Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Skadligt med starthjälp?

Bilfrågan: Skadligt med starthjälp?

Bilfrågan

"Kan man ge eller ta emot starthjälp via kablar mellan batterierna utan att skada bilens elektronik?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Audi Q3 2.0 TFSI quattro S-Tronic -13. Har hört att man inte ska ge starthjälp då elektroniken i bilen förstörs. Kan man ge eller ta emot starthjälp via kablar mellan batterierna på respektive bilar utan att skada elektroniken i bilen?

Crister U

SVAR:
För att ge eller ta emot starthjälp ska man följa den beskrivning och anvisningar/varningar som finns i bilens instruktionsbok, vilken bland annat anger att man på Q3 ska ansluta plus- respektive minuskabel till de anslutningar i motorutrymmet som anges. I detta fallet plus till batteriets pluspol och minuskabel till starthjälpsbulten på karossen bredvid batteriet.

Om man följer instruktionerna är det ingen fara för elektroniken.

Irene Bernald, Audi Sverige

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, , Audi Q3

Kommentarer

#1
2014-01-17 09:07

Suck ... LÄS INSTRUKTIONSBOKEN!

#3
2014-01-17 10:30

Jag har ju jobbat mycket åt försvaret och inom vissa militära kretsar anses det i vissa fall, trots avancerad utrustning, att kan man inte utföra en riktig handling med hjälp av förutfattade meningar är apparaten felkonstruerad.

Nu finns det som väl är instruktioner som ansvarigt befäl är skyldiga att se till att brukarna förstår innan utrustningen används.

Att inte läsa en instruktionsbok till en ny bil som man betalat mycket pengar för tycker jag tyder på ett monumentalt ointresse.

#4
2014-01-17 13:13

"starthjälpsbulten"
Det var nytt
Irene nämner det som om det var något helt självklart.
Men hon har nog bara läst instruktionsboken.
Bättre än instruktionsbok är att veta vad man gör!
Mycket kan hända/inte hända när man skall få igång ett urladdat batteri.
Ex V Går inte att starta p gr a att man har bildörren öppen! En larmfunktion spärrar start.
Men ofta går det enkelt nog. T o m genom att koppla minus till minus och plus till plus.

#6
2014-01-17 13:27

Eftersom jag också jobbat inom försvaret så kan jag säga att den rådande åsikten när jag gjorde det var att man inte skulle handha utrustning man inte var utbildad för. D.v.s. läs instruktionsboken, självklart. Min Merca har t.ex. en skydds-mode där elektriska förbrukare stängs av till dess batteriet blivit ordentligt laddat. Plus till plus och minus till jordpunkt på bilen.

#5
2014-01-17 13:30

Japp, många tycker kaxigt att i instruktionsboken finns inget av värde. En del orkar inte läsa. Och så vidare. Men det värsta av allt är att när den del chansar - som i det här fallet - och chansar fel har de ändå fräckheten att ta en rövare och kräva ersättning på garantin. Och här kan jag förstå om många näringsidkare kokar av ilska när de är rätt säkra på vad som har hänt men inte kan motbevisa det.

Joja: Du har fel. I instruktionsböckerna för Volkswagen/Audi heter det just starthjälpsbult - en metallände som sitter i karossen. Den finns där just därför att man INTE skall ansluta kabeln till batteriets minuspol! Hade den late frågeställaren läst instruktionsboken hade han vetat. Och så skriver du: "Bättre än instruktionsbok är att veta vad man gör!" Va? Vadå veta vad man gör? Vi är inte på 1980-talet! All elektronik i bilarna idag kräver andra tillvägagångssätt än vad som var fallet då, och olika tillverkare har olika instruktioner beroende på hur bilarna är konstruerade. Du verkar vara ett typexempel på en användare som riskerar att strula till det genom att "göra som alltid har gjort".

#7
2014-01-17 13:59

@JOCA det var just det jag skrev!

#8
2014-01-17 16:02

KaptenO verkar vara en riktig hetsporre! Fatter lite långsamt också. Noterade inte att jag skrev går "t.o.m". att koppla pol till pol. Menar däremed inte att det är rätt. Det avråds från detta i alla sammanhang. MEN många gör så har jag sett och det funkar. (Jag har aldrig själv gjort det).

Sen finns det saker som man fortfarande kan förstå i bilar mer än just detta med kopplingarna.

#9
2014-01-17 18:52

joja, hur tänker du nu? "Bättre än instruktionsbok är att veta vad man gör!" Men hur ska många veta vad de ska göra om de inte först tar reda på hur de ska göra? Den enda garantin för att inte riskera något är ju att se efter i instruktionsboken för den aktuella bilen (egentligen de aktuella bilarna, eftersom det oftast är två bilar inblandade). Först då vet man vad och hur man ska göra. Det kanske går utmärkt att koppla kabeln till Audins batteriminus, men vem vill chansa på en kanske ny bil för 450 000 kronor? Använd starthjälpsbulten som instruktionsboken säger och du kan vara lugn.

#10
2014-01-17 18:54

Riktiga Män läser inte instruktionsböcker - och rakar sig med vinkelslipen....
Det som inte är självklart hur det ska användas är felkonstruerat..

#12
2014-01-18 05:29

Jag har alltid kopplat direkt från batteri till batteri utan att det varit några problem. Det finns startkablar med någon form av överspänningsskydd, så det kanske vore något om man behöver investera i nya.

#13
2014-01-18 13:42

Själv fick jag information från en verkstad att generatorn riskerar att brännas sönder om man ger starthjälp (det hade enligt honom hänt flera gånger). Detta eftersom strömförbrukningen då startmotorn går i den hjälpta bilen blir så hög att generatorn i den hjälpande bilen kan komma att överbelastas. Därför rekommenderades att alltid ha bilen avstängd när starthjälp ges.

Självklart blir det ju dock problem om bilen man hjälper är svårstartad och tömmer hjälpbatteriet. Då får man be en tredje bil att ge starthjälp till de båda andra bilarna efter en stund :-).

#14
2014-01-18 14:19

Audi har haft starthjälpsbult i 25 år, pga att man på 100 med ac hade batteriet under baksätet.
Då hade man både plus och minusbult.
Jordbulten idag är bra, då man aldrig ska koppla jord i batteriet, gnistbildningen är inte bra varken för generator eller elektronik.
Med tanke på all plast i motorrummen, är det inte alltid lätt att komma åt omålad yta att fästa jordskon i.
En omtänksam detalj, för en gångs skull har man tänkt till.
Kopplar man in kablarna på en motor som är igång, kan generatorn ta skada av strömspiken, knappast om man stänger av hjälpbilens motor medan man kopplar!

#15
2014-01-18 14:49

Generellt gäller att koppla på starthjälpsbultarna där sådana finns (finns på VAG), annars gäller minuskabel (svart) till omålad gods och plus till batteriets pluspol.
Viktigt att koppla pluskabeln först för att inte råka kortsluta!
.
En bekant har en fin Mercedes S-klass (05a om jag minns rätt) stående med tomt batteri. Batteriet finns i skuffen och nyckellåset har, på grund av att det aldrig använts beckat igen .. Inga startbultar i motorrummet. Ja se så bra en sådan detalj som startbultar skulle kunnat vara ;o) .. Nu ska vi förstås nog lösa problemet, men det kräver dock lite mer fysiskt ansträngning och smutsiga kläder ... vilket egentligen inte borde anstå en S-klass ägare ;o)

#16
2014-01-18 17:09

@Saabnisse: Det är riktigt att du skrev det. Det var jag som inte läste andra stycket... hahah... "Gör om - gör rätt". :)

#17
2014-01-18 19:21

Problemet med dörrlåsen har jag på gamla cittran, och det känns överkurs att byta dom, låser ju aldrig.
Den gången jag gjorde det, hade bakluckan frusit, så c-låset bak flippade till batteriet var slut.
Den gången var luckan ju öppen.......
Så jag drog kablar ut i spoilern, bara att sticka in näven och hämta dom, linda av tejpen och koppla på batteriladdaren, eller startkablar!
Hjälper ju inte med bultar, när huvlåset är innanför en låst dörr.

#18
2014-01-18 22:03

benny72_1 : Att en generator skulle kunna överbelastas låter konstigt. Den har väl en högsta ampere den kan ge - är åtgången högre än så så kommer den helt enkelt inte hinna ladda batteriet i den takt det töms. Någon annan effekt borde inte uppstå. Går generatorn sönder så borde den väl vara på fallrepet redan innan känns det som.

#19
2014-01-19 17:42

Roger: Ja det låter rimligt det du säger. Men uppenbarligen var denna maxström för stor för den generator som satt i min Mazda 626 -89, vilken rapporterades ha havererat på ett flertal bilar då den använts för starthjälp. Förhoppningsvis har man löst det på ett bättre sätt i den generator som sitter i den nyare Mazda 6 -06 jag har nu. Det är ju trots allt ytterst sällan man hör talas om generatorer som brinner upp när folk ger starthjälp. Därmed borde risken vara minimal förutom eventuellt för den generator som satt i Mazda av nämnd årsmodell.

#20
2014-01-19 22:01

Här är ett råd från Bosse bildoktorn läs och begrunda!

http://www.aftonbladet.se/bil/article10629374.ab

#21
2014-01-20 20:40

Bosse bildoktorn har ju naturligtvis rätt

+ till + och - till jord

Men sanningen är "vanligt folk" som kanske inte är så intresserade av bilar som vi är på detta forum, och de kopplar + till + och - till -

Det är därför det är så viktigt (som Jes exempelvis skriver) att det finns bultar för elanslutning avsedda för att förenkla starthjälp och en lättfattlig instruktion om detta med att det urladdade batteriets bil skall fästas i detta alternativt i något lämpligt jordställe

Och jorden ska ABSOLUT inte kopplas till förgasaren som jag såg en gång (då bilarna hade sådana :) - Farligt farligt

#23
2014-05-29 10:04

Never Stop, är det ditt företag du länkar till?

#24
2014-05-29 15:54

Det är ju helt klart ett reklaminslag och det är ju fånigt att inte välja en annan signatur.
Jag tänkte ta bort det, men det fick vara kvar, det finns trots allt lite konsumentupplysning i kommentaren.

#25
2015-10-31 19:05

jag gillar inte det här sättet att få börja, det är en ny produkt “Starthjälp och batteriladdare i ett smart"
“starthjälp till bil ” dess vikt i 600g.bärbara flera funktioner ,anordningen för brådskande uttag av mobiltelefoner och bärbara datorer och börja 12v fordon / yacht.
/ belysning.det är elegant, bidrag och för närvarande är marknadsledande i usa och europa

http://www.impowermfg.com/product /12V mini jump starter
http://www.linkedin.com/company/i-mpower-group?trk=ppro_cprof

hoppas de kan hjälpa dig

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.