Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilket ljus ska man använda?

Publicerad 16 december 2013 (uppdaterad 16 december 2013)
"Vilken typ av ljus ska man använda på dagen? Är autoläget godkänt eller är det halvljus som gäller?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

Klicka här för att skriva en ny bilfråga.

FRÅGA:
Ni skriver i Vi Bilägare nummer 15/2 under frågan ”Vilket ljus?” att man ska använda sig av läget för halvljus på dagen. Auto-läget är avsett att användas i länder som inte kräver halvljus på dagen. Är det inte så att Sverige inte längre kan kräva halvljus dagtid?
Jag skulle vilja säga att det är så sedan 2010 samt att bilar från 2011 inte får tillverkas utan ”Autoläget” och då måste man väl få använda sig av det även i Sverige.
Så snälla, en gång för alla. VAD är det som gäller? Är det de nya reglerna eller har Sverige fortfarande något undantag, vilket dock ej går att finna på Transportstyrelsens hemsida.
Det enda jag har hittat är TSV 2009-9455 vilket är ett PM om ”Införandet av Direktiv 2008/89/EG i svensk lagstiftning” och där står det att medlemsstaterna senast den 15 oktober 2009 ska ha infört detta. Som jag tolkar det är det därmed okej använda Autoläget men läser man er text kan man få känslan av att man inte får använda Autoläget i Sverige.
Jag är totalt förvirrad. Så frågan kvarstår, vad ska jag använda på min nya bil?
Johan Söderqvist
SVAR:
Vi har fortfarande krav på att föreskrivna lyktor och strålkastare (halvljus, bakljus ev. sidomarkeringsljus) ska vara tända vid färd med fordon på väg. Halvljuset får ersättas av varselljus i fullt dagsljus när god sikt råder.
Personbilar som typgodkänts som ny biltyp efter februari 2011 kan ha varselljusinstallation där baklyktorna inte är inkopplade. Att vi i Sverige accepterat detta var nog ingen trafiksäkerhetsåtgärd utan beror helt enkelt på att vi förbundit oss att tillåta försäljning och användande av fordon som är typgodkända enligt EU-gemensamma tekniska regler.
Det är alltför lätt att glömma slå på halvljuset så baklyktorna tänds när det börjar skymma, i tunnlar eller i dimma eller tät nederbörd.
Tekniken med skymningssensor och regnsensor finns och är inte särskilt dyr, men tyvärr är det ännu inte obligatoriskt med denna självklara säkerhetsutrustning för bilar med den nya typen av varselljus utan baklyktor. Många bilar har ändå denna utrustning och i de bilar jag har erfarenhet av finns då ett belysningsreglage med ett läge som kallas ”Auto” där funktionen är följande:
Varsellyktor (utan bakljus på vissa nyare bilar) lyser i dagsljus med klar sikt. Halvljuset och baklyktor tänds automatiskt när ljusförhållandena blir sämre eller vid nederbörd. Med belysningsreglaget i läge ”Auto” riskerar man alltså inte att glömma slå på halvljus och därmed tända upp baklyktorna när sikten blir sämre.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Vad tycker du om reglerna för ljus?

Kommentarer

#1 • 16 december 2013
Raphael
Ja och bilar med Auto-läge som inte har LED-ljus som varselljus, alltså lite äldre bilar, för dem kan det fungera - som det gör i min egen bil - att instrumentbelysningen ändras på grund av ljusförhållandena utanför bilen. Detta påverkar inte halvljuset som alltid är påslaget enligt svensk lagstiftning om detta. Men utanför Sverige så tändes ju även halvljus av Auto-läget när förhållandena så kräver. Men detta var då innan varsel eller halvljus kom så stort i EU som det har gjort senaste tiden.
#2 • 16 december 2013
RobertSt2
Jag har kopplat om totalt: inga LED inga kurvbelysningar, endast halvljus (även bak) när tändningen är på! Fick programmera om CANBUS systemet på verkstad, kostade ett par tusen kronor, men nu är min bil godkänd! Det var en polispatrull som ville bötfälla mig (de gjorde inte det dock) när jag svängde av vägen när jag blev invinkad för kontroll. Då tändes ju höger kurvljus tillsammans med LED lysena. Och så började diskussionen! Men polisen stod på sig, det var INTE lagligt! Skit samma vem som hade rätt, nästa gång lär det inte bli någon diskussion!
#3 • 16 december 2013
A BE-kort
Jaha, denna fråga en gång till... Det korta svaret: Har du ett Auto-läge. kör på det. Om inte, använd halvljuset i alla lägen. Det finns flera undantag, t.ex. dimljus på dagen, men det innebär ett evigt ändrande i tunnlar t.ex. som Göingberg skriver.
#4 • 16 december 2013
Pender
Frågaren Södergvist påstår att nya bilar måste ha autoläge. Svararen, Göingberg, Transportstyrelsen, bemöter inte detta påstående. Utan för ett något luddigt ditt och datt resonemang. Kul för er som förstod vad han skrev. Jag är för dum. Men jag vet att det inte finns krav på autoläge.
#5 • 17 december 2013
A BE-kort
@Pender Fast jag tycker att Göingberg bemöter påståendet om Auto-läget: "Tekniken med skymningssensor och regnsensor finns och är inte särskilt dyr, men tyvärr är det ännu inte obligatoriskt med denna självklara säkerhetsutrustning för bilar med den nya typen av varselljus utan baklyktor" Med "Skymningssensor" menas väl Auto-läget?
#6 • 17 december 2013
Raphael
"Har du ett Auto-läge. kör på det. Om inte, använd halvljuset i alla lägen." Gäller inte för bilar som har LED-ljus för dagen, då behöver man inte ha halvljus på eftersom bilen har varselljus (LED-lamporna). Då tänder man halvljuset när det börjar skymma.
#7 • 17 december 2013
Audi A5 SB
Auto-läget är just vad namnet antyder; ett automatiskt läge där LED eller andra DRL är tända när det är ljust och där en ljussensor sen automatiskt (sic) kopplar in halvljus när det mörknar. Så kör på auto-läget = problemet löst. Om t.ex. några bilar skulle ha ett auto-läge som inte fungerar som beskrivet, så undrar jag i så fall vilka de är. Franska? ;-)
#8 • 17 december 2013
Mr.Wheeler
@Audi A5 SB: Av och till möter man en del Toyoya Yaris och Prius samt Skoda Fabia på natten med enbart DRL och inga bakljus. De saknar antagligen ljussensor men om de har Auto-läge vet jag inte.
#9 • 17 december 2013
Audi A5 SB
Mr.Wheeler, auto-läge = ljussensor. Allt annat vore ju lätt märkligt, eller hur? Står ljusställaren i läge "0", så lyser DRL (och ibland bakljusen) oavsett ljusförhållanden. Finns det auto-läge, så är det (l)just automatiskt m.a.p. övergång till halvljus via ljussensor. I alla fall på normala bilar.
#a • 17 december 2013
A BE-kort
@Raphael Vad jag menade var att om du har t.ex. LED-ljus utan Auto-läge behöver man manuellt slå om till halvljus vid skymning, dimma, nederbörd, i tunnlar m.m. Detta "meck" slipper man om man då i stället alltid har halvljuset på.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.