskolorna.

#1
Jes
2010-09-11 17:16

Klart man får köra bil även om man är döv!
Står det något i instruktionsboken om att köra bil om man är "tom i planeten" ??
Jag blir förvånad över en del inlägg ... även om just denna "tråd" saknar det mest korkade ... från exempelvis "Jarl".
Varvräknare är normalt sett inte nödvändigt men ett väldigt billigt tillbehör som absolut inte är av ondo, ger en tydlig fingervisning om bränsleekonomi ... De där markeringar som brukade vara på hastighetsmätaren förut var naturligtvis också utmärkta men inte lika uppenbara.
Vakuummätare, även de som indikerar när det är dax att växla är också bra men sammanlagt är det ändå trevligare med en varvräknare.
Till "STIGROGER" vill jag påpeka att om du lägger din automatväxlade bil i neutral .. har du ingen motorbroms .. Hmmm, varför vill du ha motorbroms om du halkar ???
En bilförare använder vänsterfoten enbart till kopplingspedalen ... saknar din bil en kopplingspedal har din vänsterfot ingen funktion vid bilkörning. Kan vi vara eniga om det ?

#1
Saabnisse
2010-09-12 09:41

JES, Stig-Roger skrev inte att han skulle flytta växelväljaren till "neutral", han skrev till "manuellt funktion", detta går på många moderna automater.
Det som händer är att lådan hindras att växla upp och då kan det vara bra med en varvräknare.
Däremot hindras inte nedväxling från valt läge, d.v.s. har jag valt fyran växlar inte lådan till femman då farten ökar t.ex. i ett brant nerförslut, men däremot går den ner till ettan om man måste stanna och sedan får man växla upp igen.
Motorbroms finns ju även i automatläget, men genom att låsa läget blir den ju kraftigare.
Sedan om man ska jämföra en konv. modern automatlåda med en DSG så märker man snabbt att den konv. ger överlägsen komfort medan det blir något bättre bränsleekonomi med DSG.
Men praktiskt taget alla konv, automater numera har lockup-funktion på de högre växlarna så vid landsvägskörning är skillnaden marginell.
Sedan förefaller det som om DSG inte är riktigt färdig än, det har varit många reklamationer.
Mycket kan nog härledas till slarv med oljebyte, men ändå.

#1
Jes
2010-09-12 12:51

Läsfel av mej Saabnisse, Stigroger vill flytta till manuellt läge.
Om nu det är lämpligt i halka är lite tveksamt men visst kan man nyttja motorbroms effektivare då. Emellertid blir varvräknaren just då lite mer betydelsefull, nog faktiskt nog bara då den får en verklig funktion.
Vid sladd i halka är det nog bättre att lägga väljaren i neutral ...

#1
Moi
2010-09-12 15:24

Det är bara de som forfarade kör manuell växlat som behöver varvräknare men nästan allt är ju automatväxlat nu för tiden så snart lär varvräknaren vara något man får läsa om i historieböckerna.

#1
Jägaren
2010-09-13 10:39

BRUNO: Ett noll till mig.

#1
Greger
2010-09-13 12:35

Jägarn, du menar väl tvärtom? har följt det här ett par dar och fattar nog vad Bruno menar även om du inte gör det.

#1
Jägaren
2010-09-13 13:12

Greger: Du tycker också att man kan ha på stereon så högt att man inte hör utryckningsfordonens sirener?
Många biltillverkare är faktiskt så måna om sina kunder (och deras medtrafikanter) att de påpekar den uppenbara olycksrisken att inte höra trafiken runt omkring sig.
Enligt körkortslagen har man rätt att använda ljudtutan för att göra medtrafikanter medvetna om en situation. Men vad hjälper denna olycksförebyggande åtgärd om den andre inte hör, t.ex. på grund av för högt stereoljud?
--
Varför har utryckningsfordon både saftblandare på taket/ i grillen OCH sirener? Jo, för att alla andra trafikanter åtminstone ska kunna höra att ett utryckningsfordon är på väg även om de inte kan se utryckningsfordonet - t.ex. en stadsmiljö med många tvärgator och skymd sikt. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det oansvarigt, vårdslöst och direkt korkat att ha en så hög ljudvolym i bilen att man inte hör sirenerna.
--
Heder åt de biltillverkare som i instruktionsboken upplyser bilägarna om skyldigheter, plikter och sunt förnuft som har med trafiksäkerhet att göra. Många av råden kan tyckas överflödiga, men uppenbarligen inte.

#1
Greger
2010-09-13 13:26

jo men nu var väl frågan om det var tillåtet att köra bil om man är döv... och det är det ju...
att det inte är lämpligt att köra med stereon på så plåten buktar utåt är väl en annan fråga... skrikiga ungar i bilen blockerar ju en del andra ljud även de. Grejen som jag förstår det var väl mer att det är ingen garanti att man hör allting även om man inte är döv?

#1
Jonas
2010-09-13 14:19

VARFÖR??? Ska man ha en varvmätare med indikator som säger till när man ska växla upp och ner? Då är det ju bättre att köpa en automatväxlad bil!! Betydligt mycket bekvämare och enklare än att själv sitta och rycka i en spak...på kommando dessutom.

#1
Micke
2010-09-13 20:37

Varvtalsmätare heter det väl?
Bra att ha för att se om motorn går och för att få kvittens på att automatlådan växlar ner, vilket den inte alltid gör om man inte fört spaken i sportläge. Sen är det ju bra när man känner sig inspirerad att växla manuellt med spaken i det manuella läget. Eller när man vill hålla varvet uppe när man motorbromsar och vill veta när det är dags att växla ner (eller upp).
Nej är det något som är onödigt i bilar så är det choke-reglage och kopplingspedal. Dessutom kan motortemperaturmätaren ersättas med 4 indikatorer: Kall (gasa försiktigt), Normal, Varm (vidtag åtgärd) och Het (Stanna!).

#1
Saabnisse
2010-09-14 11:32

Micke, du spärrar normalt bara automatlådan för uppväxling i manuellt läge, nerväxling sker automatiskt då bilen saktar in.

#1
PER Nilsson
2010-09-14 22:27

Självklart behövs varvräknaren.
Nya bilar klagar inte om olämplig växel är i.
Justerade tomgången på Volvo 240in.
Grattis om du har ett så vant motoröra att du lyckas utan.

#2
2015-05-07 10:11

Det bör ju påpekas att de flesta nya bilar idag har växlingsindikator, detta gör varvräknaren onödig för ekonomisk körning. Växlingsindikator visar vilken växel som föraren ska välja för att köra mest ekonomiskt. Därmed håller inte argumentet att varvräknaren måste vara kvar för ekonomisk körning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.