Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Vad gäller vid kamremsbyte på Volkswagen?

Bilfrågan: Vad gäller vid kamremsbyte på Volkswagen?

Bilfrågan

"Volkswagens verkstäder ger olika besked om vad som gäller vid kamremsbyte. Har Volkswagen ingen koll?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
I Vi Bilägare nummer 15/2013 frågar ”Osäker VW-ägare” när kamremmen på hans Passat ska bytas. Han har haft svårt att få klara besked från sin VW-verkstad. Svaret som ges av Marcus Thomasfolk vid Volkswagen Group Sverige, är 18 000 mil utan speciell åldersgräns men med kontroll i samband med service.

Familjen har en likadan Passat 2,0 FSI och jag har frågat på tre olika VW-verkstäder. Ingen har direkt kunnat säga vad som gäller. Varje verkstad gav sedan helt olika svar på en mycket konkret fråga. Thomasfolk kom med den fjärde varianten.

När jag ”konfronterade” den senaste tillfrågade verkstaden med ViB:s insändarsvar vidhöll de sitt ursprungliga svar och menade att Thomasfolks svar var felaktigt.

Börjessons i Alingsås säger att VW officiellt säger kamremsbyte efter 18 000 mil men att verkstaden rekommenderar byte efter 12 000 mil. VW i Göteborg säger att byte ska ske efter 18 000 mil eller efter åtta år, det som kommer först. Inget av företagen nämner något om inspektion efter 9 000 mil. Detta gör det omöjligt för bilägaren att veta vilket förhållningssätt som är korrekt.


VW-verkstäderna rankas mycket dåligt i kundundersökningar. Som kund undrar man om det råder en generellt dålig ordning med bristfälliga instruktioner inom VW-koncernen. Som tur är håller dock bilarna en god kvalitet men hur är det i övrigt?

För min del är det fortfarande oklart vad som gäller för kamremsbyte.

Ännu en osäker Passat-ägare

SVAR:
Vårt svar från Vi Bilägare 15/2013 är korrekt: det vill säga att på såväl 1,8T (AWT)- och på 2,0 FSI-motorn är det kamremsbyte efter 180 000 km utan åldersgräns. Första inspektionen ska också genomföras vid 90 000 km och därefter var 30 000:e km.

Vi beklagar att frågeställaren har fått avvikande besked från någon av våra verkstäder och lovar att göra vad vi kan för att säkerställa att det inte upprepas.

Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige AB

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-01-24 16:52

"Som tur är håller dock bilarna en god kvalitet men hur är det i övrigt?"
Tja, jag skulle tro att organisationen består av vanliga människor .. Vill man ha en organisation bestående av robotliknande plastfolk kan jag hänvisa till ett annat fabrikat .. Ett, globalt sett mycket stort fabrikat. Störst faktiskt!
;o)

#3
2014-01-24 17:52

Vilka garantier gäller när man t.ex. passerat 16000 mil om remmen brister. Då lär väl alla garanti slutat att fungera. Jag kan för mitt inre höra alla de undanflykter som då tas fram.

#4
2014-01-24 20:11

Mina erfarenheter är att personalen ute på VW verkstäderna generellt gör så gott de kan och många gånger även betydligt mer än så, den största anledningen till att deras verkstäder och organisation får mycket skit och att de trots stora satsningar inte når någon bättre kundnöjdhet är faktiskt Vag:s egna arbetssätt som lägger över ansvaret med dålig uppbackning mot verkstäderna som man även ser i fallet ovan där verkstäderna ska "kontrollera kamremmen" men varför ska man det om den nu ska bytas vid 18 000 mil kan man undra och vilken verkstad kan garantera hur länge till en kamrem kommer att hålla genom att titta på den?
Vidare spottar man ut olika versioner utan att bry sig om hur konsekvenserna blir för service/reservdels sidan med onödigt många olika versioner och tex motorkoder på väldigt liknande produkter där tex en snarlik 2,0 liters motor på 150 hk kan ha fem olika motorkoder med betydligt större risk för missförstånd felbeställningar och dyrare omkostnader för verkstäder samt reservdelslager vilket slutligen drabbar kunderna som på något sätt måste betala detta.

Jag kan ta ett verkligt och bra exempel från tidigt den här veckan på mitt jobb då vi fick in en Vw Caddy-09 där dieselvärmaren hade lagt av vilket inte ger någon vidare värme i en modern diesel vid dryga -20 grader som det varit här nu.
Vi mätte upp den och ringde Bilmetro för att beställa delar.
Då glödstiftet inte går att byta på dessa originalvärmare utan sitter ihop med hela förbränningskammaren så beställdes en sån (2900kr) som vi skulle få dagen efter. För att ligga steget före då kunden ville ha bilen så rev jag bort främre stötfångaren, plaster mm samt tog ner hela värmaren. Dagen därpå ringde Bilmetro upp och berättade att delarna tyvärr var restade från Vw och inte gick att få fram, men dom hade sökt upp brännkammaren inom koncernen och sett att Bilmetro i Sandviken hade delen på sitt lager varpå man ringt och bett dom skicka den omgående där dom själva skulle stå för den extra frakten, ändå trist och dyrare för oss och kunden som får sin firmabil stående då bilen blir kvar och tar upp plats på lyften en dag extra men bra agerat att Bilmetro ändå lyckats skakat fram delen till dagen efter när den är restad hos Vw.

När brännkammaren så äntligen kommer sent på eftermiddagen ytterligare en dag efter och jag ska montera den så passar inte brännkammaren... Jättekul! Ringer åter Bilmetro som inte vet om dom ska skratta eller gråta och dubbelkollar, jo det finns tre olika värmare enbart till denna Caddy -09a med denna motor, och reservdelsprogrammet säger att det borde vara delen jag håller i handen, reservdelsprogrammet har fel konstaterar vi och man får fram att det skulle kunna vara en utav de andra brännkammarna, men när man försöker beställa är även denna restad.
Dåligt att det ska behöva finnas så många versioner bara till denna Caddy och om inte ens Vw själva vet vilka delar som sitter i deras bilar. Men Bilmetro gör sitt bästa för att hjälpa oss och förstår vår frustration och funderar på att erbjuda oss att få en helt ny komplett värmare som enligt artikelnummeret ska passa denna bil som visar sig finnas på lager inom Bilmetro-koncernen och erbjuder oss att plocka ur reservdelarna vi behöver i den nya värmaren och bara betala för dessa delar, så kan dom ta tillbaks resten och göra denna komplett senare om Vw lyckats skaka fram delarna någon gång senare. Men slutligen upptäcker en av reservdelsmännen att även denna kompletta nya värmare har bytt artikelnummer fyra gånger sedan bilen tillverkades 2009 och därför tror man (efter rådfrågningar av flera av deras mekaniker) inte att delarna passar från den nya kompletta värmaren till denna bil med delarna som sitter i själva orginalvärmaren bilen såldes med från början 2009.

Det hela slutar med att vi får köpa hela nya kompletta värmaren till samma pris som brännkammaren kostar vilket betyder att Bilmetro skänker bort värmaren för nästan en tredjedel av dess egentliga pris med rejäl förlust som de själva får stå för som plåster på såren till oss för allt strul då de vet att vi är en stor kund.

Då tillägger jag nästa fråga vilket är om den nya kompletta värmaren till denna Caddy nu också innehåller mjukvaran som behövs när den kommer från Vw eller om den även måste programmeras in för att kunna fungera vilket ju är en fördel om den gör? Reservdelspersonalen gör sitt bästa för att ta reda på det då det inte framgår av Vws reservdelsprogram och svaret efter ytterligare kontroller med deras mekaniker är att vissa versioner varit programmerade men de flesta nyare tyvärr inte innehåller någon mjukvara och måste programmeras in så man är inte helt säker på svaret där.

Vi kör ändå på det enda alternativ som går att skaka fram med den helt nya värmaren som vi äntligen fick nu i dag och jag hoppades få klar bilen till kunden innan helgen men självklart visade det sig att värmaren inte innehåller någon mjukvara och därför inte går att få igång utan att programmeras in vilket vi kan göra även om det innebär en hel del extra strul med vår support för att få reda på kanalkoder ect till denna bil så det är bara att inse att kunden inte hinner få någon bil till helgen då jag inte har tid att jobba över mer än den timme jag redan hade jobbat över då.

Under allt detta strul slet Bilmetros personal för att verkligen lösa problemen och man förlorade också en hel del pengar för att inte få varken kunden eller oss allt för missnöjda men grundproblemen kom aldrig från deras sida trots det är det just dom som får ta skiten av många kunder i liknande situationer då dom berättade att även dom själva drabbas av allt för många liknande fall och att dom hade egna kunder där det var problem med delarna till bla. dieselvärmarna där dom som verkstad får missnöjda kunder utan att egentligen gjort några direkta fel.

#5
2014-01-24 20:20

Jag betvivlar inte Hanzzons erfarenhet i detta fall. Den stämmer med min egen erfarenhet när det gäller tyska högkvalitativa produkter.

Men detta förhållningssätt är en följd av mängden av produkter (ger en mängd av varianter) och en förmåga av att undvika återkallelser. Man fixar helt enkelt problemen i förtid. Därav olägenheten med alla dessa varianter och mjukvaror.

Följden blir att alla produkter man sätter på marknaden har förhållandevis få systemfel. Baksidan är att äldre produkter blir fångade i ett bakvatten.

Själv har jag råkat ut för detta när tändspolarna på min dåvarande 1,8T ballade ur för 10 år sedan. VW beskrev då att det fanns en mängd av varianter av den motorn som rullade på vägarna och att man inte helt lätt kunde bara plocka in två nya tändspolar i min bil.

Möjligen har Toyota en annan filosofi; min erfarenhet från försäljning av högkvalitativa produkter från Japan bekräftar detta.

#6
2014-01-24 20:57

Ett förtydligande; de japaner jag hade att göra med var extremt känsliga för kritik. Man försvarade sina produkter in i helvetet. Detta gjorde att det blev konflikter som heter duga med våra kunder.

Japaner kan göra riktigt bra produkter, men att anamma det som är normalt här i Europa är man sämre på. Kritik och krav på förändringar förbigås med att förändringar är det då detsamma som att erkänna att man har haft fel.

Där har japaner fortfarande en hel dela att lära. Konsekvensen är det vi ser idag - en hel radda av återkallelser och gråt inför öppen ridå.

#7
2014-01-24 21:29

Har raderat ett par kommentarer som enbart var för att provocera.

Moderator Hackenbush

#9
2014-01-24 21:52

leifer, när ni trycker på anmäl så går det endast till redaktionen.

#11
2014-01-24 22:37

Hade kamrem på min Jetta 1,6 -82. Körde den ca: 25.000 mil utan större bekymmer - sen sålde jag den. Och jag behövde aldrig byta kamremmen under dessa mil. "Behövde" för att den motorn havererade inte om remmen gick sönder så verkstan rekommenderade helt enkelt att köra till den tog slut...:) Så nog fanns det livslängd i de remmarna i alla fall.

#12
2014-01-24 22:42

Bilist, fortsätter du provocera så skall jag se till att du blir avstängd!

#13
2014-01-24 22:52

Om du köper en bil med kamkedja eller kamdrev slipper du köra omkring orolig.

#14
2014-01-24 23:57

Detta forum är inte till för att framföra sina politiska åsikter och tillhörigheter.
Kamremmar har inget med politik att göra.

Jag tycker för övrigt att det inte är något större bekymmer att byta kamrem vid 12000 mil. Även en kamkedja kan slitas och spännrullar kan gå sönder och det är minsann inte billigt att byta ut dessa heller

#15
2014-01-24 23:59

Fy för den .. Direkt och mycket förnedrande personangrepp från leifer 2014-01-24 21:22
RADERA !!!! Och varna !!!
.

#16
Krister_L
2014-01-25 07:55

Vi hade en Passat V FSI 150 årsm 06 som servicebil ett tag. I mitten av 2012, efter nästan 6år och 13300km, så rasade kamremmen med topplockshaveri som följd. Bilen hade servats regelbundet på VAG verkstad inom stipulerade "körsträckor". Trots detta blev det ett himla rabalder om vem som skulle stå för kalaset när notan kom. Det slutade med att vi fick själva stå för hälften, drygt 23000:-, när det alltså var nästan 5000 mil kvar till det var dags att byta remmen. Självklart är det inget problem med att byta rem vid 12000 mil, men VAG's auktoriserade verkstad måste väl veta vad som skall utföras vid varje service-tillfälle och ev förvarna om att det kan vara dags att byta remmen. Säger man att den skall bytas vid 18000mil så gör man väl det.

// Krister

#18
2014-01-25 16:37

Själv föredrar jag bilar med kamrem än kedja, då drivs även vattenpumpen av remmen, istället för med separat rem, om man skulle ha kedja? men finns säkert elektriska vattenpumpar? blir det inte dyrt när el-motorn på den pajar pga värme. F.ö kamremmen är en amerikansk uppfinning! men uppfinnaren tog inte patent, har funnits på fabriks maskiner innan i många år men på en bil motor var det en amerikan först i mitten på 50 talet!

#19
Krister_L
2014-01-25 17:44

Om man har kedja och separat rem till vattenpumpen så händer ju inte så mycket om remmen går av, motorn går varm och man får ett larm. Stäng av motorn och lugna ned 2 hekto. Om kamremmen går av får man inget larm förrns det är för sent. Ventiler och kolvar går in i ett "osamspel" som får ödesdigra konsekvenser. Jag föredrar definitivt kedja, och vis av skadan från Passaten (som för övrigt var ett tvättäkta måndagsexemplar) så aktar jag mig från kamremmar fortsättningsvis.

//Krister

#20
2014-01-25 18:17

Krister_L@ det är lika illa ändå, har motorn kokat så måste topplockspackningen bytas, samt toppen planas. Och när man har bytt kamremmen så byter man alltid vattenpumpen, då är det ju bättre, än separat driven pump som man inte vet när den var bytt. Man blir strandsatt inte kul det med ;-)

#21
2014-01-25 18:24

true believer, motorn kokar inte plötsligt om drivremmen går av, man har ganska gott om tid att stänga av och då behövs inget packningsbyte.
Men går remmen av blir det sallad i motorn.
Tro mig, det kostar!

#22
Krister_L
2014-01-25 18:32

@true believer: ärligt talat så tror jag inte riktigt på det där. Jag har bytt några vattenpumpar genom åren och jag har aldrig behövt byta topplockspackning eller plana toppen. Tempmätaren talar om att nu börjar det bli lite varmt här, kanske dags att coola ned lite. Senast i somras var jag uppe i alperna och åkte, och det hettade till såväl här som där, men det var bara att stanna och låta det lugna ned sig lite, no harm done.

//Krister

#23
2014-01-25 18:35

@saabnisse: Inte om man sköter servicen, en kedja håller inte hela bilen heller, det brukar ju bli stort spel efter ett tag, och är känslig mot oljeslarv som påskyndar spelet, men det är klart allt mer tillverkare har ju gått över till kamkedja nu blir billigare så ;-)

#24
2014-01-25 18:56

Krister_L2 @ Du måste ändå bärga bilen, vattenpumpen har ju skurit ihop, så det går inte starta bilen it´s seized, och är inte alltid man kan stänga av finns ju puckon ;-)

#25
Krister_L
2014-01-25 19:07

@true believer: jag förstår inte riktigt vad du menar, bärga bilen och byta vattenpump måste väl vara att föredra mot att bärga bilen och byta både vattenpump och topplock? Eller tänker jag helt fel? Passaten vi hade kostade nästan 50000 att reparera, plus bärgningen.

//Krister

#26
2014-01-25 19:13

@Krister_L: Är kamrem och vattenpump bytta enligt service intervallet och är rätt spänd, så är det ju hur bombsäkert som helst! Kom inte och säg att det kan kan bli material fel det blir det med kedja med. Man ska byta kamrem i tid tillsammans med vattenpump, att det blir dyrt att byta är en annan sak.

#27
Krister_L
2014-01-25 19:24

@true believer: Om du läser mitt inlägg från i morse på sid. 2 så ser du att det inte är så bombsäkert som du tror. VAG tycks inte ha full koll på detta.

//Krister

#28
2014-01-25 23:17

Det var jag som ställde den ursprungliga frågan, har lagt en kommentar till den frågan, då jag nu låtit byta remmen, om än inte på verkstad. Tycker dock att det är ett märkligt sätt att se på en så viktig funktion, kilometer / åldersintervall hade varit bättre. Har heller aldrig fått nåt serviceprotokoll efter en service på vw-verkstad som klargör remmens skick. På Volvoverkstaden har jag alltid fått en lista med punkter som kryssats av, vilket känns mycket bättre.

#29
2014-12-22 15:01

Pratade just med Lidingö och dom börjar kolla remmen vid 9000 mil. Verkar seriösa och har bra rykte.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.